Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.
2013-11374
Doknr.
170020
Dato
05-12-2013
Folketingets Europaudvalg har d. 8. november 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(alm. del) vedr. KOM(2013)520 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed be-
svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål nr. 1 vedr. KOM(2013)520:
”Hvor mange penge har EU-landene brugt på bankpakker siden 2008? Vurderer mini-
steren i den sammenhæng, at den foreslåede fælles afviklingsfond er tilstrækkelig til
at sikre, at skatteborgerne ikke kommer til at bidrage til bankafvikling gennem f.eks.
såkaldt back stop?”
Svar:
Kommissionen har oplyst, at Kommissionen i perioden fra oktober 2008 til oktober
2012 (dvs. i perioden, hvor den finansielle krise og de statslige interventioner var på
højdepunktet) har godkendt statsstøtte til finansielle institutioner for et beløb på ca.
5.000 mia. euro, svarende til ca. 40 pct. af EU-landenes samlede BNP. Mens dette
beløb repræsenterer medlemslandene øvre godkendte ramme for statsstøtte, udgør
den faktisk anvendte statsstøtte et mindre beløb heraf.
I perioden fra oktober 2007 til december 2011 udgjorde det faktisk anvendte beløb til
statsstøtte til den finansielle sektor ifølge Kommissionens oplysninger ca. 1.600 mia.
euro (svarende til ca. 13 pct. af EU-landenes samlede BNP). Hovedparten heraf – ca.
1.000 mia. euro af den anvendte støtte i den angivne periode – udgjordes af ydelsen
af statslige garantier, mens den resterende anvendte statsstøtte udgjordes af rekapita-
liseringer, køb af værdiforringede aktiver og likviditetsstøtte.
I det omfang, der er tale om garantier, som ikke er blevet aktiveret inden udløb vil de
reelle statslige udgifter være mindre end det angivne beløb. Desuden er ydelsen af
statslige garantier og lån typisk forbundet med præmie- eller rentebetalinger fra de
omfattede institutter, som ikke er modregnet i de angivne beløb. I de tilfælde hvor
statsstøtte dækker over erhvervelsen af aktiver eller ejerskab i de pågældende institu-
tioner vil der ydermere typisk være en værdi heraf, som i givet fald vil kunne realiseres
ved salg på et senere tidspunkt, og som heller ikke er modregnet i de angivne beløb.
Der er endnu ikke endelig klarhed over det samlede regelsæt i direktivet om genop-
retning og afvikling af nødlidende kreditinstitutter (BRRD) eller forordningen om den
fælles afviklingsmekanisme (SRM). BRRD forhandles fortsat mellem Rådet og Euro-
pa-Parlamentet, mens SRM forhandles i Rådet mhp. senere forhandlinger med Euro-
pa-Parlamentet. Der er således endnu ikke afklaring vedr. de nøjagtige regler for så-
kaldt bail-in, dvs. det hovedprincip, at omkostningerne ved håndtering af et nødlidende
kreditinstitut skal bæres af det pågældende instituts ejere og usikrede kreditorer gen-
nem nedskrivning og konvertering af disses fordringer på instituttet. Det er navnlig
endnu uklart, i hvilket omfang og i hvilke situationer, der vil kunne afviges fra hoved-
reglerne om bail-in, ligesom det er uklart, hvornår bail-in-bestemmelserne vil træde i
kraft. Der er heller ikke endnu endelig afklaring vedr. størrelsen på den fælles sektorfi-