Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
KOM (2013) 0173
Offentligt
1561654_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. oktober 2015
EU-retskontoret
Stinne Andersen
2015-0032/06-0015
1739173
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 (KOM (2013) 0173), som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 22. septem-
ber 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Søren Pind
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2013) 0173 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvordan regeringen forventer, at det gældende retsgrundlag vedrørende Europol vil blive ophævet for Danmarks vedkommende, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 6 (KOM (2013) 0173) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvordan regeringen forventer, at det
gældende retsgrundlag vedrørende Europol vil blive ophævet
for Danmarks vedkommende, idet der i Rådets generelle ind-
stilling af 28. maj 2014 vedr. forslag til Europolforordning
(KOM (2013) 0173) ikke er lagt op til, at de gældende retsak-
ter ophæves for Danmarks vedkommende med den nye forord-
ning. Ministeren bedes i den sammenhæng oplyse, hvem der i
givet fald kan træffe beslutning om en ophævelse af de gamle
Europolretsakter for Danmark samt, hvorvidt den eventuelle
beslutning skal varsles eller kan træde i kraft med øjeblikkelig
virkning.”
Svar:
Som det fremgår af Justitsministeriets vedlagte notits af 28. oktober 2015
om spørgsmålet om ophævelse af EU-retsakter i forbindelse med vedtagel-
sen af nye retsakter, er retsstillingen generelt den, at retsakter, der er ved-
taget inden Lissabon-Traktatens ikrafttræden, der ophæves eller helt erstat-
tes af nye retsakter, der er omfattet af retsforbeholdet, og som Danmark
derfor ikke deltager i, som udgangspunkt vil fortsætte med at gælde for
Danmark. Dette udgangspunkt kan dog fraviges, idet de andre medlems-
stater vil kunne beslutte, at en ophævet eller helt erstattet retsakt ikke læn-
gere skal være gældende for eller finde anvendelse i Danmark, hvis den
nye retsakt ellers måtte blive uanvendelig for de andre medlemsstater. Her-
til kommer, at hvis Danmark kommer til at stå tilbage som den eneste
medlemsstat, der fortsat er bundet af en gammel retsakt vedrørende politi-
mæssigt eller strafferetligt samarbejde, der bygger på princippet om gensi-
dig anerkendelse eller fastlægger det retlige grundlag for eksisterende EU-
organer, vil den gamle retsakt ikke i praksis have nogen virkning i forhold
til Danmark. Det bemærkes, at en sådan konsekvens støttes af de andre
medlemsstater.
I notitsens pkt. 5 er det endvidere anført, at der er grund til at tro, at EU-
lovgiver på samme måde som i tilknytning til CEPOL-forordningsforslaget
(Det Europæiske Politiakademi) vil erklære, at Danmark ikke længere kan
deltage i Europol fra det tidspunkt, hvor den kommende Europol-
forordning finder anvendelse.
I forbindelse med ikrafttrædelsen af den kommende Europol-forordning vil
der således ikke i forhold til Danmark ske en formel ophævelse af den nu-
2
kom (2013) 0173 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvordan regeringen forventer, at det gældende retsgrundlag vedrørende Europol vil blive ophævet for Danmarks vedkommende, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
gældende rådsafgørelse 2009/371/RIA af 6. april 2009 om oprettelse af
Den Europæiske Politienhed (Europol).
Det bemærkes, at svaret er enslydende med Justitsministeriets samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om omdannelse af
retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29).
3