Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 150 Bilag 5
Offentligt
1354476_0001.png
1354476_0002.png
1354476_0003.png
1354476_0004.png

Ændringsforslag

AfundervisningsministerenTil § 1

1.Før

nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01. Overalt i loven ændres »lov om vejledning om uddannelse og erhverv« til: »lov om vejledning omuddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse beskæftigelse m.v.««[Lovteknisk korrektion]

2.

I den under nr. 13 foreslåede bestemmelse i § 13 b, stk. 3, nr. 14, ændres »faget« til: »fagene«.[Lovteknisk korrektion]

3.

§ 1, nr. 16, udgår.[Lovteknisk korrektion]
Til § 6

4.

I den foreslåede stk. 2, ændres»nr. 1-16,« til: »nr. 1-12, 14, 15,«, og»§§2-5«ændres til: »§§ 2-4«.[Lovteknisk korrektion]

5.

I den foreslåede stk. 4 indsættes efter »for andre«: »obligatoriske emner,«, og efter »klassetrin end«indsættes: »uddannelse og job, jf. folkeskolelovens § 7, stk. 1, nr. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr.2,«.[Anvendelsen af de forenklede Fælles Mål for det obligatoriske emne uddannelse og job fremrykkes til1. august 2014.]

6.

I den foreslåede stk. 4 indsættes efter »folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr. 1, litra b,«: »som ændret ved §1, nr. 7, i lov nr. 1640 af 26. december 2013,«, efter »folkeskolelovens § 5, stk. 2, nr. 1, litra e,« indsættes:»som ændret ved § 1, nr. 8, i lov nr. 1640 af 26. december 2013,«, og efter »folkeskolelovens § 5, stk. 2,nr. 2, litra d,« indsættes: »som ændret ved § 1, nr. 9, i lov nr. 1640 af 26. december 2013,«.[Lovteknisk korrektion]

7.

I den foreslåede stk. 5 indsættes før 1. pkt. som nye punktummer:
»§ 1, nr. 13, har virkning fra skoleåret 2014/15, jf. dog 3. pkt. De hidtil gældende regler om elevplanerfinderanvendelse indtil skoleåret 2014/15.«[Lovteknisk korrektion]

8.

I stk. 5, 2. pkt., som bliver stk. 5, 4. pkt., ændres »de seks obligatoriske temaer og målene herfor, jf.bekendtgørelse nr. 260 af 31. marts 2009 om undervisning i børnehaveklassen.« til: »de gældende målfor undervisningen i børnehaveklassen.«[Lovteknisk korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1Der er tale om en lovteknisk ændring, da lov om vejledning om uddannelse og erhverv har ændret titeltil lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse beskæftigelse m.v.Til nr. 2Der er tale om en sproglig rettelse af ordet ”faget” til ordet ”fagene”.Til nr. 3De foreslåede ændringer af titlen på lov om vejledning om uddannelse og erhverv i § 1, nr. 16, indgårmed ændringsforslaget i et nyt nummer, jf. ændringsforslagets § 1, nr. 1. § 1, nr. 16, skal derfor udgå.Til nr. 4Efter den med lovforslagets foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, træder den med lovforslagetforeslåede§ 1, nr. 13, i kraft den 1. august 2014. I § 1, nr. 13, nyaffattes folkeskolelovens § 13 b om elevplaner.Med ændringsforslaget foreslås det, at ikrafttrædelsestidspunktet for den nyaffattede § 13 b rykkes fremtil den 1. maj 2014. Bestemmelsen vil dog fortsat først have virkning fra skoleåret 2014/15. Baggrundenherfor er lovteknisk og har sammenhæng med, at der den 24. februar 2014 blev indgået en aftale mel-lem Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre),Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-keparti,Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om Bedre og mere attraktiveerhvervsuddannelser.Det følger bl.a. af aftalen, at uddannelsesparathedsvurderingen skal fremrykkes til 8. klasse. Det er der-for hensigten, at der i maj 2014 vil blive fremsat et lovforslag om en erhvervsuddannelsesreform, i hvil-ket der vil indgå forslag til en justering af den i nærværende lovforslags § 1, nr. 13, foreslåede § 13 b,stk. 4, om elevplaner på 8. og 9. klassetrin med ikrafttræden 1. august 2014.Af hensyn til den lovtekni-ske mulighed for at justere den i nærværende lovforslag foreslåede § 13 b som led i det lovforslag, som
fremsættes om erhvervsuddannelsesreformen, foreslås det derfor, at § 1, nr. 13, skal træde i kraft 1. maj.2014, med virkning fra skoleåret 2014/15.Efter den ved lovforslaget foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, træder lovforslagets § 1, nr. 16, om denændrede titlen på lov om vejledning om uddannelse og erhverv i kraft den 1. august 2014. Konse-kvensændringerne af den ændrede titel samles med forslaget i nr. 1, under et nyt nummer, og det fore-slås, at dette skal træde i kraft 1. maj 2014.Efter den ved lovforslagets foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, træder lovforslagets § 5 i kraft den 1.august 2014. Efter lovforslagets § 5 ophæves § 1, nr. 16 og 21, i lov nr. 1640 af 26. december 2014. Detbetyder, at de pågældende numre ophæves samtidig med, at de træder i kraft den 1. august 2014. Medændringsforslaget ændres ikrafttrædelsestidspunktet for § 5 til den 1. maj 2014. Ændringsforslaget er enlovteknisk korrektion, hvorefter ophævelsen af de pågældende numre i lov nr. 1640 af 26. december2013 sker, inden denyaffattede bestemmelser træder i kraft 1. august 2014.Til nr. 5Efter den ved lovforslagets foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 4, har de forenklede Fælles Mål for bl.a.det obligatoriske emne uddannelse og jobførst virkning fra skoleåret 2015/16. Med ændringsforslagetfår de forenklede Fælles Mål for det obligatoriske emne ”uddannelse og job” virkning allerede fra 1.august 2014.Ændringsforslaget stilles på baggrund af den aftale, der den 24. februar 2014 er indgået mellem Rege-ringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre),Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkepar-ti,Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om Bedre og mere attraktiveerhvervsuddannelser. Et afelementerne i aftalen er, at vejledningsindsatsen skal fokuseres. Som led heri skal der ske et mere syste-matisk arbejde med elevernes uddannelsesparathed, hvori undervisningen i uddannelse og job er et vig-tigt element. Herved vil eleverne få større kendskab til arbejdslivet og de forskellige jobmuligheder ogde uddannelser, der fører frem mod forskellige job. Det er hensigten, at de nye Fælles Mål for uddan-nelse og job skal understøtte, at elevernes valg af ungdomsuddannelse i højere grad udfordres.Da erhvervsuddannelsesreformens initiativer om at styrke vejledningsindsatsen forventes at træde ikraft den 1. august 2014, foreslås det, at de forenklede Fælles Mål for uddannelse og job ligeledes træ-der i kraft 1. august 2014, så målene kan understøtte den styrkede vejledningsindsats.Til nr. 6Der er tale om en teknisk rettelse,hvorefter det angives, at de bestemmelser, der henvises til, er ændretved lov nr. 1640 af 26. december 2013.Til nr. 7Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring som følge af forslaget til nr. 4, hvorefter ikrafttrædel-sestidspunktet for § 1, nr. 13, om en nyaffattelse af § 13 b foreslås fremrykket til 1. maj 2014. Med æn-
dringsforslaget foreslås det fastsat, at § 1, nr. 13, først har virkning fra skoleåret 2014/15, og at de hidtilgældende regler om elevplaner finder anvendelse indtil da. Det betyder, at elevplansarbejdet i resten afskoleåret 2013/14 skal ske efter de hidtil gældende regler i folkeskolelovens § 13 b og bekendtgørelsenr. 750 af 13. juli 2009 om elevplaner.Til nr. 8Efter den ved lovforslaget foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 5, foreslås det fastsat, at den foreslåedebestemmelse i § 13 b, stk. 2, om elevplaner i børnehaveklassen først har virkning fra skoleåret 2015/16.Baggrunden herfor er, at det fremgår af den foreslåede § 13 b, stk. 2, at elevplanen for børnehaveklas-sen skal indeholde oplysninger i forhold til kompetencemålet for børnehaveklassen. De nye kompeten-cemål for børnehaveklassen har dog først virkning fra skoleåret 2015/16, jf. den ved lovforslaget fore-slåede § 6, stk. 4. Der kan derfor ikke stilles krav om, at kompetencemålet for børnehaveklassen skalindgå i elevplansarbejdet allerede i skoleåret 2014/15.Der vil formentlig være skoler, der i elevplanerne for børnehaveklassen allerede i skoleåret 2014/15ønsker at arbejde med de nye mål for børnehaveklassen.Ændringsforslaget skal tydeliggøre, at udgangspunktet for arbejdet med elevplaner i børnehaveklassen iskoleåret 2014/15 vil være de gældende mål for undervisningen i børnehaveklassen. De gældende måler formuleret inden for seks obligatoriske temaer, jf. bekendtgørelse nr. 260 af 31 marts 2009. Æn-dringsforslaget skal dog også signalere, at det i skoleåret 2014/15 vil være muligt at arbejde med de nyeFælles Mål i elevplansarbejdet for børnehaveklassen ligesom på de øvrige klassetrin, så længe undervis-ningen lever op til de gældende mål.