Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
KOM (2013) 0753 Bilag 1
Offentligt
1306022_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Center for Fiskeri
Sagsnr.: 13-7141-000004
Den 28. november 2013
FVM 212
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder
for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande
og for EU-fartøjer i visse andre farvande
KOM (2013) 753
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2014 af fi-
skerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-
farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande uden for Østersøen (forslaget om fi-
skerimuligheder). Forslaget omfatter dels EU-bestande, dels bestande, der forvaltes i
fællesskab med tredjelande og dels autonome bestande, som EU får adgang til. Formålet
med forslaget er at fastsætte TAC
1
for 2014 og fordele EU’s rådighedsmængder til med-
lemsstaterne (kvoter) for fiskeriet i 2014.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 753 af 31. oktober 2013 fremsat forslag til Rådets
forordning om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grup-
per af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande.
Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 5. november 2013.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at EU har enekompetence på det område, som forslaget
vedrører, i henhold til TEUF artikel 3, stk. 1, litra d, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder
anvendelse. Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik, er Re-
geringen enig heri.
Formål og indhold
Forslaget omfatter dels EU-fiskebestande, dels bestande der forvaltes i fællesskab med
tredjelande og dels autonome bestande, som EU får adgang til. Formålet med forslaget
er at fastsætte TAC for 2014 og fordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne. Der
skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger for fiskeriet for 2014.
1 TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0002.png
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne udarbejdet af
Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)
2
og Den Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de principper for TAC-
fastsættelse afhængig af de enkelte bestandes tilstand, som fremgår af Kommissionens
meddelelse om høring om fiskerimuligheder for 2014
3
(Kommissionens politikerklæring).
Disse principper angiver et hierarki af strategier for TAC-fastsættelsen. Hvis der forelig-
ger en forvaltningsplan følges denne, ellers lægges MSY
4
til grund i overensstemmelse
med reformen af den fælles fiskeripolitik. For bestande uden analytisk bestandsvurdering
(”data limited stocks”) anbefaler de rådgivende organer, om fangsterne bør reduceres,
stabiliseres eller forøges. ICES-rådgivningen giver i mange tilfælde kvantitative retnings-
linjer for sådanne variationer, hvorfor der af forsigtighedsgrunde er en udsvingsgrænse
på +/- 20 %. Kommissionens forslag anvender dette grundlag ved TAC-fastsættelsen. I
tilfælde, hvor den videnskabelige rådgivning ikke er til stede, har man fulgt en forsigtig-
hedstilgang og foreslået en reduktion i TAC på 20 %.
For 55 bestande foreligger der ikke tilstrækkelige oplysninger til at kunne lave en fuld-
stændig vurdering. Rådet og Kommissionen blev i 2012 enige om, at for 21 bestande
fastsættes TAC uændret fra 2013 og fem år frem, medmindre deres status ændres væ-
sentligt i løbet af perioden.
Aftaler med tredjelande
Forslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU indgår for 2014 med en række tredje-
lande for så vidt angår fiskerimuligheder, herunder Norge og Grønland. Forslaget fordeler
desuden de kvoter, som vedtages blandt andet på årsmøderne i NEAFC (Kommissionen
for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisationen for Fiskeriet i det
Nordvestlige Atlanterhav), ICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfi-
skebestanden i Atlanterhavet), IATTC (Den Inter-Amerikanske Kommission for Tropisk
Tunfisk) og CCAMLR (Konventionen om bevarelse af de marine levende ressourcer i Ant-
arktis) m.fl. Endelig fordeles de kvoter, der aftales i kyststatsforhandlinger om makrel,
atlanto-skandisk sild og blåhvilling.
EU-Norge
Aftalen mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af en række vigtige fælles bestande i
Nordsøen og Skagerrak, herunder torsk, kuller, sej, hvilling, rødspætte, sild og makrel.
EU og Norge fastsætter i fællesskab en samlet TAC for disse bestande, der fordeles til
hver part efter en fast fordelingsnøgle. Der er for torsk, sild, kuller, hvilling og mørksej
aftalt langsigtede forvaltningsplaner, der løbende tilpasses.
I aftalen udveksler parterne også fiskerimuligheder for en række ikke-fælles bestande i
Nordsøen og vestlige farvande såsom blåhvilling, brisling, havtaske, lange, brosme, jom-
fruhummer, rejer, sperling og tobis, samt arktisk torsk, rødfisk, arktisk mørksej og kuller
i Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand.
2 Den videnskabelige rådgivning fra ICES er i prioriteret rækkefølge baseret på: Forvaltningsplaner, MSY-
konceptet, det vil sige fiskeri baseret på MSY (MSY framework) eller gradvis opnåelse af MSY (MSY transition),
og forsigtighedsprincippet.
3
Jf. Kommissionens meddelelse til Rådet vedrørende høring om fiskerimuligheder for 2014, KOM (2013) 319 af
30. maj 2013.
4
Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det største
udbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0003.png
Af betydning for fiskeriaftalen med Norge er også de multilaterale forhandlinger mellem
EU, Norge, Island og Færøerne i NEAFC om forvaltningen af blåhvilling og makrel.
Af de fællesforvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte, mørksej og sild af betydning
for Danmark. Ligeså er fiskeriet efter havtaske, jomfruhummer og ”andre arter” (den så-
kaldte ”others-kvote”) i norsk farvand, hvor Danmark har hovedparten af EU’s kvoter.
Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/
Kattegat for 2014:
Art
Torsk
i
Nordsøen og
Skagerrak
Rådgivning
27.411 t
Bestanden er i svag stigning, men rekrutteringen er fortsat
ringe. F
5
har været faldende siden 2000, og beregnes til
0,39 i 2012, som er lavere end det langsigtede mål i for-
valtningsplanen på 0,40.
ICES rådgiver om en reduktion på 9 % i forhold til TAC for
2013 i henhold til forvaltningsplanen.
40.639 t
Bestanden er stor, men der har ikke været en stor årgang
kuller siden 1999. F er i 2013 bestemt til 0,27, hvilket er
under målet (0,3) i forvaltningsplanen. ICES rådgiver efter
EU/Norge-forvaltningsplanen om en reduktion i TAC på
15 %.
85.581 t
ICES rådgiver efter EU/Norge forvaltningsplanen, at der skal
ske en reduktion i TAC på de maksimale 15 %. F er under
målet på 0,29. Rådgivningen dækker både Nordsøen, Ska-
gerrak/Kattegat og området vest for Skotland.
16.092 t
Bestanden er gået voldsomt tilbage i gennem de sidste 30
år, men bestanden er steget svagt fra 2007 til 2012. ICES
har ændret metode og data for bestandsvurderingen, hvil-
ket har givet et højere bestandsestimat og lavere F end tid-
ligere. ICES har i 2013 anbefalet, at EU/Norge-
forvaltningsplanens mål bør ændres fra en F på 0.3 til en F
på 0.15. Dette vil give en reduktion i TAC på 15 % i henhold
til den stabilitetsmekanisme, der er indbygget i forvalt-
ningsplanen).
500 t
ICES vurderer, at der ikke er tilstrækkeligt information til at
bestemme bestandens tilstand og rådgiver derfor ud fra for-
sigtighedsprincippet, at fangsterne skal reduceres med 20
% i forhold til gennemsnitlig fangst de sidste tre år, hvilket
giver en TAC på 500 t. Rådgivningen gælder for både 2013
og 2014.
111.631 t
Bestanden er i 2013 steget yderligere og er estimeret til at
være den højeste i mere end halvtreds år. F er historisk lav
og rekrutteringen er omkring middel.
ICES rådgiver om en maksimal forhøjelse på 15 % jf. for-
valtningsplanen.
TAC i 2013
i tons
26.475 i
Nordsøen og
3.783 i Ska-
gerrak
DK andel af
EU's kvote
20 % i Nordsø-
en og 83 % i
Skagerrak
Kuller
i
Nordsøen og
Skagerrak
45.041 i
Nordsøen og
2.770 i Ska-
gerrak
7 % i Nordsøen
og 84 % i Ska-
gerrak
Mørksej
i
Nordsøen og
Skagerrak /
Kattegat
Hvilling
i
Nordsøen
91.220
i Nordsøen,
og Skager-
rak/Kattegat
18.932
9%
13 %
Hvilling
i
Skagerrak /
Kattegat
1.050
90 %
Rødspætte
i Nordsøen
97.070
20 %
5
F = Fiskeridødelighed.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0004.png
Art
Rødspætte
i Skagerrak
Rådgivning
8.972 t.
ICES har for første gang vurderet Skagerrak (med en vest-
og østbestand) og Kattegat separat. TAC for Kattegat indgår
ikke i forhandlingerne med Norge.
Vestbestanden i Skagerrak, der er klart den største, har
tætte relationer til Nordsøbestanden og er i fremgang.
Derimod er den væsentligt mindre østbestand i kraftig til-
bagegang, hvorfor der her rådgives om intet direkte fiskeri
og tiltag til begrænsning af bifangst og discard.
889.886 t
ICES rådgiver om en samlet TAC på 889.886 tons for hele
makrellens udbredelsesområde ud fra en vurdering af be-
standen som data begrænset, hvor man derefter tager et
gennemsnit af seneste 3 års fangster som en midlertidig
løsning for 2014. Der afventes en benchmark undersøgelse i
2014. En samlet TAC for Nordøstatlanten fastsættes nor-
malt i kyststatsforhandlingerne. Der har dog ikke været
fastsat en TAC siden 2009, idet Island og Færøerne har
fastsat autonome kvoter. Forhandlingerne om en fælles TAC
for 2014 er endnu ikke afsluttet.
Landingerne har siden 2009 været større end TAC´en pga.
af de unilateralt fastsatte kvoter, men dette ser ifølge ICES
ikke ud til at have medført en nedgang i bestanden.
5.426 t
ICES rådgiver på baggrund af en forsigtighedstilgang, at
TAC reduceres med 43 % i afventning af, at en mere sikker
bestandsvurdering bliver udarbejdet i løbet af 2014.
ICES foreslår desuden en særlig indsats mod den såkaldte
highgrading discard, som især forekommer blandt svenske
fartøjer.
470.037 t (konsum) / 12.440 t (bifangst).
Bestanden har det godt og er blevet opjusteret ved de se-
nere års rådgivning. ICES rådgivning er baseret på den nu-
værende forvaltningsplan. ICES anbefaler en revision af EU-
Norge-forvaltningsplanen fra 2008, hvilket forventes at ville
give en lidt højere TAC.
29.104 t (konsum) / 4.026 t (bifangst)
Sildefiskeriet i Skagerrak/Kattegat udgøres dels af sild fra
den vestlige Østersø og dels af sild fra Nordsøen.
ICES rådgiver ud fra princippet om MSY med udgangspunkt
i Rügen-bestanden og anbefaler en kraftig reduktion af TAC.
6.787 t
ICES vurderer, at der ikke er tilstrækkeligt information til at
bestemme bestandens tilstand og rådgiver derfor ud fra for-
sigtighedsprincippet, at fangsterne skal reduceres med 20
% i forhold til gennemsnitlige landinger i 2010-2012. Her-
udover anvender ICES en yderligere forsigtighedsbuffer på -
20 %.
TAC i 2013
i tons
9.142
DK andel af
EU's kvote
79 %
Makrel
i
Nordsøen og
Skagerrak /
Kattegat
EU og Norge
har for 2012
fastsat
TAC’en til
ca. 90% af
542.000 =
ca.
490.000 t
Rejer
i
Skagerrak
og Norske
Rende
9.500
Heraf 6.650 i
Skagerrak
65 % i Skager-
rak
Sild
i Nord-
søen
478.000
(konsum)
14.400 (bi-
fangst)
Variabel andel
af konsumkvo-
ten og 96 % af
bifangstkvoten
Sild
i Ska-
gerrak /
Kattegat
55.000
(konsum)
6.659
(bifangst)
41.600
48 % af kon-
sumkvoten og
85 % af bi-
fangstkvoten.
72 %
Brisling
i
Skagerrak /
Kattegat
Færøerne
Gennemførelsen af konsultationer mellem EU og Færøerne om udveksling af fiskerimulig-
heder for 2014 er betinget af, at der opnås enighed mellem blandt andet EU og Færøerne
om fordelingen af makrel og atlanto-skandisk sild. Fiskeriaftalen mellem EU og Færøerne
giver traditionelt Danmark fiskerirettigheder efter blåhvilling og makrel i færøsk farvand.
Forhandlinger om udveksling af fiskerimuligheder for 2014 forventes således tidligst at
kunne påbegyndes, når der er fundet en løsning i kyststatsforhandlingerne for makrel og
atlanto-skandisk sild, som både EU og Færøerne er en del af (jf. nedenfor).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0005.png
Kystsstatsbestande
Makrel
Kyststaterne EU, Norge, Island og Færøerne afholdt i oktober og november 2013 for-
handlingsmøder om en TAC for makrel for 2014. På mødet udtrykte parterne accept af
dette års rådgivning fra ICES om en midlertidig fastsættelse af TAC’en til knap 890.000
tons, hvilket er en forøgelse i forhold til tidligere år med 64 %. ICES havde vurderet, at
der var stor usikkerhed om fiskeridødeligheden, men at bestanden ikke så ud til at have
lidt skade af de seneste års intensive fiskeri. Kyststaterne gav udtryk for, at man kunne
acceptere dette års rådgivning som en midlertidig løsning, fordi der allerede om få må-
neder var udsigt til et bedre videnskabeligt grundlag. I forhold til fordelingen af TAC’en
forlanger Island og Færøerne i lighed med de seneste fire år en kraftig forøgelse af kvo-
teandelen. Forhandlingerne er pt. suspenderede, men forventes at blive genoptaget in-
den for de næste par måneder med henblik på en aftale for fiskeriet i 2014. Siden 2009
har EU og Norge bilateralt fastsat en TAC, hvor de tilsammen har taget 90 % af TAC’en.
EU og Norge indgik i januar 2010 en 10-årig aftale om makrel, der fastlåser parternes re-
lative andel af den TAC, som kyststaterne enes om.
Blåhvilling
Kyststaterne EU, Norge, Island og Færøerne udsatte på et møde i oktober 2013 beslut-
ningen om en TAC for blåhvilling for 2014, da man afventede svar fra ICES på anmod-
ninger om forskellige alternativer til den hidtidige forvaltning. ICES har givet en række
alternativer til den nuværende fiskeridødelighed, der alle er inden for MSY. En forsigtig
tilgang til en stigning i fiskeridødeligheden vil give en TAC mellem 1.140.000 og
1.279.000 tons, mens en fuld stigning inden for MSY vil give en TAC på 1.502.000 tons.
Stigningen vil i alle tilfælde være betydelig i forhold til kvoten for 2013, der var på
643.000 tons. Forhandlingerne fortsætter 10.-12. december 2013. EU og Norge forventes
i lighed med 2013 at aftale, at man gensidigt kan fiske 64 % af sin kvote i hinandens
farvande.
Atlanto-skandisk sild
Kyststaterne EU, Norge, Island, Færøerne og Rusland afholdt i oktober 2013 forhand-
lingsmøde. Der var enighed om at fastsætte en samlet TAC for atlanto-skandisk sild i
2014 på 419.000 tons i henhold til ICES’ rådgivning baseret på forvaltningsplanen. Det er
en reduktion på 32 % i forhold til 2013. Færøerne fastholdt deres krav om en højere an-
del af kvoten for 2014. Mødet blev suspenderet og nye forhandlinger er planlagt til 10.-
12. december 2013. Den bilaterale adgangsaftale mellem EU og Norge afventer disse
forhandlinger.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0006.png
EU-bestande
Oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag om TAC for EU’s auto-
nome bestande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat for 2014 samt TAC i 2013 og den dan-
ske kvoteandel:
Art
Rådgivning
TAC i 2013
i tons
Kommissionens
TAC forslag for
2014 i tons
DK
andel
af
EU´s
kvote
61 %
Torsk
i Kattegat
Tobis
i Nordsøen, Skagerrak
og Kattegat
Tunge
i Skagerrak/
Kattegat/Østersøen
Tunge
i Nordsøen
Sperling
i Nordsøen og Ska-
gerrak
Brisling
i Nordsøen
Kulmule
i Skagerrak/Kattegat/
Østersøen
Intet direkte fiskeri
ICES vurderer at bestanden
er historisk lav, og at der
ikke er tegn på umiddelbar
genopbygning. ICES rådgi-
ver, at der ikke må være
målrettet fiskeri efter torsk,
og at bifangst og discard
skal minimeres.
Bestanden er omfattet af en
langsigtet plan for torsk
6
og
TAC fastsættes i henhold til
denne.
Rådgivning foreligger febru-
ar 2014
TAC søges fastsat i forlæn-
gelse af modtagelse af den
biologiske rådgivning med
henblik på start af fiskeri ef-
ter tobis i april måned
353 t
ICES vurderer at rekrutte-
ringen er meget lav, og
rådgiver at TAC´en efter
MSYt
8
kan fastsættes til
353 tons.
11.900 t
Ifølge forvaltningsplanens
(første trin) skal fiskeridø-
deligheden reduceres med
10 %, hvilket giver en ned-
sættelse på ca. 15 % i TAC.
216.000 t
ICES nuværende forvalt-
ningsstrategi
Kvoteåret forventes flyttet
til 1/11-31/10 med virkning
fra 1/11 2014, og forvalt-
ningsstrategien vil samtidigt
blive ændret.
144.000 t
For første gang siden 2008
er der gennemført en analy-
tisk rådgivning i henhold til
MSY med en tilnærmet
værdi for fiskeridødelighe-
den.
ICES vurderer, at bestan-
den er rekordhøj i 2013.
ICES rådgiver efter MSY-
princippet at landingerne for
den samlede nordlige be-
stand ikke må overskride
81.846 tons.
100
80
7
-20 %
286.424
Afventer rådgivning
94 %
560
353
-37 %
84 %
14.000
Afventer forhandlin-
ger med Norge
5%
187.500
Afventer forhandlin-
ger med Norge
99,9 %
161.500
Afventer forhandlin-
ger med Norge
85 %
1.661
2466
+49 %
92 %
Rådets forordning nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-
standen og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2004, som senest æn-
dret ved Rådets forordning (EU) nr. 1243/2012 af 19. december 2012.
7
Både i 2013 og i forslaget for 2014 er TAC kun til bifangster. Intet direkte fiskeri er tilladt på denne kvote.
8
MSYt = MSY transition = gradvis opnåelse af MSY-mål.
6
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0007.png
Art
Rådgivning
TAC i 2013
i tons
Kommissionens
TAC forslag for
2014 i tons
DK
andel
af
EU´s
kvote
58 %
Kulmule i Nordsøen
Jomfruhummer
i EU-farvande
i Nordsøen
Jomfruhummer
i Skagerrak/
Kattegat
Rødspætte
i Kattegat, Sundet
og Bælthavet
Lange
i Nordsøen
Lange
i Skagerrak/
Kattegat/Østersøen
Hestemakrel
i Nordsøen og
Kanalen
ICES vurderer, at bestan-
den er rekordhøj i 2013.
ICES rådgiver efter MSY-
princippet at landingerne for
den samlede nordlige be-
stand ikke må overskride
81.846 tons.
ICES vurderer bestanden og
fiskeritrykket for jomfru-
hummer i Nordsøen for 8
separate delområder i EU-
farvande. TAC fastsættes
dog for hele området sam-
let.
5.019 t
ICES vurderer, at fiskeridø-
deligheden i 2012 ligger
over MSY-målet for bestan-
den.
2.224 t
(MSY-niveau, data-limited
stock). Inkluderer en andel i
den vestlige Østersø (subdi-
vision 22-23).
10.800 t
ICES’ rådgivning er 2-årig
(2013 og 2014). ICES vur-
derer, at bestandens til-
stand er stabil, og at fang-
ster bør holdes omkring
gennemsnittet for perioden
2003-2008.
70 t
Databegrænset bestand.
ICES rådgiver i en to-årig
rådgivning ud fra princippet
om databegrænsede be-
stande om en reduktion på
20 %.
25.500 t
ICES rådgiver ud fra forsig-
tighedsprincippet for data-
begrænsede bestande, at
fangsten skal reduceres til
et niveau svarende til gen-
nemsnittet af de sidste tre
års fangster (2010-2012:
25.500 t)
110.546 t
ICES rådgiver ud fra MSY en
40 % reduktion, som følge
af fortsat stigning i fiskeri-
dødeligheden, som ligger
langt over MSY. ICES har i
2012 vurderet, at forslag til
forvaltningsplan ikke er i
overensstemmelse med for-
sigtighedsprincippet, og at
planen derfor bør revideres.
Rådgivningen dækker et
større område end TAC.
1.935
2874
+49 %
17.350
15.499
-11 %
5%
5.200
5019
-3 %
73 %
1.800
2.160
+20 %
89 %
2.428 i
Nordsøen,
16.684 i alt
samlet for
områderne
Afventer forhandlin-
ger med Norge
10 %
87
70
-20 %
57 %
37.950
Afventer forhandlin-
ger med Norge
48 %
Hestemakrel
i de vestlige om-
råder
157.989
95.438
-40 %
8,6 %
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0008.png
Art
Rådgivning
TAC i 2013
i tons
Kommissionens
TAC forslag for
2014 i tons
DK
andel
af
EU´s
kvote
33 %
Brisling
i den engelske kanal
3.832 t
ICES rådgiver ud fra prin-
cippet om databegrænsede
bestande.
127.509 t
ICES rådgiver efter MSY-
princippet.
5150
5150
9
Uændret
Havgalt
i det nordøstlige At-
lanterhav
82.000
127.509
+55 %
25 %
Forslaget regulerer ligeledes TAC’er for en række fladfiskearter i Nordsøen, herunder
ising/skrubbe, rødtunge/skærising og pighvar/slethvar. Dertil kommer, at Kommissionen
– som i tidligere år – foreslår 0-TAC/forbud mod fiskeri efter visse sårbare arter. Disse
må, når de fanges utilsigtet, ikke skades og skal straks genudsættes.
Fiskeriindsatsregulering
I 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i
blandt andet Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr.
1342/2008
10
. For Nordsøen og Skagerrak vil Kommissionens forslag følge senere forud
for vedtagelsen på rådsmødet i december. For Kattegat foreslår Kommissionen en reduk-
tion på 20 % i fiskeriindsatsen.
Andre bestemmelser
Bestemmelserne fra 2012 om en kvotepræmie for fartøjer, der deltager i fuldt dokumen-
teret fiskeri ved fiskeri efter torsk i Nordsøen og Skagerrak og betingelserne herfor, er
videreført uændret i forslaget. Herunder blandt andet, at kvotepræmien maksimalt må
udgøre 75 % af den forventede mængde udsmid, der må forventes for den type fartøj,
og ikke på noget tidspunkt må udgøre mere end 30 % af fartøjets basistildeling. Dog er
der mulighed for visse undtagelser fra denne bestemmelse. Det fremgår endvidere, at al-
le de pågældende fartøjers fangster af de arter, der er omfattet af yderligere tildelinger,
skal modregnes i fartøjernes individuelle tildeling, herunder også fisk som ikke opfylder
mindstemålet.
I forslaget er der desuden en bestemmelse om, at der kan overføres kvoter mellem de
fartøjer, som deltager i fuldt dokumenteret fiskeri, og fartøjer, der ikke deltager i en så-
dan ordning, forudsat at det kan påvises, at udsmid fra fartøjer, der ikke deltager i ord-
ningen, ikke øges.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Omfattet af en fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen i forbindelse med vedtagelse af fiskerimuligheder
for 2013 om fastsættelse af uændret TAC fra 2013 og fem år frem.
10
Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for
torskebestande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004 som senest
ændret ved Rådets forordning (EU) nr. 1243/2012 af 19. december 2012.
9
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0009.png
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ikke statsfi-
nansielle konsekvenser.
Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det er
ikke muligt at vurdere disse på det foreliggende grundlag. Konsekvenserne for bruttoind-
tjeningen vil imidlertid blandt andet afhænge af den samtidige udvikling i afsætningspri-
serne samt omkostninger, ikke mindst brændstof, og fiskerimønstre.
Høring
Danmarks Fiskeriforening understreger indledningsvist, at ICES vurderer, at den generel-
le udvikling i Nordsøen for bestandene er positiv. Foreningen glæder sig over denne ud-
vikling og finder, at man som konsekvens heraf nu kan tænke mere strategisk langsigtet,
og ikke blot fokusere på genopbygning af fiskebestande. Målsætningen om at fiske efter
MSY skal fastholdes, men målet skal nås gradvist. Danmarks Fiskeriforening forholder sig
kritisk til den biologiske rådgivning i forhold til flere konkrete bestande. Foreningen fore-
slår for stort set alle bestande af betydning for dansk fiskeri, at TAC i 2014 fastsættes
med samme TAC som i 2013 eller at der fastsættes en stigning i TAC. For flere TAC’er er
Danmarks Fiskeriforenings forslag højere end den biologiske rådgivnings anbefalinger.
Foreningen foreslår, at TAC’er ikke nødvendigvis ændres fra år til år, så længe fiskeridø-
deligheden ligger i den centrale del af et interval – medmindre særlige forhold taler her-
for. Ved indførelsen af et discardforbud begyndende i 2015 finder foreningen blandt an-
det, at der bliver behov for øget år-til-år fleksibilitet, og at man også bør se på mulighe-
derne for fleksibilitet mellem områder, samt at færre arter bør reguleres af TAC’er. For-
eningen finder, at en årlig udsvingsgrænse i TAC stadig har relevans for bestande, hvor
detaljerne i udviklingen ikke er kendt, men hvor man har en indikation af retningen. For
databegrænsede bestande påpeges det som et generelt problem, at ICES rådgiver i for-
hold til gennemsnittet af de registrerede fangster og ikke i forhold til den vedtagne TAC.
Blandt foreningens forslag til konkrete TAC’er kan fremhæves følgende:
For torsk i Nordsøen og Skagerrak understreger foreningen, at selvom den biologiske ud-
vikling af bestanden fra 2012 til 2013 kunne være mere velfunderet, er udviklingen sær-
deles positiv. Foreningen finder fortsat, at man indtil gydebiomassen er større end forsig-
tighedsgrænsen, bør fastsætte TAC ud fra to grundlæggende forudsætninger: 1) at døde-
ligheden bliver reduceret i forhold til indeværende år og 2) at gydebiomassen i det efter-
følgende år vil være større end gydebiomassen i indeværende år. Danmarks Fiskerifor-
ening vurderer, at der er grundlag for forøgelse af TAC for torsk i Nordsøen og Skagerrak
med 20 % for 2014. Endvidere bør fiskeriindsatsreguleringen fjernes, eller som minimum
være uændret i forhold til 2013.
For torsk i Kattegat henviser Danmarks Fiskeriforening til, at der alene er tale om en bi-
fangstkvote, og at fangsten af torsk således på ingen måde styres af størrelsen af TAC
for torsk. En for restriktiv TAC har ifølge foreningen udelukkende som konsekvens, at fi-
skere bliver tvunget til discard. Samtidigt indebærer den lave TAC-fastsættelse, at data-
grundlaget for fastsættelse af bestandsestimater er mangelfuld. Foreningen anbefaler en
TAC på 190 tons svarende til niveauet i 2011.
For loftet for bifangster af sild i Nordsøen finder Danmarks Fiskeriforening, at TAC´en
som minimum bør fastsættes uændret i forhold til 2013. En yderligere reduktion vil ikke
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kun være uhensigtsmæssigt i forhold til en optimal udnyttelse af fiskerimulighederne i
industrifiskeriet. Det vil også besværliggøre overgangen til et discard-forbud i 2015 i in-
dustrifiskeriet yderligere.
For sild i Skagerrak/Kattegat noterer Danmarks Fiskeriforening sig, at bestanden af Rü-
gensild, som foreningen anfører, udgør 2/3 af landingerne, ifølge den biologiske rådgiv-
ning er vokset fra 2012 til 2013. Det bemærkes samtidig, at den i medfør af forvalt-
ningsplanen forventede reduktion i TAC for Nordsøsild er så lille, at den ville forsvinde,
hvis den skulle overføres proportionalt til den relevante TAC-andel for Skager-
rak/Kattegat. Som følge heraf foreslår foreningen en uændret TAC for konsumsild 2014.
For loftet for bifangster af sild bør TAC også fastsættes uændret i forhold til 2013.
For jomfruhummer i Nordsøen bemærker foreningen, at ICES beskriver en tilbagegang i
alle funktionelle enheder, men at tilgangen med rådgivning i funktionelle enheder er
uhensigtsmæssig og at den overordnede TAC på den baggrund, bør fastholdes på det
nuværende niveau. Det vil sige 17.350 tons i Nordsøen. For jomfruhummer i Skager-
rak/Kattegat foreslår foreningen en uændret TAC på 5.200 tons.
For tunge i Skagerrak/Kattegat anfører Danmarks Fiskeriforening, at rådgivningen har
påvist en faldende bestand og bemærker, at fiskerne ligeledes har observeret en reduce-
ret fangst. Det vurderes, at en vis reduktion i TAC kan være på sin plads, men den bør
begrænses til 15 %, således at TAC fastsættes til 476 tons.
For brisling i Nordsøen stiller Danmarks Fiskeriforening sig stærkt tvivlende over for rati-
onalet bag ICES’ metode til beregning af TAC-forslag. Foreningen finder, at en TAC på
194.000 tons, som vil være resultatet af anvendelse af den tidligere strategi, vil være i
overensstemmelse med såvel forsigtighedsprincippet som den vedtagne MSY-strategi.
For brisling i Skagerrak/Kattegat anfører foreningen, at fangsterne i farvandet primært er
bestemt af, i hvilken grad brisling kan fanges rent, og at det derfor ikke giver mening at
forvalte fiskeriet på basis af historiske fangster. Der foreslås derfor en uændret TAC for
2014. Der ønskes fleksibilitet for fangst af brisling mellem Skagerrak/Kattegat og Nord-
søen.
For lange i Skagerrak, Kattegat og Østersøen finder foreningen, at det var en fejl fra sid-
ste års rådsmøde, at lange ikke blev omfattet af Rådets og Kommissionens erklæringer
om, at TAC for en række arter, hvor der ikke foreligger en videnskabelig vurdering, skal
fastsættes uændret fra 2013 og 5 år frem. Foreningen mener derfor, at TAC skal være
uændret for 2014.
Endvidere finder foreningen, at der bør arbejdes for farvands-fleksibilitet for torsk, kuller,
brisling, rødspætter m.v.
Endelig finder foreningen, at der må gøres alt for at sikre, at en aftale med Norge om
fastlæggelse af fiskerimulighederne er på plads til 1. januar 2014. Foreningen finder, at
det vil være til stor skade for dansk fiskeri, hvis forhandlingssituationen for makrel og at-
lanto-skandisk sild blokerer for den bilaterale aftale mellem EU og Norge og forhindrer, at
det demersale fiskeri i Nordsøen og Skagerrak ikke kan komme i gang fra årsskiftet.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1306022_0011.png
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) har fremført en række bemærkninger
vedrørende pelagiske bestande og industrifiskeri.
Blandt foreningens forslag til konkrete TAC’er kan fremhæves følgende:
For Nordsøsild foreslår foreningen, at man for 2014 følger den gældende forvaltnings-
plan, hvilket ifølge foreningen vil indebære en konsumkvote på 470.000 tons. Samtidig
anbefaler DPPO dog, at forvaltningsplanen ændres. For sild i IIIa (Skagerrak) anbefaler
foreningen, at der snarest indgås aftale mellem EU og Norge om en fast procedure for
fastsættelsen af såvel en konsumkvote som et bifangstloft. I mangel af en sådan fast
procedure vil DPPO undlade at komme med forslag om konkrete tal.
For brisling i Nordsøen anbefaler DPPO at følge den beregningsprocedure, der blev ved-
taget på ”benchmark” -mødet i foråret 2013, hvilket vil give en kvote på 194 000 t. For
brisling i Skagerrak foreslås en uændret TAC for 2014.
Med hensyn til makrel anbefaler DPPO, at der – nationalt som internationalt – sættes fo-
kus på at forberede sig til ”benchmark” i februar 2014 for derved at sikre, at forvaltnin-
gen hurtigst muligt igen bliver baseret på biologiske principper. DPPO bemærker, at for-
eningen sammen med søsterorganisationer i resten af EU har udviklet et nuanceret og
balanceret koncept for fordelingen af makrelressourcerne i Nordøst Atlanten. DPPO fin-
der, at den danske regering bør arbejde aktivt for en kyststatsløsning baseret på DPPOs
forslag.
For atlanto-skandisk sild foreslår DPPO at følge den eksisterende forvaltningsplan sva-
rende til en TAC på 418 000 t i 2014. Samtidig opfordrer DPPO kyststaterne til at finde
enighed om den fremtidige forvaltning. For hestemakrel i Nordsøen foreslås, at TAC fast-
sættes uændret i forhold til 2013. For hestemakrel i de vestlige områder foreslår forenin-
gen kvoten som et led i en gradvis reduktion mod MSY, at TAC fastsættes til 136 000
tons. Med hensyn til blåhvilling foreslås det, at TAC fastsættes i overensstemmelse med
MSY princippet svarende til en TAC på 1.500.000 tons i 2014.
Marine Ingredients Denmark har ligeledes fremsendt bemærkninger, og anfører at det er
et problem, at ICES i sin rådgivning for ”data poor stocks” tager udgangspunkt i de regi-
strerede fangster fremfor den vedtagne TAC.
Foreningen foreslår en uændret TAC for brisling i Skagerrak/Kattegat i forhold til 2013 og
desuden en mulighed for fleksibilitet mellem Skagerrak/Kattegat og Nordsøen.
Foreningen anfører for bifangstkvoten for sild i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat, at det
er afgørende, at kvoten afspejler bestandssituationen for industriarterne. Bifangstkvoten
for sild udgør under 3 % af de samlede TAC´er for industriarterne, og udnyttelsesmulig-
hederne af industriarterne er helt afhængig af en passende bifangstkvote for sild.
Foreningen anfører, at man for at sikre en god udnyttelsesmulighed for industriarterne
og for at skabe overgang til det kommende discard-forbud bør fastsætte TAC´er på
samme niveau som i 2012. Desuden anfører foreningen, at der bør være mulighed for
fleksibilitet for bifangstkvoterne i Skagerrak/Kattegat og Nordsøen.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte hensigten om fortsat at sikre et bæredygtigt fiskeri og
finder det positivt, at andelen af bestande, der fiskes på niveau med det maksimalt bæ-
redygtige udbytte (MSY), er stigende.
Regeringen støtter fastsættelse af kvoterne for 2014 på grundlag af videnskabelig råd-
givning, MSY-målsætningen i henhold til reformen af den fælles fiskeripolitik samt fast-
lagte forvaltningsplaner.
Regeringen lægger vægt på, at der bliver adgang til fiskeri i norsk zone fra 1. januar
2014.
Regeringen finder det vigtigt at undgå automatiske TAC-reduktioner på 20 % for data-
begrænsede bestande, hvor bestandene er stabile eller stigende. I disse tilfælde finder
regeringen denne tilgang for kategorisk, idet der vil være behov for en konkret vurdering
i det enkelte tilfælde.
Regeringen arbejder for, at TAC for torsk i Nordsøen og Skagerrak fastsættes uændret i
forhold til 2013 eller med en begrænset stigning, der fortsat sikrer en stigning i gyde-
biomassen. Regeringen arbejder ligeledes for, at fiskeriindsatsen i Nordsøen og Skager-
rak fastsættes uændret. For begge dele gælder, at dette er i overensstemmelse med for-
valtningsplanen, som ændret af Rådet i 2012. En reduktion i TAC vil med en stigende be-
stand medføre risiko for øget udsmid. Der er herudover gennemført selektivitetsfrem-
mende foranstaltninger, som ikke er medregnet i den videnskabelige rådgivning.
Regeringen støtter, at der i 2014 fortsat skal afsættes en supplerende kvotepræmie for
torsk i Nordsøen og Skagerrak på samme niveau som i 2013 ved kameraforsøg.
Regeringen finder det vigtigt, at fiskerier efter tobis, sperling og brisling kan opretholdes,
og at det derfor er vigtigt, at der også fastsættes passende bifangstlofter for sild.
Regeringen støtter, at TAC for torsk i Kattegat også for 2014 fastsættes som en bifangst-
kvote. TAC er dog nu så lille, at en yderligere 20 % reduktion vil kunne føre til øget
discard. Det ses ikke at have en biologisk betydning for bestanden, om TAC reduceres.
Set i det lys finder man fra regeringens side, at TAC bør fastsættes uændret i forhold til
2013. Ligeledes finder regeringen, at der bør anvendes en bedre måde at reducere fiske-
ridødeligheden i Kattegat på end en fortsat reduktion i fiskeriindsatsen.
Regeringen finder, at TAC for lange i Skagerrak/Kattegat/Østersøen bør opretholdes
uændret i forhold til 2013, idet kvoten er meget lille. Der er tale om et bifangstfiskeri, og
der vil være risiko for øget udsmid ved en yderligere reduktion af kvoten.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12