Beskæftigelsesudvalget 2013-14
KOM (2013) 0857 Bilag 2
Offentligt
1331527_0001.png
NOTAT
Revideret grund- og nærhedsnotat til Folketingets
Europaudvalg vedr. EU-Kommissionens forslag til en
rådshenstilling om en kvalitetsramme for
praktikophold (traineeship)
27. januar 2014
J.nr. 2013-8911
JAIC/bik
Kommissions forslag til Rådets henstilling om en kvalitetsramme for
praktikophold – KOM(2013) 857 endelig
1. Resumé
Målet med dette forslag til Rådets henstilling er at sikre, at praktikophold
(traineeship) effektivt sikrer en lettere overgang fra uddannelse til arbejde og
dermed forbedrer de unges beskæftigelsesegnethed. Forslaget indeholder
retningslinjer, der kan sikre læringsindhold af høj kvalitet og bedre arbejdsvilkår.
Det beskriver desuden, hvordan Kommissionen vil støtte medlemsstaternes indsats
via EU's strukturfonde, udveksling af god praksis og overvågning. Forslaget
omfatter såkaldte "praktikophold på det frie marked", dvs. praktikophold aftalt
mellem en praktikant og en udbyder af praktikophold (erhvervslivet, almennyttige
organisationer eller offentlige myndigheder) uden medvirken af en tredjepart, som
generelt gennemføres efter afslutning af studier og/eller som led i jobsøgning.
Forslaget vurderes ikke at give anledning til ændringer i gældende dansk
lovgivning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 857 af 4. december 2013 fremsendt forslag til
Rådets Henstilling om en kvalitetsramme for praktikophold. Forslaget er oversendt
til Rådet den 9. december 2013 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 153, 166 og 292.
I december 2012 præsenterede Kommissionen Ungdomsbeskæftigelsespakken
1
,
som bl.a. omfattede høring af arbejdsmarkedets parter om en kvalitetsramme for
praktikophold
2
. Kommissionens høringer
3
kortlagde ligesom flere undersøgelser en
række problemer i forbindelse med brug af praktikophold i EU. Særligt to områder
fremhæves:
Utilstrækkeligt læringsindhold (dvs. praktikanter anmodes om at udføre
underordnede opgaver) og
Uacceptable arbejdsvilkår (lange arbejdstider, utilfredsstillende dækning for
sundheds- og sikkerhedsrisici og erhvervsbetingede risici, ringe eller ingen
løn/godtgørelse, uklar retssituation, forlænget varighed osv.).
1
2
Kom(2012) 727 endelig af 5.12.2012.
Kom(2012) 728 endelig af 5.12.2012.
3
SWD(2012) 407 endelig af 5.12.2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1331527_0002.png
Desuden fremhæves det forhold, at mange ulønnede eller dårligt lønnede
praktikophold kan være et problem i forhold til lige adgang til arbejdsmarkedet og
desuden skabe en tendens til at erstatte lønnede arbejdstagere med praktikanter.
Endvidere får praktikanterne sommetider ikke klar besked på, om de vil få løn eller
godtgørelse, eller besked om centrale arbejdsvilkår som fx syge- og
ulykkesforsikring og ret til ferie. Større gennemsigtighed med hensyn til
læringsindhold og arbejdsvilkår i forbindelse med praktikophold vil føre til et mere
effektivt arbejdsmarked.
Den lovgivningsmæssige ramme varierer meget, både hvad angår de forskellige
former for praktikophold og på tværs af medlemsstaterne. Visse medlemsstater har
ingen retlig definition af praktikophold. Da der på nuværende tidspunkt ikke findes
fælles regler og kvalitetskriterier generelt, kan en fælles forståelse – efter
Kommissionens vurdering – af praktikophold og mindstestandarder bidrage til at
understøtte medlemsstaternes politikker og regler.
Som reaktion på den meget høje ungdomsarbejdsløshed i flere medlemsstater og
for at følge op på tidligere forpligtelser fremsatte Kommissionen et forslag til en
henstilling om oprettelsen af en ungdomsgaranti
4
, som Rådet vedtog den 22. april
2013. I henstillingen opfordres medlemsstaterne til at sikre, at alle unge i alderen
op til 25 år modtager et kvalitetstilbud om beskæftigelse, videreuddannelse, en
lærlingeuddannelse eller et praktikophold, senest fire måneder efter at de er blevet
arbejdsløse eller har forladt det formelle uddannelsessystem. Kvalitetskrav for
praktikophold ses som afgørende for en effektiv gennemførelse af henstillingen.
3. Formål og indhold
Forslaget til Rådshenstilling skal sikre, at praktikophold giver en lettere overgang
fra uddannelse til arbejde og dermed gøre unge bedre egnet til beskæftigelse.
Kommissionen foreslår, at Rådet henstiller til medlemsstaterne:
1) At forbedre kvaliteten af praktikophold på det frie marked, navnlig hvad
angår læringsindhold og arbejdsvilkår, med henblik på at lette overgangen
for unge fra uddannelse til arbejdsliv ved i deres lovgivning eller nationale
praksis at vedtage følgende principper for en kvalitetsramme for
praktikophold:
Indgåelse af en skriftlig praktikaftale
2) At kræve, at praktikophold baseres på en skriftlig aftale indgået forud for
praktikopholdet mellem praktikanten og praktikudbyderen.
3) At sikre, at praktikaftaler omfatter læringsmål, arbejdsvilkår, angivelse af,
om praktikopholdet er lønnet eller om der ydes godtgørelse til praktikanten
af praktikudbyderen, parternes rettigheder og forpligtelser i henhold til
gældende EU lovgivning og national lovgivning samt varigheden af
opholdet, jf. henstilling 4-12.
Læringsmål
4
KOM(2012) 729 endelig af 5.12.2012
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4) At fremme bedste praksis med hensyn til læringsmål for at hjælpe unge
med at erhverve praktisk erfaring og relevante færdigheder; de opgaver,
som praktikanten tildeles, bør bidrage til at nå disse mål.
5) At opfordre praktikudbydere til at udpege en mentor for praktikanter, der
kan vejlede praktikanten om de opgaver, der skal udføres, og overvåge
praktikantens fremskridt.
Arbejdsvilkår
6) At sikre, at praktikanternes rettigheder i henhold til gældende EU-
lovgivning og national lovgivning samt deres arbejdsvilkår, herunder
gældende grænser for den maksimale ugentlige arbejdstid, mindstekrav til
daglig og ugentlig hviletid og mindstekrav vedrørende ret til ferie,
overholdes.
7) At kræve, at praktikudbydere præciserer, hvorledes praktikanten er dækket
med hensyn til syge- og ulykkesforsikring samt sygefravær.
8) At sikre, at praktikaftalen gør det klart, om praktikopholdet et lønnet eller
om der ydes godtgørelse, og hvis det er tilfældet, lønnens og/eller
godtgørelsens størrelse.
Rettigheder og pligter
9) At sikre, at praktikaftalen fastsætter praktikantens og praktikudbyderens
rettigheder og forpligtelser, herunder evt. praktikudbyderens politikker om
fortrolighed og intellektuelle ejendomsrettigheder.
Rimelig varighed
10) At sikre en rimelig varighed af praktikophold, der som hovedregel ikke
overstiger seks måneder, undtagen i tilfælde, hvor en længere varighed er
begrundet, fx interne uddannelsesprogrammer for ansættelse eller
praktikophold, der gennemføres i en anden medlemsstat.
11) At præcisere, under hvilke omstændigheder og på hvilke betingelser et
praktikophold kan forlænges eller fornys efter udløbet af den oprindelige
praktikaftale.
12) At tilskynde til, at det i praktikaftalen angives, at praktikanten eller
praktikudbyderen kan opsige aftalen skriftligt med to ugers varsel.
Korrekt anerkendelse af praktikophold
13) At tilskynde praktikudbydere til ved et certifikat eller en udtalelse at
attestere den viden, de færdigheder og de kompetencer, der er erhvervet
under praktikopholdet.
Krav om gennemsigtighed
14) At sikre, at praktikudbydere i deres stillingsopslag og annoncer oplyser om
vilkår og betingelser for praktikophold, navnlig om, hvorvidt det omfatter
løn og/eller godtgørelse og social sikring, og at arbejdsformidlingen
anvender gennemsigtighedskrav og passende karrierevejledning.
Arbejdsmarkedets parter
15) At sikre aktiv inddragelse af arbejdsmarkedets parter i gennemførelsen af
kvalitetsrammen for praktikophold.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grænseoverskridende praktikophold
16) At fremme grænseoverskridende mobilitet for praktikanter i Den
Europæiske Union, bl.a. ved at afklare de nationale retlige rammer for
praktikophold på det frie marked og indføre klare regler om at tage imod
praktikanter fra og udsende praktikanter til andre medlemsstater og ved at
begrænse de administrative formaliteter
17) At fremme brugen af det udvidede Eures-netværk og udveksling af
oplysninger om praktikophold gennem Eures-portalen og tilskynde
arbejdsformidlingerne til at oplyse om muligheder for praktikophold på
Eures-portalen.
Anvendelse af EU's struktur- og investeringsfonde
18) At gøre brug af EU's struktur- og investeringsfonde, navnlig Den
Europæiske Socialfond og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling i
den kommende programmeringsperiode for 2014-2020 samt i givet fald
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet til at øge antallet og kvaliteten af
praktikophold, herunder gennem effektive partnerskaber med alle relevante
aktører
Gennemførelse af en kvalitetsramme for praktikophold
19) At iværksætte kvalitetsrammen for praktikophold snarest muligt og senest
ved udgangen af 2014
20) At identificere de offentlige myndigheder, der har ansvaret for denne
gennemførelse, og meddele Kommissionen, hvordan kvalitetsrammen for
praktikophold gennemføres
21) At sikre aktiv inddragelse af arbejdsformidlinger, uddannelsesinstitutioner
og praktikudbydere i gennemførelsen af kvalitetsrammen for praktikophold
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres. Rådshenstillingen vedtages af Rådet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke
hører under EU's enekompetence. En rådshenstilling vurderes at være relevant som
rammeskabende for national handling på området. Regeringen er enig i
Kommissionens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Henstillingen vurderes som udgangspunkt ikke at få konsekvenser for den
regulering, der er af praktikophold i forskellige former i dag – bl.a. som led i
beskæftigelsesindsatsen, trainee-forløb som del af overenskomster, ulønnet praktik,
mv.
Efter gældende regler om fx virksomhedspraktik er det jobcentrene, som vurderer
den rigtige indsats for den enkelte for, at personen hurtigst muligt kommer tilbage
på arbejdsmarkedet. Efter kontanthjælpsreformen, som træder i kraft 1. januar
2014, skal unge med erhvervskompetencegivende uddannelse have en indsats rettet
mod ordinær beskæftigelse, hvilket bl.a. kan indebære et tilbud om
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1331527_0005.png
virksomhedspraktik. Efter gældende regler skal jobcenteret og virksomheden aftale
formålet med, indholdet i, samt varigheden og omfanget af opholdet i
virksomhedspraktik.
Virksomhedspraktik gives med henblik på at afdække eller optræne personens
faglige, sociale eller sproglige kompetencer eller afklare beskæftigelsesmål. For
unge uden erhvervskompetencegivende uddannelse kan tilbuddet gives som led i
en uddannelsesrettet indsats. Det er derfor formålet med tilbuddet, at disse personer
skal kunne opnå visse færdigheder og erfaringer, som kan hjælpe dem videre.
Personer under virksomhedspraktik skal være omfattet af arbejdstidsregler,
arbejdsmiljølovgivningen og lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet.
Efter gældende regler skal personer under tilbud om virksomhedspraktik modtage
den ydelse, som personen er berettiget til. Dvs. primært dagpenge, kontanthjælp
eller uddannelseshjælp. Arbejdsgiveren giver ikke løn eller godtgørelse.
Kommunerne er forpligtet til kvartalsvis at underrette det lokale beskæftigelsesråd
om anvendelsen af virksomhedspraktik. Arbejdsmarkedets parter er derfor
inddraget i forbindelse med denne underretning.
Ulønnet praktikophold og andre former for praktik i overgangen fra uddannelse til
beskæftigelse er som altovervejende hovedregel omfattet af
arbejdsskadelovgivningen, arbejdsmiljølovgivningen og ansættelsesbevisloven, når
den unge arbejder for en arbejdsgiver og yder en arbejdsindsats af nytteværdi for
arbejdsgiveren. Det er således vurderingen, at praktik i overgangen fra uddannelse
til beskæftigelse er omfattet af lovgivninger, der sikrer kvalitet af praktikken og
ordentlige arbejdsforhold for den unge. Ved siden af de ansættelsesretlige regler
gælder aftaleloven, der også anvendes i forhold til aftaler om udførelse af arbejde
mv. Efter lovens regler kan en aftale ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis
det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende.
7. Konsekvenser
Som forslaget ligger nu, vurderes det ikke, at der er behov for ændringer i
gældende dansk lovgivning.
Forslaget vurderes evt. at kunne medføre administrative konsekvenser for
virksomhederne.
8. Høring
Henstillingen har været sendt til høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet
og Sociale Forhold.
FTF
finder, at Rådets henstilling om en kvalitetsramme for praktik bør støttes af
den danske regering og ikke mindst implementeres i Danmark. FTF lægger vægt
på, at henstillingens pkt. 13 understreger arbejdsmarkedets parters aktive rolle i
udformningen, gennemførelsen og overvågningen af praktikordninger nationalt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DA
finder det generelt vigtigt, at virksomheder kan ansætte unge i særlige
uddannelsesforhold, både i og efter afsluttet uddannelse. DA er dog noget skeptiske
over for meget regulerede og bureaukratiske rammer for disse uddannelsesophold
bl.a. de meget formelle krav til en skrevet aftale om rettigheder og pligter,
uddannelsesmål og uddannelseslængde. Det er meget vigtigt for DA, at der findes
en balance mellem regulering og virksomhedens eget frivillige valg, ellers vil
interessen falde hos virksomhederne. DA kan støtte, at arbejdsmarkedets parter
involveres i det videre forløb i sagen.
KL
er generelt positiv i henhold til forslaget om en kvalitetsramme for
praktikpladser, der ligger i tråd med henstillingen om en ungegaranti og
Kommissionens ungebeskæftigelsespakke fra 2012. KL er af den opfattelse, at
kvalitetsrammen om praktikpladser er et positivt initiativ og er enige i, at det er
vigtigt, at det er medlemsstaterne selv, der skal gennemføre henstilling i national
praksis.
LO
er positivt indstillet over for, at Rådet kan vedtage en kvalitetsramme for
praktikophold. Det foreliggende forslag indeholder ganske mange positive
elementer. Det vil dog være en forudsætning for LO’s støtte til kvalitetsrammen, at
indførelsen af traineeforløb på overenskomstdækkede områder kun kan ske i den
udstrækning, overenskomsterne giver mulighed for ulønnede traineeforløb. LO ser
endvidere det ulønnede traineeforløb som et resultat af ulige forhandlingspositioner
mellem et ungt arbejdssøgende menneske og en arbejdsgiver. At dette legitimeres i
en henstilling tilfører ingen kvalitet til den virkelighed unge arbejdssøgende
oplever, men vil kun tjene til at legitimere en urimelig situation. Endelig mener
LO, at aldersgrænsen på 25 år bør sættes op til 30 år.
FA
(Finanssektorens Arbejdsgivere) finder det misvisende at kalde det en
kvalitetsramme for praktikpladser. Der er reelt tale om traineeansættelser. For så
vidt angår traineeansættelser, har FA i standardoverenskomsten på bank-,
sparekasse- og realkreditområdet bestemmelser om minimumsindplacering af
trainees i overenskomstens lønsystem (§ 28) og 6 måneders ansættelse som trainee
for nyuddannede finansøkonomer (§ 70). På den baggrund finder FA det uheldigt,
hvis EU-lovgivningen skal gribe ind i eksisterende kollektive overenskomster.
FA antager, at der med hjemmelsgrundlaget i TEUF artikel 153 er sikret respekt
for, at arbejdsmarkedets parter kan indgå overenskomst om også denne gruppes
løn- og ansættelsesforhold, og at indgåede kollektive aftaler respekteres.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger til forslaget kendes endnu ikke.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Virksomhedspraktik kan være et godt redskab til at styrke lediges kompetencer og
muligheder for at opnå varig beskæftigelse. For unge uden en uddannelse kan
praktik i en virksomhed medvirke til at afklare og motivere den unge til uddannelse
ved at give den unge indblik i, hvad uddannelse på sigt kan føre til af job.
Regeringen er enig i, at det er vigtigt at sikre ordentlige rammer for praktikken og
kvaliteten i praktikforløbet, så unge får et reelt udbytte af praktikken og ikke
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
erstatter ordinær arbejdskraft. På den måde kan et praktikophold være vejen til
videre uddannelse eller varig beskæftigelse, hvilket medvirker til at nedbringe
ungdomsarbejdsløsheden i EU-medlemslandene.
Henstillingen indeholder flere elementer, der allerede er en del af dansk lovgivning
eller praksis på beskæftigelsesområdet, og som man fra dansk side gerne ser
udbredt til medlemslandene i EU.
Henstillingen skal kunne følges under hensyntagen til nationale rammer og praksis,
herunder aftaler om brug af praktik/traineeship i kollektive overenskomster.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7