Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2013) 0048
Offentligt
1317896_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Vedlagt fremsender jeg en kopi af min besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM
(2013) 0048 stillet af Europaudvalget den 2. december 2013 efter ønske
fra Pia Adelsteen (DF).
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1317896_0002.png
Besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM (2013) 0048 stillet af Europaud-
valget den 2. december 2013 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål 1:
I forlængelse af ministerens forelæggelse i Europaudvalget den 29. no-
vember 2013, bedes ministeren redegøre for, hvorfor tilgangen til net- og
informationssikkerhedsdirektivet bliver gjort frivillig med Kommissio-
nens forslag, når nu én af Kommissionens argumenter for at indføre regu-
lering på europæisk niveau er, iht. regeringens samlenotat af 20. novem-
ber 2013, at medlemsstaternes frivillige tilgang til net- og informations-
sikkerhed ikke yder tilstrækkelig beskyttelse mod hændelser og risici i
EU.
Svar:
Center for Cybersikkerhed under Forsvarsministeriet har oplyst, at med-
lemsstaterne ikke tidligere har været forpligtede til at samarbejde om net-
og informationssikkerhed, men at samarbejdet indtil nu i høj grad har
været baseret på frivillighed. Det er denne fremgangsmåde, som Kommis-
sionen ønsker at gøre op med ved fremsættelsen af forslaget, der pålægger
medlemsstaterne en række forpligtelser.
Forpligtelserne indføres med henblik på at sikre forebyggelse, håndtering
og svar på konkrete trusler og hændelser. Der er eksempelvis lagt op til, at
medlemsstaterne skal udarbejde en national net- og informationssikker-
hedsstrategi samt udpege en kompetent myndighed og en national it-
beredskabsenhed.
Dertil kommer, at medlemsstaterne som noget nyt bliver forpligtede til at
samarbejde om indsatsen mod konkrete trusler og hændelser. De kompe-
tente myndigheder i medlemsstaterne skal bl.a. rundsende tidlige varslin-
ger, når de bliver opmærksomme på trusler og hændelser af et vist om-
fang, samt koordinere deres håndtering af de pågældende trusler og hæn-
delser.