Indfødsretsudvalget 2013-14, Indfødsretsudvalget 2013-14, Indfødsretsudvalget 2013-14
L 162 , L 162 A , L 162 B
Offentligt
1369202_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. maj 2014
Indfødsretskontoret
Stanley Stener Nielsen
2014-0037-0074
1139406
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om dansk indfødsret. (Dansk indfødsret til unge født og op-
vokset i Danmark m.v.) (L 162), som Folketingets Indfødsretsudvalg har
stillet til justitsministeren den 10. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Karen Hækkerup
/
Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
dansk indfødsret (L 162):
”Lovforslaget indebærer, at unge, som er født i Danmark, får
mulighed for at erhverve indfødsret ved erklæring, såfremt de
bl.a. har aflagt folkeskolens afsluttende prøver med et karak-
tergennemsnit på mindst 02 eller er fyldt 18 år. Hvordan vil
ministeren – med denne automatiske udstedelse af statsborger-
skaber – sikre, at unge, der er i PET’s søgelys, fordi de er un-
der mistanke for at være til fare for rigets sikkerhed, sies fra?”
Svar:
Regeringen finder det naturligt og rigtigt, at unge, som er født og opvokset
i Danmark, og som under deres opvækst har været undergivet de regler,
som gælder i Danmark, og de øvrige rammer som det danske samfund op-
stiller, tilbydes dansk statsborgerskab.
Efter de gældende bestemmelser om erhvervelse af statsborgerskab ved
erklæring (vedrørende nordiske statsborgere og tidligere danske statsbor-
gere) indgår spørgsmålet om, hvorvidt Politiets Efterretningstjeneste vur-
derer, at en person kan være en fare for landets sikkerhed, ikke som et kri-
terium ved konstateringen af, om der kan afgives erklæring om dansk ind-
fødsret.
På tilsvarende måde lægges der heller ikke med den foreslåede bestemmel-
se i indfødsretslovens § 3 A, som vedrører unge udlændinge født og op-
vokset i Danmark, op til, at Politiets Efterretningstjeneste skal inddrages i
behandlingen af sagerne.
Det bemærkes i den sammenhæng, at Politiets Efterretningstjenestes ind-
sats for at forebygge og forhindre eksempelvis terrorisme i sagens natur
ikke afhænger af, hvilket statsborgerskab de personer, som kan udgøre en
sikkerhedsmæssig risiko, har.
Det bemærkes endvidere, at forslaget bl.a. indebærer, at personer, der er
dømt for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13 om forbrydelser
mod statens selvstændighed og sikkerhed samt forbrydelser mod statsfor-
fatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme mv. ikke kan benytte
erklæringsadgangen. Det samme gælder personer, der er sigtede for en
lovovertrædelse. Der henvises til forslaget til § 3 A, stk. 2, nr. 5 og 8.
Det kan endelig oplyses, at efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som dømmes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens
kapitel 12 og 13 (om bl.a. terrorisme), ved dom frakendes sin danske ind-
fødsret, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Er en person i
udlandet straffet for en handling, der efter stk. 1 kan medføre frakendelse
af dansk indfødsret, kan indfødsret frakendes i medfør af straffelovens
§ 11, jf. indfødsretslovens § 8 B, stk. 2.
3