Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 150 Bilag 10
Offentligt
1357080_0001.png
1357080_0002.png
1357080_0003.png
1357080_0004.png
1357080_0005.png
Til lovforslag nr.L 150
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 8. april 2014
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love(Forenkling af regelsættet Fælles Mål, kvalitetsrapporter og elevplaner samt opfølgning på mål for folkeskolen m.v.)[af undervisningsministeren (Christine Antorini)]1. ÆndringsforslagUndervisningsministeren har stillet 9 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. februar 2014 og var til1. behandling den 13. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-ningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 18.december 2014 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del –bilag 77. Den 27. februar 2014 sendte undervisningsministe-ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.3. Tilkendegivelse fra undervisnigsministerenSærlig for så vidt angår valgfagene tysk og fransk (3.fremmedsprog) bemærkes, at Fælles Mål for disse valgfagsom hidtil udarbejdes under den forudsætning, at der givesundervisning i fagene i 240 timer over 3 år, svarende tilf.eks. to ugentlige lektioner på 7. klassetrin og tre på 8. og 9.klassetrin i 40 uger om året. Dette svarer til den forudsæt-ning, der gælder i dag for de 2-årige valgfag. Det hængersammen med, at eleverne kan indstille sig til prøve i dissevalgfag. Denne prøve er den samme som prøven i de obliga-toriske fag tysk og fransk som 2. fremmedsprog, hvorformålene for valgfagene også er de samme som for de obliga-toriske fag. Der henvises til de specielle bemærkninger til §13 i lovforslag nr. L 270 af 22. april 1993, jf. Folketingsti-dende, Tillæg A sp. 8905 ff., som vedtaget ved lov nr. 509af 30. april 1993.4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL ogLA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede æn-dringsforslag.For Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Fol-keparti har det været vigtigt at skabe rammerne for, at eleve-rne kan forlade folkeskolen med tre fremmedsprog, og parti-erne konstaterer med tilfredshed, at lovforslaget fastholderden eksisterende forudsætning om, at det samlede timetalfor de 2-årige valgfag i forbindelse med fremmedsprog kanfordeles over 3 år. Dette vil betyde, at det anbefales, at ele-verne får 240 timer fordelt over 3 år. Modellen fastholderstatus quo i forhold til det eksisterende timetal for 3. frem-medsprog, hvorfor eleverne vil kunne gå til prøve.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-parti er desuden tilfredse med, at Venstres forslag om at ud-skyde ikrafttrædelsestidspunktet for en række fag er afspej-let i det endelige lovforslag, således at der sikres tid til engod implementering af de nye, forenklede Fælles Mål.Etmindretali udvalget (EL og LA) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfundervisningsministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL og LA):
AX016009
2
Til § 11)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.Overalt i loven ændres »lov om vejledning om uddan-nelse og erhverv« til: »lov om vejledning om uddannelse ogerhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.««[Lovteknisk korrektion]2)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 9, stk. 1, nr.11,indsættes efter »Almindelige indvandrersprog«: »for ele-ver med fornødent forhåndskendskab til det pågældendesprog«.[Lovteknisk korrektion]3)I den undernr. 13foreslåede affattelse af§ 13 bændresistk. 3, nr. 14,»faget« til: »fagene«.[Lovteknisk korrektion]4)Nr. 16udgår.[Lovteknisk korrektion]Til § 65)Istk. 2ændres »nr. 1-16,« til: »nr. 1-12, 14, 15,«, og»§§ 2-5« ændres til: »§§ 2-4«.[Lovteknisk korrektion]6)Istk. 4indsættes efter »for andre«: »obligatoriske em-ner,«, og efter »klassetrin end« indsættes: »uddannelse ogjob, jf. folkeskolelovens § 7, stk. 1, nr. 3, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 2,«.[Anvendelsen af de forenklede Fælles Mål for det obligato-riske emne uddannelse og job fremrykkes til den 1. august2014]7)Istk. 4indsættes efter »folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr.1, litra b,«: »som ændret ved § 1, nr. 7, i lov nr. 1640 af 26.december 2013,«, efter »folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr. 1,litra e,« indsættes: »som affattet ved § 1, nr. 8, i lov nr. 1640af 26. december 2013,«, og efter »folkeskolelovens § 5, stk.2, nr. 2, litra d,« indsættes: »som ændret ved § 1, nr. 9, i lovnr. 1640 af 26. december 2013,«.[Lovteknisk korrektion]8)Istk. 5indsættes før 1. pkt. som nye punktummer:»Folkeskolelovens § 13 b som affattet ved denne lovs § 1,nr. 13, har virkning fra skoleåret 2014-15, jf. dog 3. pkt. Dehidtil gældende regler om elevplaner finder anvendelse ind-til skoleåret 2014-15.«[Lovteknisk korrektion]9)Istk. 5, 2. pkt.,som bliver stk. 5, 4. pkt., ændres »deseks obligatoriske temaer og målene herfor, jf. bekendtgø-relse nr. 260 af 31. marts 2009 om undervisning i børneha-veklassen.« til: »de gældende mål for undervisningen i bør-nehaveklassen.«[Lovteknisk korrektion]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en lovteknisk ændring, da lov om vejled-ning om uddannelse og erhverv har ændret titel til lov omvejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddan-nelse, beskæftigelse m.v.Til nr. 2Der er tale om en lovteknisk præcisering af målgruppenfor valgfaget almindelige indvandrersprog.Valgfaget almindelige indvandrersprog har eksisteret si-den 2003. De eksisterende Fælles Mål for faget er fra 2009.Formålet med undervisningen i valgfaget, der i vid udstræk-ning forventes videreført i de nye Fælles Mål for faget, erifølge de eksisterende Fælles Mål fra 2009,– at eleverne videreudvikler en aktiv tosproget kompeten-ce på grundlag af allerede erhvervede færdigheder i så-vel dansk som indvandrersproget,– at eleverne opnår indsigt i kultur og samfundsforhold ide lande, hvor sproget tales,– at styrke elevernes internationale forståelse og forståelseaf sprog og kulturel mangfoldighed i Danmark og– at give eleverne viden om mulighederne for sprogets an-vendelse i erhverv i Danmark, i andre lande og i interna-tionale sammenhænge.Med ændringsforslaget præciseres det udtrykkeligt ivalgsfagsrækken i folkeskolelovens § 9, stk. 1, at deltagelsei valgfaget forudsætter en aktiv sprogkompetence i det på-gældende indvandrersprog blandt eleverne. Det er i henholdtil folkeskolelovens almindelige bestemmelser fortsat skole-lederen, der vurderer, om en elev har det fornødne forhånds-kendskab til indvandrersproget, for at målene for undervis-ningen ifølge Fælles Mål skønnes at kunne nås.Til nr. 3Der er tale om en sproglig rettelse af ordet »faget« til or-det »fagene«.Til nr. 4De foreslåede ændringer af titlen på lov om vejledningom uddannelse og erhverv i § 1, nr. 16, indgår med æn-dringsforslaget i et nyt nummer, jf. ændringsforslag nr. 1. §1, nr. 16, skal derfor udgå.Til nr. 5Efter lovforslagets § 6, stk. 2, træder det foreslåede § 1,nr. 13, i kraft den 1. august 2014. I § 1, nr. 13, nyaffattesfolkeskolelovens § 13 b om elevplaner. Med ændringsforsla-get foreslås det, at ikrafttrædelsestidspunktet for den nyaf-fattede § 13 b rykkes frem til den 1. maj 2014. Bestemmel-sen vil dog fortsat først have virkning fra skoleåret 2014-15.Baggrunden herfor er lovteknisk og har sammenhæng med,at der den 24. februar 2014 blev indgået en aftale mellem re-geringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Ven-stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Konser-vative Folkeparti og Liberal Alliance om bedre og mere at-traktive erhvervsuddannelser. Det følger bl.a. af aftalen, atuddannelsesparathedsvurderingen skal fremrykkes til 8.
3
klasse. Det er derfor hensigten, at der i maj 2014 vil blivefremsat et lovforslag om en erhvervsuddannelsesreform, ihvilket der vil indgå forslag til en justering af den i nærvæ-rende lovforslags § 1, nr. 13, foreslåede § 13 b, stk. 4, omelevplaner på 8. og 9. klassetrin med ikrafttræden 1. august2014. Af hensyn til den lovtekniske mulighed for at justereden i nærværende lovforslag foreslåede § 13 b som led i detlovforslag, som fremsættes om erhvervsuddannelsesrefor-men, foreslås det derfor, at § 1, nr. 13, skal træde i kraft den1. maj 2014 med virkning fra skoleåret 2014-15.Efter lovforslagets § 6, stk. 2, træder lovforslagets § 1, nr.16, om den ændrede titel på lov om vejledning om uddan-nelse og erhverv i kraft den 1. august 2014. Konsekvensæn-dringerne af den ændrede titel samles med ændringsforslagnr. 1 i et nyt nummer, og det foreslås, at dette skal træde ikraft den 1. maj 2014.Efter lovforslagets § 6, stk. 2, træder lovforslagets § 5 ikraft den 1. august 2014. Efter lovforslagets § 5 ophæves §1, nr. 16 og 21, i lov nr. 1640 af 26. december 2013. Det be-tyder, at de pågældende numre ophæves, samtidig med at detræder i kraft den 1. august 2014. Med ændringsforslagetændres ikrafttrædelsestidspunktet for § 5 til den 1. maj2014. Ændringsforslaget er en lovteknisk korrektion, hvor-efter ophævelsen af de pågældende numre i lov nr. 1640 af26. december 2013 sker, inden de nyaffattede bestemmelsertræder i kraft den 1. august 2014.Til nr. 6Efter lovforslagets § 6, stk. 4, har de forenklede FællesMål for bl.a. det obligatoriske emne uddannelse og job førstvirkning fra skoleåret 2015-16. Med ændringsforslaget fårde forenklede Fælles Mål for det obligatoriske emne »ud-dannelse og job« virkning allerede fra den 1. august 2014.Ændringsforslaget stilles på baggrund af den aftale, derden 24. februar 2014 er indgået mellem regeringen (Social-demokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folke-parti, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkepartiog Liberal Alliance om bedre og mere attraktive erhvervsud-dannelser. Et af elementerne i aftalen er, at vejledningsind-satsen skal fokuseres. Som led heri skal der ske et mere sy-stematisk arbejde med elevernes uddannelsesparathed, hvoriundervisningen i uddannelse og job er et vigtigt element.Herved vil eleverne få større kendskab til arbejdslivet og deforskellige jobmuligheder og de uddannelser, der fører fremmod forskellige job. Det er hensigten, at de nye Fælles Målfor uddannelse og job skal understøtte, at elevernes valg afungdomsuddannelse i højere grad udfordres.Da erhvervsuddannelsesreformens initiativer om at styrkevejledningsindsatsen forventes at træde i kraft den 1. august
2014, foreslås det, at de forenklede Fælles Mål for uddan-nelse og job ligeledes træder i kraft den 1. august 2014, såmålene kan understøtte den styrkede vejledningsindsats.Til nr. 7Der er tale om en teknisk rettelse, hvorefter det angives,at de bestemmelser, der henvises til, er ændret ved lov nr.1640 af 26. december 2013.Til nr. 8Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring somfølge af ændringsforslag nr. 4, hvorefter ikrafttrædelsestids-punktet for § 1, nr. 13, om en nyaffattelse af § 13 b foreslåsfremrykket til den 1. maj 2014. Med ændringsforslaget fore-slås det fastsat, at § 1, nr. 13, først har virkning fra skoleåret2014-15, og at de hidtil gældende regler om elevplaner fin-der anvendelse indtil da. Det betyder, at elevplansarbejdet iresten af skoleåret 2013-14 skal ske efter de hidtil gældenderegler i folkeskolelovens § 13 b og bekendtgørelse nr. 750 af13. juli 2009 om elevplaner.Til nr. 9Efter lovforslagets § 6, stk. 5, foreslås det fastsat, at denforeslåede bestemmelse i § 13 b, stk. 2, om elevplaner i bør-nehaveklassen først har virkning fra skoleåret 2015-16. Bag-grunden herfor er, at det fremgår af den foreslåede § 13 b,stk. 2, at elevplanen for børnehaveklassen skal indeholdeoplysninger i forhold til kompetencemålet for børnehave-klassen. De nye kompetencemål for børnehaveklassen hardog først virkning fra skoleåret 2015-16, jf. den ved lovfor-slaget foreslåede § 6, stk. 4. Der kan derfor ikke stilles kravom, at kompetencemålet for børnehaveklassen skal indgå ielevplansarbejdet allerede i skoleåret 2014-15.Der vil formentlig være skoler, der i elevplanerne forbørnehaveklassen allerede i skoleåret 2014-15 ønsker at ar-bejde med de nye mål for børnehaveklassen.Ændringsforslaget skal tydeliggøre, at udgangspunktetfor arbejdet med elevplaner i børnehaveklassen i skoleåret2014-15 vil være de gældende mål for undervisningen i bør-nehaveklassen. De gældende mål er formuleret inden forseks obligatoriske temaer, jf. bekendtgørelse nr. 260 af 31marts 2009. Ændringsforslaget skal dog også signalere, atdet i skoleåret 2014-15 vil være muligt at arbejde med denye Fælles Mål i elevplansarbejdet for børnehaveklassen li-gesom på de øvrige klassetrin, så længe undervisningen le-ver op til de gældende mål.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Morten Bødskov (S) Karin Gaardsted (S) Annette Lind (S) Orla Hav (S)fmd.Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV)nfmd.Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene Borst Hansen (RV)Annette Vilhelmsen (SF) Trine Mach (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann (V)Peter Juel Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise Schack Elholm (V) Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V)
4
Ulla Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted (DF) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF)Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Lene Espersen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 150Bilagsnr.123456789TitelHøringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministerenUdkast til tidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslagetTidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra undervisningsministeren2. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra undervisningsministeren3. udkast til betænkningBidrag til betænkning, fra undervisningsministeren