Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KOM (2013) 0715 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Den 18. marts 2014
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
2009/71/Euratom om EF-rammebestemmelser for nukleare anlægs nukleare sikkerhed, KOM
(2013) 715 endelig og KOM (2013) 343 endelig
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af Rådets direktiv 2009/71/Euratom om EF-
rammebestemmelser om nuklear sikkerhed. De foreslåede ændringer tager sigte på at styrke
de reguleringsmæssige rammer for nuklear sikkerhed i EU på baggrund af erfaringerne fra
Fukushima-ulykken i Japan i 2011 og de efterfølgende gennemførte stresstest af de europæi-
ske kernekraftværker. Regeringen støtter forslaget, som skønnes at have en positiv på virkning
på den nukleare sikkerhed i Europa og som ikke forventes at have væsentlige lovmæssige,
statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller administrative konsekvenser, eftersom Danmark er
et af de lande, som ikke har større nukleare anlæg (kernekraftværker).
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 715 endelig af 17. oktober 2013 fremsendt forslag til Rådets
direktiv om ændring af Rådets direktiv 2009/71/Euratom om EF-rammebestemmelser for nukle-
are anlægs nukleare sikkerhed. Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-traktaten, særlig
artikel 31 og 32, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Før udtalelsen fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg forelå, har Kommissionen
ved KOM (2013) 343 endelig af 13. juni 2013 fremsendt et foreløbigt forslag til dette direktiv.
3. Formål og indhold
På baggrund af Fukushima-ulykken og efter mandat fra Det Europæiske Råds møde den 24.-
25. marts 2011 iværksatte Kommissionen sammen med European Nuclear Safety Regulators
Group (ENSREG) omfattende risiko- og sikkerhedsvurderinger af kernekraftværker ("stress-
tests") i hele EU. Efter mandatet fra Det Europæiske Råd skulle Kommissionen tillige gennemgå
de eksisterende retlige og reguleringsmæssige rammer for sikkerheden ved nukleare anlæg og
foreslå de forbedringer, der måtte være nødvendige.
I Europa har stresstestene bekræftet, at der til stadighed er forskelle på, hvordan medlemssta-
terne sikrer en samlet og gennemskuelig identifikation og håndtering af vigtige sikkerheds-
spørgsmål. Endvidere har stresstestene tydeligt vist fordelene ved samarbejds- og samord-
ningsmekanismer mellem alle parter, der har ansvar for nuklear sikkerhed, som f.eks. peereva-
lueringer.
Kommissionen finder det derfor passende at ændre, styrke og supplere direktivet om nuklear
sikkerhed ved at kombinere tekniske forbedringer med bredere sikkerhedsspørgsmål som for-
valtning, gennemsigtighed samt nødberedskabs- og indsatsforanstaltninger på de enkelte an-
læg.
De foreslåede ændringer tager sigte på at styrke de reguleringsmæssige rammer for nuklear
sikkerhed i EU, navnlig ved at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348835_0002.png
Side 2
styrke de nationale tilsynsmyndigheders rolle og faktiske uafhængighed
øge gennemsigtigheden om nukleare sikkerhedsspørgsmål
styrke eksisterende principper og indføre nye generelle mål for og krav til nuklear sikker-
hed gennem behandling af særlige tekniske spørgsmål i hele nukleare anlægs, især ker-
nekraftværkers, livscyklus
styrke overvågning og erfaringsudveksling ved at oprette et europæisk peer-
evalueringssystem
oprette en mekanisme til udvikling af harmoniserede EU-retningslinjer for nuklear sikker-
hed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til Euratom-traktatens artikel 31 høres. Parlamentets udtalel-
se foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremhæver, at formålet med forslaget er en yderligere styrkelse af de kompeten-
te tilsynsmyndigheders rolle og uafhængighed. Forslaget skal således bidrage til at sikre til-
synsmyndighederne alle nødvendige beføjelser og garantier for uafhængighed med henblik på,
at de kan overvåge og sørge for en sikker drift af nukleare anlæg i EU. Et tæt samarbejde og
informationsudveksling mellem tilsynsmyndighederne bør efter Kommissionens opfattelse
fremmes i betragtning af de potentielle grænseoverskridende konsekvenser af en kernekraft-
ulykke.
Kommissionen henviser samtidig til, at en EU-tilgang til gennemsigtighedsspørgsmål er væsent-
lig af hensyn til de omfattende følger af en eventuel kernekraftulykke og navnlig offentlighedens
behov for information i et sådant tilfælde. En EU-tilgang kan sikre, at offentligheden – uanset
statsgrænser – bliver konkret informeret om alle relevante spørgsmål om nuklear sikkerhed.
Kommissionen bemærker, at de risiko- og sikkerhedsvurderinger af kernekraftværker (stress-
tests), som blev gennemført i EU efter ulykken på kernekraftværket i Fukushima i Japan i 2011,
har bekræftet, at der til stadighed ikke blot er forskelle på, hvordan medlemsstaterne sikrer en
samlet og gennemskuelig identifikation og håndtering af vigtige sikkerhedsspørgsmål, men at
der også forstsat er huller. Derfor styrkes direktivet om nuklear sikkerhed med en række fælles
mål, der tager sigte på at harmonisere EU’s tilgang til nuklear sikkerhed.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Den gældende danske nukleare lovgivning omfatter følgende love:
Lov nr. 170 af 16. maj 1962 om nukleare anlæg (atomanlægsloven).
Lov nr. 244 af 12. maj 1976 om sikkerhedsmæssige og miljømæssige forhold ved atoman-
læg m.v. (atomanlægssikkerhedsloven). Loven er kun delvis sat i kraft.
Lov nr. 94 af 31. marts 1953 om brug m.v. af radioaktive stoffer.
Lov nr. 322 af 19. juni 1974 om erstatning for atomskader (nukleare skader).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1348835_0003.png
Side 3
7. Konsekvenser
Lovmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige lovmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at have en positiv på virkning på den nukleare sikkerhed i Europa og dermed
også på beskyttelsesniveauet i både Danmark og i EU som helhed, da de reguleringsmæssige
rammer for nuklear sikkerhed i EU vil blive styrket.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Euratom-spørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget vil nyde bred opbakning blandt medlemslandene. For så vidt angår
bestemmelserne om peer-review og åbenhed/offentlighed må det dog forventes, at l en række
lande, herunder særligt de medlemslande som ikke har nukleare anlæg (særligt kernekraftvær-
ker) og ikke har planer om at etablere sådanne, vil være rede til at stille mere vidtgående krav
end andre lande
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er blandt de lande, som ikke har større nukleare anlæg (særligt kernekraftværker).
Regeringen finder, at direktivets bestemmelser om myndigheders uafhængighed og kompeten-
cer, bestemmelserne om peerevaluering og temaer, som skal gøres til genstand for granskning
og diskussion, samt bestemmelserne om åbenhed og offentlighed, i videst mulige omfang skal
understøtte fortsat udvikling af sikkerhed vedrørende nukleare anlæg.
Det er regeringens holdning at respektere, at det er et nationalt anliggende for alle medlemssta-
ter at beslutte energimix og herved, om anvendelse af kernekraft skal indgå i den nationale
energiforsyning. Anvendelse af kernekraft kan imidlertid påvirke befolkningerne i alle medlems-
stater, og regeringen finder, at sikkerheden vedrørende anvendelse af kernekraft skal udvikles
løbende, og at befolkninger i alle medlemsstater bør kunne øve indflydelse på forhold af betyd-
ning for sikkerheden vedrørende anvendelse af kernekraft.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.