NOTAT
Udenrigsministeriet
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
400.E.15-5.
Udenrigsministeriet
Dato:
26. maj 2014
Kommenteret gennemgang af henvendelse af 1. maj 2014 fra seks NGO'er til Folke-
tingets Europaudvalg om ISDS i frihandelsaftalen mellem EU og USA.
Henvendelsen fra Greenpeace Norden, Det Økologiske Råd, ATTAC-Danmark, NOAH, Afri-
ka Kontakt og Corporate Europe Observatory er opdelt i to afsnit, hhv. ”vigtigheden af en kri-
tisk dansk holdning” og ”Kommissionens forslag”.
1. ”Vigtigheden af en kritisk dansk holdning”.
I dette afsnit henvises der for det første til, at en række Investor-State Dispute Settlement
(ISDS) sager har vist, at demokratiske beslutninger kan undermineres på centrale områder. Det
handler om sager, som føres under den Nordamerikanske Frihandelsaftales (NAFTA) kapitel
11 om investeringsbeskyttelse eller Energi Charter Traktatens investeringsbeskyttelsesregler
samt nogle bilaterale investeringsbeskyttelsesaftaler (mellem fx Hong Kong og Australien,
Frankrig og Egypten mfl.).
Det er korrekt, at investor i disse sager har lagt sag an mod modtagerlandets regering, fordi
modtagerlandet har vedtaget lovgivning, som i et vist omfang har forringet værdien af investe-
ringen. Lovgivningen har haft til hensigt at hæve beskyttelsesniveauet på en række politikområ-
der som fx miljø, sundhed og arbejdstagerrettigheder som fx mindstelønniveauet.
Sagerne er imidlertid ikke afgjort endnu. Det er derimod en række andre sager om det samme,
som på nær én sag er faldet ud til fordel for regeringerne. Der er med andre ord ikke voldgifts-
praksis, som på overbevisende måde dokumenterer, at ISDS reelt eller potentielt underminerer
demokratiske beslutninger ud fra offentlige interesser.
Det er desuden vigtigt at fremhæve, at de nævnte sager føres på et ældre regelgrundlag, som
Kommissionen har erklæret, at man ikke vil genfinde i de nye EU-aftaler, som vil blive indgået i
medfør af Lissabontraktatens artikel 207 (dette vil blive nærmere gennemgået under afsnit 2 om
Kommissionens forslag). Man kan derfor ikke sammenligne de i brevet nævnte sager med de
sager, som kan blive anlagt på baggrund af EU’s kommende, moderniserede aftaler.