Folketingets Europa-udvalg
Sagsnr.
2014-13139
Doknr.
202590
Dato
19-02-2014
Folketingets Europa-udvalg har d. 29. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 2
vedr. KOM(2013)520 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes som lovet på Europaudvalgets møde den 24. januar 2014 oversen-
de en sammenligning mellem den danske model for bankafvikling og den i forslaget
om den fælles afviklingsmekanisme foreslåede model.”
Svar:
Reglerne for afvikling af nødlidende kreditinstitutter i det styrkede banksamarbejdes
fælles afviklingsmekanisme (SRM) svarer til reglerne for afvikling af nødlidende kredit-
institutter i direktivet for genopretning og afvikling af nødlidende kreditinstitutter
(BRRD) for alle 28 EU-lande, som også Danmark vil skulle implementere uanset evt.
dansk deltagelse i det styrkede banksamarbejde, jf. forelæggelse i Folketingets Euro-
paudvalg.
De konkrete principper for afvikling og krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter er
generelt ens i BRRD og SRM. Forskellen mellem BRRD og SRM er primært, at
BRRD’s regler for krisehåndtering af nødlidende kreditinstitutter skal anvendes af de
nationale afviklingsmyndigheder, mens SRM’s regler skal anvendes af en fælles afvik-
lingsmyndighed inden for rammerne af en nærmere arbejdsdeling mellem denne fæl-
les myndighed og de nationale afviklingsmyndigheder. Denne arbejdsdeling vil af-
hænge af det konkrete udfald af de igangværende forhandlinger med Europa-
Parlamentet.
For så vidt angår selve regelsættet er der mange principielle ligheder mellem
BRRD/SRM og de aktuelle danske regler i bankpakke 3 og 4, først og fremmest prin-
cippet om, at krisehåndtering af et nødlidende kreditinstitut først og fremmest skal
finansieres af instituttets ejere (aktionærer mv.) og de investorer, der har indskudt
ansvarlig kapital, eller som i øvrigt er usikrede kreditorer i instituttet (såkaldt ”bail-in”).
BRRD/SRM indebærer dog også en række forskelle sammenlignet med det nuværen-
de danske set-up.
For det første omfatter BRRD/SRM alle kreditinstitutter, dvs. ikke kun banker, men
også realkreditinstitutter, modsat Bankpakke 3 og 4, der kun omfatter banker. I praksis
vil eventuelle nødlidende danske realkreditinstitutter dog fortsat kunne håndteres efter
den eksisterende særlige afviklingsmodel for nødlidende realkreditinstitutter, uanset
om Danmark måtte vælge at deltage i det styrkede banksamarbejde eller ej.
For det andet giver BRRD/SRM modsat Bankpakke 3 og 4 ikke kun mulighed for afvik-
ling af nødlidende institutter, men også genopretning, således at det nødlidende insti-