Indfødsretsudvalget 2013-14, Indfødsretsudvalget 2013-14, Indfødsretsudvalget 2013-14
L 162 , L 162 A , L 162 B
Offentligt
1364615_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. maj 2014
Indfødsretskontoret
Stanley Stener Nielsen
2014-0037-0074
1139319
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om dansk indfødsret. (Dansk indfødsret til unge født og op-
vokset i Danmark m.v.) (L 162), som Folketingets Indfødsretsudvalg har
stillet til justitsministeren den 10. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Karen Hækkerup
/
Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
dansk indfødsret (L 162):
”Lovforslaget indebærer, at unge, som er født i Danmark, får
mulighed for at erhverve indfødsret ved erklæring, såfremt de
bl.a. har aflagt folkeskolens afsluttende prøver med et karak-
tergennemsnit på mindst 02 eller er fyldt 18 år. Vil ministeren
redegøre for rimeligheden i, at herfødte unge på 18 år, som ik-
ke har bestået folkeskolens afsluttende prøver med et karakter-
gennemsnit på mindst 02, ikke skal dokumentere et vist kend-
skab til danske samfundsforhold og sproget dansk? Og er mi-
nisteren enig i, at den foreslåede erklæringsmulighed potentielt
set giver automatisk statsborgerskab til unge, som nok har op-
holdt sig fysisk i Danmark under en del af deres opvækst, men
mentalt har opholdt sig i et parallelsamfund – måske med lange
ophold i hjemlandet?”
Svar:
Regeringen finder det naturligt og rigtigt, at unge, som er født og opvokset
i Danmark, og som under deres opvækst har været undergivet de regler,
som gælder i Danmark, og de øvrige rammer som det danske samfund op-
stiller, tilbydes dansk statsborgerskab.
Den foreslåede erklæringsbestemmelse indeholder en række betingelser,
som skal være opfyldt uanset om den unge har aflagt folkeskolens afslut-
tende prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet karaktergennemsnit på
mindst 02.
Ifølge de foreslåede bestemmelser i § 3 A, stk. 2, nr. 3 og 4, er det bl.a. en
betingelse, at den unge på erklæringstidspunktet har bopæl her i riget og
har haft bopæl her i riget i sammenlagt mindst 12 år, heraf sammenlagt
mindst 5 år inden for de sidste 6 år. I den forbindelse bemærkes det, at et-
hvert barn, der bor her i landet, er undervisningspligtigt efter reglerne i
folkeskolelovens §§ 33-35, medmindre det omfattes af bestemmelser om
undervisningspligt i anden lovgivning. På baggrund heraf vil den unge ha-
ve et konkret, personligt kendskab til det danske samfund og normalt også
det danske sprog.
Efter forslaget er det endvidere sådan, at de unge, som ved at have gjort sig
skyldige i alvorlig kriminalitet, har demonstreret, at de på trods af deres
opvækst i Danmark ikke respekterer de normer og regler, der gælder i
Danmark, vil være afskåret fra at benytte erklæringsadgangen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er således bl.a. en betingelse for at benytte erklæringsadgangen, at den
unge ikke er idømt bøde på 3.000 kr. og derover eller 20 dagbøder og der-
over for overtrædelse af straffeloven. Den unge må endvidere ikke være
idømt bøde for spirituskørsel eller bøde for overtrædelse af lov om eufori-
serende stoffer. Herudover må den unge ikke være idømt bøde for over-
trædelse af straffelovens kapitel 12 og 13 om forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed samt forbrydelser mod statsforfatningen og
de øverste statsmyndigheder, terrorisme mv.
Det er endvidere en betingelse, at den unge ikke er idømt betinget eller
ubetinget frihedsstraf, eller forvaring, anbringelses- eller behandlingsdom
eller ungdomssanktion.
Endelig bemærkes det, at det efter de foreslåede regler normalt er en be-
tingelse, at erklæringen afgives inden det fyldte 19. år. Baggrunden for, at
erklæringsadgangen således alene er åben i et relativt begrænset tidsrum
er, at erklæringsadgangen er tiltænkt de unge, som er reelt motiverede for
at få dansk statsborgerskab.
3