Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
KOM (2013) 0889 Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Departementet
Sags. nr. 24015
Den 31. januar 2014
FVM 226
R
EVIDERET GRUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr.
1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 for
så vidt angår landingsforpligtelsen og om ophævelse af forordning (EF) nr.
1434/98
KOM (2013) 889
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. januar
2014. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Et af de centrale formål med reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvis at bringe ud-
smid til ophør i alle fiskerier, ved at der indføres en landingsforpligtelse. Det forventes, at
der som et opfølgende led i reformen af den fælles fiskeripolitik skal udarbejdes nye tek-
niske rammebestemmelser, men de forventes ikke at være på plads allerede i begyndel-
sen af 2015, når landingsforpligtelsen gradvist træder i kraft. Kommissionen har derfor
fremlagt forslag til forordning, der fjerner eller ændrer de bestemmelser i forordningerne
med tekniske foranstaltninger samt forvaltnings- og kontrolforanstaltninger, der i dag
forpligter fiskerne til at smide fisk ud, og som er i modstrid med landingsforpligtelsen.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2013) 889 af 17. december 2013 fremsendt forslag til Eu-
ropa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 850/98,
(EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr.
2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt angår landingsforpligtelsen og om ophævel-
se af forordning (EF) nr. 1434/98. Forslaget er oversendt til Rådet den 19. december
2013 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter pro-
ceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincip-
pet er tilgodeset.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329484_0002.png
2
Formål og indhold
Der er vedtaget nye overordnede rammer for den fælles fiskeripolitik i en ny grundfor-
ordning
1
, som er formelt vedtaget i december 2013. Et af de centrale elementer i refor-
men af den fælles fiskeripolitik er gradvis at bringe udsmid til ophør i alle fiskerier, ved at
der indføres en landingsforpligtelse. Tidsplanen for indførelse af landingsforpligtelsen
fremgår af den nye grundforordning. Første del af landingsforpligtelsen skal introduceres
senest 1. januar 2015 og omfatter pelagiske arter, industrifiskeri og fiskeri i Østersøen.
Det forventes, at der som et opfølgende led i reformen af den fælles fiskeripolitik skal ud-
arbejdes nye tekniske rammebestemmelser, men de forventes ikke at være på plads alle-
rede i begyndelsen af 2015, når landingsforpligtelsen gradvist træder i kraft.
Formålet med det foreliggende forslag er derfor at fjerne eller ændre alle de bestemmel-
ser i forordningerne med tekniske foranstaltninger samt forvaltnings- og kontrolforan-
staltninger, der i dag forpligter fiskerne til at smide fisk ud, og som er i modstrid med
landingsforpligtelsen. Reglerne indgår i en række forskellige forordninger.
Forslaget indebærer blandt andet følgende nye/ændrede bestemmelser:
Nye/ændrede tekniske bevarelsesforanstaltninger:
Der fastsættes krav om, at alle utilsigtede fangster, der er omfattet af landings-
forpligtelsen, og som overskrider grænserne i reglerne om fangstsammensætning,
herunder overskrider procentsatserne for bifangster i bestemte områder, på be-
stemte tidspunkter og for bestemte redskabstyper, skal landes og trækkes fra
kvoterne.
Bestemmelserne om mindstemål i form af mindstelandingsstørrelse erstattes af
bestemmelser om bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser.
Fisk under mindstemål for en art, der ikke er omfattet af landingsforpligtelsen, må
ikke beholdes om bord og skal straks genudsættes (svarende til gældende regler).
Fisk under mindstemål for en art, der er omfattet af landingsforpligtelsen beholdes
om bord, landes og trækkes fra kvoterne. De må ikke sælges, frembydes eller ud-
bydes til salg til direkte konsum, og anvendelsen begrænses til andre formål, her-
under fiskemel, fiskeolie, foder til selskabsdyr, tilsætningsstoffer, lægemidler og
kosmetik, i overensstemmelse med grundforordningens bestemmelser.
Før fiskeriet på en bestemt fangstrejse påbegyndes, sikrer fartøjsføreren sig, at
han for den pågældende fangstrejse og for de bestande, der er omfattet af fangst-
begrænsninger, råder over tilstrækkelige kvoter til at dække den sandsynlige
fangstsammensætning og overholde de tilladte procentsatser.
Nye/ændrede kontrolforanstaltninger:
Med forbehold for specifikke bestemmelser i flerårige planer skal førere af EU-
fiskefartøjer med en længde overalt på 10 meter eller derover føre en fiskerilog-
bog over deres aktiviteter med specifik angivelse af alle mængder af hver art, der
fanges og opbevares om bord (den hidtidige undtagelse for mængder under 50 kg
fjernes).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeri-
politik, ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets for-
ordning (EF) nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329484_0003.png
3
Bestemmelser om, at logbog, forudanmeldelse, omladningserklæring, landingser-
klæring, transportdokument, overtagelseserklæring og salgsnota skal indeholde
særskilt oplysning om de mængder af hver art, der ikke opfylder kravet om beva-
relsesmæssig mindstereferencestørrelse.
Den tilladte tolerance for de i fiskerilogbogen registrerede skøn over, hvor store
mængder fisk i kilogram der er om bord, fastsættes uændret til 10 % for alle ar-
ter. Det tilføjes, at hvis fangsten af de enkelte arter er på under 50 kg, er den til-
ladte tolerance 20 %.
Registrering i logbogen af mængden af skønnet udsmid for alle arter (den hidtidi-
ge undtagelse for mængder under 50 kg fjernes).
Fiskerfartøjer, der i henhold til EU-lovgivningen eller en afgørelse truffet af en
medlemsstat, er omfattet af et krav om anvendelse af elektronisk fjernovervåg-
ning med henblik på overvågning af landingsforpligtelsen, skal have installeret et
elektronisk fjernovervågningssystem. Systemet skal ved hjælp af kameraer sikre
kontinuerlig registrering af oplysninger om fiskeriet og dermed forbundne aktivite-
ter, herunder forarbejdning af fisken.
Medlemsstaterne sørger for, at de har den tekniske kapacitet til at analysere og
gøre effektiv brug af oplysningerne fra det elektroniske overvågningssystem.
Bestemmelse om, at fangster af bestande, der er undergivet TAC eller kvoter,
rapporteres til Kommissionen med en særskilt oplysning om de mængder, der ikke
opfylder kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.
Kravene til mærkning og oplysning for alle partier af fisk i medfør af reglerne om
sporbarhed suppleres med krav om særskilt angivelse af de mængder eller antal
fisk, der ikke opfylder kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.
Regler om separat opbevaring om bord på fiskerfartøjer af alle fangster, der ikke
opfylder kravet om bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse. Der er fastsat
særlige undtagelsesbestemmelser for fangster af visse pelagiske arter og industri-
arter samt specifikke regler for fartøjer under 12 meter.
Bestemmelse om, at medlemsstaten sikrer, at fangster der er omfattet af de mi-
nimis undtagelsen for arter omfattet af landingsforpligtelsen, ikke overskrides.
Reglerne for fleksibilitet i kvoterne fra år til år (”år-til-år fleksibilitet”)
2
ændres i
overensstemmelse med grundforordningens bestemmelser.
Manglende overholdelse af landingsforpligtelsen defineres som en alvorlig over-
trædelse og omfattes af kontrolforordningens pointsystem.
Bestemmelse om at medlemsstater kan anvende kontrolobservatører med henblik
på at overvåge fiskerier, som er omfattet af landingsforpligtelsen.
Andre ændringer:
Forordning nr. 1434/98
3
, som indeholder fangstsammensætningsregler og dertil
knyttede restriktioner for sild, foreslås ophævet, idet reglerne ikke længere anses
for relevante i forbindelse med indførelsen af landingsforpligtelsen.
”År-til-år fleksibilitet” giver mulighed for, i et begrænset omfang, at overføre ubrugte dele af kvoten for de
enkelte lande til det efterfølgende år. Ligeledes kan man i begrænset omfang låne af det følgende års kvote.
3
Rådets forordning (EF) nr. 1434/98 af 29. juni 1998 om de nærmere betingelser for landing af sild til indu-
strien, bortset fra fødevareindustrien.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329484_0004.png
4
Proceduremæssige bestemmelser:
Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter/gennemførelsesretsakter i relati-
on til detaljerne for anvendelsen af det elektroniske fjernovervågningssystem. Det
drejer sig for så vidt angår delegerede retsakter om de oplysninger, som skal regi-
streres og behandles af systemet, fartøjsførers ansvar, foranstaltninger i tilfælde
af tekniske fejl eller funktionssvigt og medlemsstaternes rapporteringsforpligtel-
ser. For så vidt angår gennemførelsesretsakter drejer det sig om krav og specifi-
kationer, medlemsstaternes kontrolforanstaltninger og Kommissionens adgang til
oplysningerne.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Der er allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige
ved indførelse af landingsforpligtelsen, som er vedtaget i forbindelse med den nye grund-
forordning. Ligeledes er det forudset, at overgang til en landingsforpligtelse vil have er-
hvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervet. På længere sigt forven-
tes det imidlertid, at erhvervet kan opnå øget indtjening som følge af et langsigtet bære-
dygtigt fiskeri.
Det foreliggende forslag er en konsekvens af beslutningen om indførelse af landingsfor-
pligtelsen og et led i den konkrete udmøntning af indførelsen af landingsforpligtelsen.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening finder grundlæggende at forslaget er skuffende uambitiøst og
mangler tiltag, som imødekommer fiskerisektoren. Danmarks Fiskeriforening påpeger, at
forslaget vil medføre betydelige økonomiske og administrative omkostninger for fiskerier-
hvervet. Danmarks Fiskeriforening finder det misvisende, at ”erhvervet kan opnå øget
indtjening som følge af et langsigtet bæredygtigt fiskeri”, og bemærker, at en stor del af
det danske fiskeri allerede i dag er bæredygtigt. Danmarks Fiskeriforening kan ikke støt-
te, at de nuværende målartsbestemmelser knyttet til anvendelsen af bestemte redskaber
videreføres, da det, når al fangst skal registreres og ilandbringes, bør være op til den en-
kelte fisker, hvordan han ønsker at udnytte sine fiskerimuligheder, herunder valg af ma-
skestørrelse. Kravet om, at fiskeren inden en fangstrejse skal sikre sig tilstrækkelige kvo-
ter til at dække den sandsynlige fangstsammensætning, findes endvidere ikke praktisk
gennemførlig. Danmarks Fiskeriforening finder, at reglerne for opbevaring af fangster,
som ikke opfylder de bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser, vil få betydelige
tekniske og økonomiske konsekvenser, og finder teksten uacceptabel, uagtet at fartøjer
under 12 meter er undtaget. Endvidere findes det for vidtgående, at fisk under bevarel-
sesmæssig mindstereferencestørrelse skal omfattes af sporbarhedsreglerne. Danmarks
Fiskeriforening bemærker, at forslaget burde følge op på anbefalinger fra STECF om, at
mindstemål/referencestørrelser for torsk i Østersøen nedsættes fra 38 til 35 cm. Endvide-
re at der bør åbnes op for, at der kan fiskes i både østlige og vestlige Østersø på samme
fangstrejse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329484_0005.png
5
Angående kontrolreglerne finder Danmarks Fiskeriforening, at forslagene til ændringer er
en yderligere skærpelse af de nuværende regler. Der fremhæves specifikt forslaget om at
fjerne den nuværende 50 kg bagatelgrænse for logbogsregistreringer. Det foreslås videre,
at logbogstolerancen for alle fangstmængder bør sættes til 20 pct. Danmarks Fiskerifor-
ening finder, at forslagets tekst om elektronisk overvågning bør reduceres, så det er op
til medlemslandet at sikre en tilstrækkelig dokumentation.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) finder ikke, at forordningen rummer
de forventede tekniske og forvaltningsmæssige tiltag, som skal styrke bæredygtighed og
økonomi i fiskeriet og i forarbejdningssektoren. Foreningen forholder sig blandt andet
særligt kritisk over for fortsatte krav til overholdelse af specifikke maskestørrelser, frem
for at overlade det til fiskeren at sikre den optimale selektivitet i fiskeriet og udnytte lan-
dingspåbuddets direkte incitament til at søge tekniske løsninger, der sikrer selektivitet og
lønsomhed. Tilsvarende ses reglerne om fangstsammensætning og målartsprocenter ikke
umiddelbart at have mening under et system med landingsforpligtelse. Endvidere findes
kravet om at fiskeren inden en fangstrejse skal sikre sig tilstrækkelige kvoter til at dække
den sandsynlige fangstsammensætning ikke praktisk gennemførlig. Omvendt finder DPPO
ikke, at en ophævelse af regler om fangstsammensætning og målartsprocenter umiddel-
bart er en løsning, da en ophævelse forudsætter, at individuelle rettigheder respekteres,
og at kvoteudnyttelsen samlet set maksimeres. DPPO finder endvidere, at de bevarel-
sesmæssige mindstereferencestørrelser bør afskaffes, så markedskræfterne kan afgøre,
hvilke fisk der skal spises, og hvilke fisk der skal reduceres til mel og olie. DPPO finder, at
restriktioner i anvendelse af automatisk klassificeringsudstyr bør fjernes, da opdeling ef-
ter art og størrelse kan blive af afgørende betydning for økonomien i de pelagiske fiskeri-
er. Ligeledes bør forbud mod fysisk eller kemisk forarbejdning fjernes, således at den en-
kelte fisker kan optimere værdien af fangsten. Endelig påpeger foreningen, at tolerance-
marginen for skøn over mængder på 10 % pr. art i logbogen ikke kan fungere for pelagi-
ske fangster og industrifangster – som minimum bør det ændres til 10 % af den samlede
fangst.
Marine Ingredients Denmark anfører, at indførelsen af en landingsforpligtelse til at bringe
alle fisk i land som udgangspunkt burde føre til en forenkling af gældende regelsæt for
udøvelsen af fiskeri og håndtering af fisk, for derved at sikre et fremtidigt bæredygtigt og
operationelt fiskeri, hvilket ikke ses at være tilfældet med det aktuelle forslag. Marine In-
gredients Denmark bemærker, at der ses at være en modsætning mellem opretholdelsen
af en regulering af fangstsammensætning og målartsbestemmelser, samt kravet om at
alle fangster landes. Endvidere finder foreningen, at begrænsninger i maskestørrelser bør
ophæves, så fiskeren kan optimere sit fiskeri gennem anvendelsen af de mest hensigts-
mæssige maskestørrelser. Kravet om, at fiskeren inden en fangstrejse skal sikre sig til-
strækkelig kvote til at dække den sandsynlige fangstsammensætning, findes ikke prak-
tisk gennemførlig. Marine Ingredients Denmark finder endvidere, at bevarelsesmæssige
mindstereferencestørrelser bør afskaffes, så det er op til markedskræfterne at sikre en
værdioptimering af de fisk, der bringes i land.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at gennemførelse af landingsforpligtelsen vil føre til et praktisk
velfungerende udsmidsforbud. Regeringen lægger vægt på, at reglerne bliver enkle, kon-
trollerbare og omkostningseffektive. Regeringen finder, at der ved anvendelse af hen-
holdsvis gennemførelsesretsakter og/eller delegerede retsakter må foretages en konkret
vurdering ud fra bestemmelsens karakter og væsentlighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.