Skatteudvalget 2013-14
L 171
Offentligt
15. maj 2014J.nr. 13-0113636
Til Folketinget – SkatteudvalgetVedrørende L 171 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omafgift af naturgas og bygas, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og forskelligeandre love (Afgiftsnedsættelse for elektricitet fra land til visse erhvervsskibe i havne, mu-lighed for kraft-varme-værker for at opgøre afgifter på timebasis, ændring af afgiftsreglerfor biogas m.v. af hensyn til energibeskatningsdirektivet, forsøgsordning med udvidetbenyttelse af afgiftsfri institutionsbusser m.v. i frikommuner og forlængelse af forhøjetbefordringsfradrag for pendlere i yderkommuner).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3af 8. maj 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Thomas Danielsen (V).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Ministeren bedes oversende en beregning af, hvilke økonomiske konsekvenserdet vilhave, såfremt pendlere, der er bosat i regeringens ny kategoriseredeområde 4 - landdi-strikter længere væk fra de største byer - alle kan få detsærlige befordringsfradrag, derforlænges, jf. L171.Svar
I skattelovgivningens regler om forhøjet befordringsfradrag til pendlere i visse yderkom-muner med lang daglig befordring1)er yderkommunerneudpeget på baggrund af kriterierom indbyggernes erhvervsindkomst og tendens til affolkning. Der er 16 kommuner, deropfylder disse kriterier2). Målet med ordningen er at fastholde og gøre det mere attraktivtfor personer, der arbejder i de større byer, at bosætte sig i yderområderne.Den områdetypologi, der henvises til i spørgsmålet, formodes at være fra Regional- ogLanddistriktspolitisk Redegørelse fra 20133), hvor Danmark opdeles i 4 områdetyper (5hvis man medregner de små øer), hvoraf den ene betegnes ”landdistrikter længere væk frade største byer”.Det bemærkes, at områdetypologienfor landdistrikter i Regional- og LanddistriktspolitiskRedegørelseer baseret på sogne, og geografisk dækker området omkring halvdelen afDanmarks areal.Kategoriseringen af landdistrikteri denne sammenhæng har endvidere et helt andet sigteend sigtet på øgede incitamenter til at være mobile på arbejdsmarkedet, der ligger tilgrund for udpegningen af yderkommunerne i skattelovgivningen.Det skal også bemærkes,at landdistrikter ikke omfatter byområder. Det vil betyde, at langdistancependlere frabyerne i de nu omfattede yderkommuner ville falde ud af ordningen, hvis landdistrikterneskulle træde i stedet for yderkommunerne i skattelovgivningen.Da skattesystemet ikke har oplysninger om skattepligtiges tilknytning til sogne, men aleneindeholder oplysninger om befolkningens lokalisering på kommuneniveau, er det hellerikke muligt at foretage beregninger af konsekvenserne af at udvide reglerne om forhøjetbefordringsfradrag til langdistancependlere, der bor i landdistrikterne.
1)
For pendlere, der bor i en af udpegede yderkommuner og pendler mere end 120 km dagligt, beregnes befordringsfra-draget med den fulde sats for kørsel over 120 km dagligt ligesom for kørsel mellem 24 og 120 km.Bornholm, Brønderslev, Faaborg-Midtfyn, Frederikshavn, Guldborgsund, Hjørring, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø,Norddjurs, Samsø, Svendborg, Tønder, Vesthimmerland og Ærø.Regional- og Landdistriktspolitisk Redegørelse 2013, Regeringens redegørelse til Folketinget, Ministeriet for By, Boligog Landdistrikter, maj 2013
2)
3)
Side 2af 2