Miljøudvalget 2013-14
KOM (2013) 0920 Bilag 3
Offentligt
1382744_0001.png
Referat af miljøministerens indlæg på miljørådsmødet den 12. juni 2014 vedr. NEC-
direktivet under Luftpakken
1
Miljøminister Kirsten Brosbøl:
Mange tak Hr. formand. Lad mig starte med at sige, at
sige at denne her sag er helt central for os af mange grunde. Først og fremmest så udgør
luftforureningen et af de alvorligste problemer for sundhed og natur i EU. Hvert år dør
tusindvis af europære for tidligt og endnu flere bliver syge på grund af forurenet luft.
Luftforurening dræber! Det koster menneskeliv og det skader vores livskvalitet, mens vi
lever. Luftforureningen udløser også enorme sundhedsudgifter i medlemslandene og
forårsager millioner af tabte arbejdstimer hvert år. Dårlig luft har med andre ord også
negative konsekvenser for vores økonomier. Og så er det et område, hvor fællesskabet
for alvor kan og skal gøre en forskel.
Der findes nok ikke et bedre eksempel på et grænseoverskridende problem, som det her
hvor vi er dybt afhængige af hinanden handlinger. Miljø er et emne som selv EU-
modstandere i denne her tid fremhæver som et af de områder, hvor der er god mening i
et tæt samarbejde. Med andre ord er der både menneskelige, økonomiske og politiske
grunde til, at vi som ansvarlige politikere er nød til at tage denne her udfordring meget
seriøst og vise at fællesskabet kan præstere på et område, som betyder meget for den
enkelte borger.
Jeg er derfor også tilfreds med, at kommissionen har fremlagt forslaget, og jeg er glad for
at vi i dag for første mulighed for at drøfte pakkens indhold. Vi har en vanskelig politisk
opgave foran os. Vi skal finde den rette balance mellem et højt ambitionsniveau, som
besluttet i det 7. miljøhandlingsprogram og så med de omkostninger der er forbundet med
at gøre noget ved problemet.
Vi skal sikre balancen mellem medlandsstaternes hidtidige indsatser og fremtidige mål.
Og vi skal sikre den interne balance mellem de byrder medlemsstaterne pålægges. Alle
skal bidrage til reduktionerne.
[…]
I forhold til spørgsmålet om NEC-direktivet er Danmark generelt positiv over for den
trinvise tilgang i Kommissionens forslag. Det tager tid at definere og implementere de
rigtige omkostningseffektive løsninger. Det er derfor også afgørende, at vi går frem i
etaper, og et interval fra 2020-2030 vil give os den rette tid til implementeringen.
Jeg kan ikke støtte Kommissionens forslag om et mellemliggende mål i 2025.
Reduktionen af luftforureningen er ikke lineær og det giver derfor ikke mening, at opsætte
1
Referatet er en ordret transskription fra videooptagelsen fra Miljørådsmødet den 12. juni 2014, som kan findes
på nedenstående link:
http://video.consilium.europa.eu/webcast.aspx?ticket=775-979-14524
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
et lineært 2025 mål. Det vil alene være en unødig ekstra administrativ byrde. I stedet skal
vi indføre de 2-årige nationale programmer. De vil langt bedre kunne sikre at
medlemsstaterne når deres reduktionsmål.
I forhold til landbrugssektoren er Danmark enige i, at det er nødvendigt, at aktivere
landbruget på en god og balanceret måde. Særligt når det gælder ammoniak. I Danmark
har vi i mange år haft skærpede ammoniakkrav til landbruget. Det har resulteret i store
reduktioner i ammoniakudledningen. Og det har desuden været drivkraft for en
omfattende teknologiudvikling. Og jeg vil derfor gerne opfordre andre EU-lande til at gøre
det samme og vi deler selvfølgelig gerne ud af vores erfaringer. Jeg må opfordre
kommissionen til hurtigt at justere NEC-forslaget i lyset af de verserende bilaterale
tekniske konsultationer. Og med en hurtig afklaring af det ser jeg frem til at vi kan komme
i gang med de egentlig politiske forhandlinger efter sommerferien.
Tillad mig kort afslutningsvis at informere om at den danske regering i går har
præsenteret den mest ambitiøse nationale investering i renere luft, en indsats der vil gøre
at vi lever op til alle luftkvalitetsgrænseværdier.