Vi behøver ikke trække det ud.
Vi får også fornøjelsen af en ny debat lige om lidt.
Men jeg vil gerne takke de fremmødte ordførere og alle dem, som måtte se med andre steder, for den overvejende positive modtagelse af forslaget.
Jeg synes selv, at vi har lavet et forslag, som rammer en rigtig god balance.
Som den socialdemokratiske ordfører redegjorde for, er det et forslag, som er kommet til veje, ved at der er rigtig mange mennesker, som arbejder inden for det her felt, som har kigget på, hvad der er behov for af stramninger og muligheder – steder, hvor vi kan styrke den indsats, som jeg tror at vi alle sammen er enige om, og som handler om at få fanget flere og få sat flere bag lås og slå og sørge for, at der er mere tryghed for den almindelige dansker på gader og stræder.
Der har været rigtig mange forskellige debatter, og der er blevet rejst spørgsmål, og nogle af tingene vil jeg gerne lige kort komme ind på.
Der har været lidt kritik af, at det her er for slapt, for billigt, for lidt og for sent – det, som man nu engang skal sige, når man sidder i opposition.
Til det vil jeg egentlig gerne sige, at som jeg kigger på det her, synes jeg, det hverken er for slapt, for sent eller for lidt.
Jeg synes faktisk, at det er en rigtig god opfølgning på den konflikt, som vi så blusse op i begyndelsen af 2013, nemlig en konflikt, som blussede op mellem flere forskellige rocker- og bandegrupperinger, og hvor vi begyndte at se en stigning i en fuldstændig uacceptabel adfærd af medlemmerne af grupperingerne.
Det kiggede vi selvfølgelig på fra regeringens side med stor alvor, og derfor bad vi folk om at hjælpe til med at lave et lovforslag.
Det er et stort lovforslag, som også er et gennemtænkt lovforslag, hvor der er den nødvendige balance mellem det forebyggende og det retshåndhævende.
Der har været stillet spørgsmål om rockerborge.
Og som fru Trine Bramsen nævnte, er det jo rigtigt, at vi lige har haft et langt samråd om, hvilke muligheder vi har i forhold til grundlovens bestemmelse for at gå ind og lukke rockerborge, og om, hvad vi kan gøre for at hjælpe de mennesker, som bestemt står i en dybt ulykkelig situation, hvis der er rockere, som beslutter sig for at slå sig ned lige præcis ved siden af dem.
Derfor indeholder vores lovforslag jo også de muligheder, der er inden for grundlovens rammer til at styrke og hjælpe kommunerne med at få lavet en vejledning, med at få steder, hvor de kan henvende sig for at få hjælp, med at være opmærksomme på, hvilke servitutter der skal skrives ind, så man kan forhindre, at en ejendom eventuelt kan blive til en rockerborg.
Men som sagt skal det ske i erkendelse af, at der er nogle begrænsninger i forhold til grundloven.
Det er jo det, der ligger her.
Der har også været lidt kritik af, at der ikke er strafskærpelser nok.
Til det vil jeg gerne nævne, at jeg egentlig synes, at den paragraf, som handler om at kigge på, om man ikke kan fordoble straffen for nogle forbrydelser, sådan set må tale for sig selv.
Der har været en debat, hvor flere har sagt, at kriminelle skal bag lås og slå.
Det er så nemt med det, for så kommer de ikke ud på gader og stræder, og så ved vi, hvor de er, og så laver de ikke noget skidt så længe.
Det synspunkt kunne jeg sådan set godt langt hen ad vejen være enig i.
Jeg har bare mine betænkeligheder, for på et eller andet tidspunkt skal folk jo tilbage, ud i samfundet, og der giver det altså rigtig god mening, at vi har prøveløsladelser, som er det instrument, som vi nu engang har i den danske retspleje.
Vi sætter ikke bare folk i fængsel, og så slipper vi dem løs til gaden.
Vi har rent faktisk mulighed for at lave nogle vilkår for, hvad vi gerne vil holde øje med i den tid, der er lige efter løsladelsen.
Jeg synes, det giver mere mening, at vi siger til folk, at de kan få lov til at komme ud, mod at der så eventuelt er mulighed for at lave et vilkår i deres straf, som hedder, at man ikke har lov til at hænge ud sammen med sine rockervenner, at man ikke har lov til at hænge ud sammen med bandemedlemmerne, at man ikke må opholde sig på bestemte steder, hvor de andre er.
Og sker det, eller begår man ny kriminalitet, så falder hammeren selvfølgelig, og så skal man ind og sidde tiden ud og muligvis endda få en ekstra straf.
Når man har sådan en mulighed, har man også en eller en form for hånd i hanke med, at dem, man løslader, har et eller andet incitament til ikke at begå ny kriminalitet.
Dette instrument synes jeg er vigtigt at bevare, samtidig med at vi jo altså også – og det vil jeg gerne understrege – sætter straffen op.
Vi går også ind og giver mulighed for, at man kan give en højere dusør til nogle af dem, som hjælper til som kilder til de her miljøer.
Og når vi gerne vil det, er det jo, fordi det tit er nogle meget lukkede miljøer, vi har brug for at komme ind og få nogle oplysninger fra.
Derfor kan det her være et rigtig godt redskab.
Vi går ind med en forebyggende hånd.
Nogle af de her unge mennesker, som er ved at komme ud i rigtig store problemer, falder lidt mellem to stole.
De er måske blevet myndige, og det vil sige, at vi ikke har samme mulighed for at få forældrene til på en eller en måde at spille en rolle, og her gør vi nu det med det her lovforslag, at vi ændrer loven, så vi får mulighed for også at dele oplysninger med eksempelvis forældre og andre familiemedlemmer, hvis vi kan se, at det kan have en kriminalitetsbekæmpende effekt.
Så det er altså en rigtig, rigtig god ting, og der bliver nedsat en taskforce under Social-, Børne- og Integrationsministeriet, som også skal kigge på lige præcis den her nødvendige balance, der skal være til det forebyggende.
Vi går ind og styrker hjælpen i forhold til exitprogrammer, altså hvordan vi får folk ud, og der er også noget så banalt som at hjælpe folk med at få fjernet deres bandetatoveringer.
Det lyder måske ikke af meget, men det betyder meget for folk, at de bærer deres identitet på sig.
Og når den er tatoveret på huden og man kommer og er motiveret for gerne at ville forlade den gruppering, som man har tilhørt, så er det vigtigt, at man har adgang til at kunne få den hjælp.
Og det synes jeg er en af de positive ting, som ligger på den bløde side i det her.
Man altså, vi laver en masse skærpelser i forhold til straf, vi udvider zoneforbuddet, og vi gør det også sådan, at det kan være muligt at nægte prøveløsladelse, når der foregår en voldelig konflikt.
Så der er altså både bløde og forebyggende initiativer, men langt, langt flere af dem, som har det sigte, at vi skal sørge for at få folk til at blive bag lås og slå så lang tid som overhovedet muligt.
Når det så er sagt, vil jeg gerne sige noget med hensyn til den debat, vi har haft, om, hvad der har hjulpet, hvordan det egentlig står til med vores kriminalitetsindsats i det hele taget, og hvordan det er med politiets ressourcer.
Der er jo ikke nogen tvivl om, at kriminaliteten gennem de senere år har udviklet sig meget.
Det har vores struktur også i forhold til den politibetjening, vi har.
Vi er gået fra en situation med rigtig mange små politistationer, som har været lokalt betjent, til nu at have nogle lidt større enheder, som kan rykke ud, og som har noget mere specialisering.
Det har været en stor omlægning, som vi er mange der har stået bag, og som jeg egentlig også synes vi har fået et bedre politi ud af.
Når vi kigger på, hvordan det er gået med kriminaliteten i vores samfund, må vi også sige, at vi har en faldende ungdomskriminalitet, og at vi har færre voldelige overfald, og det synes jeg er glædeligt.
Jeg tror, at vi skal takke både vores forebyggende indsats og vores SSP-indsats for det.
Det skyldes vores dygtige politi og den måde, vores myndigheder arbejder sammen på for lige præcis at forhindre, at mennesker havner i kriminalitet.
Omvendt er der nogle mennesker, vi kan se slet ikke respekterer landets love, er fuldstændig afstumpede og helt uden for det, man normalt ville kalde for pædagogisk rækkevidde.
Så vi kan altså se en stor gruppe af mennesker i vores samfund, som bliver mere og mere indstillet på at ville følge loven og ikke begå kriminalitet, og så er der en lille gruppe, som bliver mere og mere afsporet.
Derfor skal vores indsats selvfølgelig også kunne rumme lige præcis den udfordring og det, der sker i den forbindelse.
Det er det, jeg synes at vores bandepakke lægger op til.
Derfor vil jeg glæde mig til at have fremtidige og længere debatter med Folketingets partier om, hvordan og hvorledes det her kan komme til at ske.
Jeg forstod, der var lidt debat om noget proces og noget wienerbrød i Justitsministeriet.
Jeg kan sige, at det er vi holdt op med, men man kan godt nogle gange komme og få en gulerod eller en agurkestav.
Men jeg synes, den naturlige proces i det her må være, at man behandler lovforslaget i Folketingets udvalg, og så må man jo se, hvad der kommer af ændringsforslag.
Så synes jeg i øvrigt, det er godt, at vi også om lidt skal have en debat om oppositionens beslutningsforslag, B 37.
Den skal vi have om et øjeblik.