Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2013) 0641
Offentligt
1500606_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.
2015 - 687
Doknr.
207394
Dato
25-02-2015
Folketingets Europaudvalg har d. 26. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 1
vedr. KOM(2013)641 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 1 vedr. KOM(2013)641:
”Ministeren bedes i forhold til forslaget om en forordning om benchmark-indeks på det
finansielle område uddybende redegøre for, hvad konsekvenserne vil være for de
danske regler på området. Spørgsmålet stilles på baggrund af ministerens forelæg-
gelse på Europaudvalgets møde den 23. januar 2015 (rådsmøde nr. 3366 (økofin) den
27. januar 2015).”
Svar:
EU-reglerne i forslaget til forordning om benchmark-indeks på det finansielle område
indebærer krav, der i sigte og indhold er sammenfaldende med de eksisterende dan-
ske regler på området, jf. forelæggelsen i Europaudvalget den 23, januar 2015. I
Danmark reguleres dog kun de aktører, der stiller data, og reguleringen vedrører kun
referencerenter. EU-reglerne vil derimod også omfatte andre benchmarks end refe-
rencerenter, og vil både regulere dem, der administrerer benchmarks, og dem, der
stiller data.
Der kan derudover henvises til grund- og nærhedsnotatet af 19. marts 2014 og sam-
lenotat af 16. januar 2015 om sagen, der redegør uddybende for forslagets indhold
samt de lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark. Der fremgår bl.a.:
De fremsatte regler fra Kommissionen har sammenfald med de allerede eksisterende
danske regler. Dog er forordningens anvendelsesområde bredere, dvs. at flere typer
benchmarks er omfattet (fx også valutakurser og råvarepriser), ligesom der i forslaget
er krav og regler, som ikke genfindes i de nuværende danske regler.
Særligt henledes opmærksomheden på, at EU-forordningsforslaget i forhold til de
danske regler, indeholder tilsyn med de aktører, der administrerer benchmarks. Frem-
adrettet er det hensigten, at administratorer skal have en tilladelse eller registreres
samt underlægges et egentligt myndighedstilsyn.
I dag har Finanstilsynet alene hjemmel til at føre tilsyn med stillerne af referenceren-
ter, dvs. de større banker, der bidrager til referencerenten gennem indberetninger til
en administrator, f.eks. Finansrådet. Finanstilsynet har ikke i dag hjemmel til at føre
tilsyn med administratorer af benchmarks.
Derudover vil forordningsforslaget medføre en række andre krav, som ikke er medta-
get i de danske regler på området. Eksempelvis skal stillerne acceptere et adfærdsko-
deks udarbejdet af administrator, ligesom der stilles krav til kvaliteten af data og meto-
den til fastsættelse af et benchmark. Desuden vil reglerne også gælde andre typer af
benchmarks end referencerenter, der som de eneste er reguleret i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500606_0002.png
Det forventes, at de danske regler om referencerenter skal ophæves, når forslaget
bliver vedtaget, idet EU-reglerne udvider de danske regler, og da forordningen vil have
direkte retsvirkning i Danmark.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2