Skatteudvalget 2013-14
KOM (2013) 0721 Bilag 1
Offentligt
1294731_0001.png
Notat
Til Folketingets Europaudvalg
(Kopi til Folketingets Skatteudvalg)
J.nr. 13-4936463
Den 28. oktober 2013
Proces og Administration
BL
Grundnotat- og nærhedsnotat
Direktivforslag fra Kommissionen med forslag til ændring af momsdi-
rektivet (standardiserede momsangivelser), 2013/0343(CNS)
Resumé
Kommissionen har den 23. oktober 2013 fremsat et direktivforslag om ændring af momsdi-
rektivet (2006/112/EF), som Kommissionen forventes at orientere ECOFIN om på
mødet den 15. november 2013.
Direktivforslaget går ud på at indføre standardiserede momsangivelser med henblik på at
lette de administrative byrder for det europæiske erhvervsliv med op til 15 mia. EUR om
året.
Direktivforslaget indeholder nogle væsentlige ændringer i forhold til den danske proces for
momsafregning. Det er foreslået, at den standardiserede momsblanket skal være obligatorisk
således, at den skal anvendes af alle momspligtige virksomheder uden mulighed for en paral-
lel national momsblanket. I direktivforslaget er der foreslået en fælles minimumsfrist for
virksomhedernes angivelse og betaling af moms på 1 måned efter afgiftsperiodens udløb. For
Danmark vil det betyde en forlængelse af betalingsfristen med 5 dage for virksomheder, der
afregner moms månedligt. Forlængelsen af betalingsfristen skønnes at medføre et årligt min-
dreprovenu efter tilbageløb på ca. 120 mio. kr. (2013-niveau) fra 2017. Det er skønnet, at
det vil koste SKAT ca. 10 mio. kr. at implementere direktivet. Dertil kommer udgifter til
fælles elektronisk signatur.
Endelig vil der være nye administrative byrder for erhvervene, idet godtgørelse af energi- og
miljøafgifter ikke længere kan ske sammen med momsafregningen men i en særskilt proces.
Baggrund
Momsangivelser foregår i dag i EU-landene efter de enkelte landes nationale
regler og med anvendelse af blanketter og procedurer, der er særegne for det
pågældende land. Dette betragtes af erhvervslivet som en væsentlig komplika-
tion og administrativ belastning i forhold til det indre marked.
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om momssy-
stemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi for
reform af det nuværende momssystem i EU. De grundlæggende kendetegn for
fremtidens europæiske momssystem er ifølge Kommissionen et system, som
er 1) enkelt, 2) effektivt, 3) solidt og 4) baseret på princippet om beskatning i
forbrugslandet (”bestemmelsesprincippet”). For hvert af de fire kendetegn er
der i meddelelsen fastsat nogle prioriterede områder. For kendetegn 1) – et
enkelt momssystem - er ét af de prioriterede områder standardisering af
momserklæringerne.
ECOFIN vedtog på sit møde den 15. maj 2012 rådskonklusioner om det vide-
re arbejde i Kommissionen med fremtidens momssystem. For så vidt angår
målsætningen om et mere enkelt momssystem, er konklusionerne bl.a., at Rå-
det
- ”ANERKENDER ønsket om at forenkle den måde, det nuværende moms-
system fungerer på, for at reducere omkostningerne i forbindelse med over-
holdelse af momsreglerne og mindske de administrative byrder for både små
og store virksomheder, navnlig for dem, der opererer i mere end én medlems-
stat…”
Standardiserede momsangivelser var genstand for et FISCALIS-seminar i ok-
tober 2012, ligesom der er gennemført en forundersøgelse ved PWC, som blev
afleveret den 21. januar 2013. Det fremgår heraf at:
- Alle EU-lande anerkender nødvendigheden af en standardisering;
- Alle EU-lande er meget opmærksomme på, at de standardiserede momsangi-
velser ikke vil svare fuldstændigt til deres nuværende momsangivelser;
- Nogle EU-lande udtrykker i den forbindelse bekymring for, om de standar-
diserede momsangivelser vil indeholde færre oplysninger end deres nuværende
angivelser, hvilket vil betyde, at de mister oplysninger, som i dag anvendes til
bl.a. kontrol og risikovurdering;
- Andre EU-lande udtrykker omvendt bekymring for, om de standardiserede
momsangivelser vil indeholde flere oplysninger end deres nuværende angivel-
ser, hvilket vil indebære en administrativ byrde
Indhold
Forslaget går ud på at indføre en standardiseret momsangivelse, som med-
lemsstaterne er forpligtet til at bruge for alle typer virksomheder. Den må
maksimalt indeholde 26 felter og minimum 5 felter. De 5 felter skal udfyldes
af alle virksomheder og skal omfatte indgående moms, udgående moms,
moms i alt, omsætningstal for indgående moms og omsætningstal for udgåen-
de moms. I en overgangsperiode frem til 2019 skal angivelsen også omfatte
EU-leverancer og -erhvervelser, hvorefter medlemsstaterne selv skal finde
disse tal i VIES-angivelserne (listeoplysningerne).
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Momsangivelsen skal kunne indgives digitalt ved filoverførsel og med brug af
en fælles international elektronisk signatur.
Fristen for indgivelsen af angivelsen og betalingstidspunktet skal være sam-
menfaldende, og det er foreslået, at der skal gælde en minimumsfrist for angi-
velse og betaling på 1 måned efter afgiftsperiodens udløb og en maksimal frist
på 2 måneder. Afgiftsperioden skal være måneden med mulighed for, at med-
lemsstaterne kan fastsætte, at afgiftsperioden skal være længere – op til 1 år.
Momsangivelsens felter skal være harmoniserede, så indholdet af et konkret
felt er nøjagtig det samme i alle medlemsstaterne. Der foreslås også fælles reg-
ler for korrektion af en tidligere indgivet momsangivelse.
Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113. Det be-
tyder, at forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring af
Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
I direktivet lægges op til, at Kommissionen skal udstede gennemførelsesbe-
stemmelser efter udvalgsproceduren. Det betyder, at de emner, som skal regu-
leres ved gennemførelsesbestemmelserne, kan vedtages ved en flertalsbeslut-
ning. Gennemførelsesbestemmelserne vil omfatte fastsættelse af fælles defini-
tioner og procedurer, detaljerede regler for rettelser og regler om en fælles
elektronisk signatur.
Nærhedsprincippet
Forslaget angiver at have til formål at reducere de administrative byrder og
gøre det let for virksomhederne at overholde momsreglerne. Formålet kan
ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, fordi standardiseringen af
momsangivelsen kræver ændring af momsdirektivet og forslaget er derfor i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om det forventede direktivfor-
slag.
Europa-Parlamentet har tidligere udtalt sig i forbindelse med den offentlige
høring om Kommissionens grønbog om momssystemets fremtid, jf. Europa-
Parlamentets beslutning af 13. oktober 2011 om momssystemet fremtid
(2011/2082).
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den danske momsangivelse er relativ simpel, og det vurderes, at de krav til
momsangivelsen, som SKAT stiller i dag, godt kan rummes i de foreslåede
krav.
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter gældende dansk ret er afgiftsperioderne henholdsvis måneden, kvartalet
eller halvåret, hvilket ligger indenfor de foreslåede krav til momsperioder. An-
givelses- og betalingsfristen for moms er sammenfaldende. For virksomheder,
der afregner moms månedsvis, er fristen den 25. i måneden efter udløbet af
afgiftsperiodens udløb. Øvrige virksomheder har fra 1. januar 2014 en frist på
2 måneder til at angive og betale momsen. For virksomheder, der afregner
moms månedsvis, betyder forslaget en øget kredittid på 5 dage.
Den danske momsblanket indeholder ikke kun momsangivelser, idet virksom-
hederne også skal angive godtgørelse af energiafgifter over momsangivelsen.
Med den standardiserede momsangivelse vil dette ikke længere være muligt.
Der skal derfor udvikles en ny momsangivelse uden modregning af godtgørel-
se for energiafgifter samt en separat løsning til anmodning om godtgørelse af
energiafgifter.
Efter forslaget må medlemsstaterne ikke bede virksomhederne om årlige op-
summeringer eller aconto-betalinger. Der er ikke sådanne regler i de danske
momsregler.
Momsangivelser skal efter gældende dansk ret indgives digitalt i TastSelv. Der
findes filoverførselsmulighed for rådgivere, der kan indsende flere angivelser i
samme overførsel. Der er i dag ingen mulighed for filoverførsel ved enkelt-
angivelser. Dette skal udvikles, hvis alle angivelser skal kunne ske ved filover-
førsel.
I dag kan virksomhederne logge ind med TastSelv-kode eller dansk digital
signatur. Et krav om, at SKAT skal kunne modtage andet end danske signatu-
rer, vil kræve en del ændringer af SKATs systemer.
Det er foreslået, at momsangivelses-felter skal være harmoniserede, så indhol-
det er nøjagtig det samme i alle medlemsstaterne. Der foreslås fælles regler for
korrektion af en tidligere indgivet momsangivelse. Endelig er det foreslået, at
der skal være en fælles (international) elektronisk signatur. Disse forhold er
foreslået nærmere udformet efter udvalgsproceduren, så det kan på nuværende
tidspunkt ikke vides, hvad indholdet af disse punkter bliver.
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventede årlige mindreprovenu ved at forlænge betalingsfristen for alle
månedsafregnende virksomheder med 5 dage kan skønnes til ca. 180 mio. kr. i
umiddelbar virkning og ca. 120 mio. kr. efter tilbageløb.
For så vidt angår SKAT, vil en vedtagelse af direktivforslaget betyde, at der
skal afholdes udviklingsomkostninger til tilpasning af SKATs systemer. Det er
skønnet, at udgifterne til systemtilretninger vil udgøre 10 mio. kr.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivforslaget vil betyde en administrativ lettelse for de angivelsespligtige
virksomheder.
Samtidig indebærer forslaget dog nye byrder for erhvervene idet energi- og
miljøafgifter ikke længere kan godtgøres i forbindelse med momsafregningen,
men skal godtgøres i en særskilt proces. Alle danske virksomheder, bortset fra
ikke-momsregistrerede virksomheder og virksomheder omfattet af bilaget til
elafgiften, søger i dag om godtgørelse af energi- og miljøafgifter via momsaf-
regningen.
Høring
Direktivforslaget vil blive sendt i høring hos følgende virksomheder og orga-
nisationer:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Regio-
ner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI, Finans og Leasing, Fi-
nansrådet, Finanstilsynet, Forsikring & Pension, FSR – danske revisorer,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landsskatteretten, Politidirektøren i
København, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, SKAT, SRF Skattefaglig For-
ening, Trafikselskaberne i Danmark og Videncenter for Landbrug.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Direktivforslag har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens meddelelse af 6. december 2011 om momssystemets fremtid
har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-mødet
den 15. maj 2012. Grund- og nærhedsnotat herom blev oversendt til udvalget
den 30. januar 2012 og opdateret grundnotat med høringssvar blev oversendt
den 19. marts 2012.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter tiltag, der letter virksomhedernes administrative byrder.
Danmark arbejder for, at de standardiserede angivelser bliver gennemført
uden fastsættelse af minimumskrav til kreditfristen på 1 måned efter afgiftspe-
riodens afslutning på grund af de provenumæssige konsekvenser.
Danmark lægger betydelig vægt på, at de implementeringsmæssige omkostnin-
ger ved forslaget minimeres.
Andre landes holdning
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et medlemsland har oplyst, at det er bekymret for implementeringsomkost-
ningerne ved direktivet. Særligt fordi der lægges op til, at de tekniske detaljer
skal fastlægges af Kommissionen ved brug af udvalgsproceduren med flertals-
beslutninger. Herved kan medlemsstaterne ikke vide, hvad de går ind til. Det
angivne medlemsland har også udtrykt bekymring for reguleringen af kreditfri-
ster, fordi det begrænser fleksibiliteten for medlemslandene, og medlemslandet
formoder, at der vil blive rejst spørgsmål fra medlemsstaterne om suverænitet
og nærhedsprincippet.
Forhandlingssituation
På ECOFIN-mødet den 15. maj 2012 udviste EU-landene en forsigtig tilgang
til idéen om en standardiseret momsangivelse.
6/6