Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 119
Offentligt
1338196_0001.png
1338196_0002.png
1338196_0003.png
1338196_0004.png
1338196_0005.png
1338196_0006.png
1338196_0007.png
1338196_0008.png
1338196_0009.png
1338196_0010.png
1338196_0011.png
1338196_0012.png
1338196_0013.png
1338196_0014.png
1338196_0015.png
1338196_0016.png
1338196_0017.png
1338196_0018.png
1338196_0019.png
1338196_0020.png
1338196_0021.png
1338196_0022.png
1338196_0023.png
1338196_0024.png
1338196_0025.png
1338196_0026.png
1338196_0027.png
1338196_0028.png
1338196_0029.png
1338196_0030.png
1338196_0031.png
1338196_0032.png
1338196_0033.png
1338196_0034.png
1338196_0035.png
1338196_0036.png
1338196_0037.png
1338196_0038.png
Side1af38
OVERSIGT OVER L 119 IFT. EU-LOVGIVNINGLovforslagetEU-regulering?Hvis EU-regulering:Hvilken EU-regulering udspringerforslaget af?Hvis EU-regulering:Er der tale om overimplementeringog/eller indførelse af strengere regleri Danmark?Hvis ikke EU-regulering:Hvorfor fremsættes forslaget?
§11. Fodnoten tillov omfinansielvirksomhed2. § 1, stk. 4, 4.pkt.3. § 1, stk. 64. § 1, stk. 8 og 9Ja.Ændringen er afledt af forordning Nej - Se punkt 8 nedenfor.345/2013/EUogforordning346/2013/EU, der medfører enændring i lov om finansielvirksomhedKonsekvens af forslagets § 1, nr. 14,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.Konsekvens af forslagets § 1, nr. 14,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikkelængere eksisterer.Der er tale om en lovtekniskkorrektion.Forslaget er afledt af Kommissionensforordning nr. 1031/2010 af 12.november 2010 (CO2-auktionerings-forordningen) og en konsekvens afforslaget til nyt kapitel 20 f, somindsættes med forslagets § 1, nr. 31,hvortil der henvises.Der er ikke tale om overimplemente-ring, men at Danmark udnytter envalgmulighed i CO2-auktioneringsfor-ordningen.
Nej.Nej.Nej.
5. § 1, stk. 14,der bliver stk.126. § 1, stk. 13
Nej.Ja.
Side2af387. § 7, stk. 7Nej.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikkelængere eksisterer.Ændringen er afledt af forordning345/2013/EUogforordning346/2013/EU,derregulererhenholdsvis forvaltere af europæiskesocialeiværksætterfondeogforvaltereafeuropæiskekvalificerede venturekapitalfonde.Med ændringen skabes mulighedfor,atdanskeinvesterings-forvaltningsselskaber kan få tilladel-se til at forvalte sådanne fonde.Bestemmelsen stammer dels fraartikel 13, stk. 5, i Rådetsdirektiv92/49/EØF af 18. juni 1992 omsamordning af loveog administrativebestemmelser vedrørende direkteforsikringsvirksomhed bortset fralivsforsikring og om ændringafdirektiv73/239/EØFog88/357/EØF(tredjeskadesforsikringsdirektiv),delsfraartikel 12, stk. 5, i Rådetsdirektiv92/96/EØF af 10. november1992 om samordning af loveogadministrativebestemmelservedrørende direkte livsforsikrings-virksomhedog om ændring afdirektiv 79/267/EØF og 90/619/EØF.Sidstnævnte bestemmelse er senereDer er ikke tale om overimplemen-tering.
8. § 10, stk. 3 og4
Ja.
9. § 37 a
Ja.
Der sker ingen overimplementering.Kravet blev oprindeligt implementereti lov om forsikringsvirksomheds § 217,men bestemmelsen blev ved en fejlikke overført i 2003, da sektorloveneblev sammenskreveti lov om finansielvirksomhed. Medlemslandene erforpligtet til at implementere bestem-melsen, der også er indarbejdet iartikel 138, stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/138/EF af 25. november 2009om adgang til og udøvelse afforsikrings- og genforsikringsvirksom-hed (Solvens II).
Side3af38indarbejdet i artikel 37, stk. 5, iEuropa-Parlamentets og rådetsdirektiv2002/83/EF af 5. november2002 om livsforsikring.10. § 60 aNej.§ 60 a indføres for at sikre atpensionskunder, der får tilbudt etomvalg, ikke mister værdien af degarantier, de forlader og ikke mindst,at beregningen af værdien sker udfra kundens individuelle forhold.Konsekvens af forslagets § 1, nr. 12,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.Forslaget er udtryk for en justeringaf reglerne, så det sikres at der i allesager om vurdering af et ledelses-medlems egnethed og hæderlighed,hvor der indgår en vurdering afmedlemmets adfærd, foretages enproportionalitetsvurdering,hvorihensynet til at sikre tilliden til denfinansielle sektor indgår.Forslaget er en kodificering afFinanstilsynets praksis for atledelsesmedlemmer skal indsendeoplysninger til brug for vurdering afmedlemmets egnethed og hæder-lighed både i forbindelse med til-trædelse og i perioden hvor hvervetvaretages.Bestemmelsen er en opfølgning påRangvid udvalgets anbefaling om atforbyde brugen af variabel løn, derer baseret på opnåelse af et bestemtsalgsmål i forhold til privatkunder.
11. § 64, stk. 2,nr. 4, 2. pkt.12. § 64, stk. 3
Nej.Nej.
13. § 64, stk. 4
Nej.
14. § 77 e
Nej.
Side4af3815. § 80, stk. 5Nej.Forslaget opdaterer kredsen afvirksomheder, for hvilke engage-mentsforbuddet indeholdt i § 80,stk. 4, i lov om finansiel virksomhed,ikke finder anvendelse.Forslaget har til hensigt at imødegåfortolkningstvivl angående Finanstil-synets adgang til at dispensere fraengagementsforbuddet indeholdt i §80, stk. 4, i lov om finansielvirksomhed. Forslaget tydeliggør ogudvider Finanstilsynets adgang til atdispensere fra engagementsforbud-det.Der er tale om sproglige præcise-ringer.Der er tale om sproglige præcise-ringer.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikkelængere eksisterer.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikkelængere eksisterer.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikke
16. § 80, stk. 9
Nej.
17. § 81, stk. 3, 3.pkt., m.fl.18. § 83, nr. 219. § 87, stk. 2
Nej.Nej.Nej.
20. Overskriftenfør § 89
Nej.
21. §§ 89-96
Nej.
Side5af38længere eksisterer.22. § 126, stk. 2,nr. 9Ja.Direktiv 2005/68/EF om genfor-sikringsvirksomhed og omændring afRådets direktiv 73/239/EØF og92/49/EØF samtdirektiv 98/78/EF og2002/83/EF(genforsikringsdirek-tivet) forudsætter i artikel 41 en årliganalyse og beregning af, ombeløbsgrænserne i minimumskapital-kravetfor genforsikringsselskaberneskal reguleres. Kommissionens se-neste analyse fra 2013 baseret pådet europæiske forbrugerprisindeksviste, at beløbet skulle reguleres.Medlemslandene er forpligtet til atregulere dette beløb i nationallovgivning.Der sker ingen overimplementering.Reguleringen foreslås dog at træde ikraft inden den 1. januar 2015, som erKommissionens frist for reguleringen.
23. § 144, stk. 1
Nej.
24. § 203, stk. 1, 3.pkt.
Nej.
25. § 207, stk. 1, 1.pkt.
Nej.
Forslaget er en udløber/konsekvensaf en ændring af selskabsloven,hvorved det præciseres, at egnekapitalandele og datterselskaberskapitalandele i moderselskaber ikkemedregnes ved opgørelsen af ejer-og stemmekrav.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikkelængere eksisterer.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikke
Side6af38længere eksisterer.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikkelængere eksisterer.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikkelængere eksisterer.Konsekvensændring som følge afophævelse af de bestemmelser, derhar været gældende for Sammen-slutningen af Danske Andelskasser,idet denne sammenslutning ikkelængere eksisterer.Forslaget har til formål så vidt muligtat undgå interessekonflikt mellembestyrelsen i foreningen/fonden derejer et realkreditaktieselskab og detunderliggenderealkreditaktiesel-skab. Fremsættelsen af forslaget eralene et nationalt initiativ.Formålet med forslaget er, at alledatacentraler, der udfører væsentligit-drift og it-udvikling for den fællesbetalingsinfrastruktur, vil være om-fattet af regler svarende til de regler,der gælder for datacentraler somovervejende er ejet af finansiellevirksomheder.Forslaget er afledt af Kommissionens Der er tale om en valgmulighed i CO2-
26. § 207, stk. 1, 2.pkt.
Nej.
27. § 207, stk. 2
Nej.
28. § 208, stk. 1
Nej.
29. § 216, stk. 3-5
Nej.
30. § 343 q, stk. 2
Nej.
31. §§ 343 v-343 æ
Ja.
Side7af38forordning nr. 1031/2010 af 12.november2010(CO2-auktioneringsforordningen), hvorafdet i artikel 18, stk. 2, fremgår, atmedlemsstaterne kan vælge ved lovat give beføjelse til, at visse personerog virksomheder kan få tilladelse tilat byde direkte på auktioner for CO2-kvoter eller derivater vedrørendeCO2-kvoter.auktioneringsforordningen, som detforeslås at udnytte i et nyt kapitel 20 f,og der er således ikke tale omoverimplementering.Med forslaget vil visse danskevirksomheder kunne søge om attilladelse som CO2-kvote-byder, ogderved få adgang til at byde på CO2-auktionerenten for egen eller kundersregning.AfCO2-auktioneringsforordningenfremgår, at både fysiske og juridiskepersoner, der opfylder kravene hertil,kan søge om adgang til at byde påCO2-auktioner. Af forslaget fremgår, ataktieselskaber,partnerselskaber, an-partsselskaber,kommanditselskaber,inter-essentskaber og enkeltmandsvirk-somheder kan søge om tilladelse somCO2-kvote-byder. Henset til investor-beskyttelse m.v. er det imidlertidvalgt, at fysiske personer ikke kan søgeom adgang.Forslaget er en præcisering af at 4ugers fristen skal regnes fraFinanstilsynetsmodtagelseafanmodningen.Konsekvensændring som følge aflovforslagets § 1, nr. 8, hvortil derhenvises for baggrunden forforslaget.Forslaget vedrører opgørelsen afFinanstilsynets bevilling, og denpraktiske tilgang i relation til
32. § 351, stk. 5, 4.pkt.33. § 355, stk. 2,nr. 1234. § 360, stk. 1
Nej.
Nej.
Nej.
Side8af38opgørelseafadvokatudgifter.Lovforslaget indebærer, at det erforventningen til udgiftertiladvokater i samme år somafgiftsopkrævningen finder sted,som pålægges afgiftsopkrævningen.Konsekvens af forslagets § 1, nr. 36,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.Med forslaget tilføjes nye numre (33 Der er ikke tale om overimplemente- For så vidt angår nr. 33 omog 34) til § 361, stk. 1. Disse er afledt ring.indførelsen af en afgift foraf EU-regulering. Det nye nummervirksomheder, der får tilladelse som33 er afledt af KommissionensCO2-kvote-byder, er det foreslået, atforordning nr. 1031/2010 af 12.afgiften skal svare til den afgift somnovember 2010 (CO2-auktionerings-investeringsrådgivere betaler (8.250forordningen) og en konsekvens afkr. pr. år). CO2-auktioneringsforord-forslaget til nyt kapitel 20 f. Det nyeningenhar ikke bestemmelser omnummer 34 er afledt af forordningstørrelsen på den afgift, som CO2-345/2013/EUogforordningkvote-bydere skal betale. Der er346/2013/EU. Se punkt 40 nedenfor.således hverken tale om implemen-tering eller overimplementering afEU-regler, men forslaget er i stedet ioverensstemmelse med gældendepraksis om, at de virksomheder, derkommer under tilsyn af Finans-tilsynet skal betale afgift. Finanstil-synet har ikke kendskab til størrelsenpå afgiften for CO2-kvote-bydere iandre medlemslande.Derudover nyaffattes bestemmel-sen, da der er konstateret fejl i den ibestemmelsen indeholdte numme-rering. Bortset fra ændringen i num-mereringen og enkelte sproglige
35. § 360, stk. 236. § 361, stk. 1
Nej.Ja og nej.
Side9af38korrektioner videreføres de eksiste-rende numre uændret.Konsekvens af forslagets § 1, nr. 36,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.Konsekvens af forslagets § 1, nr. 36,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.Konsekvens af forslagets § 1, nr. 36,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.Ændringen er afledt af forordning345/2013/EUogforordning346/2013/EU, der indfører to nyetyper af forvaltere af alternativeinvesteringsfonde,henholdsvisforvaltere af europæiske socialeiværksætterfonde og forvaltere afkvalificerede venturekapitalfonde.Med ændringen indføres en afgift tilafholdelse af omkostninger forbundetmed tilsynet med disse forvaltere. Deter vurderingen, at der med æn-dringsforslaget ikke indføres strengereregler end de regler, der er gældende idet øvrige EU.Forslag om udvidelse af klage-adgangen til Erhvervsankenævnetover afgørelser truffet af Finanstil-synet iht. lov om finansiel virk-somhed eller regler udstedt i medførheraf.Forslaget er en konsekvens aflovforslagets § 1, nr. 8, hvortil derhenvises for baggrunden for for-slaget.Konsekvens af forslagets § 1, nr. 31,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.Den foreslåede ændring er enkonsekvens af fortolkning fra EU-Kommissionen.Der er ikke tale om overimplemente-ring.
37. § 361, stk. 1,nr. 1938. § 361, stk. 1,nr. 3539. § 361, stk. 1,nr. 3640. § 362, stk. 4
Nej.Nej.Nej.Ja.
41. § 372, stk. 1
Nej.
42. § 373, stk. 1
Ja.
43. § 373, stk. 144. Bilag 5, nr. 3
Ja.Ja.
Der er ikke tale om overimplemente-ring.
Side10af38På baggrund af spørgsmål fraFinanstilsynet har EU-Kommissionentilkendegivet, at andele i alternativeinvesteringsfonde skal anses somomfattet af bilag I, afsnit C, omdefinitionen af finansielle instru-menter i Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2004/39/EF af 21.april 2004 om markeder forfinansielle instrumenter (MiFID),som i Danmark er implementeret ibilag 5 i lov om finansiel virksomhed.§21. Fodnoten tillov omværdipapirhandel m.v.2. § 2, stk. 1, nr.3Nej.Teknisk ændring medopdatering af fodnoten.Den foreslåede ændring er en Der er ikke tale om en overimplemen-konsekvens af fortolkning fra EU- tering.Kommissionen, som ændrer bilag 5,nr. 3, i lov om finansiel virksomhed,se § 1, pkt. 44. Den foreslåedeændring er således baseret påeksisterende EU-regler og fælles-europæisk fortolkning heraf.Definitionen i lov om værdipapir-handel § 2, stk. 1, nr. 3, følger bilag5, nr. 3, og der er derfor tale om enkonsekvensrettelse som følge afændringen af bilag 5, nr. 3.3. § 7, stk. 44. § 9, stk. 2, nr.3, 2. pkt.Nej.Nej.En lovteknisk korrektion.Konsekvensændring af forslagets § 2nr. 5, hvortil der henvises forsproglig
Ja.
Side11af38baggrunden for forslaget.Forslaget er udtryk for en justeringaf reglerne, så det sikres at der i allesageromvurdering afetledelsesmedlemsegnethedoghæderlighed, hvor der indgår envurdering af medlemmets adfærd,foretages enproportionalitets-vurdering, hvori hensynet til at sikretilliden til den finansielle sektorForslaget er en kodificering afFinanstilsynets praksis for atledelsesmedlemmer skal indsendeoplysninger til brug for vurdering afmedlemmets egnethed og hæder-lighed både i forbindelse medtiltrædelse og i perioden hvorhvervet varetages.Forslaget er en præcisering af at 4ugers fristen skal regnes fraFinanstilsynets modtagelse af an-modningen.Konsekvensrettelse, som følge afændringen omtalt ovenfor underpkt. 2, vedr. § 2, stk. 1, nr. 3, der igener en konsekvensrettelse som følgeafenfortolkningfraEU-Kommissionen.Konsekvensrettelse, som følge afændringen omtalt ovenfor underpkt. 2, vedr. § 2, stk. 1, nr. 3, der igener en konsekvensrettelse som følgeafenfortolkningfraEU-Kommissionen.Konsekvensrettelse, som følge afDer er ikke tale om overimplemente-ring.
5. § 9, stk. 3
Nej.
6. § 9, stk. 4
Nej.
7. § 12 e, stk. 5,4. pkt.8. § 23, stk. 4, nr.3
Nej.
Ja.
9. § 27, stk. 10
Ja.
Der er ikke tale om overimplemente-ring.
10. § 27 a, stk. 4
Ja.
Der er ikke tale om overimplemente-
Side12af38ændringen omtalt ovenfor underpkt. 2, vedr. § 2, stk. 1, nr. 3, der igener en konsekvensrettelse som følgeaf en fortolkning fra EU-Kommis-sionen.Reglen er afledt af direktiv2004/25/EF om overtagelsestilbud,som Danmark er forpligtet til atimplementere. Direktivet, der er etminimumsdirektiv, er implementereti 2005. Forslaget er en ændringinden for rammerne af direktivet,der forenkler reglerne på området.Danmark er forpligtet til at have enregel om tilbudspligt, men det er optil de enkelte lande at fastsætte,hvor grænsen skal være.Konsekvens af forslagets § 2, nr. 11,vedr. § 31, stk. 2 og stk. 3, hvortil derhenvises for baggrunden forforslaget.Konsekvens af forslagets § 2, nr. 11,vedr. § 31, stk. 2 og stk. 3, hvortil derhenvises for baggrunden forforslaget.Konsekvens af forslagets § 2, nr. 11,vedr. § 31, stk. 2 og stk. 3, hvortil derhenvises for baggrunden forforslaget.Reglen er afledt af direktiv2004/25/EF om overtagelsestilbud,som Danmark er forpligtet til atimplementere.Direktiveterimplementeret i 2005. Forslaget eren ændring inden for rammerne afring.
11. § 31, stk. 2 ogstk. 3
Ja.
Der er ingen overimplementering, ogreglen er på linje med øvrige EU-landeomkring Danmark.Reglen har været drøftet i enarbejdsgruppe med et repræsentativtudsnit af interessenter, der alle varpositive over for reglen.
12. § 31, stk. 3, nr.213. § 31, stk. 3, nr.314. § 31, stk. 3, nr.415. § 31, stk. 6
Ja.
Ja.
Ja.
Ja.
Reglen er en udvidelse af en afdirektivets bestemmelser. Udvidelsener nødvendig, da der ellers ermulighed for atundgå at fremsætte etrimeligt pligtmæssigt tilbud. LandeneomkringDanmarkharindført
Side13af38direktivet, der skal sikre, ataktionærer i selskaber, der eroptaget til handel, får en rimeligmulighed for at komme ud af deresinvestering, når en anden aktionæropnår bestemmende indflydelseover selskabet.16. § 32, stk. 117. § 32, stk. 118. § 32, stk. 4, 1.pkt.Nej.Nej.Nej.forskellige værn, der sigter mod atforhindre omgåelse, ligesom denforeslåede regel gør. Reglen er derforpå linje med andre landes regler.Reglen har været drøftet i enarbejdsgruppe med et repræsentativtudsnit af interessenter, der alle varpositive over for reglen.Rettelse af stavefejl.Rettelse af stavefejl.Forslaget fremsættes for at ligestilleaktionærer i selskaber, der eroptaget til handel, som accepterer etovertagelsestilbud med aktionærer,der efterfølgende overdrager enaktiepost i selskabet til tilbuds-giveren på mere favorable vilkår,end der blev givet aktionærerne itilbuddet. Danmark er ikke forpligtettil at indføre reglen. Landene om-kring Danmark har også regler omligebehandling efter tilbudsperiodener afsluttet. Reglen har været drøfteti en arbejdsgruppe med et repræ-sentativt udsnit af interessenter, deralle var positive over for reglen.Der er tale om en teknisk ændringinitieret af en arbejdsgruppe nedsat i2009 af den daværende økonomi- ogerhvervsminister med henblik påeffektivisering af den danske beta-lingsinfrastruktur. Idet der er taleom tilpasninger af den danskebetalingsinfrastruktur er det ikkefundet relevant at undersøge lign-
19. § 55, stk. 3, 2.pkt.
Nej.
Side14af38ende regler i de omkringliggendelande.Der er tale om en lovtekniskkorrektion.Forslaget giver Finanstilsynet hjem-mel til at påbyde virksomheder pådet finansielle område, der offent-liggør oplysninger om virksomheden,som efter Finanstilsynets vurderinger misvisende, at offentliggøreberigtigende oplysninger. Der er taleom en harmonisering af retsstil-lingen, som den er i dag, for virksom-heder omfattet af lov om finansielvirksomhed til også at gælde forandre virksomheder på det finan-sielle område, som omfattes af and-en finansiel regulering end lov omfinansiel virksomhed.Forslagetfremsættesforatpræcisere, hvilke personer, der harmulighed for at klage til Finans-tilsynet over afgørelser truffet af deomfattede virksomheder.Endvidere ændres således, at derikke længere kan klages over de om-fattede virksomheders afgørelseefter eget regelsæt. De omfattedevirksomheders regelsæt fastsættesefter privatretlige regler. Det vur-deres, at Finanstilsynet ikke er rettemyndighed til at træffe afgørelse omfortolkning sådanne regler, hvorfordenne adgang fjernes.Kravet om, at de omfattede virk-
20. § 83 a, stk. 1,nr. 121. § 84 i
Nej.Nej.
22. § 88, stk. 3, 1.pkt.
Nej.
Side15af38somheder skal have egne regelsætfindesiMIFIDdirektivet(direktiv2004/39/EC). Der findesimidlertid ikke i direktivet krav om,at fortolkning af disse regelsæt skalkunne indbringes for den nationalekompetente myndighed.Forslagetfremsættesforatpræcisere, hvilke personer, der harmulighed for at klage til Finans-tilsynet over afgørelser truffet af deomfattede virksomheder.I henhold tilartikel 43, stk. 1 iKommissionens forordning (EU) nr.1031/2010 om det tidsmæssige ogadministrative forløb af auktionerover kvoter for drivhusgasemissionerog andre aspekter i forbindelse medsådanne auktioner i medfør af Euro-pa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/87/EF om en ordning forhandel med kvoter for drivhusgas-emissioner i Fællesskabet (CO2-auktioneringsforordningen),skalmedlemsstaterne sikre, at de natio-nale foranstaltninger til gennemfø-relse af artikel 14 i direktiv2003/6/EF (markedsmisbrugsdirek-tivet) finder anvendelse på personer,der er ansvarlige for manglendeoverholdelse af artikel 37 – 42 i CO2-auktioneringsforordningen for såvidt angår auktioner, der afholdes påderes område eller uden for.Der er ikke sket overimplementeringaf EU-lovgivningen. Kravene i artikel42 svarer i vid udstrækning til de krav,der gælder for udstedere afværdipapirer til handel på et reguleretmarked,herunderkravetomudarbejdelse af insiderlister, jf. lovens§ 37, stk. 4, (artikel 42, stk. 1),offentliggørelse af ledende medarbej-deres transaktioner, jf. lovens § 28 a,(artikel 42, stk. 2), udbredelse afinvesteringsanalyser, jf. lovens § 28 b,stk. 1, (artikel 42, stk. 3), pligten til atindføre strukturelle regler for atimødegå og afsløre kursmanipulation,jf. lovens § 18, stk. 2, nr. 4, 7 og 8,(artikel 42, stk. 4) samt pligten forværdipapirhandlere til at anmeldemistænkelige transaktioner til denkompetente myndighed, jf. lovens §37, stk. 6, (artikel 42, stk. 5).Danmark er således forpligtiget til afhave samme efterforskningsmæssige
23. § 88, stk. 4
Nej.
24. § 93, stk. 1
Ja.
Side16af38beføjelser og strafferamme forovertrædelser af CO2-auktionerings-forordningens artikel 42 med til-svarende overtrædelser i værdipapir-handelsloven.25. § 93, stk. 8Nej.I henhold til § 93, stk. 8, skal der vedstrafudmålingen af bøder udstedt imedfør af loven, lægges vægt pågrovheden af overtrædelsen, og hvorlænge overtrædelsen har fundetsted. Med forslaget vil der skulleinddrages samme aspekter vedovertrædelse af regler udstedt imedfør af loven.I henhold til artikel 43, stk. 1 i Der er ikke sket overimplementering .Kommissionens forordning (EU) nr.1031/2010 om det tidsmæssige ogadministrative forløb af auktionerover kvoter for drivhusgasemissionerog andre aspekter i forbindelse medsådanne auktioner i medfør af Euro-pa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/87/EF om en ordning forhandel med kvoter for drivhusgas-emissioner i Fællesskabet (CO2-auktioneringsforordningen,skalmedlemsstaterne sikre, at denationaleforanstaltningertilgennemførelse af artikel 14 i direktiv2003/6/EF (markedsmisbrugsdirek-tivet) finder anvendelse på personer,der er ansvarlige for manglendeoverholdelse af artikel 37 – 42 i CO2-auktioneringsforordningen for såvidt angår auktioner, der afholdes på
26. § 94, stk. 2
Ja.
Side17af38deres område eller uden for.Med forslaget tilsigtes at skabe denkrævede parallelitet mellem strafan-svaret efter CO2-auktioneringsfor-ordningen og strafansvaret efter lovom værdipapirhandel m.v., når derer tale om overtrædelser af CO2-auktioneringsforordningen,dersvarer til eller kan sammenlignesmed forbuddene og forpligtelserneefter lov om værdipapirhandel m.v.§31. § 299 d, stk. 1,nr. 12. § 299 d, stk. 1,nr. 23. § 299 d, stk. 1,nr. 3
Ja.Ja.Ja.
Konsekvensrettelse som følge af § 3,nr. 3 vedr. § 299 d, stk. 1, nr. 3.Konsekvensrettelse som følge af § 3,nr. 3 vedr. § 299 d, stk. 1, nr. 3.I henhold til artikel 43, stk. 1 i Der er ikke sket overimplementering .Kommissionens forordning (EU) nr.1031/2010 om det tidsmæssige ogadministrative forløb af auktionerover kvoter for drivhusgasemissionerog andre aspekter i forbindelse medsådanne auktioner i medfør afEuropa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2003/87/EF om en ordningfor handel med kvoter fordrivhusgasemissioner i Fællesskabet(CO2-auktioneringsforordningen),skal medlemsstaterne sikre, at denationaleforanstaltningertilgennemførelse af artikel 14 i direktiv2003/6/EF (markedsmisbrugsdirek-tivet) finder anvendelse på personer,der er ansvarlige for manglende
Side18af38overholdelse af artikel 37 – 42 i CO2-auktioneringsforordningen for såvidt angår auktioner, der afholdes påderes område eller uden for. Medforslaget tilsigtes at skabe denkrævede parallelitet mellem strafan-svaret efter CO2-auktioneringsfor-ordningen og strafansvaret efterstraffeloven, når der er tale omovertrædelser af CO2-auktionerings-forordningen, der svarer til eller kansammenlignes med forbuddene ogforpligtelserne efter lov om værdi-papirhandel m.v.§41. Fodnoten tillov omforvaltere afalternativeinvesteringsfonde m.v.2. § 1, stk. 2Ja.Ændringen er afledt af forordning345/2013/EUogforordning346/2013/EU, der medfører enændring i lov om finansielvirksomhed, se punkt 6 nedenfor.Der er tale om national regulering afmarkedsføring til detailinvestorer,menbaggrundenerdirektiv2011/61/EU om forvaltere afalternative investeringsfonde, somregulerer markedsføring af alterna-tive investeringsfonde til professio-nelle investorer. Efter direktivets ar-tikel 43 kan medlemsstaterne fast-sætte nationale regler om mar-kedsføring til detailinvestorer.Danmark er ikke forpligtet til atfastsætte regler på dette område.Ændringsforslaget stilles ud fra ethensyn til at fonde, der hidtil harkunnet markedsføres til detailinve-storer, også fremadrettet vil kunnemarkedsføres til detailinvestorer, for-udsat at forvalteren for den enkeltefond lever op til en række krav fastsati lov om forvaltere af alternativeinvesteringsfonde.Det er vurderingen, at der med ænd-ringsforslaget ikke indføres strengere
Indirekte EU-regulering
Side19af38regler end de regler, der er gældende idet øvrige EU.Danmark er ikke forpligtet til atfastsætte regler på dette område.Ændringsforslaget stilles således ud fraet hensyn til at fonde, der hidtil harkunnet markedsføres i Danmark ogsåfremadrettet vil kunne markedsføres iDanmark, forudsat at forvalteren forden enkelte fond lever op til en rækkekrav fastsat i lov om forvaltere afalternative investeringsfonde.Det er vurderingen, at der medændringsforslagetikkeindføresstrengere regler end de regler, der ergældende i det øvrige EU.Det er vurderingen, at der medændringsforslagetikkeindføresstrengere regler end de regler, der ergældende i det øvrige EU.
3. § 1, stk. 3
Indirekte EU-regulering
Der er tale om national regulering afforvaltere fra tredjelande, men bag-grunden erdirektiv 2011/61/EU omforvaltereafalternativeinvesteringsfonde, som i i artikel 42givermulighedfor,atmedlemsstaterne kan fastsættenational lovgivning om forvaltere fratredjelandes mulighed for at forvaltealternative investeringsfonde i denenkelte medlemsstat.
4. § 1, stk. 4
Indirekte EU-regulering
5. § 1, stk. 5
Indirekte EU-regulering
Der er tale om national regulering afregistrerede forvaltere af alternativeinvesteringsfonde, menbaggrundener direktiv 2011/61/EU om forvaltereaf alternative investeringsfonde, somi artikel 3, stk. 3, forudsætter, at deter muligt for medlemsstaterne atfastsætte national lovgivning omregistrerede forvaltere.Der er tale om national regulering afmarkedsføring til detailinvestorer,menbaggrundenerdirektiv2011/61/EU om forvaltere afalternative investeringsfonde, somregulerermarkedsføringafalternative investeringsfonde tilprofessionelle investorer.Efterdirektivetsartikel43kan
Danmark er ikke forpligtet til atfastsætte regler på dette område.Ændringsforslaget stilles således ud fraet hensyn til at fonde, der hidtil harkunnet markedsføres til detail-investorer, også fremadrettet vilkunne markedsføres til detail-investorer, forudsat at forvalteren forden enkelte fond lever op til en række
Side20af38medlemsstaterne fastsætte natio- krav fastsat i lov om forvaltere afnale regler om markedsføring til alternative investeringsfonde. Det erdetailinvestorer.vurderingen, at der med ændrings-forslaget ikke indføres strengereregler end de regler, der er gældende idet øvrige EU.De foreslåede bestemmelser er Der er ikke tale om overimplemente-afledt af forordning 345/2013/EU og ring.forordning 346/2013/EU, der regu-lerer henholdsvis forvaltere af Med ændringerne fastslås, at for-europæiske sociale iværksætter- valtere af sådanne fonde er undtagetfonde og forvaltere af europæiske fra lov om forvaltere af alternativekvalificerede venturekapitalfonde.investeringsfonde m.v. for så vidtangår forvaltningen af de nævntefonde.Der er tale om national regulering af Det er vurderingen, at der medmarkedsføring til detailinvestorer, ændringsforslagetikkeindføresmen baggrunden er direktiv strengere regler end de regler, der er2011/61/EU om forvaltere af gældende i det øvrige EU.alternative investeringsfonde, somregulerer markedsføring af alterna-tive investeringsfonde til professio-nelle investorer. Efter direktivetsartikel 43 kan medlemsstaterne fast-sætte nationale regler om markeds-føring til detailinvestorer.Der er tale om national regulering af Det er vurderingen, at der medregistreredeforvaltere, ændringsforslagetikkeindføresmenbaggrundenerdirektiv strengere regler end de regler, der er2011/61/EU om forvaltere af alter- gældende i det øvrige EU.native investeringsfonde, som iartikel 3, stk. 3, forudsætter, at deter muligt for medlemsstaterne atfastsætte national lovgivning omregistrerede forvaltere.
6. § 2, nr. 11 og12
Ja.
7. § 5, stk. 5
Indirekte EU-regulering
8. § 5, stk. 6
Indirekte EU-regulering
Side21af389. § 5, stk. 9 og10Indirekte EU-reguleringDer er tale om national regulering afforvaltere fra et tredjeland, menbaggrunden er direktiv 2011/61/EUomforvaltereafalternativeinvesteringsfonde, somi artikel 42forudsætter, at det er muligt formedlemsstaterneatfastsættenational lovgivning om forvaltere fratredjelande. Det forventes dog, atKommissionen vil udstede EU reglerpå dette område i 2015.Der er tale om national regulering aftredjelandsforvalteres mulighed forat opnå tilladelse til markedsføringtil detailinvestorer, men baggrundener direktiv 2011/61/EU om forvaltereaf alternative investeringsfonde, somregulerermarkedsføringafalternative investeringsfonde tilprofessionelle investorer.Efterdirektivetsartikel43kanmedlemsstaternefastsættenationale regler om markedsføringtildetailinvestorer.Direktiv2011/61/EU om forvaltere afalternative investeringsfonde giverendvideremulighedfor,atmedlemsstaterne kan fastsættenational lovgivning om forvaltere fratredjelandes mulighed for at forvalteogmarkedsførealternativeinvesteringsfonde i den enkeltemedlemsstat.Det er vurderingen, at der medændringsforslagetikkeindføresstrengere regler end de regler, der ergældende i det øvrige EU.
10. § 5 a
Indirekte EU-regulering
Det er vurderingen, at der medændringsforslagetikkeindføresstrengere regler end de regler, der ergældende i det øvrige EU.
11. § 11, stk. 2, 1.pkt.
Nej.
Konsekvensrettelse som følge afændringen, der omtales under punkt
Side22af3835 nedenfor.Der er tale om en sprogligpræcisering.Der er tale om, at der medændringen rettes en forkerthenvisning.Konsekvens af forslagets § 4, nr. 15,vedr. § 13, stk. 3, hvortil derhenvises for baggrunden forforslaget.Forslaget er udtryk for en justeringaf reglerne, så det sikres at der i allesageromvurdering afetledelsesmedlemsegnethedoghæderlighed, hvor der indgår envurdering af medlemmets adfærd,foretagesenproportionalitetsvurdering,hvorihensynet til at sikre tilliden til denfinansielle sektor.Der er tale om en sprogligpræcisering.Bestemmelsen gennemfører artikel21, stk. 3, sidste led, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2011/61/EU om forvaltere afalternative investeringsfonde. Vedgennemførelsen af artikel 21, stk. 3, ilov om alternative investeringsfondem.v. er der imidlertid sket enukorrekt gengivelse af kravene til dealternative investeringsfonde, derkan anvende depositarer omfattet afbestemmelsen. På baggrund herafstilles der forslag om ændring afDererikketaleomoverimplementering. Den foreslåedeændring er således baseret påeksisterende EU-regler, og ændringenskalsikrekonsistensmeddirektivteksten.
12. § 11, stk. 2, 2.pkt.13. § 11, stk. 7, nr.314. § 13, stk. 2, nr.4, 2. pkt.15. § 13, stk. 3
Nej.Nej.Nej.
Nej.
16. § 45, stk. 317. § 46, stk. 3, 2.pkt.
Nej.Ja.
Side23af38bestemmelsen, så denne er ioverensstemmelse med direktivet.Stk. 7: Forslaget til stk. 7 giver Stk. 7: Der er ikkeFinanstilsynet mulighed for at overimplementering.inddrageentilladelse,somFinanstilsynet har meddelt til endepositar. Herved implementeresartikel 46, stk. 2, litra k, i direktiv2011/61/EU.
18. § 46, stk. 4-7
Nej - for så vidtangår stk. 4-6.Ja - For så vidtangår stk. 7.
tale
om Stk. 4-6: Med forslaget præciseresde krav, der stilles til de enheder, derønsker at fungere som depositarerefter § 46, stk. 3, i lov om forvaltereaf alternative investeringsfonde m.v.Der er tale om national regulering.Konsekvensrettelse som følge afændringen i lovforslagets § 2, nr. 2og 8-10. Se punkt 2 under § 2.Der er tale om en sprogligpræcisering.
19. § 63, 1. pkt.20. § 77, stk. 2, nr.421. § 155, stk. 1
Nej.Nej.Ja.Ændringen er en konsekvens afEuropa-Parlamentets og Rådetsforordning nr. 346/2013/EU af 17.april 2013 om europæiske socialeiværksætterfondeogEuropa-Parlamentets og Rådets forordningnr. 345/2013/EU af 17. april 2013om europæiske venturekapitalfonde.Denforeslåedebestemmelseindførermulighedfor,atFinanstilsynet kan føre tilsyn meddepositarer for forvaltere afalternativeinvesteringsfonde.Bestemmelsen er ikke en direkteimplementering af bestemmelser idirektiv2011/61/EU,menbestemmelsenskalsesisammenhæng med de gældende §155, stk. 1, og § 157 i lov omforvaltereafalternativeinvesteringsfondem.v.,derDet fastsættes med ændringen, atFinanstilsynet som kompetent myn-dighed påser overholdelsen af for-ordningerne.Der er ikke tale om enoverimplementering.
22. § 157 a
Ja.
Dererikketaleomoverimplementering.Detervurderingen,atdermedændringsforslagetikkeindføresstrengere regler end de regler, der ergældende det øvrige EU.
Side24af38implementerer artikel 44, stk. 1,artikel 45, stk. 1, og artikel 46, stk. 1,litra a, i direktiv 2011/61/EU. § 155,stk. 1, fastslår, at Finanstilsynet skalføre tilsyn med lovens overholdelse,herundersåledesogsåbestemmelserne om depositarer. §157fastsætterFinanstilsynetskompetencer i forhold til at føretilsyn med forvaltere af alternativeinvesteringsfonde. Den foreslåede §157 a er en tilsvarende udmøntningaf tilsynsforpligtelsen for så vidtangår depositarer.Det er en implementering af artikel Dererikketaleom46, stk. 2, litra h, i direktiv overimplementering. § 161, stk. 1,2011/61/EU.fastslår en pligt for forvaltere afalternative investeringsfonde til atudlevere alle nødvendige oplysningertil brug for Finanstilsynets tilsyn. Medforslagetforeslås bestemmelsenudvidet til også at omfattedepositarer.Bestemmelsen er afledt af artikel 46, Dererikketaleomenstk. 2, i direktiv 2011/61/EU, der er overimplementering. § 161, stk. 2,gennemført i § 161 i lov om giver Finanstilsynet adgang tilforvaltereafalternative forretningslokaler forforvaltere.investeringsfonde m.v.Denne adgang foreslås udvidet til ogsåat omfatte depositarer. Det er vur-deringen, at der med ændrings-forslaget ikke indføres strengere reg-ler end de regler, der er gældende idet øvrige EU.Forslaget er en præcisering af at 4ugers fristen skal regnes fra
23. § 161, stk. 1, 1.pkt.
Ja.
24. § 161, stk. 2, 2.pkt.
Ja.
25. § 168, stk. 5, 4.pkt.
Nej.
Side25af38Finanstilsynetsmodtagelseafanmodningen.Den foreslåede § 168 a givermulighed for at afsætte ledelsen i endepositar og svarer til den gældende§ 168 for forvaltere. § 168 a skal ses isammenhæng med § 46, stk. 6, jf. §13, hvorefter et medlem af ledelsen ien depositar skal opfylde en rækkekrav om hæderlighed og egnethedfor at varetage hvervet som medlemaf det øverste ledelsesorgan hen-holdsvis direktionen. Kan ledelsenikke leve op til kravene i § 13, kanden eller medlemmer heraf afsættesi medfør af § 168 a.ForslagetgiverFinanstilsynethjemmel til at påbyde virksomhederpå det finansielle område, deroffentliggør oplysninger om virk-somheden, som efter Finanstilsynetsvurdering er misvisende, at offent-liggøre berigtigende oplysninger. Derer tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, som om-fattes af anden finansiel reguleringend lov om finansiel virksomhed.Bestemmelsen fastslår, hvem der erpart i sager i forhold tilFinanstilsynet. Dette er en nationalbestemmelse, der svarer til den
26. § 168 a
Nej.
27. § 172 a
Nej.
28. § 173, stk. 1
Nej.
Side26af38øvrige finansielle lovgivning. Medlovforslaget foreslås bestemmelsenudvidet, så også depositarer ansesfor parter i sager, der konkretvedrører depositaren.29. § 190, stk. 1Indirekte EU-reguleringDirektiv 2011/16/EU indeholder i Der er ikke sket overimplementering.artikel 48, stk. 1, bestemmelse om,at medlemslandene skal fastsættebestemmelser om straf for over-trædelse af regler, der gennemførerdirektivet – denne bestemmelse erimplementeret i § 190 ved lov nr.598 af 12. juni 2013 om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v.Med lovforslaget foreslås ændringeri denne bestemmelse vedr. straf forovertrædelse af en række bestem-melser i lov om forvaltere af alter-native investeringsfonde m.v.Bestemmelsen fastsætter straf forovertrædelse af den foreslåede §168 a, der er en nationalbestemmelse, i overensstemmelsemed Direktiv 2011/16/EU indeholderi artikel 48, stk. 1, se pkt. 26 ovenfor.Dererdelstaleomkonsekvensrettelser, som følge af deovenfor under pkt. 9 og 10 omtalteændringer af § 5, dels tale om, at derskal indsættes en hjemmel til straffor overtrædelse af bekendtgørelsenom pligt til offentliggørelse afFinanstilsynets vurdering af virk-somheden, der fremadrettet ogsåskal omfatte forvaltere af og
30. § 190, stk. 3, 2.pkt.
Nej.
31. § 190, stk. 4
Nej.
Side27af38depositarer for alternative investe-ringsfonde. Reglerne om pligt tiloffentliggørelse af Finanstilsynetsvurderinger er nationale regler.Alene en konsekvensrettelse af, at §5, stk. 5, (jf. pkt. 7 ovenfor) ændresog derfor ikke længere indeholderpligter, hvis efterkommelse kangennemtvinges med tvangsbøder.Konsekvensrettelse af, at derindsættes en ny bestemmelse i § 168a, der er omtalt under pkt. 26.Ændringen er afledt af direktiv2011/61/EU og implementeringenheraf. Bilag 1 til lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v.oplisterdefunktioner,somforvaltereafalternativeinvesteringsfonde kan få tilladelse tilat varetage. Bilaget gennemførerbilag 1 i Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2011/61/EU omforvaltereafalternativeinvesteringsfonde.Ordlyden i bilag 1til lov om forvaltere af alternativeinvesteringsfonde m.v. adskiller sigfra ordlyden i bilag 1 i direktivet.Dette er uhensigtsmæssigt, idet derikke er tiltænkt nogen forskelmellem de to formuleringer.Se kommentaren til punkt 34ovenfor.Dererikketaleomoverimplementering. Med ændringensikres en ensartet forståelse af bilageti direktivet og i den danske lov omforvaltereafalternativeinvesteringsfonde m.v.
32. § 191, stk. 1
Nej.
33. § 191, stk. 334. Bilag 1, nr. 1
Nej.Ja.
35. Bilag 1, nr. 2§51. § 1, stk. 5
Ja.
Ja.
Afledt af Kommissionens forordning Der er ikke tale om overimplemente-nr. 1031/2010 af 12. november 2010 ring.
Side28af38(CO2-auktioneringsforordningen).Afledt af Kommissionens forordning Der er ikke tale om overimplemente-nr. 1031/2010 af 12. november 2010 ring.(CO2-auktioneringsforordningen).Ændring af lovens tavshedspligts-bestemmelse.Præcisering i lovens offentliggørel-seshjemmel.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, som om-fattes af anden finansiel reguleringend lov om finansiel virksomhed.Lovforslaget kan betragtes somafledt af EU-domstolens afgørelse af1. marts 2011, idet det vil værehensigtsmæssigt med en konsekventgennemførsel af unisex-princippet.Området for de valgfrie dele af enarbejdsmarkedspensionsordning erdog hverken omfattet af EU-dom-stolens afgørelse af 1. marts 2011eller direktiv 2006/54/EF omgennemførelse af princippet om ligemuligheder for og ligebehandling afmænd og kvinder i forbindelse medbeskæftigelse og erhverv (omarbejd-ning).Lovforslaget er en overimplemente-ring i forhold til forpligtelserne idirektivet, 2006/54/EF om gennemfø-relse af princippet om lige mulighederfor og ligebehandling af mænd ogkvinder i forbindelse med beskæftig-else og erhverv (omarbejdning), mendog i overensstemmelse med EU-domstolens afgørelse af 1. marts2011. Direktivet er et minimums-direktiv og en række forhold –herunder konkurrencemæssige for-hold og hensynet til de administrativeomkostninger – kan tilsige, at det vilvære hensigtsmæssigt med en kon-sekvent gennemførsel af unisex-prin-cippet ved også at fjerne den nu-værende mulighed for at gøre forskel
2. § 34, stk. 13. § 34 a, stk. 54. § 34 c5. § 34 h
Ja.Nej.Nej.Nej.
§61. § 5, stk. 2
Til dels.
Side29af38mellem mænd og kvinder i forbindelsemed supplerende ydelser for arbejds-markedspensioner.§71. § 781, stk. 3
Ja.
I henhold til artikel 43, stk. 2, iKommissionens forordning (EU) nr.1031/2010 om det tidsmæssige ogadministrative forløb af auktionerover kvoter for drivhusgasemissionerog andre aspekter i forbindelse medsådanne auktioner i medfør afEuropa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2003/87/EF om en ordningfor handel med kvoter fordrivhusgasemissioner i Fællesskabet(CO2-auktioneringsforordningen),skal den kompetente myndighedtillægges de beføjelser, der er fastsati de nationale foranstaltninger tilgennemførelse af artikel 12 imarkedsmisbrugsdirektivet.Muligheden for at foretage tele-oplysning i sager om markeds-misbrug i forbindelse med auktionerover CO2-kvoter vil med denforeslåede ændring således svare tilmulighedenforatforetageteleoplysning i sager om markeds-misbrug med værdipapirer.
Der er tale om en EU-retligforpligtigelse og der er således ikketale om overimplementering. Det skalsåledes bemærkes, at markedsmis-brugsdirektivet fastsætter en rækkeminimumsbeføjelser, som skal være tilrådighed for de kompetente myn-digheder i EU med henblik på efter-forskning af de omfattede over-trædelser.
§81. § 18, stk. 2, nr.4, 2. pkt.
Nej.
Konsekvens af forslagets § 8 nr. 2,hvortil der henvises for baggrundenfor forslaget.
Side30af382. § 18, stk. 3Nej.Forslaget er udtryk for en justeringaf reglerne, så det sikres at der i allesager om vurdering af et ledelses-medlems egnethed og hæderlighedhvor der indgår en vurdering afmedlemmets adfærd foretages enproportionalitetsvurdering,hvorihensynet til at sikre tilliden til denfinansielle sektor.Forslaget er en kodificering afFinanstilsynets praksis for atledelsesmedlemmer skal indsendeoplysninger til brug for vurdering afmedlemmets egnethed og hæder-lighed både i forbindelse medtiltrædelse og i perioden hvorhvervet varetages.Forslaget er en præcisering af at 4ugers fristen skal regnes fra Finans-tilsynets modtagelse af anmodning-en.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, som om-fattes af anden finansiel reguleringend lov om finansiel virksomhed.Ændringen har til hensigt atpræcisere, at Forbrugerombuds-manden har samme tilsynskompe-tence, som den han havde efter dentidligere lov om betalingsmidler.
3. § 18, stk. 4
Nej.
4. § 89 a, stk. 5,4. pkt.5. § 94 b
Nej.
Nej.
6. § 97, stk. 1
Nej.
Side31af38§91. § 57, stk. 2, nr.4, 2. pkt.2. § 57, stk. 3
Nej.Nej.
3. § 57, stk. 4
Nej.
4. § 177 a
Nej.
Konsekvens af forslagets § 9 nr. 2,hvortil der henvises for baggrundenfor forslagetForslaget er udtryk for en justeringaf reglerne, så det sikres at der i allesager om vurdering af et ledelses-medlems egnethed og hæderlighedhvor der indgår en vurdering afmedlemmets adfærd foretages enproportionalitetsvurdering,hvorihensynet til at sikre tilliden til denfinansielle sektor.Forslaget er en kodificering afFinanstilsynets praksis for atledelsesmedlemmer skal indsendeoplysninger til brug for vurdering afmedlemmets egnethed og hæder-lighed både i forbindelse medtiltrædelse og i perioden hvorhvervet varetages.ForslagetgiverFinanstilsynethjemmel til at påbyde virksomhederpå det finansielle område, deroffentliggøroplysningeromvirksomheden, som efter Finanstil-synets vurdering er misvisende, atoffentliggøre berigtigende oplys-ninger. Der er tale om en har-monisering af retsstillingen, som dener i dag, for virksomheder omfattetaf lov om finansiel virksomhed tilogså at gælde for andre virk-somheder på det finansielle område,som omfattes af anden finansiel
Side32af38regulering end lov om finansielvirksomhed.§ 101. § 6 b
Nej.
2. § 66 f
Nej.
§ 60 a indføres for at sikre atpensionskunder, der får tilbudt etomvalg, ikke mister værdien af degarantier, de forlader og ikke mindst,at beregningen af værdien sker udfra kundens individuelle forhold.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, som om-fattes af anden finansiel reguleringend lov om finansiel virksomhed.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, somomfattes af anden finansiel re-gulering end lov om finansielvirksomhed.
§ 111. § 49 c
Nej.
§ 121. § 4, stk. 2, nr.3, 2. pkt.2. § 4, stk. 3
Nej,Nej.
Konsekvensændring af forslagets §12 nr. 2, hvortil der henvises forbaggrunden for forslagetForslaget er udtryk for en justeringaf reglerne, så det sikres at der i alle
Side33af38sager om vurdering af et ledel-sesmedlems egnethed og hæder-lighed hvor der indgår en vurderingaf medlemmets adfærd foretages enproportionalitetsvurdering,hvorihensynet til at sikre tilliden til denfinansielle sektor.Forslaget er en kodificering afFinanstilsynets praksis for at ledel-sesmedlemmer skal indsende oplys-ninger til brug for vurdering afmedlemmets egnethed og hæder-lighed både i forbindelse medtiltrædelse og i perioden hvor hverv-et varetages.Forslaget er en præcisering af at 4ugers fristen skal regnes fraFinanstilsynetsmodtagelseafanmodningen.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, somomfattes af anden finansiel regu-lering end lov om finansiel virksom-hed.
3. § 4, stk. 4
Nej.
4. § 14, stk. 5, 4.pkt.5. § 15 a
Nej.
Nej.
§ 131. § 4, stk. 3
Nej.
Forslaget er en kodificering afFinanstilsynets praksis for atledelsesmedlemmer skal indsendeoplysninger til brug for vurdering afmedlemmetsegnethedog
Side34af38hæderlighed både i forbindelse medtiltrædelse og i perioden hvorhvervet varetages.Forslaget er en præcisering af at 4ugers fristen skal regnes fraFinanstilsynetsmodtagelseafanmodningen.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, somomfattesafandenfinansielregulering end lov om finansielvirksomhed.
2. § 14, stk. 5, 4.pkt.3. § 20 a
Nej.
Nej.
§ 141. § 2, stk. 2 og §13, 2. pkt.2. § 7 a, stk. 1, 2.pkt.
Nej.Ja.Ændring som følge af vedtagelsen aflov om forvaltere af alternativeinvesteringsfonde mv.Ændringen er en konsekvens af, atbestemmelsenikkeblevkonsekvensrettet ved vedtagelsen aflov om forvaltere af alternativeinvesteringsfonde m.v. i 2013.Der sker ikke overimplementering, jf.Europa-ParlamentetsogRådetsdirektiv2011/61/EUomforvaltereafalternativeinvesteringsfonde.
Ændring af ordet garantikapital tilgarantkapital, der er den mestanvendte betegnelse.
3. § 17
Nej.
En rettelse, da bestemmelsen ikke erbegrænset til pengeinstitutter.
§ 151. § 23 a, stk. 3
Nej.
Forslaget er en kodificering af
Side35af38Finanstilsynets praksis for atledelsesmedlemmer skal indsendeoplysninger til brug for vurdering afmedlemmetsegnethedoghæderlighed både i forbindelse medtiltrædelse og i perioden hvorhvervet varetages.Forslaget er en præcisering af at 4ugers fristen skal regnes fra Finans-tilsynets modtagelse af anmodning-en.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, som om-fattes af anden finansiel reguleringend lov om finansiel virksomhed.Forslaget er en kodificering afFinanstilsynets praksis for atledelsesmedlemmer skal indsendeoplysninger til brug for vurdering afmedlemmets egnethed og hæder-lighed både i forbindelse medtiltrædelse og i perioden hvor hverv-et varetages.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, somomfattes af anden finansiel regu-
2. § 27, stk. 6, 4.pkt.3. § 27 k
Nej.
Nej.
§ 161. § 4 a, stk. 3
Nej.
2. § 10 k
Nej.
Side36af38lering end lov om finansiel virk-somhed.§ 171. § 62, stk. 3
Nej.
Forslaget er en kodificering afFinanstilsynets praksis for at ledel-sesmedlemmer skal indsende oplys-ninger til brug for vurdering af med-lemmets egnethed og hæderlighedbåde i forbindelse med tiltrædelseog i perioden hvor hvervet varetagesForslaget er en præcisering af at 4ugers fristen skal regnes fraFinanstilsynetsmodtagelseafanmodningen.Der er tale om en harmonisering afretsstillingen, som den er i dag, forvirksomheder omfattet af lov omfinansiel virksomhed til også atgælde for andre virksomheder pådet finansielle område, somomfattesafandenfinansielregulering end lov om finansielvirksomhed.
2. § 71, stk. 6, 4.pkt.3. § 76 f
Nej.
Nej.
§ 181. § 2, nr. 22. § 19, stk. 1§ 191. § 1, nr. 53§ 201. § 21, stk. 3, nr.
Nej.Nej.
Lovteknisk rettelse.Lovteknisk rettelse.
Nej.
Lovteknisk rettelse.
Nej.
Konsekvensændring, der undtager
Side37af384virksomheder omfattet af kapitel 3eller 39 p i lov om betalingstjenesterog elektroniske penge fra deskærpede krav til bl.a. revisorsuafhængighed, som alene gældervirksomheder, der er underlagtsolvenstilsyn fra Finanstilsynet. Deundtagne virksomheder er alle aleneomfattet af adfærdstilsyn og ikkesolvenstilsyn. Disse virksomheder erved en fejl ikke tidligere blevetundtaget i bestemmelsen.Derertaleomenkonsekvensrettelse af, at det efter22. juli 2014 ikke længere er muligtat stifte og drive specialforeninger.Denne foreningstype udgår af lov ominvesteringsforeningerm.v.ogafløses af kapitalforeninger, der eromfattet af lov om forvaltere afalternative investeringsfonde m.v.Der er tale om en nationalbestemmelse.
2. § 31, stk. 7
Nej.
§ 211. § 2, nr. 2§ 221. § 197, nr. 5 og8§ 23§ 24
Nej.
Lovteknisk rettelse.
Nej.
Lovteknisk rettelse.
Nej.Nej.
IkrafttrædelsesbestemmelseTerritorialbestemmelse
Side38af38