Europaudvalget 2013-14
KOM (2013) 0812 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/departementet
Sags. nr. 5390
10. december 2013
FVM 214
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oplysningskampagner og
salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked og i tredjelande
KOM (2013) 812
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 5. december
2013. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har den 21. november 2013 fremsat et forslag om oplysningskampagner og
salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked og i tredjelande. Forslaget medfører
en generel reform af den gældende ordning og er opfølgningen på Kommissionens meddelelse
fra 2012 og grønbog fra 2011 om ordningen. Sammenlignet med den nuværende salgsfremme-
ordning lægger forslaget op til en række ændringer, herunder en budgetforøgelse, øget EU-
medfinansiering af flerlande- og tredjelandsprogrammer, at producentorganisationer gøres an-
søgnings berettigede, at flere produkter er omfattet, og der sker en begrænsning af støtteberet-
tigede aktiviteter på det indre marked. Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug
og fiskeri) 16.-17. december 2013 med henblik på præsentation.
Baggrund
Kommissionen har den 21. november 2013 ved KOM(2013)812 fremlagt forslag til forordning
om oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked og i
tredjelande¸ herefter ”salgsfremmeordningen”. Forslaget er modtaget fra rådssekretariatet i
dansk sprogversion den 25. november 2013.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 42 og 43, stk. 2, og kan vedtages af Rådet og
Europa-Parlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Den nye salgsfremmeordning vil som den nuværende give mulighed for EU-støtte til gennemfø-
relsen af informationskampagner og salgsfremmekampagner vedrørende landbrugsprodukter.
Forslaget søger at tilpasse salgsfremmeordningen, således at den mere effektivt kan understøtte
udviklingen af den europæiske fødevaresektor i en situation med øget konkurrence og åbning af
nye markeder.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Støtteberettigede tiltag og finansiering
Forslaget lægger blandt andet op til et øget fokus på tiltag på EU’s eksportmarkeder. Målsæt-
ningen er, at 75 % af de midler, der udbetales, skal gå til tiltag i tredjelande. Derfor kan alle
programmer, der er rettet mod tredjelande, opnå en EU-finansiering på 60 %. På nuværende
tidspunkt er EU-finansieringen 50 %. Programmer i tredjelande kan både omfatte salgsfremstød
og oplysningskampagner.
En vigtig ændring i forhold til den gældende forordning er, at støtten på EU’s indre marked fore-
slås begrænset til oplysningskampagner, herunder om beskyttede betegnelser, økologi, fødeva-
resikkerhed, pålidelighed, ernærings- og sundhedsmæssige aspekter, dyrevelfærd og miljøhen-
syn. Sådanne tiltag kan opnå en EU-finansiering på 50 %, hvis de er rettet mod det indre mar-
ked. Denne sats øges til 60 %, hvis aktører fra flere medlemsstater går sammen om en oplys-
ningskampagne.
Forslaget lægger vægt på, at tiltag, der støttes af EU, skal have en ”særlig europæisk dimensi-
on”. Blandt andet derfor tilskyndes der til, at aktører fra flere medlemsstater går sammen om
salgsfremmetiltag. Sådanne flerlandeprogrammer kan opnå en medfinansieringssats på 60 %.
Dette er uafhængigt af, om de er rettet mod tredjelande eller det indre marked.
Salgsfremme- og informationsprogrammer vedrørende frugt og grønt rettet mod skolebørn i EU
vil ligesom nu også kunne støttes med 60 %.
Som udgangspunkt skal de forslagsstillende organisationer, selv stå for de dele af finansierin-
gen, der ikke dækkes af EU-støtten. Dette kan ske via parafiskale midler.
Kommissionen kan iværksætte programmer på eget initiativ. Dette omfatter eksempelvis delta-
gelse på internationale messer. Som noget nyt skal Kommissionen også oprette tekniske tjene-
ster, der skal fremme kendskabet til forskellige markeder og skabe netværk samt forbedre
kendskabet til salgsfremmeordningen. Tiltag, der gennemføres på Kommissionens initiativ, kan
opnå en EU-finansiering på 100 %.
Ansøgerkreds
Støtte har hidtil været forbeholdt erhvervs- og brancheorganisationer, som indsender en pro-
gramansøgning, der opfylder de fastsatte krav. På linje med andre dele af landbrugsreformen
foreslås det at give producentorganisationer og sammenslutninger heraf adgang til at ansøge
om støtte under salgsfremmeordningen.
Omfattede produkter
Som hidtil foreslås landbrugsprodukter i Traktatens bilag I omfattet af ordningen. Ordningen fo-
reslås endvidere åbnet for visse yderligere landbrugsfødevarer uden for Traktatens bilag I. Det
gælder blandt andet pasta, brød, kager og chokolade samt øl. Støtte til vin foreslås begrænset
til salgsfremmetiltag i sammenhæng med andre produkter. Det begrundes med, at der allerede i
andre dele af landbrugspolitikken findes støttemuligheder til salgsfremme i vinsektoren.
Beskyttede betegnelser og varemærker
Der åbnes op for at give varemærker og oprindelsesbetegnelser større synlighed. Oplysnings-
kampagner og salgsfremstød må som udgangspunkt ikke være rettet mod varemærker eller in-
citere til forbrug af et produkt på grund af dets oprindelse. Ikke desto mindre kan varemærker
eller produkternes oprindelse være synlige i forbindelse med demonstrationer eller uddeling af
smagsprøver på produkter og på oplysnings- og reklamematerialer på nærmere betingelser, der
foreslås fastsat af Kommissionen ved delegerede retsakter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1311821_0003.png
Arbejdsprogram
Kommissionen skal udarbejde en gennemførelsesretsakt med et arbejdsprogram på området,
som blandt andet kan fastlægge strategiske prioriteter. Det skal desuden specificere prioriteter
med hensyn til målgrupper, -produkter og -markeder samt kendetegn ved budskaberne i oplys-
ningskampagner og salgsfremstød.
Forvaltning og udmøntning af ordningen
Udvælgelse af programmer blandt ansøgningerne foreslås at overgå til at ske direkte af Kom-
missionen, hvormed den nuværende nationale indstillingsprocedure afskaffes.
Forvaltningen af enkeltlandsprogrammer vil fortsat skulle varetages af de enkelte medlemssta-
ter, men flerlandeprogrammer overgår til direkte forvaltning af Kommissionen. I forslaget ind-
går, at Kommissionen kan uddelegere denne opgave til et eksternt organ.
Kommissionen foreslås tillagt beføjelser til udmøntning, dels ved gennemførelsesretsakter med
komitéprocedurer, dels ved delegerede retsakter.
Der ventes et øget fokus på krav til kontrol, revision, evaluering og udbudsprocedurer for gen-
nemførende organer (reklamebureauer etc.).
Der fastsættes et generelt forbud mod, at oplysningskampagner og salgsfremstød, der
modtager anden finansiel støtte fra Unionen, især under landdistriktsforordningen eller den fæl-
les markedsordning, vil kunne modtage støtte under salgsfremmeordningen.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Kommissionens uddybning af forslaget og udfaldet af forhandlingerne må afventes med henblik
på at vurdere den nærmere retning og rækkevidde af konsekvenserne.
Forslaget lægger op til, at budgettet til salgsfremmeordningen stiger. Kommissionen anfører, at
budgetstigningerne vil ske indenfor budgetloftet for søjle I under den flerårige finansielle ram-
me. En væsentlig del af budgetstigningerne går til de dele af ordningen, der forvaltes direkte af
Kommissionen. Det vil sige flerlandeprogrammer og tiltag der iværksættes på Kommissionens
eget initiativ. Budgetstigningerne ses i nedenstående tabel.
Millioner €
Salgsfremmeprogrammer under delt
forvaltning
Salgsfremmeprogrammer under di-
rekte forvaltning
2013
60,0
1,0
2014
60,0
1,5
2015
60,0
1,5
2016
64,0
16,0
2017
65,0
55,0
2018
69,0
91,0
2019
96,0
104,0
2020
96,0
104,0
Behovet for ressourcer til administrationen af ordningen i Danmark vil blandt andet afhænge af,
om danske organisationer vil gøre øget brug af ordningen. Der er en del administrative opgaver,
der overgår til Kommissionen. Det gælder blandet andet forvaltning af de ressourcekrævende
flerlandeprogrammer samt udvælgelsen af programmer. Formentlig vil de nationale ansøgere
forvente, at NaturErhvervstyrelsen følger deres ansøgninger og fortsat er involveret i sagsbe-
handlingen, og dermed kan den ændrede procedure og det forøgede antal ansøgninger muligvis
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1311821_0004.png
føre til, at der er samme eller let øget ressourcebehov. Det er ikke muligt på det foreliggende
grundlag at kvantificere en eventuel forøgelse af ressourcebehovet.
Det vurderes, at en øget indsats på EU’s eksportmarkeder vil kunne få positive erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
Forslaget ventes ikke at have nationale lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
Høring
§ 2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at der grundlæggende er tale om et rigtig godt forslag, der kan
understøtte og styrke den danske eksport af landbrugsprodukter. Landbrug & Fødevarer anfører,
at følgende elementer er positive:
Større budget
Mere fleksible rammer omkring anvendelse af oprindelse/brands
Omfatter flere produkter
Højere tilskudsprocent ved flerlandeprogrammer
Intention om at flerlandeprogrammer skal gøres nemmere administrativt
Opretholdelse af intern promotion i EU
Øget fokus på programmer udenfor EU.
Danmark har hidtil anvendt ordningen både indenfor og udenfor EU, og Landbrug & Fødevarer
har også fremadrettet en interesse for aktiviteter på det indre marked. Landbrug & Fødevarer
glæder sig over, at fokus på aktiviteter udenfor EU styrkes, men ser gerne, at dette ikke fører til
for mange forringelser i mulighederne for aktiviteter på det indre marked.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at de temaer programmerne skal indeholde falder fint indenfor
de fokusområder der arbejdes med i Landbrug & Fødevarer – herunder fødevaresikkerhed, dy-
revelfærd, ernæring, sundhed, miljø og økologi. Det er alle temaer, hvor Danmark også i EU
sammenhæng står godt, og hvor der vurderes at være en øget fokus ikke alene i EU, men også
på de nye vækstmarkeder (Kina, Rusland) og de mere etablerede markeder (USA, Japan, Sin-
gapore, Australien m.v.).
Landbrug & Fødevarer er også glade for, at der lægges op til en ændring af finansieringen såle-
des, at den eksisterende medlemsstatsfinansiering på 20 % udgår. Dette vil gøre ordningen me-
re lige og ens for ansøgerne i EU.
Det er helt centralt for Landbrug & Fødevarer, at den nye ordning fremadrettet er fleksibel og
ikke ekskluderende på produktområdet. Landbrug & Fødevarer støtter derfor glade for, at der
lægges op til at flere produkter vil blive omfattet og håber på at der ikke indføres for mange
særkrav omkring de enkelte produkter, som det for eksempel har været tilfældet for kyllinge-
kød, hvor alene kød der var omfattet af et særligt kvalitetsmærke eller en eller anden form for
beskyttet oprindelsesbetegnelse i EU var kvalificeret til at kunne ansøge.
Danmark har ikke mange produkter, der er omfattet af disse ordninger, hvilket primært skyldes,
at Danmark geografisk set er et meget lille område, og derfor har Danmark ikke haft de samme
muligheder som større medlemsstater i EU for at foretage en geografisk underopdeling (for ek-
sempel regioner) af forskellige produktioner.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1311821_0005.png
DI Fødevarer mener, at forslaget er et markant skridt i den rigtige retning, og at det vil indebæ-
re en væsentlig forbedring i forhold til den nuværende ordning. En velfungerende salgsfremme-
ordning i EU vil bidrage til øget afsætning af europæiske – herunder danske – fødevarer, ikke
mindst til tredjelande, hvor de store vækstmarkeder ligger.
DI Fødevarer hilser med tilfredshed, at bevillingerne til EU finansieringen af ordningen øges. Det
er også positivt, at forvaltningen og udmøntningen af ordningen forenkles, og at flere beføjelser
overgår til Kommissionen. Et helt centralt element i forslaget er, at flere varegrupper omfattes,
således at også visse produkter uden for Traktatens bilag I indgår. Det vil være en klar forbed-
ring af ordningen at åbne for produkter som brød, kager, chokolade, pasta m.m., som der læg-
ges op til i forslaget. DI Fødevarer ser gerne, at der åbnes op for endnu flere produkter uden for
bilag I. Det er beklageligt, at fiskeprodukter ikke indgår, og DI Fødevarer håber, at kan ske en
form for koordinering med programmer, der promoverer fiskeprodukter.
I forslaget er der tilsyneladende stort fokus på de europæiske kvalitetsordninger som for ek-
sempel geografisk oprindelsesmærkning. Det er vigtigt at understrege, at ordningen bør omfatte
fødevareprodukter generelt, og at fødevarer under kvalitetsordningerne ikke bør have forrang.
Der er brug for en fleksibel tilgang til, hvilke produkter, der kan indgå. I forslaget åbnes der op
for at give brands og varemærker større synlighed. Det kan DI Fødevarer fuldt ud bakke op om.
Øget synlighed af brands vil bidrage til en klarere afsenderprofil – ikke mindst i tredjelande.
DI Fødevarer tilslutter sig endvidere, at der vil komme øget fokus på programmer på markeder
uden for EU, men ønsker fortsat opretholdelsen af intern promotion i EU, som der også lægges
op til i forslaget. Det er også en positiv, at forslaget rummer en udvidelse af, hvem der kan søge
om støtte, således at det ikke længere er forbeholdt erhvers- og brancheorganisationer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at ordningen som et element i den fælles landbrugspolitik vil kunne
bidrage til at opnå intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst som målsat i Europa 2020 vækst-
strategi. Regeringen lægger vægt på, at den kommende salgsfremmeordning i videst muligt
omfang bør åbne mulighed for at tilgodese danske prioriteter såsom oplysning om EU-
standarder for fødevarekvalitet, fødevaresikkerhed, fremme af sundere ernæring, økologi, bæ-
redygtig produktion og dyrevelfærd eller fokus på vækstmarkeder, herunder for eksempel BRIK-
landene. Endelig lægger regeringen vægt på, at en eventuel budgetforøgelse bør ligge inden for
rammerne af EU’s flerårige finansielle ramme
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes medlemsstaterne at tage positivt imod forslaget.
Der blev vedtaget rådskonklusioner om Kommissionens grønbog KOM (2011) 436 om en reform
af salgsfremmeordningen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget forventes forelagt Folketingets Europaudvalg den 13. december 2013 forud for råds-
møde (landbrug og fiskeri) den 16.-17. december 2013, jf. samlenotat oversendt den 5. decem-
ber 2013.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5