Tak, formand.
Jeg vil starte med at sige, at denne ordførertale stort set er identisk med den tale, som mine partikammerater forleden holdt i det grønlandske parlament, Inatsisartut, som også førstebehandlede dette spørgsmål.
For indtil ca.
50 år siden blev børn født i Grønland uden for ægteskab frataget retten til en juridisk far.
I 1963 kom så en ændring af denne situation, men ændringen tog ikke højde for børn født uden for ægteskab før 1963 i Vestgrønland og 1974 i Østgrønland.
Det har ramt en stor gruppe personer, som gennem deres barndom har oplevet diskrimination.
De har været udsat for mobning og i det hele taget været genstand for en gennemgående forskelsbehandling i forhold til deres jævnaldrende, som tilfældigvis var født inden for ægteskab eller af forældre, hvor begge have hjemsted i Grønland.
Ikke mindst har disse børn og personer været krænket alvorligt i forhold til deres rettigheder som børn.
Retten til juridiske forældre er en helt grundlæggende ret i FN's børnekonvention, og det er en ret, som alle børn – også de, som nu er voksne – skal have.
Spørgsmålet, som vi nu behandler, har været under politisk bevågenhed i efterhånden mange år.
Det blev første gang bragt på bane i begyndelsen af 00'erne af vores daværende medlem af Folketinget, Kuupik Kleist, som også for 3 år siden på rigsmødet i 2010 – da som formand for Naalakkersuisut – med daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen aftalte, at der skulle gennemføres en historisk udredning af de juridisk faderløses retsstilling i Grønland.
Den redegørelse gav et overblik over de rationaler, der gjorde sig gældende for datidens politikere og beslutningstagere.
Måske troede staten og det daværende grønlandske landsråd, at de gjorde det rigtige.
Måske var det i den bedste mening, at de af alle mulige årsager, som f.eks.
besvær med at indhente blodprøver, ikke rettede op på den dybt forældede, krænkende retsstilling for børn født uden for ægteskab.
I dag kan ingen dog være i tvivl om, at den daværende lov fratog de ramte børn den grundlæggende ret til at have både en juridisk far og en juridisk mor og svækkede børnenes retsstilling.
For mange af de ramte resulterede det i en kulturel, social og identitetsmæssig diskrimination, som har fulgt disse børn gennem hele deres liv til den dag i dag.
Selv om staten gennem en lang årrække nu har været klar over den alvorlige krænkelse af en stor gruppe borgere i Grønland, har en konkret handling ladet vente på sig, og det er nu på høje tid, at disse personers grundlæggende menneskerettigheder anerkendes.
Derfor er det en stor glæde for Inuit Ataqatigiit, at vi er nået hertil i dag.
Lovudkastet anerkender i sig selv, at gruppen af personer, som kaldes juridisk faderløse, har været krænket menneskeretligt.
Lovudkastet retter desuden op på en lang række implikationer, denne manglende retsstilling har medført.
Ud over de manglende juridiske fædre tager lovudkastet højde for den mindre omtalte gruppe af personer uden en juridisk mor.
Desuden sikrer lovudkastet, at faderskabssager kan genoptages, at den ramte person kan beskikkes en rettergangsfuldmægtig i fri proces, og at personer, som får identificeret deres juridiske forældre, opnår arveret efter dem.
Men der er dog en ny, stor forskelsbehandling, som ligger i lovforslaget, og den gemmer sig i lovændringsforslaget.
Det gælder de juridisk forældreløse personer, hvis juridiske forældre er afgået ved døden, og hvor dødsboet er opgjort.
I de tilfælde vil systemet igen spille fallit, hvis ikke vi får rettet op på denne forskelsbehandling inden denne lovs færdiggørelse.
Fra Inuit Ataqatigiit har vi arbejdet med netop denne problemstilling gennem Folketinget, hvor vi har stillet en række spørgsmål om sagen, ligesom vi løbende har været i dialog med den danske socialminister, under hvis ressortområde sagen nu ligger.
Senest har den danske socialminister i et svar på udvalgsspørgsmål fra Inuit Ataqatigiit vedkendt sig, at der opstår en ny forskelsbehandling i retsstillingen for de juridisk forældreløse, hvis forældre er afgået ved døden, og hvor dødsboet er opgjort.
Vi håber, det er nogle ting, der også vil blive set nærmere på under udvalgsarbejdet.