Miljøudvalget 2013-14
KOM (2013) 0920 Bilag 4
Offentligt
1382771_0001.png
Europaudvalget
REFERAT AF PUNKT 3.2
31. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 4. juni 2014
Kl. 8.00
Vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Morten Bødskov (S), næstformand,
Bjarne Laustsen (S), Ida Auken (RV), Lisbeth Bech Poulsen (SF),
Jakob Ellemann-Jensen (V) og Per Stig Møller (KF).
Klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen og
miljøminister Kirsten Brosbøl.
Desuden deltog:
Under punkt 3 deltog også Annette Lind (S), Anne-Mette Winther (V) og Charlotte Dyre-
mose (KF) fra Miljøudvalget.
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3320 (miljø) den 12. juni 2014
2. Kommissionens forslag om luftpakken
a) Kommissionens program ren luft i Europa
Udveksling af synspunkter
KOM (2013) 0918
Rådsmøde 3320 – bilag 2 (samlenotat side 2)
KOM (2013) 0918 – bilag 2 (henvendelse af 3/6-14 fra Landbrug og
Fødevarer)
Miljøministeren:
Punktet forelægges til orientering. På rådsmødet skal vi have en ind-
ledende politisk drøftelse af Kommissionens forslag til luftpakken. Grænseoverskridende
luftforurening udgør et alvorligt problem for sundhed og natur i EU og i Danmark. Da luft-
forureningen er grænseoverskridende, kan Danmark ikke løse problemet alene. 80 pct. af
luftforureningen herhjemme stammer fra udlandet.
Kommissionens luftpakke søger at afhjælpe disse problemer. Pakken indeholder fire
elementer:
1) En kommissionsmeddelelse om ren luft i Europa, 2) Et nyt direktiv om nationale reduk-
tionsforpligtigelser - nyt NEC-direktiv, 3) Et nyt direktiv om mellemstore forbrændings-
anlæg og 4) Et forslag til rådsbeslutning om EU's ratifikation af Gøteborgprotokollen.
Det er tale om en omfattende pakke, og regeringen lægger vægt på, at pakkens konse-
kvenser for Danmark bliver grundigt belyst, inden vi fastlægger en dansk holdning.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31. Europaudvalgsmøde 4/6-14
Der er tale om mange forskellige typer af stoffer. Vi har derfor iværksat et større analyse-
arbejde med fremskrivninger og konsekvensanalyser. Det arbejde er endnu ikke færdig-
gjort, og regeringen har derfor indtil videre alene etableret en foreløbig overordnet hold-
ning til pakken. Jeg forventer, at vi vil være klar med en mere uddybende holdning inden
sommerferien, og den vil så indgå i et sæt reviderede rammenotater, som Folketinget
naturligvis vil få oversendt. I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at de egentlige
substansforhandlinger af forslagene endnu ikke er gået i gang. De kan som minimum
forventes at strække sig over det næste år. Regeringen vil være klar med en holdning,
når forhandlingerne går i gang, og der bliver rig lejlighed til at drøfte sagen i Folketinget.
Jeg forventer, at der tidligst skal tages forhandlingsoplæg i 2015. Hovedvægten i luftpak-
ken ligger på de to direktivforslag, og det er også dem, drøftelsen på rådsmødet vil foku-
sere på.
Forslaget til et nyt NEC-direktiv indeholder to hovedelementer:
For det første de nationale reduktionsmål for 2020 for fem stoffer. Det er NOx, SO
2
, am-
moniak, VOC’er og fine partikler. 2020-målene blev vedtaget tilbage i 2012 i forbindelse
med de internationale forhandlinger af Gøteborgprotokollen. Med forslaget til NEC-
direktivet implementeres disse mål uændret i EU.
For det andet – og som det egentlige nye element i NEC-direktivet – indeholder forslaget
nationale reduktionsmål for 2030. Målene vedrører de samme fem stoffer plus endnu et
stof – metan.
Som sagt er vi i færd med - men endnu ikke færdige med - at fastlægge regeringens
holdning til reduktionsmålene. I den forbindelse ser vi naturligvis på balancen mellem
omkostningerne og de positive effekter og på balancen mellem den hidtidige og fremtidi-
ge indsats i Danmark og i de øvrige EU lande. I den foreløbige regeringsholdning nøjes vi
derfor for indeværende med at hilse formålet med Kommissionens forslag velkomment og
tage forbehold for reduktionsmålene, indtil vi har færdiggjort vores arbejde. Derudover
forholder vi os til de øvrige elementer i forslaget. F.eks. er det væsentligt, at overvågnin-
gen i videst muligt omfang baseres på de eksisterende overvågningsprogrammer, og vi
lægger vægt på, at en række af Kommissionens forslag om delegerede retsakter ændres.
Jakob Ellemann-Jensen
spurgte til regeringens holdning til Gøteborgprotokollen. Hvad
vil konsekvenserne af den være for Danmark? Hvad angår NEC-direktivet, havde han
forstået det således, at emission af ammoniak er faldet med 36 pct. over en årrække, til
trods for at kødproduktionen er steget med 50 pct. Det var imponerende. Danmark havde
i første omgang meddelt EU, at man fra dansk side ville reducere udledningen med yder-
ligere 24 pct., men tallet havde vist sig at være baseret på en fejlagtig analyse. Kunne
ministeren bekræfte, at reduktionsmålet nu var nede på 15 pct.? Og hvad vil konsekven-
sen være af at have fremlagt et for ambitiøst bud? Jakob Ellemann-Jensen pointerede, at
man bør undgå at begå samme fejl – hvis der er tale om en fejl – ved at fremsætte et for
ambitiøst bud for metan også. Det vil skade den danske konkurrenceevne, og Danmark
er i forvejen et af de lande, der udleder mindst metan pr. produceret liter mælk.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31. Europaudvalgsmøde 4/6-14
Bjarne Laustsen
spurgte, hvordan man sikrer, at Gøteborgprotokollen ikke giver konkur-
renceforvridning landene imellem. Tiltagene i de enkelte lande er vidt forskellige. I Dan-
mark har man som et klogt tiltag forbudt gyllespredning for at nedsætte udslippet af am-
moniak. Det har man ikke i andre lande, og de har derfor nemmere ved at gennemføre
reduktionerne, fordi de tiltag allerede er implementeret i Danmark. Der har været udtrykt
ønske forskellige steder fra om at indføre nabotjek af, hvordan og hvorvidt diverse tiltag
er implementeret. Nogle lande excellerer i altid at være bagud, og det fører til konkurren-
ceforvridning, fordi det er lettere for landene at gøre det, som Danmark allerede har gjort.
Formanden
bad ministeren uddybe tabellen fra samlenotatet om reduktionsmål. Hvad
mente ministeren med, at hun tog forbehold for reduktionsmålene? Og var man i gang
med at regne på et bud på reduktionsmål? Forestillede ministeren sig en revision af
2020-målene på baggrund af nye undersøgelser? Hun ville også gerne vide, hvem der
stod bag de foreslåede 2030-mål, og på hvilket grundlag de var blevet til?
Miljøministeren
svarede Jakob Ellemann-Jensen, at det var korrekt, at Danmark havde
meldt nogle ambitiøse mål ind, som det også fremgik af tabellen og af det, der blev sendt
til Folketinget forud for forhandlingerne om Gøteborgprotokollen. Reduktionsmålene kom
bl.a. fra landbrugets organisationer og var baseret på forventningen til, hvad man kunne
opnå på baggrund af allerede igangsatte initiativer. I første omgang landede man på 24
pct., men siden var tallet blevet nedjusteret til 15 pct. Regeringen vil gerne kigge nærme-
re på, hvorfor man inden for kort tid er gået fra det ene tal til det andet, og på, hvad der
ligger til grund for beregningerne. Endelig vil regeringens analysearbejde vil munde ud i
en stillingtagen til det korrekte reduktionsmål. Man vil kigge på, om Danmark kan nå de
mål, der blev udmeldt i forbindelse med Gøteborgprotokollen, uden at der pålægges yder-
ligere byrder, og for at sikre, at der er rum til fornuftig vækst inden for erhvervet. Sidst-
nævnte var også lagt til grund for de indmeldte tal. Ministeren kvitterede for det store ar-
bejde, erhvervslivet allerede havde gjort for at reducere udledningen af ammoniak. Det er
årsagen til, at Danmark er langt fremme i forhold til mange andre lande.
Til Bjarne Laustsen sagde ministeren, at forventningen havde været, at man kunne nå
målene uden at pålægge erhvervet yderligere byrder. Idet den største del af luftforurenin-
gen kommer udefra, er det i Danmarks interesse at kunne lægge yderligere pres på an-
dre lande, for at de også kommer med på vognen, og at der bliver stillet krav til dem om
reduktioner. Alt i alt er det positivt set fra et dansk synspunkt, at der stilles EU-krav om
målsætninger til landene. Disse målsætninger skal selvfølgelig være realistiske og for-
enelige med en forventelig vækst i erhvervet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31. Europaudvalgsmøde 4/6-14
Ministeren sagde til formanden, at Gøteborgprotokollens tal var meldt ind i forbindelse
med forhandlingerne i 2012, og 2030-målene var Kommissionens bud på, hvad man skal
nå i 2030. Det er så der, regeringen nu tager forbehold for de konkrete reduktionsmål,
idet den gerne vil have lejlighed til at analysere tallene og finde frem til et realistisk bud.
Ministeren oplyste, at ingen lande p.t. diskuterer de konkrete reduktionsmål. Drøftelsen
på rådsmødet ville derfor blive relativt overordnet, og hun forventede, at forhandlingerne
ville komme til at vare 1 års tid med forventet forhandlingsoplæg i 2015.
Jakob Ellemann-Jensen
sagde, at det var fint at være den dygtige elev i klassen, men
at det nu handlede om at få de andre med, så Danmark bevarer den fordel, der ligger i at
være forrest.
Formanden
pointerede, at ministeren i sin forelæggelse havde sagt, at hun tog forbehold
for reduktionsmålene for ammoniak og bl.a. havde fremhævet DCE-beregningerne, hvor
reduktionsmålet var reduceret fra 24 pct. til 15 pct., men at hun efterfølgende havde sagt,
at hun tog forbehold for 2030-målene. Formanden gik ud fra, at ministerens forbehold
også gjaldt 2020-målet. Det var muligt, at der først skulle gives mandat i 2015, men
hvornår forventede ministeren at give et bud på mål, der er opnåelige, men ikke hindrer
væksten? Og ville ministeren i den forbindelse forelægge nogle konsekvensanalyser i
udvalget. Udvalget havde modtaget en skrivelse fra Landbrug & Fødevarer med en
alvorlig beregning i forhold til 2020-reduktionen. Var ministeren enig i den? Og var det et
løfte fra ministerens side, at målene skulle være realistiske på en måde, så de kan nås
uden yderligere byrder for erhvervet?
Miljøministeren
svarede formanden, at forbeholdet for reduktion af emission af
ammoniak angik både 2020 og 2030. Fra dansk side ville man ikke komme med en
tilkendegivelse af specifikke mål endnu, da substansforhandlingerne end ikke var gået i
gang, og der stadig var tale om en helt overordnet drøftelse af luftpakken. Ministeren
kunne endnu ikke sige, om de fremsatte mål vil blive ændret, idet regeringen er i gang
med konsekvensberegninger af målene og en analyse af, om de er korrekte. Det var
hendes foreløbige bud - men ikke et løfte - at regeringen inden sommerferien har et bud
på en endelig holdning til reduktionsmålene. Der ville blive rig lejlighed til at diskutere
sagen i Folketinget forud for et forhandlingsoplæg.
Ministeren præciserede, at der fortsat skal være mulighed for vækst i erhvervet, og
bekræftede, at der vil foreligge konsekvensanalyser. På spørgsmålet om, hvorvidt hun
var enig i landbrugets beregninger, svarede ministeren, at det var noget af det,
regeringen var i gang med at undersøge, og at dens endelige holdning ikke var fastlagt.
Der bliver foretaget grundige analyser, og de vil selvfølgelig også indgå i det, der vil blive
sendt over til Folketinget.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31. Europaudvalgsmøde 4/6-14
b) Kommissionens forslag til nedbringelse af de nationale emissioner af visse
stoffer
Udveksling af synspunkter
KOM (2013) 0920
Rådsmøde 3320 – bilag 2 (samlenotat side 9)
KOM (2013) 0920 – bilag 2 (Henvendelse af 3/6-14 fra Landbrug og
Fødevarer)
Se punkt 2 a).
c) Kommissionens forslag om begrænsning af visse luftforurenende
emissioner fra mellemstore fyringsanlæg
Udveksling af synspunkter
KOM (2013) 0919
Rådsmøde 3320 – bilag 2 (samlenotat side 21)
Miljøministeren:
Det andet hovedelement i luftpakken er forslaget til et nyt direktiv om
mellemstore fyringsanlæg. De mellemstore fyringsanlæg er anlæg på 1-50 megawatt. Det
er f.eks. anlæg på fabrikker og i større boligejendomme. Forslaget sætter grænseværdier
for udledningen af tre stoffer: kvælstofoxider, svovldioxid og fine partikler. Disse stoffer er
også omfattet af NEC-direktivet, så MCP-direktivet er et vigtigt middel til at opnå målsæt-
ningerne i det nye NEC-direktiv.
I Danmark har vi allerede en udbygget regulering af de mellemstore fyringsanlæg, mens
de hidtil ikke har været reguleret på EU-plan. Forslaget vil derfor lukke et hul i EU-
lovgivningen, og det er overordnet set positivt for miljø og sundhed. Det gælder også for
Danmark, da 80 pct. af luftforureningen som sagt kommer til os fra vores nabolande. Da
vi allerede har reguleret området herhjemme, vil der tillige være en konkurrencemæssig
fordel for danske virksomheder, hvis de andre EU lande kommer op på niveau med
Danmark.
Kommissionens forslag svarer på mange måder til de danske regler i dag. På nogle om-
råder vil der være tale om en stramning i forhold til de danske regler, på andre områder
vil niveauet være det samme eller lavere.
I den foreløbige regeringsholdning støtter vi overordnet Kommissionens forslag. Vi læg-
ger vægt på, at forslagets ambitionsniveau overordnet set fastholdes, og at direktivets
specifikke grænseværdier tilnærmes de danske. Desuden finder vi det væsentligt, at
grænseværdierne løbende opdateres i forhold til det nyeste BAT (bedst tilgængelige tek-
nologi), ligesom det er tilfældet i den danske regulering i dag. Som sagt vil Folketinget få
oversendt en mere udbygget regeringsholdning, når den ligger klar.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31. Europaudvalgsmøde 4/6-14
Jakob Ellemann-Jensen
mente, det var vigtigt at begrænse forurening, men at der skal
være ensartede regler på tværs af EU.
Miljøministeren
erklærede sig enig i, at ensartede regler er vigtige. I Danmark er man
nået langt, og man tilstræber, at direktivets tiltag kommer til at lægge sig op ad de gode,
danske regler. Det vil kun være en fordel, hvis andre lande kommer på niveau og flere
kan være med til at løfte udfordringen med at reducere luftforurening.
6