Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 119
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
27. marts 2014
Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 119 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 7. marts 2014 efter henvendelse fra Forsikring
og Pension.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. marts 2014 fra Forsik-ring & Pension, jf. L 119 – bilag 6.Svar:
Forsikring & Pension har henvendt sig til Erhvervs-, Vækst- og Eksport-udvalget og fremført en række betænkeligheder ift. § 60 a, som er en nybestemmelse, der har til hensigt at give pensionskunder, der bliver tilbudtet omvalg, ret til at få overført den økonomiske værdi af dennes nuvæ-rende ordning til det nye produkt.Forsikring & Pension kommenterer 3 ting i forslaget:1. Anvendelsesområdet skal være klart.2. Det skal være muligt at beregne omvalgsbonus efter andre meto-der, når metoderne giver resultater, der er rimelige for både kun-der, der bliver i pensionsordningen, og kunder, der vælger om tilen anden ordning.3. Ikrafttrædelsen skal udskydes.Ad. 1Forsikring & Pension kommenterer lovforslagets anvendelsesområde oganfører, at der er behov for, at dette tydeliggøres.Det anføres, at præmisserne for forslaget er, at forslaget ikke griber ind iallerede indgåede aftaler, herunder aftalevilkår om individuelle tilbage-køb, og at pligten til at tilbyde kunden den økonomiske værdi af dennesnuværende ordning kun består, hvis det er selskabet, der aktivt tilbyder etomvalg, og at tilbuddet er til en gruppe kunder eller alle.Forsikring & Pension oplyser samtidig, at det i dag er praksis i branchen,at når et selskab aktivt tilbyder et omvalg, så betaler selskabet samtidig enomvalgsbonus. Man foreslår derfor, at forslagets anvendelsesområde af-gøres af, om selskabet tilbyder en omvalgsbonus.Jeg er enig med analysen fra Forsikring & Pension for så vidt angår, atder skal foreligge en aktiv handling fra selskabets side, og at tilbuddetskal gives til en gruppe kunder eller alle.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
2/3
Dvs. at det forhold, at et selskab på deres hjemmeside generelt oplyserom, hvilke produkter, det udbyder, og om muligheden for at skifte pro-dukt, ikke i sig selv udgør et tilbud om omvalg. Hvis den generelle oplys-ning om selskabets produkter ledsages af en opfordring til at ændre for-sikringsaftalen til at omfatte et produkt med lavere eller ingen garantier,vil forholdet derimod være omfattet af bestemmelsen.Hvis kunden efter en rådgivningssamtale med selskabet, baseret på kun-dens individuelle forhold med henblik på at finde den optimale løsningfor kunden, selv tager initiativ til at ændre sin forsikringsaftale til at om-fatte et produkt med lavere eller ingen garantier, vil situationen som ud-gangspunkt ikke være omfattet af bestemmelsen. Det forudsætter dog, atder ikke på tidspunktet for rådgivningssamtalen, på selskabets eget initia-tiv, er fremsat tilbud til alle eller en gruppe af selskabets forsikringstagereom produktskifte, og forsikringstageren omfattes af dette tilbud.I det omfang, at rådgivningssituationen ikke omfattes af bestemmelsen,bemærkes det, at det efter god skik-reglerne påhviler selskabet, at kundeni forbindelse med rådgivningen skal oplyses om, at vedkommende ikkevil få overført værdien af vedkommendes nuværende garantier til den nyeordning.Forsikring & Pensions forslag om, at anvendelsesområdet skal afgøres af,om selskabet tilbyder en omvalgsbonus, kan ikke anvendes som parame-ter, idet det ikke vil sikre hensigten med forslaget, nemlig at give allepensionskunder, der bliver tilbudt et omvalg, et krav på at få overført denøkonomiske værdi af sin nuværende ordning til det nye produkt. Detteskyldes, at det med forslaget vil være op til selskabet selv at beslutte, omdet vil tilbyde en bonus.Ad. 2Jeg vil igen pointere, at den foreslåede bestemmelse i lov om finansielvirksomhed har til formål at sikre den enkelte pensionskundes rettighederi forbindelse med et omvalg.Jeg mener ikke, at den nuværende regulering i tilstrækkeligt omfang harsikret den enkelte kundes rettigheder i forbindelse med omvalg, og det erpå den baggrund, at bestemmelsen foreslås gennemført.De gældende regler har ført til en meget forskellig fordeling af midlerne,hvilket ud fra et hensyn til forbrugerbeskyttelse og gennemsigtighedenved omvalg ikke er hensigtsmæssigt.Jeg er opmærksom på, at selskaberne har forskellige produkter, men jegmener ikke, at dette er til hinder for, at der fastsættes en beregningsmeto-de, der er baseret på de principper, der er beskrevet i lovforslagets be-mærkninger. Efter min opfattelse opfylder den foreslåede beregningsme-
3/3
tode både reglerne om god skik samt det beregningsmæssige og forde-lingsmæssige kontributionsprincip. Finanstilsynet har også oplyst, at deer opmærksomme på at metoden skal sikre, at de tilbageværende kunderikke stilles ringere som følge af omvalget.Finanstilsynet har endvidere oplyst, at de er opmærksomme på, at forsik-ringsselskaberne udbyder forskellige produkter, og at reguleringen påpassende vis vil tage hensyn til dette.Ad 3.Det er korrekt, at tidsplanen for behandling af L 119 indebærer, at lovensikrafttræden udskydes. Der er endnu ikke truffet endelig beslutning om etnyt ikrafttrædelsestidspunkt.