Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
L 180 Bilag 8
Offentligt
1374696_0001.png
Til lovforslag nr.
L 180
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den [28. maj 2014]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og
lov om Energinet.dk
(Ophævelse af forsyningspligten, indførelse af leveringspligt, udskydelse af engrosmodellen, naturgasselskabers anvendelse af
økonomiske kompensationer, Energinet.dkʼs fusion med datterselskaber m.v.)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-,
energi- og bygningsministeren har stillet ændringsforslag nr.
1 og 3-8 og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2014 og var til 1.
behandling den 6. maj 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Byg-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren
sendte den 10. februar 2014 dette udkast til udvalget, jf.
KEB alm. del – bilag 159. Efterfølgende udsendtes en sup-
plerende høring, og klima-, energi- og bygningsministeren
sendte den 4. marts 2014 dette supplement til udvalget, jf.
KEB alm. del – bilag 190. Den 23. april 2014 sendte klima-,
energi- og bygningsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Aalborg Portland A/S.
Klima-, energi- og bygningsministeren har over for ud-
valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til klima-, energi- og
bygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret bortset fra et, som forventes besvaret inden 2. be-
handling af lovforslaget.
3. Udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministeren
Klima-, energi- og bygningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
I forhold til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 44,
vedr. § 72 e, stk. 9, ønskes det præciseret, at klima- energi-
og bygningsministeren vil tage hensyn til størrelsen af de
virksomheder, der måtte blive pålagt at indtræde som leve-
randør ved en elhandelsvirksomheds konkurs eller lignende.
Som udgangspunkt vil elhandelsvirksomhederne i denne si-
tuation højst blive pålagt at aftage et antal aftagenumre sva-
rende til 10 pct. af deres aftagenumre på fordelingstidspunk-
tet. Men procentsatsen vil stige, hvis dette er nødvendigt.
Hvis f.eks. markedets største elhandelsvirksomhed går kon-
kurs, og ingen elhandelsvirksomheder har tilmeldt sig forde-
lingsordningen, vil procentsatsen stige i nødvendigt omfang
til at dække behovet, idet alle elhandelsvirksomheder vil få
procentvis samme øgede antal aftagenumre.
I forhold til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 44,
vedrørende § 72 e, stk. 10, ønskes det præciseret, at de fore-
slåede principper for en fordelingsnøgle er et eksempel. Den
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374696_0002.png
2
endelige fordelingsnøgle kan blive anderledes, hvis der fin-
des en anden beregningsmodel, som bedre sikrer en ligelig
fordeling af aftagenumre med forbrug op til 100.000 kWh
og forbrug på 100.000 kWh og derover. Det grundlæggende
er at finde en model, som højst giver ét ekstra aftagenummer
i hver kategori til nogle elhandelsvirksomheder end til de
øvrige, hvis antallet af tildelte aftagenumre ikke kan blive
det samme til alle elhandelsvirksomheder. Undtaget herfra
er dog elhandelsvirksomheder, der har indmeldt et maksi-
mum for antallet af nye aftagenumre ved fordelingen.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et flertal i udvalget (S, RV, SF og KF) indstiller lovfor-
slaget til vedtagelse med de af klima-, energi- og bygnings-
ministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V) indstiller lovforslaget til ved-
tagelse med de af klima-, energi- og bygningsministeren og
[V] stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil dog stem-
me for ændringsforslag nr. X. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
klima-, energi- og bygningsministeren,
tiltrådt af <>:
1)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 6 c, stk. 1, 2. pkt.
udgår »,
stk. 1,«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
2)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 6 c
indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ved fraflytning fra et aftagenummer kan en anden
elforbruger end ejeren uden varsel opsige sin aftale om leve-
ring af elektricitet til aftagenummeret, hvis den pågældende
elforbruger samtidig til elhandelsvirksomheden indsender
dokumentation for fraflytning og indberetter måledata. I det-
te tilfælde bortfalder elforbrugerens betalingsforpligtelse for
fremtidigt elforbrug på aftagenummeret fra fraflytningstids-
punktet. Opsigelsen kan dog tidligst få virkning fra tids-
punktet for opsigelsens modtagelse.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.
[Ret for lejere til at opsige elaftaler uden varsel ved flytning
fra lejemål]
Af
klima-, energi- og bygningsministeren,
tiltrådt af <>:
3)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 6 c, stk. 3, 2. pkt.,
indsæt-
tes efter »hvis der ikke inden«: »udløbet af«.
[Sproglig præcisering]
4)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 6 c, stk. 4, 1. pkt.,
indsæt-
tes efter »afbrudt inden«: »udløbet af«.
[Sproglig præcisering]
5)
I det under
nr. 50
foreslåede
§ 82 a, stk. 2,
ændres »§
82 b, stk. 2« til: »§ 82 b, stk. 1«.
[Rettelse af en henvisningsfejl]
Til § 4
6)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 5
ophæves.«
[Lovteknisk ændring, som betyder, at § 5 ophæves i stedet
for at miste sin virkning]
Ny paragraf
7)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Stk. 1.
I perioden den 1.-15. september 2015 indhenter
Energinet.dk tilkendegivelser fra elhandelsvirksomheder,
der svarer til tilkendegivelser i henhold til § 72 e, stk. 1, 1.
pkt., i lov om elforsyning som indsat ved denne lovs § 1, nr.
44. Tilkendegivelserne er gældende i perioden fra den 1. ok-
tober til den 31. december 2015. § 72 e, stk. 1, 3. pkt., og
stk. 9, i lov om elforsyning som indsat ved § 1, nr. 44, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
For perioden den 1. oktober-31. december 2015
fastlægger Energitilsynet senest den 1. september 2015 til-
læg, der svarer til tillæg fastsat i henhold til § 72 f, stk. 3, i
lov om elforsyning som indsat ved denne lovs § 1, nr. 44.«
[Overgangsbestemmelser, der fra 1. oktober 2015 muliggør
dels anvendelse af fordelingsordningen ved konkurser m.v.,
dels fastsættelse af en ejers betalingsforpligtelse efter for-
slag til § 6 c, stk. 7, i lov om elforsyning]
Til § 7
8)
I
stk. 1
og
4
ændres »bevillingspligtig virksomhed« til:
»forsyningspligtig virksomhed«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 6 c, stk. 1, i lov om elforsyning som foreslået indsat
ved § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag indgår en henvis-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374696_0003.png
3
ning til § 6, stk. ,1 i loven. § 6 som foreslået nyaffattet ved
lovforslagets § 1, nr. 7, indeholder imidlertid kun ét stykke.
Af lovtekniske grunde skal der i tilfælde som dette ikke
medtages en henvisning til stykket. Ændringsforslaget inde-
bærer, at henvisningen til stk. 1 i § 6 udgår.
Til nr. 2
Det stillede ændringsforslag indebærer, at lejere uden
varsel eller bindingsperiode kan opsige deres elaftale, når de
flytter fra et lejemål ved at indsende dokumentation for fra-
flytning og måleraflæsning til elhandelsvirksomheden. Be-
stemmelsen giver ikke forbrugerne ret til at opsige elaftaler
med tilbagevirkende kraft. Det forudsættes, at de praktiske
forhold omkring opsigelsen vil blive effektueret så hurtigt,
som det er teknisk muligt efter elhandelsvirksomhedens
modtagelse af opsigelsen. Formålet med bestemmelsen er at
sikre lejere, der fraflytter med kort frist og inden deres elaf-
tale er løbet ud mod, at husejeren foretager arbejder i leje-
målet med brug af elektricitet, der konteres på lejerens el-
regning i den periode, der går indtil lejerens aftale med el-
handelsvirksomheden er udløbet.
Til nr. 3 og 4
§ 6 c, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 1. pkt., i lov om elforsy-
ning som foreslået indsat ved § 1, nr. 8, i det fremsatte lov-
forslag henvises til en frist på mindst 5 hverdage, som en
ejer skal have til at indgå ny leveringsaftale for ikke at være
bundet af en hidtidig kontrakt om levering af elektricitet.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at det sprogligt præcise-
res, at fristen skal være udløbet, før ejeren kan blive bundet
af kontrakten. Den indholdsmæssige forståelse af bestem-
melsen ændres ikke herved.
Til nr. 5
Det foreslås, at henvisningen til elprisportalen i § 82 a i
lov om elforsyning som foreslået indsat ved § 1, nr. 50, i det
fremsatte lovforslag rettes, således at der henvises til den
foreslåede bestemmelse i § 82 b, stk. 1, som beskriver el-
prisportalen. Herved rettes en henvisningsfejl i det fremsatte
lovforslag, hvor der fejlagtigt var henvist til den foreslåede
bestemmelse i § 82 b, stk. 2, om muligheden for at udbyde
elprisportalen.
Til nr. 6
I forbindelse med forslaget til udskydelse af engrosmo-
dellen til den 1. oktober 2015 med det fremsatte lovforslag,
foreslås de pågældende bestemmelser i lov om elforsyning
genetableret for perioden indtil den 1. oktober 2015, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 10, 14, 16 og 22. Derved overflødiggøres
§ 5 i lov nr. 575 af 18. juni 2013.
§ 5 i lov nr. 575 af 18. juni 2013 indeholder en over-
gangsbestemmelse, der har til formål at undgå enhver tvivl
om, at de bestemmelser i lov om elforsyning, som ifølge lov
nr. 575 fra den 1. oktober 2014 skulle erstattes af de nye be-
stemmelser om engrosmodellen, i perioden frem til engros-
modellens planlagte indførelse den 1. oktober 2014 efter lov
nr. 575 fortsat skal finde anvendelse i deres hidtidige ud-
formning.
Ændringsforslaget medfører, at § 5 i lov nr. 575 af 18. ju-
ni 2013 ophæves den 30. juni 2014 i stedet for at miste sin
virkning samme dato. Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 7
Det fremgår af § 72 e, stk. 1, i lov om elforsyning som
indsat ved § 1, nr. 44, i det fremsatte lovforslag, at der fore-
slås etableret en fordelingsordning for overførsel af elfor-
brugere til en ny elhandelsvirksomhed i de tilfælde, hvor de
mister deres hidtidige elhandelsvirksomhed uden egen
skyld, f.eks. ved elhandelsvirksomhedens konkurs. Det
fremgår af bestemmelsen, at Energinet.dk hvert år i decem-
ber kan indhente tilkendegivelser fra elhandelsvirksomheder
om at være med i fordelingsordningen for det følgende ka-
lenderår.
Ændringsforslaget indebærer, at Energinet.dk allerede i
september 2015 kan indhente tilkendegivelser fra elhandel-
svirksomhederne om at være med i fordelingsordningen
med henblik på at sikre, at fordelingsordningen allerede kan
finde anvendelse fra den 1. oktober 2015. Tilkendegivelser-
ne indhentet på baggrund af ændringsforslaget vil være gæl-
dende fra den 1. oktober til den 31. december 2015.
Det fremgår endvidere af § 72 f, stk. 3, i lov om elforsy-
ning som indsat ved § 1, nr. 44, i det fremsatte lovforslag, at
Energitilsynet skal fastsætte pristillæg. Pristillæggene vil
dels indgå i fastsættelsen af prisen for elektricitet, der leve-
res til forbrugere, hvis aftagenumre i medfør af fordelings-
ordningen bliver overført til en anden elhandelsvirksomhed.
Dels vil tillæggene indgå i fastsættelsen af en ejers beta-
lingsforpligtelse efter forslaget til § 6 c, stk. 7, i lov om el-
forsyning, jf. § 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag, i de tilfæl-
de, hvor der i en periode ikke foreligger en anden aftale om
levering af elektricitet til et aftagenummer. Efter det frem-
satte lovforslag skal Energitilsynet fastlægge tillæggene se-
nest den 1. december hvert år for det følgende kalenderår.
Ændringsforslaget indebærer, at Energitilsynet allerede i
september 2015 vil kunne fastsætte tillæggene med henblik
på at sikre, at prisfastsættelser i forbindelse med fordelings-
ordningen og i forbindelse med den nævnte betalingsforplig-
telse for ejeren vil blive mulig fra den 1. oktober 2015. Til-
læggene vil være gældende for perioden den 1. oktober til
den 31. december 2015.
Til nr. 8
Ændringsforslaget indebærer en sproglig præcisering af §
7, stk. 1 og 4, i det fremsatte lovforslag, således at det bliver
klart, at bestemmelserne ikke finder anvendelse på anden
bevillingspligtig virksomhed end forsyningspligtig virksom-
hed.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Sanne Bjørn (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374696_0004.png
4
Karsten Hønge (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V)
Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen (DF)
Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374696_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 180
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og bygningsministe-
ren
2
Henvendelse af 6/5-14 fra Aalborg Portland A/S
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministeren
7
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 180
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/5-14 fra Aalborg Portland
A/S, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at sikre lejere, der fraflytter med kort frist og inden deres el-
aftale er løbet ud, mod, at husejeren foretager arbejder i lejemålet med
brug af el, der konteres på lejerens elregning i den periode, der går
indtil lejerens aftale med elselskabet er udløbet, ved at indføre en præ-
cis definition på tidspunktet af ophør af hæftelse i § 6 c, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at elforbrugere, som i dag køber el gennem en leve-
randør under forsyningspligten og som ikke skifter leverandør efter
indførelsen af leveringspligtordningen og engrosmodellen, ikke bliver
udnyttet af deres elselskab gennem stigende priser, til klima-, energi-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at faktureringsreglerne ikke stiller sig hindrende i
vejen for, at elhandleren, som et konkurrenceparameter, kan lade net-
og systemydelsen indgå som en integreret del af elprisen, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oversende en tidsplan for implementering af engrosmodel-
len startende fra det tidspunkt, hvor SKAT og Energistyrelsen senest
træffer beslutning vedrørende fremadrettede opkrævningsmetoder af
skatter og afgifter, og frem til den 1. oktober 2015, til klima-, energi-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvorledes Folketinget kan stille Aalborg Por-
tland A/S, således at de forhold, der skyldes en korrekturfejl i elforsy-
ningsloven, afhjælpes, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om begrundelsen for, at lovforslaget opererer med en så lang pe-
riode som 5 måneder som overgrænse for kravet om sikkerhedsstillel-
se, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar her-
2
3
4
5
6
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374696_0006.png
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Spm., om regeringen er villig at forkorte overgrænsen for kravet om
sikkerhedsstillelse, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvordan Energitilsynet agter at sikre, at de årlige prisunder-
søgelsers resultat bliver tydelige for borgerne, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oversende en beskrivelse af regeringens planer om en op-
lysningsindsats om »systemskiftet« over for borgerne, til klima-, ener-
gi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen allerede i forbindelse med, at prisbeskyttelsen
ophører den 1. oktober 2014, agter at lave en oplysningsindsats over
for borgerne, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad der forstås ved begrebet »særlig grund« i den foreslåe-
de § 6 b, stk. 3, om dårlige betalere, til klima-, energi- og bygningsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan bestemmelserne om, at RKI får en betydelig rolle i
definitionen af »dårligere betalere«, stiller borgerne retssikkerheds-
mæssigt i forhold til i dag, til klima-, energi- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det betyder, at der kan lægges afgørende vægt på, om
borgeren er registreret i RKI, til, til klima-, energi- og bygningsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan borgerens retsstilling er i en situation, hvor borge-
ren opfatter sig som uretmæssigt placeret i RKI’s register, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorledes det sikres, at små og mellemstore virksomheder
kan få leveret el på rimelige vilkår, til klima-, energi- og bygningsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om et ændringsforslag, der sikrer, at Aalborg Portland A/S (og
andre) stilles som om, der ikke var lavet en korrekturfejl i lov nr. 641
af 12. juni 2013, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at tage initiativ til at udarbejde en udredning om, hvordan de
praktiske regler og rådgivning for at sikre gennemførelsen af lovfor-
slagets formulering om, at »lovforslaget ikke medfører ændringer af
socialt udsattes stilling – herunder muligheder for evt. at få hjælp til at
betale elregningen«, vil kunne være på plads i god tid inden oktober
2015, til klima-, energi- og bygningsministeren