Miljøudvalget 2013-14
KOM (2013) 0761 Bilag 1
Offentligt
1314148_0001.png
Miljøstyrelsen
Jord & Affald
5. december 2013
J.nr. 001-10232
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til ændring af emballagedirektivet 94/62/EF med henblik på at
mindske forbruget af letvægtsbæreposer
KOM(2013)761 final
1. Resume
Ifølge ændringsforslaget til emballagedirektivet skal medlemslandene indføre foranstaltnin-
ger med henblik på at mindske forbruget af letvægtsplastbæreposer, som udleveres til forbru-
gere på salgssteder. Foranstaltningerne kan omfatte økonomiske instrumenter såsom afgifter,
nationale reduktionsmål og handelsrestriktioner. Der fastsættes ikke et overordnet mål, men
gives mulighed for, at medlemsstaterne selv kan fastsætte nationale reduktionsmål og iværk-
sætte de nødvendige foranstaltninger. Målet er, at forbruget af engangsplastbæreposer senest
i 2015 skal være mindsket betydeligt.
I Danmark er der indført afgifter på plastposer, og Danmark er blandt de EU-lande, der an-
vender færrest letvægtsbæreposer. Regeringen bakker op om Kommissionens forslag, der ikke
vurderes at afføde lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark.
2. Baggrund
Danmark modtog den 7. november 2013 Kommissionens ovennævnte forslag fra Rådssekre-
tariatet. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 114, og skal derfor vedtages af Rådet med kva-
lificeret flertal efter proceduren om den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294.
Europaparlamentet har endnu ikke behandlet forslaget, og forhandlinger om forslaget vil først
blive iværksat under det kommende græske formandskab.
3. Formål og indhold
Ifølge forslaget skal medlemslandene indføre foranstaltninger med henblik på at mindske for-
bruget af letvægtsplastbæreposer, dvs. plastposer med en vægtykkelse på mindre end 50 mi-
kron (0,05 mm), som udleveres til forbrugere på salgssteder. Baggrunden for forslaget er, at
disse poser genbruges i mindre grad end tykkere poser og fremfor alt, at de ofte falder ud af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1314148_0002.png
2
affaldshåndteringsstrømmene og ophober sig i miljøet, herunder især i havet.
Forslaget indeholder ikke et fælles EU-reduktionsmål for forbruget af letvægtsplastbæreposer,
der gælder for alle medlemsstater. Til gengæld indføres i emballagedirektivets (94/62/EF) art.
4 om forebyggelse et krav om, at alle medlemsstater skal træffe foranstaltninger mhp. at redu-
cere forbruget af disse poser, hvilket giver mulighed for, at landene selv kan fastsætte nationa-
le reduktionsmål og iværksætte de foranstaltninger, der vurderes som mest velegnede. Målet
er, at forbruget af engangsplastbæreposer senest i 2015 skal være mindsket betydeligt med det
primære formål at reducere denne kilde til havforurening.
Foranstaltningerne, som medlemslandene skal indføre, kan omfatte økonomiske instrumenter
som afgifter, nationale reduktionsmål og handelsrestriktioner, som en eksplicit undtagelse fra
direktivets art. 18, der ellers udtrykkeligt forbyder medlemsstaterne at hindre markedsførin-
gen af emballager, der opfylder bestemmelserne i emballagedirektivet.
Derudover pålægges medlemsstaterne – i forbindelse med de løbende afrapporteringer i hen-
hold til emballagedirektivet – at oplyse, hvorledes indsatsen overfor plastposer påvirker den
samlede produktion af emballageaffald. Endelig indføres i emballagedirektivets art. 3 (defini-
tioner) en definition af ”letvægtsplastbæreposer”.
I betragtningerne til forslaget anføres det, at ”nogle medlemsstater har formået at nedbringe
forbruget af plastbæreposer betydeligt, idet det gennemsnitlige forbrug i de syv bedst præste-
rende medlemsstater (herunder Danmark) kun svarer til 20 % af EU’s gennemsnitlige for-
brug”. Det angives endvidere som en målsætning i betragtningerne at fremme lignende reduk-
tioner i de øvrige medlemslande, ligesom det anføres, at det i kravet til ”foranstaltninger bør
tages hensyn til det nuværende forbrugsniveau af plastbæreposer i de enkelte medlemsstater,
så et højere niveau kræver en større indsats.”
4. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitets-
princippet, jf. art. 5 i TEUF, da det begrænser sig til at ændre emballagedirektivet ved at ska-
be en ramme, der fastsætter fælles mål, samtidig med at det overlades til de enkelte medlems-
lande at vælge de præcise gennemførelsesmetoder.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1314148_0003.png
3
6. konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Sammenlignet med de øvrige EU lande er forbruget af plastbæreposer (både tykke og tynde
poser) pr. indbygger lavt i Danmark. Der er en udbredt tradition for, at den danske detailhan-
del benytter tykke plastposer, men der anvendes også plastposer, som ligger under den i for-
slaget foreslåede grænseværdi på 50 mikron.
I Danmark er der allerede indført afgifter på plastposer (22 kr. pr. kilo), hvilket er reguleret i
emballageafgiftslovens (Lovbekendtgørelse nr. 1017 af 7. august 2013 om afgift af visse em-
ballager, poser, engangsservice og pvc-folier) § 2a og § 2b.
Danmark bliver da også i baggrundsrapporten til ændringsforslaget fremhævet som et af de
lande i EU, som anvender færrest letvægtsplastbæreposer, og som med succes har begrænset
brugen af bæreposer ved indførelse af en afgift.
Forslaget forventes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Da forslaget ikke forventes at medføre ændringer i dansk lovgivning eller ændringer i dansk
praksis, vurderes det ikke at have økonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vil ikke påvirke det eksisterende danske beskyttelsesniveau. Andre EU-lande ople-
ver imidlertid betydelige problemer med affald, herunder plastposer i havområder. Derfor vil
forslaget generelt kunne hæve miljøbeskyttelsen i EU´s, havområder, hvilket også vil kunne
komme danske havområder til gode i det omfang affald fra andre lande med vandmasserne
transporteres ind i de danske havområder.
7. Høring
Forslaget har været sendt i ekstern høring hos Plastindustrien, De Samvirkende Købmænd,
Dansk Erhverv og Coop.
De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv og Coop har i deres høringssvar udtrykt forståel-
se for, at Kommissionen ønsker at nedbringe anvendelsen af tynde plastposer, men mener
ikke, at der er behov for at indføre særlige regler i Danmark. Dette begrundes i, at tynde
plastposer med hank i Danmark allerede er afgiftspålagte, at de er af en kvalitet, som er egnet
til gentagne brug, at der i Danmark sker en miljøforsvarlig affaldshåndtering, som sikrer, at
poserne efter endt brug afleveres til forbrænding med energiudnyttelse samt at Danmark i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1314148_0004.png
4
baggrundsmaterialet til forslaget fremhæves som mønstereksempel på et land, der allerede har
opnået store reduktioner. Også Plastindustrien anfører, at bæreposeafgiften dokumenterer, at
det er muligt at begrænse forbruget af bæreposer, og at der således ikke er behov for i Dan-
mark at indføre yderligere foranstaltninger. Coop og Plastindustrien opfordrer dog til, at defi-
nitionen på en letvægtsplastbærepose revurderes, idet flere af de plastposer, som anvendes i
de danske supermarkeder, har en tykkelse under 50 mikron, og at en løsning herpå ikke bare
skal være at øge tykkelsen på poserne til mere end 50 mikron, da det fører til et unødigt res-
sourceforbrug.
8. Forhandlingssituationen
Den 21. november 2013 præsenterede Kommissionen forslaget i Rådets miljøarbejdsgruppe.
Hvor et antal medlemslande udtrykte tilfredshed med fleksibiliteten i forslaget. Kommissio-
nen præciserede, at forslaget alene omfatter letvægtsplastbæreposer med hank. Nogle med-
lemslande fandt, at forslaget bør omfatte både tykke og tynde plastikposer og en række med-
lemslande spurgte til indsatsen fra medlemslande, hvor der allerede er taget initiativer. For-
mandskabet oplyste, at substansbehandlingen af forslaget vil blive overladt til det kommende
græske formandskab.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i behovet for en
regulering af emballageområdet, hvad angår letvægtsplastbæreposer, som i nogle EU lande
ophobes i naturen, herunder havmiljøet. Regeringen mener ikke, at der bør igangsættes større
foranstaltninger i Danmark, da Danmark allerede har opnået store reduktioner i forbruget
sammenlignet med de øvrige EU lande.
Regeringen finder på den baggrund, at tilkendegivelserne i betragtningerne til forslaget om at
formålet er at bringe forbruget af plastbæreposer ned på et niveau, svarende til det der er gæl-
dende i Danmark og andre medlemslande med et meget lavt forbrug af plastbæreposer, bør
afspejles i direktivets operative artikler, således at der eksplicit ikke stilles krav til yderligere
foranstaltninger i medlemslande, hvor problemet i denne henseende er fraværende.
I tilknytning hertil bør det endvidere fremgå af direktivet, at medlemslande, der ikke pålægges
at træffe yderligere særskilte foranstaltninger for at nedbringe forbruget af plastbæreposer,
ligeledes fritages for den rapporteringsforpligtelse herom, som er indeholdt i forslaget-
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europa Udvalg.