Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 5
Offentligt
1368731_0001.png
1368731_0002.png
TransportministerietFrederiksholmsKanal27F1220KøbenhavnKFANNforetrædefortransportudvalgetden20.maj2014Dennaboretligetålegrænsefortildelingaferstatningerpå55dB(A)vedudvidetarbejdstidbørfastsætteslaverefornaboervedtunnelarbejdspladser,hvordøgnarbejdeterafmangeårsvarighed.Støjniveauerover40‐55dB(A)omaftenognattenkanifølgeembedslægenogWHOhavealvorligehelbredsmæssigekonsekvenser,somøgesvedlængeretidspåvirkning.Derbørderforindgåettidsperspektivitildelingenaferstatning/genhusning,somprincipbeslutningenpånuværendetidspunktikketagerhøjdefor.Iprincipbeslutningenfastsættesgrænsenfor100%erstatning/genhusningveddøgnarbejdemedstøjniveauerover65dB(A).Detbetyder,atmangenaboerkanudsættesforsundhedsskadeligstøjgennemflereårudenmulighedforgenhusning.Grænsenfor100%erstatning/genhusningbørsåledesfastsættesvedmaks.55dB(A),særligtvedtunnelarbejdspladser,hvordøgnarbejdererenforudsætningiheleanlægsperioden.Iprincipbeslutningenlæggerekspropriationskommissionenganskefåudtalelserimediernetilgrundforudeladelseaftone/impulstillæg:“Dervilleigivetfaldskeenoverkompensationafbeboerneogkredsenaferstatningsberettigedebeboerevilleblivebetragteligtudvidet.Efterkommissionensopfattelsevilledersåledesblivetaleomatydeerstatningogaflastningtilbeboere,deridetstoreogheleikkefølersigsærligtgeneretafmetroarbejderne.Detharalleredeværetfremmeimedierne,atflerebeboerefra(formentlig)denlavesteerstatningsgruppe,dvs.støjintervallet55‐60dB(A)omnatten,blevmegetoverrasketoverdentilbudteerstatning,fordideikkehavdeføltsiggeneretafstøjen."UdskriftafforhandlingsprotokollenforekspropriationskommissionenvedrørendeanlægihenholdtilLovomenCityring.Metro‐Cityringen,149.hæfte,s.1189f
FANNfinderdetteargumentfuldstændigusagligt,ogdeterFANNsvurdering,atlangtflerenaboerenddeerstatningsberettigedevedNØPfølersiggeneretafstøjfrabyggepladsen‐særligtimpulsstøj,somerdenstøj,dervækkernaboerneomnatten.Detteunderstregesafembedslægesudtaleseom,atstøjoggeneriforbindelsehermedoplevesmegetindividuelt.
AnvendtekildestyrkerforNØPisupplerendeVVMerforsamtligekilder,medénenkeltundtagelse,fastsatlavereendprøvningsrapporten,uagtet,atMetroselskabetpåstårathaveanvendtsammekildestyrkersomGrontmij.(Bilag1;støjkortsupplerendeVVM,fase3‐3ogbilag2;GrontmijprøvningsrapportP2.029.13,fase3‐3)
Dererstorforskelpåanvendteflade‐ogpunktkilderihenholdsvissupplerendeVVMogprøvningsrapporten,hvilketresultererilaverestøjbidragidensupplerendeVVM.DeterikkeioverensstemmelsemedoplysningernefraMetroselskabetomberegningsgrundlagoglangtfraioverensstemmelsemedvirkeligheden.Kildeplacering,samtantalafpunkt‐ogfladekilderanvendtisupplerendeVVMerikkeopdateredeogyderstmangelfuldejvf.byggepladsensfaktiskeindretningmedtilkørselsforholdetc.ogjvf.Grontmijsprøvningsrapport.(Bilag3;støjkortsupplerendeVVM,fase3‐3ogbilag4;GrontmijprøvningsrapportP2.029.13,fase3‐3)
Løbendestøjovervågningbørikkeanvendessomberegningsgrundlag,dadettebetyder,atnaboertilNØPkompensereslavereendalleandrebyggepladser,derkompenseresefter“worstcase”beregninger.Forskelsbehandlingeniberegningsgrundlagetforerstatningsudmålingerpåbyggepladserneseristridmedlighedsprincippetidanskret.Iøvrigtkanstøjmålingerne,derliggertilgrundforerstatningsudmålingeniNØP,ifølgeafsagtkendelsefraNMKNaf5.februar2014,kunanvendesvejledendeogikkedannegrundlagforforvaltningsafgørelse.BeregningererendviderelavetpåbaggrundafmåledatafraénstøjmålervedNØPtilatfastsættekildestyrkefrade3portalkraner,samt2gaffeltrucks,hvilketerhelturimeligtpåenbyggepladsafNØPsstørrelse.Metroselskabethar,trodsforespørgselfraFANNden2.maj2014(Bilag5;mailtilMetroselskabet),endnuikkeoplysthvilkenstøjmålermanharanvendt.Denanvendtestøjmålersplaceringharafgørendebetydningforregistreringafstøjudbredelsefrabyggepladsensvæsentligstestøjkilder.