Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2013) 0147
Offentligt
1341091_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 ad KOM (2013) 0147 stillet af Europa-
udvalget den 7. februar 2014.
Spørgsmål:
Som lovet på Europaudvalgsmødet den 7. februar 2014 bedes erhvervs- og
vækstministeren oversende et eller flere eksempler på, hvorledes deling af
fysisk infrastruktur ved ledig kapacitet kan foregå i praksis i forbindelse
med infrastrukturforslagets artikel 3 og 4 (KOM (2013) 0147).
Svar:
Med artikel 3 og 4 forpligtes infrastrukturejere blandt andet til at imøde-
komme rimelige anmodninger om adgang til deres passive, fysiske infra-
struktur med henblik på udrulning af højhastighedsbredbånd. Forslaget læg-
ger op til, at adgangen skal ske på baggrund af en forhandling mellem par-
terne på fair og rimelige vilkår, hvilket omfatter prisniveauet, men også mu-
ligheden for at afvise adgang med henvisning til fx infrastrukturejerens egne
forretningsplaner. Med forbehold for at EU-regelsættet ikke er færdigfor-
handlet, eksemplificeres nedenfor, hvordan anmodninger om deling af infra-
struktur ved ledig kapacitet vil skulle imødekommes eller afvises.
Eksempel 1: En antenneforening ønsker at etablere en fiberforbindelse til et
nærliggende fordelingspunkt i forbindelse med en opgradering af kapacite-
ten i kabel-tv-nettet med henblik på at kunne udbyde højhastighedsbredbånd
til foreningens brugere. Foreningen kan fx vælge at få nedgravet et nyt fi-
berkabel, hvilket kan være dyrt og tidskrævende, eller at benytte et eksiste-
rende trækrør eller tomrør på strækningen til at blæse fiberkablet igennem.
Såfremt der er ledig kapacitet i trækrøret, og der i øvrigt ikke er tekniske
eller andre rimelige hindringer, kan foreningen eller dennes leverandør selv
forhandle pris og vilkår for adgangen med ejeren af trækrøret.
Eksempel 2: En udbyder anmoder om adgang til at anvende ledig kapacitet i
et trækrør på en given strækning til udrulning af højhastighedsbredbånd.
Den udbyder, som ejer trækrøret, har imidlertid selv aktuelle planer om at
anvende den ledige kapacitet med henblik på at øge kapaciteten i sit eget
net, hvorfor adgang kan afvises med henvisning til disse forretningsplaner.
Deling af ledig infrastruktur kendes i Danmark fra mobilkommunikations-
området. Masteloven fastsætter, at ejere af master og høje bygninger m.v.
skal imødekomme anmodninger fra andre om adgang til og fælles udnyttelse
af den pågældende mast eller bygning. Parterne aftaler som udgangspunkt
selv betalingen herfor. Hovedparten af masterne er ejet af teleselskaberne,
som har indgået en brancheafale om vilkår og lejebetaling på området.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk