Jeg vil gerne starte med at takke hr.
Tom Behnke for at give sin mening til kende i forhold til den røde regering.
Man gør ikke mig ked af at kalde regeringen en rød regering, så det er bare skrevet på listen.
Det bliver jeg ikke spor berørt over.
Så vil jeg gerne sige tak til de øvrige, som har været oppe at sige deres mening om det her lovforslag.
Jeg synes, der er nogle af tingene, der blev nævnt, som er lidt på kanten af, hvad der i virkeligheden er rigtigt.
Jeg synes, at det, der er godt ved at ændre modellen, hvilket vi gør nu, er, at vi begynder at lave et match, så vi både ser på, hvad vi egentlig har mulighed for som dansk samfund at tilbyde flygtninge, men at vi altså også sammenholder det med, hvad det er for nogle forventninger, flygtningene har.
For hvis vi skal have en vellykket integration, og hvis det skal blive en god og varig løsning for dem, som vi tager, giver det altså mening, at de mennesker, som kommer hertil, har et realistisk billede af, hvad det er for en fremtid, der venter dem i Danmark.
Jeg tror, det var Dansk Folkepartis hr.
Martin Henriksen, som sagde:
Jamen hvem vil ikke bare sige ja til at komme til Danmark?
Og der vil jeg sige, at det er der jo faktisk nogle der ikke siger ja til.
Det kan være mennesker, der har en familie i et andet land, og det kan være mennesker, som ikke kan forlige sig med at skulle til et koldt, nordligt beliggende land, men hellere vil noget andet.
Og derfor giver det altså sådan set rigtig god mening, at man taler med de mennesker, som af UNHCR er udset til at skulle genbosættes, om, hvor det giver mening at de kan få en fremtid.
Det sker, at der er nogle, der bliver pillet af de pakker, der bliver pakket, fordi man eksempelvis finder ud af, at de har et familiemedlem et andet sted, og at det vil være langt, langt bedre at komme derhen.
Og derfor giver dette mening.
Det er også et svar til Enhedslisten, som spørger, hvorfor vi egentlig har subsidiære kriterier.
Og der vil jeg sige, at det har vi, så vi bl.a.
har mulighed for at kunne lave det her match mellem, hvad det er, vi kan tilbyde, og hvem det er, der skal komme til os.
Det giver mening.
Det giver også mening, fordi det er os, der ved, hvad det danske samfund kan tilbyde.
Der har været lidt snak om asylansøgere og kvoteflygtninge, som er blevet blandet sammen, og det synes jeg egentlig at jeg lige skylder at sige et par ord om.
Asylansøgere er nogle, der kommer til landet, banker på og søger om hjælp, fordi de er forfulgt.
Så behandler man deres sag, og man tager stilling til det.
Med kvoteflygtninge er sagen en helt anden.
Det er mennesker, som har siddet i flygtningelejre, hvor FN på forhånd har lavet en vurdering af, at de mennesker har behov for beskyttelse.
Vi har anerkendt, at de har behov for beskyttelse, og vi har lavet den aftale, som nu også er blevet nævnt flere gange, om, at vi tager ca.
1.500 over 3 år, dvs.
ca.
500 om året.
Vi gør det sådan, at vores kommuner ved, hvem det er, de skal tage imod.
Det er planlagt, når de kommer.
De ved, hvad de kan gøre ved dem, og hvad de kan tilbyde dem.
Og jeg vil bare sige, at når vi eksempelvis nævner, at børnefamilier er et gode at få hertil, så er det jo, fordi det er sådan, at hvis vi modtager børn, modtager vi mennesker, som vi har mulighed for i vores uddannelsessystem, som er så privilegeret, at kunne forme de børn til at blive unge mennesker, voksne, som kan blive rigtig gode bidragsydere også til det danske samfund.
Så derfor ser jeg det sådan, at vi også ved at hjælpe børnene vælger nogle mennesker ud, som vi giver rigtig gode forudsætninger for at få den her varige gode tilknytning til Danmark og få en varig situation.
På samme måde giver det rigtig god mening at vælge mennesker, som har en seksuel minoritetsbaggrund, fordi vi ved, at i rigtig mange andre lande, de ville komme til, ville de skulle skjule deres seksualitet, og de ville blive forfulgt på baggrund af den.
Vi har i Danmark rigtig gode muligheder for også at rumme mennesker, som er lidt anderledes end de fleste, fordi vi er et frisindet land, som synes, det er helt naturligt, og at det skal man ikke skjule.
Når kommunerne vælger, hvem de tager mod, vælger de selvfølgelig også ud fra, hvem de har i forvejen.
Og hvis jeg skal nævne et konkret eksempel, vil jeg sige, at jeg selv har haft fornøjelsen af som integrationsminister at være på besøg på Bornholm, og på Bornholm har man en gruppe flygtninge, som kommer fra Burma.
De er blevet integreret rigtig godt, de har nogle, de kan tale med, og de er blevet taget godt imod i lokalsamfundet.
Og det med, at man planlægger, hvem der skal komme, hvordan man tager imod dem, og hvordan man skal sørge for, at integrationen bliver vellykket, er jo det, der i virkeligheden er hele pointen.
Så når vi nu gerne vil ændre integrationspotentialet, handler det om, at man altså kunne sidde og sige, at man kunne vælge folk fra, fordi de var analfabeter, fordi de ikke kunne læse og regne og skrive, og jeg synes ærlig talt, det er meget bedre, at vi laver et match, der også handler om, hvad vi som samfund kan tilbyde flygtninge – vi ved, at der er millioner af dem; vi tager 500 om året, og det er ikke mange, men vi kan godt sørge for, at dem, som vi tager, er nogle, som vi sørger for får de bedste muligheder for at få en god tilværelse i Danmark.
Så jeg vil sige tak til Enhedslisten for opbakningen.
Enhedslisten mente sådan set, at beskyttelsesbehovet burde være et tilstrækkeligt kriterium, men ville alligevel stemme for.
Når vi fra regeringens side mener, at beskyttelseskriteriet ikke kan stå alene, er det, fordi vi utrolig gerne vil have mulighed for at lave lige præcis det match, der siger:
Giver det mening at komme til Danmark?
Er der en flygtning, som har behov for at komme til Danmark, og hvor vi ville kunne sige til vedkommende, at det, man kan tilbyde vedkommende er en plads på et plejehjem, et sted, hvor der ikke er nogen, der taler vedkommendes sprog, så ville den løsning jo ikke være god, heller ikke for den pågældende flygtning.
Derfor ville man have mulighed for at sige:
Det er ikke det rigtige match til os.
Og det er jo det, det handler om, altså at vi bruger de pladser, vi har, på den mest fornuftige måde, til gavn for de mennesker, som vi gerne vil tage et ansvar for at hjælpe, men at vi også samtidig sørger for, når vi hjælper dem, at vi giver dem de bedste muligheder for, at de har det godt – for det er sådan set det vigtigste, når man kommer som flygtning – og også meget gerne, at de falder til, at de bliver integreret, og at de også bliver bidragsydere til samfundet.
Det er sådan set ikke det, der er det vigtigste, men det er absolut ingen skade til.
Og derfor laver vi det her match med, at vi både vil se på, hvilke forventninger folk har til at komme til Danmark, og hvad vi kan tilbyde.
Når det er sagt, vil jeg sige, at jeg ved, at vi faktisk har en enkelt klage liggende fra en kvoteflygtning, som har syntes, at her var lidt for koldt, så jeg tror, det giver god mening, at man sørger for at undersøge, om det nu er det rigtige match.