Skatteudvalget 2013-14
KOM (2013) 0721 Bilag 2
Offentligt
1320554_0001.png
Notat
Til Folketingets Europaudvalg
(Kopi til Folketingets Skatteudvalg)
J.nr. 13-4936463
Den 16. december 2013
Proces og Administration
BL
Revideret grund- og nærhedsnotat
Nyt notat
Direktivforslag fra Kommissionen med forslag til ændring af momsdi-
rektivet (standardiserede momsangivelser), (KOM (2013) 721)
1. Resumé
Kommissionen har den 23. oktober 2013 fremsat et direktivforslag om ændring af momsdi-
rektivet (2006/112/EF), som Kommissionen forventes at orientere ECOFIN om på
mødet den 15. november 2013.
Direktivforslaget går ud på at indføre standardiserede momsangivelser med henblik på at
lette de administrative byrder for det europæiske erhvervsliv med op til 15 mia. EUR om
året.
Direktivforslaget indeholder nogle væsentlige ændringer i forhold til den danske proces for
momsafregning. Det er foreslået, at den standardiserede momsblanket skal være obligatorisk
således, at den skal anvendes af alle momspligtige virksomheder uden mulighed for en paral-
lel national momsblanket. I direktivforslaget er der foreslået en fælles minimumsfrist for
virksomhedernes angivelse og betaling af moms på 1 måned efter afgiftsperiodens udløb. For
Danmark vil det betyde en forlængelse af betalingsfristen med 5 dage for virksomheder, der
afregner moms månedligt. Forlængelsen af betalingsfristen skønnes at medføre et årligt min-
dreprovenu efter tilbageløb på ca. 120 mio. kr. (2013-niveau) fra 2017. Det er skønnet, at
det vil koste SKAT ca. 10 mio. kr. at implementere direktivet. Dertil kommer udgifter til
fælles elektronisk signatur.
Endelig vil der være nye administrative byrder for erhvervene, idet godtgørelse af energi- og
miljøafgifter ikke længere kan ske sammen med momsafregningen men i en særskilt proces.
2. Baggrund
Momsangivelser foregår i dag i EU-landene efter de enkelte landes nationale
regler og med anvendelse af blanketter og procedurer, der er særegne for det
pågældende land. Dette betragtes af erhvervslivet som en væsentlig komplika-
tion og administrativ belastning i forhold til det indre marked.
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om momssy-
stemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi for
reform af det nuværende momssystem i EU. De grundlæggende kendetegn for
fremtidens europæiske momssystem er ifølge Kommissionen et system, som
er 1) enkelt, 2) effektivt, 3) solidt og 4) baseret på princippet om beskatning i
forbrugslandet (”bestemmelsesprincippet”). For hvert af de fire kendetegn er
der i meddelelsen fastsat nogle prioriterede områder. For kendetegn 1) – et
enkelt momssystem - er ét af de prioriterede områder standardisering af
momserklæringerne.
ECOFIN vedtog på sit møde den 15. maj 2012 rådskonklusioner om det vide-
re arbejde i Kommissionen med fremtidens momssystem. For så vidt angår
målsætningen om et mere enkelt momssystem, er konklusionerne bl.a., at Rå-
det
- ”ANERKENDER ønsket om at forenkle den måde, det nuværende moms-
system fungerer på, for at reducere omkostningerne i forbindelse med over-
holdelse af momsreglerne og mindske de administrative byrder for både små
og store virksomheder, navnlig for dem, der opererer i mere end én medlems-
stat…”
Standardiserede momsangivelser var genstand for et FISCALIS-seminar i ok-
tober 2012, ligesom der er gennemført en forundersøgelse ved PWC, som blev
afleveret den 21. januar 2013. Det fremgår heraf at:
- Alle EU-lande anerkender nødvendigheden af en standardisering;
- Alle EU-lande er meget opmærksomme på, at de standardiserede momsangi-
velser ikke vil svare fuldstændigt til deres nuværende momsangivelser;
- Nogle EU-lande udtrykker i den forbindelse bekymring for, om de standar-
diserede momsangivelser vil indeholde færre oplysninger end deres nuværende
angivelser, hvilket vil betyde, at de mister oplysninger, som i dag anvendes til
bl.a. kontrol og risikovurdering;
- Andre EU-lande udtrykker omvendt bekymring for, om de standardiserede
momsangivelser vil indeholde flere oplysninger end deres nuværende angivel-
ser, hvilket vil indebære en administrativ byrde.
Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113. Det be-
tyder, at forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring af
Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
I direktivet lægges op til, at Kommissionen skal udstede gennemførelsesbe-
stemmelser efter udvalgsproceduren. Det betyder, at de emner, som skal regu-
leres ved gennemførelsesbestemmelserne, kan vedtages ved en flertalsbeslut-
ning. Gennemførelsesbestemmelserne vil omfatte fastsættelse af fælles defini-
tioner og procedurer, detaljerede regler for rettelser og regler om en fælles
elektronisk signatur.
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Forslaget går ud på at indføre en standardiseret momsangivelse, som med-
lemsstaterne er forpligtet til at bruge for alle typer virksomheder. Den må
maksimalt indeholde 26 felter og minimum 5 felter. De 5 felter skal udfyldes
af alle virksomheder og skal omfatte indgående moms, udgående moms,
moms i alt, omsætningstal for indgående moms og omsætningstal for udgåen-
de moms. I en overgangsperiode frem til 2019 skal angivelsen også omfatte
EU-leverancer og -erhvervelser, hvorefter medlemsstaterne selv skal finde
disse tal i VIES-angivelserne (listeoplysningerne).
Momsangivelsen skal kunne indgives digitalt ved filoverførsel og med brug af
en fælles international elektronisk signatur.
Fristen for indgivelsen af angivelsen og betalingstidspunktet skal være sam-
menfaldende, og det er foreslået, at der skal gælde en minimumsfrist for angi-
velse og betaling på 1 måned efter afgiftsperiodens udløb og en maksimal frist
på 2 måneder. Afgiftsperioden skal være måneden med mulighed for, at med-
lemsstaterne kan fastsætte, at afgiftsperioden skal være længere – op til 1 år.
Momsangivelsens felter skal være harmoniserede, så indholdet af et konkret
felt er nøjagtig det samme i alle medlemsstaterne. Der foreslås også fælles reg-
ler for korrektion af en tidligere indgivet momsangivelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg skal i henhold til
artikel 113 høres. Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Social udvalg
har endnu ikke udtalt sig om direktivforslaget.
Europa-Parlamentet har tidligere udtalt sig i forbindelse med den offentlige
høring om Kommissionens grønbog om momssystemets fremtid, jf. Europa-
Parlamentets beslutning af 13. oktober 2011 om momssystemet fremtid
(2011/2082).
5. Nærhedsprincippet
Forslaget har til formål at reducere de administrative byrder og gøre det let for
virksomhederne at overholde momsreglerne. Formålet kan ikke i tilstrækkelig
grad opfyldes af medlemsstaterne, fordi standardiseringen af momsangivelsen
kræver ændring af momsdirektivet og forslaget er derfor i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Efter gældende dansk ret er afgiftsperioderne henholdsvis måneden, kvartalet
eller halvåret, hvilket ligger indenfor de foreslåede krav til momsperioder. An-
givelses- og betalingsfristen for moms er sammenfaldende. For virksomheder,
der afregner moms månedsvis, er fristen den 25. i måneden efter udløbet af
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgiftsperiodens udløb. Øvrige virksomheder har fra 1. januar 2014 en frist på
2 måneder til at angive og betale momsen.
Efter momsloven kan SKAT under visse betingelser pålægge en virksomhed,
der ikke afregner skatter og afgifter rettidigt og er i restance, at angive moms
månedligt. Angivelses- og betalingsfristen er den 15. i måneden efter afreg-
ningsperioden. Virksomheden kan afværge denne forkortede afregningsperio-
de ved at betale, stille sikkerhed eller indgå en betalingsordning, som virksom-
heden overholder.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgiv-
ning.
For virksomheder, der afregner moms månedsvis, betyder forslaget en øget
kredittid på 5 dage, hvilket vil kræve lovændring og have statsfinansielle kon-
sekvenser.
Tilsvarende betyder direktivets forslag om minimums angivelses- og betalings-
frist, at SKAT ikke kan sætte virksomheder på forkortet afregningsperiode.
Den danske momsangivelse er relativ simpel, og det vurderes, at de krav til
momsangivelsen, som SKAT stiller i dag, godt kan rummes i de foreslåede
krav.
Den danske momsblanket indeholder ikke kun momsangivelser, idet virksom-
hederne også skal angive godtgørelse af energiafgifter over momsangivelsen.
Med den standardiserede momsangivelse vil dette ikke længere være muligt.
Der skal derfor udvikles en ny momsangivelse uden modregning af godtgørel-
se for energiafgifter samt en separat løsning til anmodning om godtgørelse af
energiafgifter.
Efter forslaget må medlemsstaterne ikke bede virksomhederne om årlige op-
summeringer eller aconto-betalinger. Der er ikke sådanne regler i de danske
momsregler.
Momsangivelser skal efter gældende dansk ret indgives digitalt i TastSelv. Der
findes filoverførselsmulighed for rådgivere, der kan indsende flere angivelser i
samme overførsel. Der er i dag ingen mulighed for filoverførsel ved enkelt-
angivelser. Dette skal udvikles, hvis alle angivelser skal kunne ske ved filover-
førsel.
I dag kan virksomhederne logge ind med TastSelv-kode eller dansk digital
signatur. Et krav om, at SKAT skal kunne modtage andet end danske signatu-
rer, vil kræve en del ændringer af SKATs systemer.
Det er foreslået, at momsangivelses-felter skal være harmoniserede, så indhol-
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det er nøjagtig det samme i alle medlemsstaterne. Der foreslås fælles regler for
korrektion af en tidligere indgivet momsangivelse. Endelig er det foreslået, at
der skal være en fælles (international) elektronisk signatur. Disse forhold er
foreslået nærmere udformet efter udvalgsproceduren, så det kan på nuværende
tidspunkt ikke vides, hvad indholdet af disse punkter bliver.
Det forventede årlige mindreprovenu ved at forlænge betalingsfristen for alle
månedsafregnende virksomheder med 5 dage kan skønnes til ca. 180 mio. kr. i
umiddelbar virkning og ca. 120 mio. kr. efter tilbageløb.
For så vidt angår SKAT, vil en vedtagelse af direktivforslaget betyde, at der
skal afholdes udviklingsomkostninger til tilpasning af SKATs systemer. Det er
skønnet, at udgifterne til systemtilretninger vil udgøre 8 mio. kr. Dertil kom-
mer 2-3 årsværk til løbende drift af godtgørelsen af energiafgifter.
Direktivforslaget vil betyde en administrativ lettelse for de angivelsespligtige
virksomheder.
Samtidig indebærer forslaget dog nye byrder for erhvervene idet energi- og
miljøafgifter ikke længere kan godtgøres i forbindelse med momsafregningen,
men skal godtgøres i en særskilt proces. Alle danske virksomheder, bortset fra
ikke-momsregistrerede virksomheder og virksomheder omfattet af bilaget til
elafgiften, søger i dag om godtgørelse af energi- og miljøafgifter via momsaf-
regningen.
8. Høring
Direktivforslaget har været sendt i ekstern høring hos relevante organisationer.
Høringsfristen var fastsat til den 4. december 2013.
Af de indkomne høringssvar har følgende ikke haft bemærkninger til forslaget:
Advokatrådet, Dansk Told- og Skatteforbund, KL og Rigsadvokaten.
Danmarks Idrætsforbund (DIF) støtter forslagets mål om at forenkle moms-
angivelsen, men udtrykker bekymring for, om direktivforslaget reelt vil betyde
flere lettelser eller byrder.
Dansk Erhverv støtter forslaget og den forlængelse af kredittiden, som forsla-
get lægger op til, og har flere specifikke bemærkninger til implementeringen.
Dansk Transport og Logistik (DTL) støtter forslagets mål om at forenkle
momsangivelsen, men finder det betænkeligt at fjerne medlemsstaternes mu-
lighed for at vælge en anden betalingsfrist end tidspunktet for angivelsen. DTL
finder det problematisk og uheldigt, at det efter direktivforslaget ikke længere
vil være muligt at godtgøre energiafgifter over momsangivelsen, fordi det er
vigtigt, at byrderne ikke blot flyttes, hvis direktivforslaget skal give en reel og
målbar effekt på de administrative byrder.
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Industri (DI) støtter forslagets mål om at forenkle momsangivelsen,
som, DI vurderer vil gavne danske eksportvirksomheder – særligt de virksom-
heder, der endnu ikke har etableret systemer og rutiner til at håndtere moms-
registreringer i andre medlemslande. DI mener, at forslaget kan skabe proble-
mer for den nuværende danske praksis med godtgørelse af energiafgifter over
momsangivelsen og mener, at der skal findes en løsning herpå.
Finansrådet støtter forslaget.
FSR-danske revisorer støtter forslaget, og ønsker den nuværende ordning med
godtgørelse af energiafgifter over momsangivelsen opretholdt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På ECOFIN-mødet den 15. maj 2012 udviste EU-landene en forsigtig tilgang
til idéen om en standardiseret momsangivelse.
Et medlemsland har oplyst, at det er bekymret for implementeringsomkost-
ningerne ved direktivet. Særligt fordi der lægges op til, at de tekniske detaljer
skal fastlægges af Kommissionen ved brug af udvalgsproceduren med flertals-
beslutninger. Herved kan medlemsstaterne ikke vide, hvad de går ind til. Det
angivne medlemsland har også udtrykt bekymring for reguleringen af kreditfri-
ster, fordi det begrænser fleksibiliteten for medlemslandene, og medlemslandet
formoder, at der vil blive rejst spørgsmål fra medlemsstaterne om suverænitet
og nærhedsprincippet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter tiltag, der letter virksomhedernes administrative byrder.
Danmark arbejder for, at de standardiserede angivelser bliver gennemført
uden fastsættelse af minimumskrav til kreditfristen på 1 måned efter afgiftspe-
riodens afslutning på grund af de provenumæssige konsekvenser.
Danmark lægger betydelig vægt på, at de implementeringsmæssige omkostnin-
ger ved forslaget minimeres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om forslaget blev sendt til Folketingets Europaud-
valg den 30. oktober 2013.
Kommissionens meddelelse af 6. december 2011 om momssystemets fremtid
har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-mødet
den 15. maj 2012. Grund- og nærhedsnotat herom blev oversendt til udvalget
den 30. januar 2012 og opdateret grundnotat med høringssvar blev oversendt
den 19. marts 2012.
6/6