NOTAT
Grund- og nærhedsnotat om Rådets afgørelse om et
socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse
15. november 2013
JAIC
Resumé
Kommissionen har den 31. oktober 2013 fremsat forslag til Rådets afgørelse om et
socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse (COM(2013)740). Der er tale
om en revision af en allerede eksisterende afgørelse, hvormed Rådet (EPSCO) den
6. marts 2003 (2003/174/EF) institutionaliserede den praksis at holde høringer på
højt plan mellem EU-institutionerne og arbejdsmarkedets parter. Revisionen er be-
grundet i institutionelle ændringer i forbindelse med vedtagelse af Lissabonstrate-
gien og behovet for at tilpasse strategien til 2020-strategien samt præcisere, hvor-
dan det sociale trepartstopmøde kan bidrage til den overordnede styring i EU.
1. Baggrund
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse blev indført ved Rådets af-
gørelse af 6. marts 2003 (2003/174/EF), der formaliserede den praksis, som indled-
tes i 1997, at afholde uformelle møder på højt plan mellem EU-institutionerne og
arbejdsmarkedets parter som led i den europæiske beskæftigelsesstrategi og efter-
følgende Lissabonstrategien.
Kommissionen oplyste i sin meddelelse (COM(2013)690) af 2. oktober 2013 om
ØMU'ens sociale dimension, at den vil fremsætte forslag om at revidere Rådets af-
gørelse fra 2003. Kommissionen fremsatte på den på den baggrund revideret for-
slag til Rådets afgørelse om et socialt trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse
(COM(2013)740) den 31. oktober 2013.
Det sociale Trepartstopmøde bringer den sociale trojka (det nuværende og de to
kommende EU-formandskaber), Kommissionen og arbejdsmarkedets parter på eu-
ropæisk niveau sammen mindst én gang om året. Mødets diskussioner/resultater
rapporteres til Det Europæiske Råd. Business Europe (de europæiske arbejdsgive-
re) og ETUC (den europæiske fagbevægelse) varetager den tekniske koordinering
af sammensætningen af delegationerne for henholdsvis arbejdsgiver- og arbejdsta-
gersiden.
Efter den institutionelle ændring, som Lissabontraktaten indførte for at oprette
funktionen som formand for Det Europæiske Råd (TEUF art.15), er der behov for
at revidere afgørelsen fra 2003. Desuden er der behov for at revidere den overord-
nede politikramme og erstatte Lissabonstrategien med Europa 2020-strategien samt
præcisere, hvordan det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse bidrager
til den overordnede styring.