Dato
Side
3. juli 2014
1 af 2
Til:
Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
Behov for klar dansk holdning til ammoniakreduktionskrav
Miljøministerens manglende forbehold i EU for de danske ammoniakreduktionsmål og fortsat uklar-
hed om den danske regerings holdning til reduktionsmålene er stærkt bekymrende. Som Landbrug
& Fødevarer tidligere har redegjort for overfor udvalgene, vil et krav om 24 % reduktion af ammoni-
ak i 2020 have vidtrækkende konsekvenser for det danske fødevareerhverv.
Vi er fortsat helt uforstående over for forløbet af den proces, som i 2012 førte til, at Danmark bandt
sig til et forslag om et reduktionsmål i
G
øteborgprotokollen på 24 % for ammoniak, når det på det
tidspunkt må have stået helt klart, at det øvrige EU var meget langt fra det ambitionsniveau. Land-
brug & Fødevarer skal derfor endnu engang opfordre Folketinget til at arbejde for, at Danmark ikke
ratificerer Gøteborgprotokollen med de nuværende reduktionsmål.
Udtalelserne fra Kommissionen om, at Danmark ikke har mulighed for at trække sig fra reduktions-
målet på 24 % i 2020, må afvises. Gøteborgprotokollen rummer mulighed for at revurdere landenes
reduktionsforpligtelser. Hvis ikke der kan opnås enighed om, at reduktionsmålet for Danmark redu-
ceres væsentligt, kan Danmark i sidste ende undlade at ratificere protokollen.
Ministeren retter i Børsen den 25. juni en kritik mod Landbrug & Fødevarer for bl.a. at have cirkule-
ret citater fra hendes fremlæggelse og svar på Europaudvalgsmødet den 4. juni, som i følge mini-
steren er taget ud af sammenhængen. Vi vil gerne overfor udvalgene præcisere, at det vi har cirku-
leret, er ministerens talepapir fra rådsmødet og to dokumenter med referater fra udvalgsmødet og
rådsmødet, som vedrører forbeholdene. Vi hævder ikke, at de to sidstnævnte dokumenter er fuld-
stændige afskrifter af ministerens udtalelser. Citaterne vedrører de passager, som handler om
forbeholdene, og der er citeret præcist og loyalt og med tydelig kildehenvisning.
Vi er ikke enige med miljøministeren, når hun mener, at det er for tidligt i processen at tage forbe-
hold for konkrete dele af NEC direktivet. Tværtimod mener vi, at Danmark mister politisk manøvre-
rum i de kommende forhandlinger, hvis ikke der tages forbehold tidligt i processen. Derfor er det
ærgerligt, at ministeren på rådsmødet den 12. juni ikke benyttede lejligheden til at sende et tydeligt
og stærkt signal om, at de foreslåede reduktionskrav er uacceptable og til skade for Danmark kon-
kurrenceevne, og for øvrigt går langt ud over EU’s generelle ambitionsniveau. Da det er grænse-
overskridende forurening, er det den samlede reduktion i EU, som er væsentlig. Det betyder meget
lidt for miljøet i EU, at små bidragsydere som Danmark (Danmark står for 2 % af EUs ammoniak-
emission) reducerer meget. Resultatet af ambitiøs dansk enegang på dette område risikerer at føre
til øget ammoniakudledning, fordi produktionen flytter til lande med langt lavere miljø- og klimaef-
fektivitet.