Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2013) 0028
Offentligt
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2015-013
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 16. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(KOM
(2013) 0028 – Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 1370/2007 for så vidt angår åbning af de
nationale markeder for personbefordring med jernbane- spørgsmål 2),
som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes oplyse, hvilke synspunkter regeringen har fremført i de af-
holdte møder i Rådets landtransportarbejdsgruppe om forordningen om åb-
ning af de nationale markeder for personbefordring med jernbane (PSO-
forordningen). Ministeren bedes desuden oplyse antallet af afholdte arbejds-
gruppemøder i Rådet på dette forslag. Endelig bedes det oplyst, om ministeren
forventer at søge forhandlingsmandat i Folketingets Europaudvalg.
Svar:
På de hidtidige møder om PSO-forordningen i Rådet har regeringen fremført
synspunkter i overensstemmelse med regeringens foreløbige generelle hold-
ning til forslaget, idet det samtidig er gjort klart for formandskabet og Kommis-
sionen og de øvrige medlemslande, at der endnu ikke foreligger en endelig
dansk holdning til forslaget. Således er der blevet taget et ”parlamentarisk for-
behold”.
Den foreløbige generelle holdning er sendt til udvalget som en del af grund- og
nærhedsnotat i marts 2013 og samlenotater i forbindelse med møderne i udval-
get den 3. oktober, 28. november 2014 og 10. marts 2015.
I forhold til antallet af arbejdsgruppemøder, hvor forslaget er behandlet i ar-
bejdsgruppen kan jeg oplyse, at forordningen om åbning af de nationale mar-
keder for personbefordring med jernbane (PSO-forordningen) blev præsenteret
af Kommissionen i Rådets arbejdsgruppe for landstransport første gang i juli
måned 2014.
Forslaget blev efterfølgende behandlet i form af et non-paper fra formandska-
bet i arbejdsgruppen sammen med
det såkaldte Markedsåbningsdirektiv, (For-
slag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21.
november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, for så
vidt angår åbning af markedet for indenlandsk passagertransport med jernbane
og forvaltning af jernbaneinfrastrukturen (KOM (2013)29). Begge forslag ud-