Retsudvalget 2013-14
KOM (2013) 0534
Offentligt
1359218_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
11. april 2014
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Katrine Born Thodsen
Sagsnr.: 2014-0032-1251
Dok.:
1137766
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 KOM (2013) 0534, som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Karen Hækkerup
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2013) 0534 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om regeringens holdning til Kommissionens beslutning om ignorere det "gule kort" fra en række nationale parlamenter vedr. forslag om en europæisk anklageyndighed, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 1 til KOM (2013) 0534 fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for regeringens principielle hold-
ning til, at Kommissionen med sin beslutning om at fastholde
sit forordningsforslag om en europæisk anklagemyndighed –
KOM(2013)534 – har valgt at ignorere det ”gule kort” fra en
række nationale parlamenter.”
Svar:
1.
Kommissionen har i juli 2013 fremlagt et forslag til en forordning om
oprettelse af en europæisk anklagemyndighed.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 86 i Traktaten om Den Europæ-
iske Unions Funktionsmåde, og vedtagelse af forslaget kræver enstemmig-
hed i Rådet efter Europa-Parlamentets godkendelse.
Forslaget er omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget vil derfor hver-
ken være bindende for eller finde anvendelse i Danmark, såfremt det ved-
tages.
2.
Som led i den procedure, der blev indført med Lissabontraktaten, hvor-
efter de nationale parlamenter har fået en kontrolbeføjelse i forhold til
overholdelsen af nærhedsprincippet, har Kommissionen sendt forord-
ningsudkastet til de nationale parlamenter, jf. herved protokol om de nati-
onale parlamenters rolle i Den Europæiske Union og protokol om anven-
delse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
I den forbindelse har 11 landes nationale parlamenter/kamre (i alt 14 par-
lamenter/kamre) inden for den fastsatte frist afgivet begrundede udtalelser
om, at forslaget ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
De begrundede udtalelser har udløst et såkaldt gult kort til Kommissionen.
Det bemærkes, at 4 nationale parlamenter efterfølgende har afgivet udta-
lelser, hvori de finder, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet.
3.
Det følger af protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og pro-
portionalitetsprincippet, at Kommissionen ved modtagelse af et gult kort
skal genoverveje forslaget. Kommissionen kan herefter beslutte at opret-
holde forslaget, ændre det eller trække det tilbage. Kommissionens beslut-
ning skal begrundes.
2
kom (2013) 0534 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om regeringens holdning til Kommissionens beslutning om ignorere det "gule kort" fra en række nationale parlamenter vedr. forslag om en europæisk anklageyndighed, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Kommissionen har på denne baggrund i meddelelse af 27. november 2013
meddelt, at forslaget er blevet genovervejet, og at Kommissionen vil fast-
holde dette, men at der i lovgivningsprocessen vil blive taget behørigt hen-
syn til de nationale parlamenters begrundede udtalelser.
Kommissionen har som begrundelse for at fastholde forslaget bl.a. henvist
til, at målet med forslaget ikke opfyldes tilstrækkeligt på nationalt plan.
Kommissionen har anført, at det ikke er forholdene i den enkelte medlems-
stat, der er afgørende, hvis det kan påvises, at foranstaltningerne i med-
lemsstaterne generelt er utilstrækkelige, samt at foranstaltninger på EU-
plan generelt set vil opfylde det politiske mål bedre. Kommissionen har
endvidere bl.a. lagt vægt på, at de årlige statistikker fra Det Europæiske
Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) viser, at de nationale straffesager
ikke er effektive, idet de varer for længe, ligesom mange sager er blevet
afvist inden retssagen.
Kommissionen har endvidere anført, at det foreslåede system efter Kom-
missionens opfattelse vil tilføre bekæmpelsen af svig til skade for Unionen
en væsentlig merværdi, herunder ved at forhindre såkaldt ”forum shop-
ping” for lovovertrædere.
Sammenfattende finder Kommissionen, at strukturen for den europæiske
anklagemyndighed samt karakteren og omfanget af myndighedens kompe-
tencer er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, hvorfor Kommissio-
nen ikke finder det nødvendigt at trække forslaget tilbage eller ændre dette.
4.
Det henhører herefter under Rådet at beslutte, om forslaget kan vedtages
med den foreskrevne enstemmighed efter forelæggelse for Europa-
Parlamentet.
Såfremt der ikke kan opnås enstemmighed i Rådet, er der mulighed for, at
en gruppe på mindst ni medlemsstater kan indføre et forstærket samarbejde
på baggrund af forslaget. I så fald vil forordningen alene være bindende
for de medlemsstater, der deltager i det forstærkede samarbejde.
5.
Det er regeringens holdning, at de nationale parlamenter spiller en vigtig
rolle i den institutionelle arkitektur i EU. Regeringen lægger således vægt
på, at de nationale parlamenter med Lissabon-traktaten fik tildelt yderlige-
re beføjelser, som medvirker til at styrke EU’s demokratiske legitimitet,
herunder muligheden for at fremsende begrundede udtalelser. Regeringen
3
kom (2013) 0534 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om regeringens holdning til Kommissionens beslutning om ignorere det "gule kort" fra en række nationale parlamenter vedr. forslag om en europæisk anklageyndighed, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
finder på den baggrund, at Kommissionen generelt bør tage behørigt hen-
syn til de nationale parlamenters begrundede udtalelser og i det hele taget i
sin reaktion bestræbe sig på at adressere de bekymringer, der måtte ligge
til grund for de nationale parlamenters begrundede udtalelser.
Efter regeringens opfattelse bør der på denne baggrund i det konkrete til-
fælde heller ikke hastes videre med et forstærket samarbejde, som trakta-
ten giver mulighed for, men der må i processen tages tid til at skabe så
bred støtte til forslaget som muligt.
4