Beskæftigelsesudvalget 2013-14
KOM (2013) 0798 Bilag 1
Offentligt
1325472_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. januar 2014
Ændring af ansættelsesretlige direktiver med særbestemmelser for
søfarende (KOM(2013) 798 endelig)
Resumé
Med forslaget lægger Kommissionen op til at ændre fem direktiver om
arbejdstagerrettigheder på beskæftigelsesområdet. Direktiverne finder
som udgangspunkt anvendelse på alle aktivitetssektorer og alle kategori-
er af arbejdstagere, men indeholder i dag bestemmelser, hvorefter ar-
bejdstagere i søfarts- og fiskerierhvervet er undtaget eller på særlige be-
tingelser kan undtages fra direktivernes anvendelsesområder.
Med forslaget bliver søfarende og fiskere således i videre omfang end i
dag omfattet af disse direktiver.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark
og have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
1.
Baggrund
Kommissionen har den 18. november 2013 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om om søfarende og om ændring af direk-
tiv 2008/94/EF, 2009/38/EF, 2002/14/EF, 98/59/EF og 2001/23/EF (KOM
2013 798). Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 153, stk. 2, og
der lægges op til, at forslaget skal vedtages efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure med kvalificeret flertal i Rådet og efter enighed med Euro-
pa-Parlamentet.
Forslaget indeholder ændringer af følgende direktiver:
1)
2)
3)
4)
5)
Arbejdsgiverinsolvens (direktiv 2008/94/EF)
Europæiske samarbejdsudvalg (direktiv 2009/38/EF)
Information og høring af arbejdstagere (direktiv 2002/14/EF)
Kollektive afskedigelser (direktiv 98/59/EF)
Overførsel af virksomheder (direktiv 2001/23/EF)
Direktiverne finder generelt anvendelse på alle aktivitetssektorer og alle ka-
tegorier af arbejdstagere, men indeholder i dag bestemmelser, hvorefter ar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325472_0002.png
2/8
bejdstagere i søfarts- og fiskerierhvervet er undtaget eller på særlige betin-
gelser kan undtages fra direktivernes anvendelsesområder.
Med forslaget lægger Kommissionen op til, at arbejdstagere i søfarts- og fi-
skerierhvervet i videre omfang end i dag bliver omfattet af de ovennævnte
direktiver.
2.
Formål og indhold
Under henvisning til Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, navnlig retten til information og høring i virksomheden (artikel
27) og retten til retfærdige og rimelige arbejdsforhold (artikel 31), finder
Kommissionen, at en ændring af de undtagelsesregler, som efter de under
pkt. 1 nævnte direktiver gælder for arbejdstagere i søfarts- og fiskerierhver-
vet, kan have en positiv indvirkning på de rettigheder, der er beskyttet.
Kommission anfører endvidere, at undtagelsesreglerne har været anvendt
forskelligt i de forskellige EU-lande, hvilket kan føre til situationer, hvor
samme kategorier af arbejdstagere behandles forskelligt i forskellige EU-
lande.
Kommissionen konstaterer desuden, at antallet af søfarende fra EU-landene
er faldende. Det erkendes, at der kan være forskellige årsager hertil, men
Kommissionen anfører, at den manglende interesse for en karriere inden for
søfart kan skyldes, at søfarende anses for at være mindre beskyttet end an-
dre arbejdstagere.
Kommissionen finder endvidere ikke, at undtagelsesreglerne garanterer ens
konkurrencevilkår på det europæiske marked, eftersom en række virksom-
heder er undtaget fra visse forpligtelser, navnlig med hensyn til information
og høring, som er obligatoriske for konkurrerende virksomheder etableret i
andre EU-lande.
På den baggrund tilkendegiver Kommissionen, at formålet med forslaget er
at forbedre beskyttelsen af de arbejdsmarkedsrettigheder, som er fastsat i
EU's charter om grundlæggende rettigheder, og at garantere ens konkurren-
cevilkår i EU.
Desuden ønsker Kommissionen, at forslaget skal bidrage til fremme af be-
skæftigelsen, forbedre leve- og arbejdsvilkårene samt sikre passende social
beskyttelse og dialog på arbejdsmarkedet, jf. de generelle mål i TEUF arti-
kel 151.
Forslaget lægger op til følgende konkrete ændringer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325472_0003.png
3/8
I direktiv 2008/94/EF om arbejdsgiverinsolvens ophæves EU-landenes mu-
lighed for at fastholde tidligere bestemmelser om, at partsfiskere
1
ikke er
omfattet af direktivets anvendelsesområde.
I direktiv 2009/38/EF om europæiske samarbejdsudvalg ophæves EU-
landenes mulighed for at fastsætte, at direktivet ikke finder anvendelse i
forhold til søfarende i handelsflåden.
I direktiv 2002/14/EF om information og høring af arbejdstagere foretages
en præcisering af EU-landenes eksisterende mulighed for gennem særlige
bestemmelser at fravige direktivets generelle bestemmelser i forhold til sø-
farende i handelsflåden.
Der lægges op til at angive, at de pågældende arbejdstagere i givet fald skal
sikres et tilsvarende beskyttelsesniveau og en effektiv håndhævelse af deres
rettigheder.
I direktiv 98/59/EF om kollektive afskedigelser ophæves den bestemmelse,
som fastsætter, at søfarende på søgående fartøjer ikke er omfattet af direkti-
vets anvendelsesområde.
Derudover indsættes en ny bestemmelse, hvorefter EU-landene kan fastsæt-
te regler om hel eller delvis fravigelse af den eksisterende direktivregel om,
at planlagte kollektive afskedigelser tidligst får virkning 30 dage efter, at
meddelelse om afskedigelse er sendt til den kompetente nationale myndig-
hed. Kommissionen foreslår, at 30 dages reglen kan fraviges, når kollektive
afskedigelser skyldes en overførsel (fx et salg), der udelukkende vedrører et
eller flere skibe, eller når arbejdsgiveren kun driver ét skib. Kommissionen
anfører som begrundelse herfor, at anvendelse af 30 dages reglen i et stærkt
konkurrencepræget marked for køb og salg af fartøjer vil forringe konkur-
renceevnen for sælgere i EU.
Endelig foretages et par mindre præciseringer i direktivet.
I direktiv 2001/23/EF om arbejdstageres rettigheder i tilfælde af overførsel
af virksomheder ophæves undtagelsen for søfarende på søgående fartøjer.
Direktivet gælder herefter for søgående fartøjer under et EU-lands flag,
uanset hvor fartøjerne befinder sig.
Under henvisning til de særlige forhold i søfartssektoren foreslår Kommis-
sionen, at der gives mulighed for at fravige bestemmelserne i direktivets
kapitel II om arbejdstagernes rettigheder – efter høring af
arbejdsmarkedets parter - hvis der er tale om en overførsel, der udeluk-
kende vedrører et eller flere søgående skibe, eller når virksomheden, der
skal overføres, kun driver ét skib.
1
Besætningsmedlemmer, som aflønnes i form af en aftalt procentsats af fangsten efter
fradrag af forskellige driftsudgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325472_0004.png
4/8
Forslaget indeholder endvidere en generel bestemmelse, der sigter på at be-
skytte de rettigheder, som de pågældende arbejdstagere allerede har i EU-
landene.
Forslaget indeholder endelig en revisionsklausul, som sigter på at overvåge
forslagets konsekvenser i forhold til udflagning og beskæftigelse af søfa-
rende fra EU, ligesom der fastsættes en overgangsperiode på 5 år for EU-
landenes implementering af de nye regler.
Forslaget er fremsat med henvisning til TEUF artikel 153, stk. 2. Kommis-
sionen bemærker herom, at kun tre af de fem direktiver, som foreslås æn-
dret, er vedtaget med hjemmel i denne bestemmelse. Der lægges op til, at
forslaget skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure med
kvalificeret flertal i Rådet og efter enighed med Europa-Parlamentet. De to
øvrige direktiver er vedtaget med hjemmel i den nuværende artikel 115 i
TEUF, dvs. med enstemmighed i Rådet og efter høring af Europa-
Parlamentet.
Kommissionen finder, at vedtagelse kan ske efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure for alle de foreslåede ændringer.
3.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets Udvalg for Beskæftigelse og Sociale Anliggender be-
handler sagen. Udvalgets udtalelse foreligger endnu ikke.
4.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget vedrører revision af fem direktiver, og
at dette kun kan ske på EU-plan.
Kommissionen finder endvidere, at et kun et EU-initiativ vil kunne sikre
fælles regler for fartøjer, der fører et EU-lands flag, gennem harmonisering
af EU-landenes anvendelse af de undtagelsesregler, der er tilladt i henhold
til gældende lovgivning.
Kommissionen tilkendegiver endvidere, at initiativet omfatter en sektor, der
er udsat for stærk international konkurrence, og hvor en stor del af arbejds-
styrken kommer fra andre EU-lande eller tredjelande. De foreslåede løs-
ningsmuligheder er i det lys blevet gennemgået i forhold til konsekvenserne
for sektorens konkurrenceevne med sigte på at undgå uforholdsmæssigt sto-
re omkostninger og er baseret på en analyse af proportionalitetsprincippet.
På dette grundlag vurderes det, at nærheds- og proportionalitetsprincippet er
overholdt.
5.
Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325472_0005.png
5/8
De omhandlede direktiver er gennemført i dansk ret på følgende måde:
Direktiv 2008/94/EF om arbejdsgiverinsolvens' mulighed for at undtage
søfarende og fiskere fra anvendelsesområdet er ikke udnyttet i dansk ret.
Den danske gennemførelse af direktivet findes i lov om Lønmodtagernes
Garantifond, jf. lovbekendtgørelse nr. 686 af 20. juni 2011, som omfatter
både søfarende og partsfiskere.
Direktiv 2009/38/EF om europæiske samarbejdsudvalg er gennemført i
dansk ret ved lov om europæiske samarbejdsudvalg, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1018 af 27. oktober 2009. Efter lovens § 34 kan besætningsmedlem-
mer på handelsskibe ikke vælges som medlemmer af det særlige forhand-
lingsorgan og det europæiske samarbejdsudvalg. Efter samme bestem-
melses stk. 2 fastsætter beskæftigelsesministeren i øvrigt særlige regler
for besætningsmedlemmer på handelsskibe. Denne bemyndigelse er ikke
udnyttet.
Direktiv 2002/14/EF om information og høring af arbejdstagere er gennem-
ført ved lov nr. 303 af 2. maj 2005 om information og høring af lønmod-
tagere. Efter lovens § 2, stk. 3, kan der fastsættes særlige regler for in-
formation og høring af besætningsmedlemmer på handelsskibe. Bemyn-
digelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 952 af 12. oktober 2005 om
information og høring af søfarende.
Direktiv 98/59/EF om kollektive afskedigelser er gennemført i dansk ret
ved lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af større om-
fang, jf. lovbekendtgørelse nr. 291 af 22. marts 2010. Efter lovens § 1,
stk. 4, nr. 2, finder loven ikke anvendelse på søgående skibe.
Direktiv 2001/23/EF om overførsel af virksomheder er gennemført i dansk
ret ved lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af 20. august 2002. Efter lovens § 1, stk. 4,
finder ikke anvendelse i forhold til søfarende på søgående skibe.
6.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Skibsfartspolitik samt
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold den 25. no-
vember 2013 med frist for bemærkninger den 3. december 2013. Der er
modtaget følgende tilkendegivelser fra høringsparterne:
Akademikerne, Danske Havne, Finanssektorens Arbejdsgiverforening har
oplyst, at de ikke har bemærkninger til forslaget. Fagligt Fælles Forbund
(3F) har på egne og CO-Seas vegne henvist til høringsvaret fra Landsorga-
nisationen i Danmark (LO).
Rederiforeningerne har i et foreløbigt svar tilkendegivet, at begrundelserne
for de eksisterende fravigelsesmuligheder og undtagelser i de omhandlede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325472_0006.png
6/8
direktiver fortsat er til stede. Derudover fremhæver Rederiforeningerne
FN's internationale arbejdsorganisations (ILO) konvention om søfarendes
rettigheder, som blandt andet har haft til formål at skabe ens konkurrence-
vilkår for den globale skibsfart.
Dette formål tilgodeses efter Rederiforeningernes opfattelse ikke med det
foreliggende forslag til ændring af de fem direktiver. Rederiforeningerne
finder i den henseende, at ændringsforslaget i sin foreliggende form i stedet
vil betyde, at EU-flagede skibe underlægges nye krav, som ikke er gælden-
de globalt.
Rederiforeningerne har i et efterfølgende bidrag uddybet, at der i den euro-
pæiske rederiforening (ECSA) er enighed om, at der ikke er fremkommet
oplysninger eller forhold i øvrigt, som begrunder, at de eksisterende særlige
regler for søfarende, der er fastsat i direktiverne, bør ændres.
Rederiforeningerne fremhæver, at de EU-lande, som har undladt at benytte
de eksisterende fravigelsesmuligheder, navnlig er lande, som enten ikke kan
karakteriseres som søfartsnationer, eller hvorfra der ikke, eller kun i be-
grænset omfang, drives, langfartsrederivirksomhed.
Rederiforeningerne efterlyser derudover i forslaget en stillingtagen til og re-
degørelse for, på hvilken måde de foreslåede regler vedrørende gennemfø-
relse af transnationale overdragelser af skibe i praksis skal håndhæves.
Rederiforeningerne finder endvidere ikke, at forslaget tager højde for, at
salg, oplægning, udlejning af skibe uden besætning samt skift af manage-
ment selskab er en del af det at drive rederivirksomhed.
Endelig fremhæver Rederiforeningerne eksisterende regler i kollektive
overenskomster, som tager højde for, at direktiverne ikke gælder, fx særlige
regler om orientering af de faglige organisationer i tilfælde af kollektive af-
skedigelser, idet der samtidig peges på, at de foreslåede udvidelser af direk-
tivernes anvendelsesområde til at gælde skibe vil indebære, at disse regler
tilsidesættes.
Landsorganisationen i Danmark (LO) deler Kommissionens opfattelse af, at
der ikke findes en relevant begrundelse for, at søfarende skal være mindre
beskyttet end andre arbejdstagere. Organisationen kan derfor tilslutte sig de
forslåede ændringer.
LO finder endvidere ikke, at hensynet til at bevare konkurrenceevnen for
EU-baserede sælgere af skibe modsvarer Kommissionens målsætning om at
forstærke beskyttelsen og antallet af søfarende fra EU-lande, når det gælder
salg af skibe indenfor samme flagstat.
LO finder på den baggrund, at EU-landene bør have mulighed for generelt
at fravige direktiverne i salgssituationer, hvor reglerne kan besværliggøre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325472_0007.png
7/8
eller forringe konkurrenceevnen, men dog ikke ved indenlandske handler
med skibe.
Søfartens Ledere bifalder, at søfarende med forslaget tilkendes en ubetinget
ret til information og høring i samtlige direktiver. Med hensyn til rækkevid-
den af de foreslåede særlige ordninger for skibe i direktiverne om kollektive
afskedigelser og overførsel af virksomheder ønsker Søfartens Ledere, at det
som minimum sikres, at informations- og høringspligten også indbefatter
kollektive afskedigelser og overførsel af virksomheder.
I forhold til direktivet om kollektive afskedigelser peger Søfartens Ledere
på, at medarbejdere i Danmark f.eks. kan fritstilles, hvorfor organisationen
ikke nødvendigvis er enig i den af Kommissionen anslåede alternativom-
kostning på 766 500 Euro for at have et skib liggende stille i direktivets ge-
nerelle varslingsperiode på 30 dage.
Søfartens Ledere sætter desuden spørgsmålstegn ved, hvor afgørende så-
danne omkostninger er i relation til udflagningsrisikoen. Det erkendes i den
henseende, at der for rederierne skal tages særlige konkurrencehensyn på
omkostningssiden, men anfører samtidig, at de søfarendes rettigheder skal
sikres og styrkes mest muligt og så vidt muligt ligestilles med arbejdstage-
res rettigheder på land.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Eventuelle statslige merudgifter som følge af forslaget afholdes, jf. gælden-
de budgetvejledning, inden for de berørte ministeriers eksisterende rammer.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser, da det på nuværende
tidspunkt vurderes, at der vil være behov for at ændre lov om europæiske
samarbejdsudvalg, masseafskedigelsesloven og virksomhedsoverdragelses-
loven med henblik på at tilpasse reglerne i forhold til søfarende på søgåen-
de skibe.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Der kan være behov for nærmere at belyse konsekvenserne af, at
forslaget pålægger søfartssektoren byrder, som ikke er gældende for den øv-
rige globalt baserede skibsfart.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes at have administrative konsekvenser for rederierhvervet.
I forbindelse med høringen er det i en foreløbig vurdering af de administra-
tive konsekvenser af forslaget anslået, at den danske implementering af for-
slagets udvidede krav i forhold til information, høring samt mødeinddragel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325472_0008.png
8/8
se af arbejdstagere i søfartssektoren potentielt kan medføre administrative
byrder for rederierhvervet på mere end ca. 3 mio. kr. årligt.
10.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne om forslaget er ikke påbegyndt i Rådet endnu, og øvrige
landes synspunkter til forslaget er ikke kendt.
11.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for at sikre bedre sammen-
hæng mellem de generelle ansættelsesretlige regler og de særlige regler for
søfartssektoren, da beskyttelse af arbejdsmarkedsrettigheder og -vilkår samt
fremme af beskæftigelse og lige konkurrencevilkår bør stå højt på dagsor-
denen i EU.
Regeringen finder samtidig, at der fortsat på nogle områder ses at være be-
hov for at sikre en balance, som tager hensyn til søfartens særlige vilkår og i
fornødent omfang giver mulighed for tilpasse reguleringen hertil.
Regeringen finder i den henseende, at der er behov for at belyse konsekven-
serne af Kommissionens ændringsforslag nærmere.
Regeringen finder endelig, at det af Kommissionen anvendte retsgrundlag
for forslaget bør belyses nærmere.
12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.