Skatteudvalget 2013-14
L 171
Offentligt
2. maj 2014J.nr. 13-0113636
Til Folketinget – SkatteudvalgetVedrørende L 171 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omafgift af naturgas og bygas, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskelligeandre love. (Afgiftsnedsættelse for elektricitet fra land til visse erhvervsskibe i havne,mulighed for kraft-varme-værker for at opgøre afgifter på timebasis, ændring af afgiftsreg-ler for biogas m.v. af hensyn til energibeskatningsdirektivet, forsøgsordning med udvidetbenyttelse af afgiftsfri institutionsbusser m.v. i frikommuner og forlængelse af forhøjetbefordringsfradrag for pendlere i yderkommuner).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2af 23. april 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Thomas Danielsen (V).
Morten Østergaard/ Lene Skov Henningsen
I Venstre glæder vi os over udsigten til en afgiftsnedsættelse for strøm leveret til størreskibe ved kaj i Danmark. Lovforslaget nævner specifikt batterier i skibes fremdriftssyste-mer som værende inden for anvendelsesområdet, men der er imidlertid indsat en mini-mumsgrænse for omfattede skibes bruttotonnage til 400 t. For flertallet af skibe er detteikke noget problem, men det vil udelukke en række ø- og genvejsfærger. Netop disse vilkunne bidrage til en hurtig miljøgevinst. Derfor bedes ministeren redegøre for, hvad deøkonomiske konsekvenser ved lovforslaget er, hvis man helt fjerner minimumsgrænsen,og hvad konsekvenserne er, hvis grænsen på bruttotonnagen sættes til 100 t.Svar
Med forslaget lempes afgiften på landstrøm, hvilket vil fremme mere gunstige betingelserfor etablering af landstrømanlæg.Det fremgår af lovforslaget, at afgiftsnedsættelsen kan omfatte alle erhvervsmæssige ski-be, herunder færger, når betingelserne for afgiftsfritagelse ellers er opfyldt. Det er bl.a. enbetingelse, at skibet har en bruttotonnage på mindst 400 ton.I relation til provenuvirkningerne fremgår det af lovforslaget om landstrøm, at potentialetfor elforbruget i erhvervsmæssige skibe i havne i 2008 er skønnet til op mod 33 mio. kWhpr. år. Forudsættes det, atforbruget af landstrøm ombord på disse skibe udgør op mod 33mio. kWh, svarende til at alle skibene på baggrund af forslaget vælger at benytte afgifts-pligtig elektricitet (0,4 øre pr. kWh) i stedet for selv at producere elektricitet uden afgifter,skønnes det at medføre et merprovenu på ca. 0,1 mio. kr.Skatteministeriet har ikke kend-skab til, hvordan energiforbruget er fordelt på erhvervsskibenes bruttotonnage, og kanderfor ikke umiddelbart vurdere de økonomiske konsekvenser ved at ændre eller fjerneminimumsgrænsen.I relation hertil bemærkes, at der med forslaget fjernes én af barriererne for, at skibenekan benytte landstrøm. Desuden er det frivilligt for skibene at benytte landstrøm, og deter derfor meget usikkert, hvor stort et potentiale der er for el fra landstrøm og dervedprovenuvirkningerne ved forslaget.Grænsen på 400 ton er desuden fastsat ud fra, at de største miljøgevinster fra afgiftslem-pelsen for landstrøm kan opnås for skibe med en bruttotonnage på mindst 400 ton.Forslaget skal godkendes efter energibeskatningsdirektivet, inden forslaget kan træde ikraft. For at opnå en EU-godkendelse af afgiftslempelsen skal der være et tydeligt miljø-formål. Det er vurderingen, at en grænse på 400 ton – hvorved de største miljøgevinsteropnås – giver større sikkerhed med hensyn til at kunne opnå en godkendelse inden for enkortere tidshorisont. Det er også den grænse, man har valgt at bruge i Sverige. Den sven-ske ordning er EU-godkendt. Grænsen på 400 ton kendes desuden fra internationalecertifikater og konventioner.Det vurderes således af flere årsager at være uhensigtsmæssigt at ændre på tonnagegræn-sen.
Side 2af 2