Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 , L 176 A , L 176 B
Offentligt
1371938_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
21. maj 2014
Besvarelse af spørgsmål 35 ad L 176 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 15. maj 2014.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. maj 2014 fra Dan-
marks Skibsmæglerforening, jf. L 176
bilag 8.
Svar:
Det fremgår af henvendelsen, af Danmarks Skibsmæglerforening princi-
pielt støtter konkurrenceudsætning af gennemsejlingslodsninger, men
finder, at den foreslåede modernisering af lodssystemet vil medføre, at
regionallodsning vil blive dyrere, og at betjeningen af de mindre havne
som følge heraf vil blive påvirket negativt.
Danmarks Skibsmæglerforening har på denne baggrund 3 ønsker til æn-
dring af lovforslaget.
Danmarks Skibsmæglerforening ser for det første gerne, at forsyningsbi-
draget bliver fair og rimeligt, således at mulighederne for konkurrence-
forvridning undgås.
Det bemærkes, at DanPilots forsyningspligt fastholdes med lovforslaget.
Det betyder, at DanPilot skal udføre lodsninger i havne (regionallodsnin-
ger) på trods af, at omkostningerne herved kan overstige den takst, som
DanPilot kan opkræve for lodsningerne. Det gælder, når der er tale om
havne, hvor der er lodspligt.
Da DanPilot pålægges en forsyningsforpligtelse kan der - i takt med at
konkurrencen øges på lodsmarkedet - blive behov for at kompensere
virksomheden, såfremt det viser sig, at der er udækkede meromkostninger
forbundet med at løfte forsyningsforpligtelsen.
En kompensation vil dog alene kunne komme til udbetaling på baggrund
af et revisorpåtegnet regnskab, der dokumenterer underskuddet, og i til-
fælde af, at DanPilots omkostninger til at løfte forsyningspligten ikke
modsvares af de fordele, som virksomheden har via sin funktion som for-
syningspligtsoperatør og sin i øvrigt dominerende stilling på markedet.
Såfremt det viser sig nødvendigt at kompensere DanPilot, vil det ske på
baggrund af en beregning af, hvilke omkostninger en effektiv og konkur-
renceudsat virksomhed vil have ved at løfte forsyningspligten. Beregnin-
gen heraf vil blive foretaget af en ekstern part, og vil være offentlig til-
gængelig.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udgifterne til en evt. kompensation af DanPilot vil blive finansieret af et
forsyningsbidrag, der vil blive opkrævet af Søfartsstyrelsen. Bidraget vil
således alene blive opkrævet, såfremt det viser sig behov herfor, og der
vil derfor ikke være en stående forsyningspulje.
Det er ikke hensigten, at DanPilot skal kunne opnå kompensation for in-
effektiv drift. Kompensationen vil således skulle fastsættes på baggrund
af en uafhængig vurdering af omkostningsniveauet ved anvendelse af
”best
avaliable technology”.
Det betyder, at en evt. kompensation vil bli-
ve fastsat på baggrund af en beregnet pris for det billigst mulige omkost-
ningsniveau forbundet med at udføre den givne lodsning.
På den baggrund vil DanPilot kun kunne kompenseres for det underskud,
som et hvert andet selskab ville få ved at påtage sig den samme forsy-
ningsopgave. Det vil samtidig være en forudsætning, at DanPilot ikke kan
modtage kompensation, hvis virksomheden samlet set har en rimelig for-
rentning af egenkapitalen ved udførelse af opgaver inden for forsynings-
pligten.
Det er således vurderingen, at forsyningsbidraget bliver fair og rimeligt,
og at DanPilot og de private lodserier kan konkurrere på lige vilkår.
Danmarks Skibsmæglerforening ser herudover gerne, at den 24-timers
lodsbetjening opretholdes for De Vestlige Limfjordshavne. I forlængelse
heraf ser Danmarks Skibsmæglerforening gerne, at Det Vestlige Lim-
fjords havneklynge, bestående af Nykøbing Mors, Aggersund, Thisted,
Struer og Skive betragtes som en samlet klynge, for at disse havne undgår
status som ”mindre havne”.
Som nævnt oven for fastholdes DanPilots forsyningspligt med lovforsla-
get. Det betyder, at DanPilot er lovmæssigt forpligtet til at stille lods til
rådighed 24 timer i døgnet og 365 dage om året ved lodsninger i danske
farvande. Forsyningspligten sikrer dermed, at ethvert skib, der anmoder
om lods, kan få det, uanset om det er omfattet af lodspligt eller frivilligt
ønsker lods.
Afgrænsningen mellem større og mindre havne betyder, at, DanPilot i
forhold til de mindre havne får mulighed for at aftale en såkaldt
ӌbnings-
tid” på 12 sammenhængende timer med havnen.
Åbningstiden fastættes i samarbejde med havnen, så der tages hensyn til
skibenes behov for lodsning i den pågældende havn. Lovpligtige lodsnin-
ger, der udføres inden for den 12-timers periode vil ske til de fastsatte
priser, mens lovpligtige lodsninger uden for den 12-timers periode vil ske
til markedspris.
Det bemærkes, at de pågældende havne i Det Vestlige Limfjords havne-
klynge er selvstændige havne, som geografisk set er adskilt af større af-
stande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er umiddelbart vanskeligt at begrunde, at netop disse havne skal have
en særlig ordning i forhold til andre mindre havne, der også har relativt få
havneanløb.