Transportudvalget 2013-14
KOM (2013) 0922 Bilag 1
Offentligt
1333959_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Sagsnr. TS5000100-00003
Dato 4. februar 2014
Grund og nærhedsnotat om forslag til Rådets forordning
om etablering af fællesforetagendet Shift2Rail
KOM(2013)922 endelig
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 16. december 2013 forslag om oprettel-
se af Shift2Rail, der skal være et offentlig-privat forskningspartner-
skab, et såkaldt JTI (Joint Technology Initiative) mellem Kommissio-
nen og jernbanesektoren. Kommissionen har i tilknytning til Horizon
2020 fremsat forslag til i alt 11 offentlig-private partnerskaber, hvoraf
Shift2Rail er et af dem. Et af de andre 12 forslag vedrører luftfartssek-
toren.
Formålet med Shift2Rail-forslaget er overordnet, via en øremærket
forskningsindsats, at styrke jernbanesektorens effektivitet.
En effektiv
europæisk jernbane er et centralt element i Kommissionens trans-
portpolitik. Det fremhæves bl.a. i Kommissionens Hvidbog for trans-
port fra 2011
1
, at de europæiske jernbaners markedsandele skal for-
øges markant frem mod 2050.
Shift2rail skal ifølge Kommissionen bidrage til at reducere de samlede
omkostninger i jernbanesektoren, skabe forøget kapacitet for tog, me-
troer og sporvogne samt bidrage til at forbedre rettidigheden i jernba-
nesektoren. Endvidere skal Shift2rail bidrage til at fjerne tekniske bar-
rierer, der i dag udgør begrænsninger for jernbanen som f.eks. be-
grænset interoperabilitet.
Fællesforetagenet Shift2Rail skal foruden at bidrage til at realisere
Kommissionens målsætning for fremtidens jernbane endvidere bidra-
ge til at fremtidssikre den europæiske jernbaneindustris internationale
konkurrenceevne.
1
En køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigt og
ressourceeffektivt transportsystem” KOM(2011)144
Side 1 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Sagsnr. TS5000100-00003
Dato 4. februar 2014
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 16. december 2013 forslag til Rådets
forordning om etablering af fællesforetagendet Shift2Rail, KOM
(2013)922. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187 i Trakta-
ten om den Europæiske Funktionsmåde (TEUF). Forslaget skal ved-
tages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
Jernbanesektoren spiller en helt central rolle i Kommissionens Hvidbog
fra 2011 ”En køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod
et konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt transportsystem”. I Hvid-
bogen lægges der op til, at jernbanesektoren skal vinde markedsan-
dele fra de andre transportformer, hvorved en stor del af den forven-
tede vækst i person- og godstransporten skal ske med jernbane.
Blandt de centrale målsætninger i Hvidbogen nævnes bl.a., at der i
forhold til transport over mellemlange distancer (300 km og derover),
skal 50 pct. af al passagerbefordring og godstransport ske med jern-
bane og ad indre vandveje.
Kommissionen har i forlængelse heraf den 30. januar 2013 fremsat
forslag om en 4. jernbanepakke.
Herudover er der, ifølge Kommissionen, for at nå denne målsætning,
yderligere behov for en styrket forskningsindsats, der kan skabe
grundlag for en mere effektiv jernbane i Europa. Hidtil har den euro-
pæiske jernbaneforskning været begrænset og ukoordineret. Det har
betydet svag innovation og tab af konkurrenceevne for den europæi-
ske jernbaneindustri.
Det er vurderingen, at et enkelt land eller en enkelt virksomhed med
al sandsynlighed ikke vil kunne opnå de ønskede forskningsresultater
alene. Det er i forlængelse heraf vurderingen, at der er behov for en
bred europæisk satsning i et tæt samarbejde mellem offentlige myn-
digheder og private virksomheder.
Forslaget om etablering af Shift2Rail bygger på fællesforetagendet
(JTI), som blev oprettet under det syvende rammeprogram, der skal
strukturere EU's forskningsindsats for perioden 2007-2013. Fællesfo-
retagendet for Shift2Rail skal være et offentlig-privat partnerskab
mellem Kommissionen og sektoren for jernbane. Målsætningen er at
effektivisere den europæiske jernbane og sikre den europæiske jern-
baneindustris internationale konkurrenceevne i fremtiden.
3. Formål og indhold
Side 2 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Sagsnr. TS5000100-00003
Dato 4. februar 2014
Kommissionens formål med etableringen af Shift2Rail er at skabe
grundlag for en mere effektiv jernbane, hvor der opsættes følgende
konkrete mål:
a) 50 pct. fald i de langsigtede omkostninger i jernbanesekto-
ren. Heraf reduktion i omkostninger til udvikling, vedlige-
hold, drift, rullende materiel og energiomkostninger.
b) 100 pct. forøgelse af kapaciteten i den europæiske jernba-
nesektor for at imødekommende stigende efterspørgsel ef-
ter passager- og godstransport.
c) 50 pct. forbedring i rettidigheden for gods- og passager-
transport.
d) Fjernelse af tekniske barrierer – inkl. barrierer vedr. inter-
operabilitet.
e) Reduktion af støj, emissioner og andre negative eksternali-
teter for jernbanetransporter.
Formålet er med andre ord at igangsatte forskning og innovationspro-
jekter under Shift2Rail, der skal bidrage til at styrke effektiviteten i
den europæiske jernbanesektor. På denne måde skal den europæiske
jernbanesektor rustes bedst mulig til at imødekomme Kommissionens
målsætninger i Hvidbogen fra 2011. I Hvidbogen forudsættes det, at
jernbanen øger sine markedsandele betydeligt frem mod 2050, og
dermed får en væsentlig større rolle i det samlede europæiske trans-
portsystem, end det er tilfældet i dag. Et andet formål med Shift2Rail
er at fremtidssikre den europæiske jernbaneindustri, der i stigende
grad udsættes for konkurrence fra bl.a. asiatiske lande.
Kommissionen foreslår, at der oprettes en bestyrelse for Shift2Rail,
der udpeges af Kommissionen og parter fra den europæiske jernbane-
industri. I bestyrelsen bestemmes indholdet i de konkrete forsknings-
og innovationsprojekter. Det forudsættes, at jernbaneindustrien bi-
drager med mindst 450 mio. euro, hvilket svarer til medlemslandenes
bidrag. Dermed bliver det samlede budget på mindst 900 mio. euro.
Tilskud til forsknings- og innovationsprojekter fra Shift2rail vil i stor
udstrækning følge reglerne for deltagelse, der er gældende for Hori-
zon 2020-projekter. Der forventes dog enkelte undtagelser fra disse
regler. Undtagelserne er ikke endeligt bestemt, men skal vedtages i
en delegeret retsakt og forventes at omhandle minimumsantallet af
deltagere i forsknings- og innovationsprojekter.
I forslaget har initiativet en bestyrelse som sit styrende organ, og
Kommissionen og de industrielle partnere sidder i denne bestyrelse.
Medlemslandene er repræsenteret i en medlemsstatsgruppe, der har
en rådgivende funktion. Kommissionen lægger i forslaget op til, at
medlemsstaterne vil få større indflydelse på Shift2Rail end på de hid-
Side 3 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333959_0004.png
Notat
Sagsnr. TS5000100-00003
Dato 4. februar 2014
tidige fællesforetagender under syvende rammeprogram. Det skyldes
den politiske betydning, som Shift2Rail forventes at ville få.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlaments holdning foreligger ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at et enkelt land eller en enkelt
virksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå de ønskede
forskningsresultater alene. Kommissionen vurderinger, at der er be-
hov for en bred europæisk satsning i et tæt samarbejde mellem of-
fentlige myndigheder og private virksomheder.
Regeringen vurderer overordnet, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til Rådets forordning vurderes ikke at have
konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionen har foreslået at afsætte 450 mio. euro på EU’s budget
til forslaget i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s
budget svarende til ca. 67 mio. kr. over den syvårige periode.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for
transport og EU-specialudvalget for forskning med frist den 22. januar
2014, hvilket gav anledning til følgene høringssvar.
Kulturministeriet
Kulturministeriet ikke bemærkninger til den fremsendte høring.
Syddansk Universitet
Universitetet har ingen bemærkninger til forslaget.
Forbrugerrådet
Forbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed
for at forholde os til forslaget til Shift2Rail Joint Undertaking. Forbru-
gerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forsla-
get eller for at gøre det modsatte.
Dansk Industri (DI)
DI Transport takker for det fremsendte materiale vedrørende EU-
Kommissionens forslag til etablering af et offentlig-privat partnerskab
for forsknings- og udviklingsindsats på jernbaneområdet, det såkaldte
Shift2Rail Joint Undertaking (S2R JU).
Side 4 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333959_0005.png
Notat
Sagsnr. TS5000100-00003
Dato 4. februar 2014
Forslaget er målrettet mod at intensivere forsknings- og udviklings-
indsatsen på jernbaneområdet med henblik på at opnå 50 % redukti-
on i lifecycle costs, 100 % forøgelse af kapaciteten i transportsyste-
met, 50 % forøgelse af regularitet og punktlighed, eliminering af til-
bageværende barrierer for etablering af fuld interoperabilitet og effek-
tivitet og reduktioner i jernbanens eksterne påvirkninger. Løsninger
på disse målsætninger skal i kraft af initiativet være tilvejebragt ved
udgangen af 2024. EU skal finansiere med 450 mio. Euro og øvrige
parter med 470 mio. Euro.
DI Transport støtter ovennævnte målsætninger og er som udgangs-
punkt positive til etableringen af S2R JU, men har dog enkelte kom-
mentarer til det konkrete initiativ, jf. nedenfor.
For det første er det vigtigt, at fællesskabets bidrag til partnerskabet
ikke fragår andre infrastrukturprojekter. Initiativet må hvile i sig selv,
og gennemføres under den forudsætning, at den private side leverer
sin andel af finansieringen.
For det andet er det vigtigt, at der fra medlemslandene konstant hol-
des et kritisk øje på, at opfyldelse af målsætningerne er fokus i hele
projektforløbet. Det er en afgørende forudsætning for, at den økono-
miske ramme og tidsplan holdes. I den forbindelse er det vitalt at de
evalueringer, der fremgår af forslagets artikel 11, fastholdes og even-
tuelt udbygges.
For det tredje finder vi det vigtigt, at der i selve forordningen specifi-
ceres krav om åbenhed og offentlig indsigt i projekters fremdrift og
resultater, idet der er tale om anvendelse af fællesskabsmidler.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er enig i, at EU definerer et klart problem i den både
mangelfulde og mangelfuldt koordinerede forsknings- og innovations-
indsats på baneområdet i EU. Dansk Erhverv støtter på den baggrund
tiltag, der giver godsbanen en større plads på den europæiske trans-
portscene bliver endnu bedre indarbejdet i transportkæden via en ko-
ordineret indsats på området.
I forhold til transportpolitikken i EU er vi generelt positive over for til-
tag, der søger at styrke en transport-gren eller som fremmer samar-
bejdet mellem transportgrenene. Dansk Erhverv er derimod skeptisk,
når man søger at fremme et aspekt af transportkæden på bekostning
af andre led. Det er uhensigtsmæssigt og det ser heldigvis ud til at EU
har undgået denne faldgruppe i dette tilfælde. Vi støtter at udgangs-
punktet i flere af de foreslåede modeller er OPP således at EU og de
private virksomheder i fællesskab søger at løfte opgaven men må
minde om, at EU-styrede forskningsprojekter erfaringsmæssigt meget
let drukner i bureaukrati, hvor en stor del af midlerne går til at rap-
portere tilbage om, hvad pengene er gået til. Det skal undgås, hvis
Side 5 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333959_0006.png
Notat
Sagsnr. TS5000100-00003
Dato 4. februar 2014
dette skal have en chance. Samtidig giver det også anledning til efter-
tanke at EU selv beregner en succesrate på mellem 20 og 40 pct.
Dansk Erhverv ser derfor frem til en mere konkret udformning
og
praktisk implementering af dette forslag.
Danske Handicaporganisationer (DH)
Danske Handicaporganisationer (DH) bemærker, at der mangler stan-
darder for både infrastruktur og services i forhold til de forskellige na-
tionale jernbanesystemer i EU. Derfor mener vi, at det skal prioriteres
at fremme europæiske standarder for begge områder. Desuden er det
vigtigt at involvere interessenterne i arbejdet. Mennesker med handi-
cap skal inddrages i alle forsknings- og udviklingsprojekter. Dette er
den eneste måde, hvorved man kan sikre, at tilgængelighed for per-
soner med handicap bliver en del af projekterne, og at det endelige
resultat vil kunne benyttes af personer med handicap.
Det er vigtigt at sikre, at innovation i de forskellige dele af hele den
europæiske jernbanes værdikæde bliver koordineret, og at de forskel-
lige innovationsnetværk samarbejder. Vi er klar over, at jernbanens
materiel har en lang levetid, men det skal ikke hindre, at man tænker
tilgængelighed ind i nye projekter for at sikre, at disse vil kunne bru-
ges af passagerer med handicap. Udviklingsprojekter omhandler ikke
kun det rullende materiel og infrastruktur, men kan også være i for-
bindelse med at forbedre information og kommunikation på jernbane-
rejserne, hvilket ikke er direkte påvirket af den lange levetid nævnt
ovenfor.
Tilgængelighed skal indgå i alle forsknings- og udviklingsprojekter,
heriblandt også projekter vedr. informations- og kommunikationstek-
nologier. Mennesker med handicap skal inddrages fra hvert projekts
begyndelse for at sikre, at de behov, personer med handicap har, bli-
ver taget i betragtning. Et af forsknings- og udviklingsprojekternes
formål skal være at promovere ”Universelt design” og tilgængelig-
hedsstandarder i den europæiske jernbanesektor for at forbedre in-
teroperabilitet og tilgængelighed for mennesker med handicap.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for
at deltage i emne høring.
ES er principielt imod favorisering af én transportform frem for en an-
den. Dette høringsforslag ses at gøre dette.
Det noteres således, at der i forslaget bl.a. står:
"Det
er et centralt
mål for EU’s transportpolitik at puste nyt liv i EU’s jernbaner for at
sætte jernbanerne i stand til at vinde konkurrencen med andre trans-
portformer.",
"for
at tilskynde til trafikoverflytning fra vej- og luft-
Side 6 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Sagsnr. TS5000100-00003
Dato 4. februar 2014
transport." og "til et modalt skift fra vej- og lufttransport til jernbane-
transport gennem en omfattende og koordineret indsats."
I Redegørelsen fra Udvalget om Dansk Luftfart, marts 2012 anbefales
bl.a. i strategisk anbefaling nr. 3: "3. En effektiv indenrigsluftfart: Der
skal skabes gode betingelser for en effektiv og markedsorienteret
dansk indenrigsluftfart, fordi indenrigsluftfarten er en væsentlig del af
det kollektive trafiksystem i Danmark. Lufthavne som Aalborg, Aar-
hus, Sønderborg, Rønne og Karup er afgørende for det lokale er-
hvervslivs tilgængelighed. Dansk indenrigsluftfart er samtidig afgø-
rende for at binde landet og hele Rigsfællesskabet tættere sammen og
udgør i dag nogle af landets vigtigste transportkorridorer for person-
trafik."
Der ses ikke at være overensstemmelse med rapportens anbefaling
om, at der skal skabes gode betingelser for indenrigsluftfarten, og
med høringsforslagets favorisering af jernbanen. Der er endvidere of-
fentlig støtte til kollektiv trafik, undtagen til luftfarten, hvilket forstær-
ker de ulige konkurrencevilkår. Dette høringsforslag løfter situationen
op på EU niveau for så vidt angår tilskyndelse til at anvende jernbane
frem for bl.a. luftfart, som er hårdt nok ramt af skatter og afgifter, der
pålægges af EU.
Derfor anbefaler ES, at Danmark ikke accepterer, at jernbane favori-
seres på bekostning af luftfart.
ES har som sådan ingen indvendinger mod etablering af et Fællesfore-
tagende.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget blev præsenteret i Ministerrådets landtransportarbejdsgrup-
pe (bane) den 22. januar 2014. Generelt fik initiativet en varm vel-
komst fra medlemslandene. Flere landet tilkendegav dog, at man øn-
skede tydeligere bestemmelser om forvaltning af partnerskabet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslaget. Regeringen er fortaler for en
mere effektiv jernbanesektor i Europa, der bl.a. kan bidrage til at af-
hjælpe de klima- og miljømæssige udfordringer, som den europæiske
transportsektor står overfor frem mod 2050.
Hvad angår de fem konkrete målsætninger for samarbejdet, støtter
regeringen op om disse. Der bliver i disse år investeret betragteligt i
den danske jernbanesektor. Investeringerne omfatter anlæg af nye
jernbanestrækninger og opgradering af eksisterende banestrækning,
nye signalsystemer og elektrificering. Formålet er at tiltrække mange
nye passagerer til jernbanen. Det vil være med til at sikre, at den kol-
Side 7 (8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Sagsnr. TS5000100-00003
Dato 4. februar 2014
lektive trafik samlet set kan bære hovedparten af trafikvæksten i
fremtiden i Danmark.
Det kan blive af stor vigtighed for udmøntningen af de besluttede pro-
jekter, at der gennemføres forskning og udvikling på fælleseuropæisk
plan, som kan komme jernbanesektoren til gavn.
En øget satsning på jernbaneforskning i EU vil endvidere kunne skabe
grundlag for en generel styrkelse af den forskningsbaserede undervis-
ning og uddannelse af medarbejdere inden for jernbanesektoren.
Spørgsmålet om, hvordan der sikres tilstrækkelig uddannet arbejds-
kraft i den danske jernbanesektor er en aktuel udfordring, der skal
analyseres som led i den politiske aftale om Togfonden DK.
I forhold til de konkrete forskningsområder gælder, at særligt de pro-
jekter der vedrørende udviklingen af ERTMS-standarder og tekniske
specifikationer (TSI’er) med henblik på fremme af interoperabilitet, vil
have dansk interesse.
I lyset af regeringens målsætning om at øge transportarbejdet på
jernbanen vil det desuden være gavnligt at forske i optimeringen af
kapacitet på jernbanen dels indenfor eksisterende infrastrukturram-
mer, dels ved udvidelser gennem nyanlæg og nye signalsystemer.
I lyset af områdets betydning for jernbanesektorens udvikling er det
regeringens holdning, at det er vigtigt at sikre fremdrift i initiativet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8 (8)