Europaudvalget 2013-14
KOM (2013) 0648 Bilag 2
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 1. oktober 2013Sagsnr.: 22285Dok.nr.: 582062
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 593 (FLF alm. del) stillet den 4.
september 2013 efter ønske fra Christian Juhl (EL)
Spørgsmål nr. 593:
”Mener ministeren, at denne nye fiskeriaftale imødekommer de forbehold , herunder risikoen forfiskebestandes overudnyttelse, at aftalens omkostninger for skattesnydere i EU ikke står mål medudbyttet, og at aftalen ikke er i overensstemmelse med folkeretten, som såvel den danske regningsom EU-parlamentet fremkom med, da de nedstemte den forrige aftale?”
Svar:
Jeg skal indledningsvis oplyse, at spørgsmål til de folkeretlige aspekter af protokollen henhørerunder udenrigsministerens ressort. Besvarelsen er derfor koordineret med Udenrigsministeriet.Den paraferede fiskeriprotokol af 24. juli 2013 mellem EU og Marokko indeholder en rækkegenerelle principper og har blandt andet til formål at sikre bæredygtig forvaltning affiskeriressourcer både miljømæssigt, økonomisk og socialt. Det fremgår desuden, atimplementeringen af protokollen er i overensstemmelse med artikel 1 og 2 i associeringsaftalenmellem EU og Marokko fra 1996 om henholdsvis udvikling af dialog og samarbejde og om respektfor demokratiske principper og menneskerettigheder.Danmark har under forhandlingerne mellem EU-Kommissionen og Marokko gentagne gange gjortKommissionen opmærksom på, at man fra dansk side lægger vægt på, at fiskeri inden for aftalenalene må foregå på overskudsressourcer. Det er meget vigtigt at sikre, at fiskeriet er bæredygtigt.Ud over det generelle princip om bæredygtighed indeholder protokollen ikke en direkte henvisningtil, at der kun må fiskes på overskudsressourcer. Kommissionen har i 2010 fået udarbejdet enevalueringsrapport om fiskeriprotokollen mellem EU og Marokko, som tidligere er oversendt tilFolketingets Europaudvalg og til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Detfremgår af evalueringsrapporten, at ud fra de tilgængelige data er de fleste bestande, der fiskes,fuldt udnyttet eller overfiskede. Fiskeriindsatsen må derfor ikke stige og skal reduceres inden forvisse fiskerier. Det fremgår også af evalueringen, at den potentielle påvirkning fra EU-fartøjer afbæredygtighed for bestande, der er fuld udnyttet eller overudnyttet, er lav, idet fangster fra EU-
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
fartøjer kun udgør ca. 0,4 % af den samlede fangstmængde i marokkansk farvand. Dog udgør EU-fangster i det pelagiske fiskeri fra det sydlige farvand en højere andel. Danmark har underforhandlingerne efterlyst opdaterede oplysninger om fiskebestandene hos EU-Kommissionen.Om der sikres en bæredygtig forvaltning af fiskeriressourcerne, herunder at der alene fiskes på etoverskud synes dermed at afhænge af den konkrete implementering af protokollen.Den samlede finansielle årlige modydelse er fastsat til 30 mio. € (ca. 224 mio. kr.), hvilket er ennedgang på 6,1 mio. € (45 mio. kr.) i forhold til den tidligere protokols fastsatte modydelse. Herafudgør 16 mio. € (120 mio. kr.) kompensation for adgang til fiskeriressourcer og 14 mio. € (104mio. kr.) er afsat til udvikling af Marokkos fiskeripolitik. Der forventes herudover en betaling på 10mio. € (ca. 75 mio. kr.) fra rederne for licenser til fiskeri (mod ca. 3,4 mio. € (ca. 25 mio. kr.) iden tidligere protokol).I relation til de folkeretlige forpligtelser og spørgsmålet om, hvorvidt protokollen til EU’sfiskeriaftale med Marokko kommer områdets lokale befolkning til gode, vil dette selvsagt afhængeaf, hvordan aftalen konkret implementeres.I den anledning bemærkes, at protokollen indeholder en rapporteringsmekanisme, der sigter på atsikre en effektiv efterlevelse af kravet om, at gevinsterne ved fiskeriet skal kommelokalbefolkningen til gode. Det sker gennem krav om, at Marokko fremlægger regelmæssige ogdetaljerede rapporter om anvendelsen af den del af finansielle modydelse, der er bestemt tilfiskerisektoren, herunder om de økonomiske og sociale følger i de enkelte regioner jf. protokollensartikel 6, stk. 6.Der følger derudover et krav om, at der ved afslutningen af fiskeriaftalens løbetid fra marokkanskside afgives en samlet rapport, der ligeledes bl.a. skal beskrive den geografiske fordeling af støtteefter aftalen.Protokollen vil blive forelagt Folketingets Europaudvalg forud for godkendelse i Rådet.I øvrigt har regeringen ikke umiddelbart nogen holdning til, om omkostningerne for skattesnydere iEU står mål med aftalens udbytte.
Karen Hækkerup
/ Uffe Sveistrup
2