Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
KOM (2013) 0889 Bilag 3
Offentligt
NaturErhvervstyrelsen/Fødevareministeriets departement
14. maj 2014
brrasm/hlan
Sagsnr: 24035/677663
FVM 272
Orienterende notat om indførelse af discardforbud
og implementering af ”omnibus-forordningen”
Formålet med omnibus-forslaget er at fjerne eller ændre alle de bestemmelser i forordningerne
med tekniske foranstaltninger samt forvaltnings- og kontrolforanstaltninger, der i dag forplig-
ter fiskerne til at smide fisk ud, og som er i modstrid med landingsforpligtelsen. Reglerne ind-
går i en række forskellige forordninger.
Notatet er skrevet med udgangspunkt i kompromisforslag fra det græske formandskab af 7.
maj 2014, som indeholder udkast til kompromistekst både vedrørende tekniske regler og kon-
trolregler. Sagen behandles i øjeblikket på teknisk niveau i rådsarbejdsgrupperegi. Hensigten
er at opnå enighed om en tekst i Rådsregi, som kan danne baggrund for kommende forhand-
linger med Europa-Parlamentet efter Europa-Parlamentsvalget.
Beskrivelse af de forventede opbevaringsregler (håndtering ombord for fartøjer over
12 meter)
I den nye tekst skal alle fangster under bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelse opbeva-
res om bord på et EU-fiskerifartøj
adskilt
fra fangster over den bevarelsesmæssige mindstere-
ferencestørrelse. Der er imidlertid ikke længere krav om særskilt opbevaring art for art af
fangsterne under bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelse.
For fangster, som indeholder mere end 80 % af en eller flere små pelagiske arter eller indu-
striarter, som defineret i grundforordningen er der ikke krav om separat opbevaring af fang-
ster henholdsvis over og under bevarelsesmæssig mindstereferencestørrelse.
Fartøjsførerens forpligtigelse til at have de nødvendige kvoter, før han starter en
fangstrejse
I henhold til den seneste kompromistekst er teksten blødt op, således, at fartøjsføreren før fi-
skeriet på en bestemt fangstrejse påbegyndes, bestræber sig på, at der for den pågældende
fangstrejse og for de bestande, der er omfattet af fangstbegrænsninger, rådes over tilstrække-
lige kvoter til at dække den sandsynlige fangst.
Puljesystemet inden for det danske IOK-/FKA-system kan bidrage til, at fartøjsføreren kan sik-
re tilstrækkelige kvoter, hvis han ikke allerede er i besiddelse heraf.
Fangstsammensætningsregler (målartsbestemmelser)
Fangstsammensætningsregler fjernes for fangster af arter i fiskerier, som er omfattet af lan-
dingsforpligtelsen i grundforordningen. Forbud mod fiskeri i en række lukkede områder for be-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stemte arter ændres til et forbud mod
målrettet fiskeri
efter de pågældende arter med speci-
fikke maskestørrelsesintervaller.
Maskestørrelser
Omnibusforslaget opretholder reglerne om maskestørrelser uændret i forhold til gældende be-
stemmelser. Krav om anvendelse af specifikke fangstredskaber, herunder maskestørrelse, er
begrundet i hensynet til at sikre selektivitet i de pågældende fiskerier. Fra dansk side finder
man, at det i en eventuel fremtidig situation, hvor der er fuld dokumentation for, at der ikke
sker udsmid, dvs. en situation, hvor fartøjer i et fiskeri er udstyret med kamera-overvågning,
er relevant at forholde sig til en eventuel ophævelse af de tekniske regler om maskestørrelser.
Datahåndtering
Hvis det besluttes at indføre kameraovervågning af fiskerfartøjer, vil data (billedmateriale og
sensoroplysninger) fra overvågningen blive indsamlet af kontrolmyndigheden, som så analyse-
rer materialet, inden det slettes.
De indsamlede data vil blive håndteret i overensstemmelse med gældende regler for databe-
skyttelse.
Kvotetilskrivning
Den nye grundforordning indeholder bestemmelse om, at når discardforbuddet indføres, fast-
sættes kvoterne under hensyntagen til, at de i stedet for at afspejle landingerne nu skal af-
spejle fangsterne. Den videnskabelige rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd
(ICES) vil derfor fremadrettet tage højde for det nye forvaltningssystem med discardforbud.
Datagrundlaget for at kunne estimere det tidligere udsmid er dog ikke komplet, og vil for visse
fiskerier skulle forbedres i takt med, at al fisk nu ilandbringes. Indtil ICES-rådgivningen er fuldt
tilpasset, kan det derfor være nødvendigt, at Rådet i en kortere overgangsperiode politisk fast-
sætter en kvote, som tager højde for discardforbuddet.
Kontrol
Der er i grundforordningen indskrevet forskellige modeller, som medlemsstaterne kan anvende
for at sikre detaljeret og nøjagtig dokumentation for alle fangstrejser. Læser man den originale
engelske version af den vedtagne grundforordning tales der om brug af ”observers, closed-
circuit television [CCTV] and others”. Tilføjelsen ”and others” blev indsat i den endelige grund-
forordnings tekst som et kompromis for at imødekomme de lande, som er modstandere af an-
vendelsen af fuldt dokumenteret fiskeri gennem anvendelse af kamera.
Med hensyn til dokumentation ser regeringen fortsat kameraovervågning som et godt middel
til at sikre en effektiv kontrol til overholdelse af discardforbud. Men for at have en harmonise-
ret tilgang til kontrollen og sikre erhvervet ”level playing field”, er det nødvendigt at opnå
enighed med andre medlemsstater om en fælles ramme i relation til dokumentation.
Derfor samarbejder Danmark med andre medlemsstater med henblik på at drøfte løsninger
vedrørende dokumentation, blandt andet i regionale fora. Som følge af disse drøftelser er der
ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til, i hvilket omfang danske fartøjer skal omfattes af
kameradokumentation.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1369602_0003.png
Forenklinger i de tekniske regler generelt
I forbindelse med omnibusforordningen arbejder regeringen for en afskaffelse af indsatsregule-
ringen (havdage) i Østersøen. Ligeledes arbejdes der for en undtagelse fra kilowatt-dage be-
grænsningen i andre områder for fartøjer, som anvender fuldt dokumenteret fiskeri (kamera).
Endvidere forsøger man fra danske side at få opretholde den nuværende 50 kg bagatelgrænse
for logbogsregistreringer, ligesom der arbejdes praktisk håndterbare regler for opbevaring af
fangster ombord på fartøjer (Begge elementer er indarbejdet i det seneste kompromisforslag).
Ligeledes arbejder regeringen for en reduktion af den bevarelsesmæssige mindstereference-
størrelse for torsk i Østersøen fra 38 cm til 35 cm og for fjernelse af bevarelsesmæssige mind-
stereferencestørrelser for pelagiske bestande – enten i omnibusforslaget eller i udsmidsplaner-
ne henholdsvis for Østersøen og for pelagiske bestande.
Kommissionen har i februar 2014 med en offentlig høring opstartet processen med en generel
revision af de tekniske regler i den fælles fiskeripolitik.
Regeringen finder, at en af forudsætningerne for reformens succes er en langt højere grad af
forenkling af de tekniske regler. Med forenkling gives den enkelte fisker større frihed i valg af
fangstmetoder og redskaber og dermed et økonomisk incitament til optimering af sit fiskeri
gennem øget selektivitet, uden at der dog må gås på kompromis med bæredygtigheden.
Europa-Parlamentet og Rådet bør alene fastlægge en overordnet EU-ramme med generelle
principper og strategiske mål. De detaljerede tekniske regler bør udarbejdes med udgangs-
punkt i grundforordningens regionaliseringsmodel, som forudser et tæt samarbejde mellem de
involverede medlemsstater og en styrkelse af de rådgivende råds rolle, så reglerne i videst
muligt omfang tilpasses det faktiske fiskeri i et givet område.
3