Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
L 180
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 9. maj 2014 stillet mig følgendespørgsmål 13til L 180, stillet efter ønske fra Steen Gade (SF), som jeg hermed skalbesvare.Spørgsmål 13
Ministeren19. maj 2014J nr. 2013-3324/
"RKI tildeles i lovforslaget en betydelig rolle i definitionen på ”dårlige betalere”.Hvordan stiller det borgerne retssikkerhedsmæssigt i forhold til i dag?"SvarI dag kan de ikke-forsyningspligtige virksomheder afvise at handle med kunder, somvirksomhederne ikke ønsker at handle med. Forbrugere, som vurderes at væredårlige betalere, kan derfor risikere, at de ikke kan indgå aftaler om levering afelektricitet med andre elhandelsvirksomheder end deres forsyningspligtigevirksomhed. Den forsyningspligtige virksomhed kan kræve sikkerhedsstillelse forfremtidige betalinger, hvis der er særlig grund til at forvente manglende betalingsevneeller betalingsvillighed fra en forbruger. Ved vurderingen heraf skal denforsyningspligtige virksomhed ikke udelukkende lægge vægt på, om forbrugeren erregistreret i RKI. Virksomheden skal tillige lægge vægt på forbrugerensbetalingsmønster hos den forsyningspligtige virksomhed. Hvis forbrugeren ikke stillerden fornødne sikkerhed, kan den forsyningspligtige virksomhed tage skridt til atafbryde forsyningen.Efter gældende ret har dårlige betalere således ikke en beskyttet ret til at skifteelhandelsselskab. Med indførelsen af leveringspligten vil alle husholdningsforbrugerefå ret til at skifte elhandelsvirksomhed, uanset om de er dårlige betalere. Dette hargivet anledning til en bekymring fra elhandelsvirksomhedernes side for, om dårligebetalere vil få mulighed for at skifte fra elhandelsvirksomhed til elhandelsvirksomheduden at betale sine regninger. Muligheden for at kræve sikkerhedsstillelse som vilkårfor at indgå en aftale med en ny kunde, som vurderes at være dårlig betaler, er etværn mod dette.For at gøre det muligt for elhandelsvirksomhedernei praksis at identificere dehusholdningsforbrugere, som må forventes at være dårlige betalere, før der indgåsen aftale, er der behov for, at virksomhederne skal kunne lægge vægt på etparameter, som de kender, selvom de endnu ikke kender den relevante kunde.Derfor er der åbnet for muligheden for, at virksomhederne kan lægge afgørendevægt på, om en ny kunde er registreret i RKI eller lignende opgørelser.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Hvis en elhandelsvirksomhed ønsker at stille krav om sikkerhedsstillelse som vilkårfor at fortsætte et eksisterende kundeforhold, skal der fortsat lægges vægt påkundens betalingshistorik. Denne vurdering er således ikke ændret i forhold tilgældende praksis.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen