Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 196 Bilag 4
Offentligt
1369782_0001.png
1369782_0002.png
1369782_0003.png
1369782_0004.png
Til Børne og Undervisningsudvalget
Vi fremsender hermed materiale som grundlag for vores foretræde for Børne- og Undervisnings-udvalget tirsdag den 20. maj kl.Det drejer sig om Produktionsskoleforeningens og Forstanderkredsen for produktionsskoler ogProduktionshøjskolers udvalgte kommentarer og forslag til ændringer i lovforslagene L195 ogL196.Det drejer sig om følgende 4 områder:1. Overgang fra målrettet forløb på produktionsskolen til G2 på erhvervsskolen2. Tovholderfunktionen på KUU3. At elever først optages på KUU efter et praktisk afklaringsforløb på produktionsskolen4. Administrative fællesskaberAd 1.Vi foreslår følgende indføjet i lovforslaget om EUD:”En elev, der har gennemført et forløb på produktionsskolen målrettet en erhvervsuddannelse,kan optages på G2 igennem et meritgivende kombinationsforløb på erhvervsskolen.”Begrundelse:Når adgangskravene til erhvervsuddannelserne bliver skærpet og konkretiseret inden for deenkelte fag, vil det også skærpe kravene til produktionsskolernes måde at arbejde på, særligt forden gruppe som skal tage en erhvervsuddannelse med start på G2.Der stilles krav om forandring til både erhvervsskoler og produktionsskoler.Udfordringen består således i at indføreet særligt spori form af de målrettede forløb, der erforudsat i EUD-aftalens afsnit om styrkelse af produktionsskolernes rolle, og som kan føre til, atden unge kan blive optaget på grundforløb 2 (G2) under de nye adgangsforudsætninger og i øvrigtvurderes i stand til at gennemføre uddannelsen.I de målrettede forløb vil der ud over produktionsskolens værkstedsundervisning indgåundervisning efter anden uddannelseslov på anden uddannelsesinstitution, virksomhedspraktiksamt meritgivende kombinationsforløb på erhvervsskolen m.v.Aftale om overgangen til og indholdet af sådanne målrettede forløb indskrives i den ungesforløbsplan efter samtale med den unge. Optagelsesvejen via de målrettede forløb tilerhvervsuddannelsen skal bero på følgende vurderinger:1. Kompetencebeviset fra elevens forløb på produktionsskolena. Faglige kompetencer tilegnet på produktionsskolenb. Praktikopholdc. Kombinationsforløbd. Undervisning efter anden uddannelseslov
2. Produktionsskolens vurdering eller sikring af, at eleven kan dansk og matematik på detfornødne niveau.3. En helhedsvurdering fra produktionsskolen, hvori der indgår de personlige og socialekompetencer, om, hvorvidt eleven samlet set vil have forudsætninger for at gennemføreerhvervsuddannelsen.4. Gennemførelse af et meritgivende kombinationsforløb på erhvervsskolen, hvorerhvervsskolen harselvstændigmulighed for at bedømme, om eleven kan optages påerhvervsuddannelsen.
FORSLAG TIL ÆNDRING I FORHOLD TIL EUDVi foreslår, at disse rammer for og krav til de målrettede forløb indskrives undervisnings-ministeriets bekendtgørelse om indhold og tilrettelæggelse af produktionsskoletilbud m.v.Ligeledes foreslår vi, at denne ordning indskrives i erhvervsuddannelsesloven som en særligoptagelsesvej til G2 efter et meritgivende kombinationsforløb og på baggrund afproduktionsskolens vurderinger. Dette kan ske ved en tilføjelse til den nye bestemmelse § 5aunder pkt. 4 i lovudkastet.”En elev, der har gennemført et forløb på produktionsskolen målrettet en erhvervsuddannelse,kan optages på G2 igennem et meritgivende kombinationsforløb på erhvervsskolen.”Vi ønsker ikke at slække på kravene, men vi ønsker at give unge der lærer på en anden mådemulighed for også at forberede sig målrettet til en erhvervsuddannelse.Ad 2.Tovholderfunktion i KUUNedenstående fra forligs teksten er slet ikke gjort tydeligt i det fremlagte lovforslag.I aftalen af 24. februar om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelse er det i afsnit 6.4. omstyrkelse af produktionsskolernes rolle anført følgende vedr. KU:”Produktionsskolerne skal i vidt omfang forestå eller indgå i de lokale institutionssamarbejder, derskal udbyde Kombineret Ungdomsuddannelse”. (S. 27, afsnit 6.4, 1. afsnit, 2. Punktum)”Foreslåede samarbejdsopgaver.Produktionsskolerne vil efter forslaget skulle spille en central rolle som koordinerendeudbyder afKombineret Ungdomsuddannelseeller som deltager i de lokale institutionssamarbejder, der skaludbyde denne uddannelse”. (S. 28, boks 4: Produktionsskolernes opgaver, sidste afsnit)
I lovteksten står der følgende:Med henblik på at skabe størst mulig fleksibilitet er der ikke foretaget en prioritering af, hvordanet konkret institutionssamarbejde skal sammensættes. Der stilles således ikke krav om, atbestemte institutionstyper skal indgå, eller krav om antallet af medvirkende institutioner.Ligeledes er det ikke fastlagt, hvilken institutionstype, der skal varetage opgaven somtovholderinstitution, men det forudsættes, at institutionen besidder den fornødne administrativekapacitet hertil.FORSLAG TIL ÆNDRING I KUUFølgende foreslås medtaget i bemærkningerne:”Ifølge aftalen af 24. februar 2014 vil produktionsskolerne skulle spille en central rolle somkoordinerende udbyder af Kombineret Ungdomsuddannelse"Ad 3.At elever først optages på KUU efter et praktisk afklaringsforløb på en produktionsskole.Der er klar evidens for, at de unge, der ikke er afklarede og ikke er i stand til umiddelbart efter 9.og 10. klasse at påbegynde en ungdomsuddannelse, har brug for et ikke-bogligt, praktisk forløb tilat blive afklaret. Produktionsskolerne tilbyder sådanne individuelt tilrettelagte afprøvnings- ogafklaringsforløb med henblik på efterfølgende udslusning til uddannelse, det være sig til enordinær erhvervsuddannelse, EGU, STU, PBE eller efter lovforslaget nu også en KUU.En ordning med, at optagelse på KUU i vidt omfang må ske på grundlag af et ordinærtproduktionsskoleforløb skal sikre, at unge først starter, efter at de er blevet afprøvet gennemreelle værkstedsaktiviteter og altså ikke på grundlag af en vejledningssamtale.Vi finder det specielt problematisk, hvis man i vejledningen af 9.-10. klasseelever ikke anbefalerdenne mulighed, idet der vil være unge, der i stedet for en visitation til KUU, gennem afprøvningpå produktionsskolen viser sig at kunne gennemføre en erhvervsuddannelse eller en EGU.Kombineret Ungdomsuddannelse bør således være en udslusningsmulighed for blandt andetproduktionsskolerne og dermed også en mulighed for at anvende KUU i en periode, så de ungebliver yderligere styrket fagligt og personligt for evt. at stige af undervejs til enerhvervsuddannelse.
Forslag til ændring i lovforslaget:”Optagelse til kombineret ungdomsuddannelse skal endvidere så vidt muligt ske på grundlag afet afklarende forløb på en produktionsskole”.Tilføjelsen kan ske ved et nyt stk. 3 i lovudkastets § 3, således at de efterfølgende stk. bliverhenholdsvis stk. 4 og stk. 5.1Ad 4.Administrative fællesskaberI lovforslag om ny EUD optrådte der lige pludselig et forslag om administrative fællesskabermellem erhvervsskoler og produktionsskoler m.m..Det var ikke med i det lovforslag der blev sendt til høring.Det er helt nyt for os. Vi har aldrig været i drøftelser med ministeriet omkring dette, ligesom viheller ikke har hørt det som et ønske fra skolerne eller fra ministeriet.Derfor må vi spørge om der er udarbejdet en analyse der konkluderer at det er nødvendigt?I forliget tales om en styrkelse af produktionsskolernes rolle. Skal det ske ved at erhvervsskolerneskal kunne varetage administrationen af produktionsskolerne?Reformen har netop peget på, at vi hver især skal gøre hvad vi er gode til.Allerede i dag har en lang række skoler et tæt samarbejde med erhvervsskolerne, der sidderrepræsentanter fra erhvervsskolerne i mange bestyrelser af produktionsskolernes bestyrelse.Fordi vi netop har ønsket et samarbejde omkring vores unge, med det udgangspunkt at vi hverisær gør det vi er bedst til.1
Lovudkastets § 3 er her citeret med det anførte ændringsforslag (ændringer fremhævet med fed skrift):
§ 3.Ungdommens Uddannelsesvejledning træffer afgørelse om, hvorvidt unge kan optages til kombineretungdomsuddannelse.Stk. 2.Optagelse til kombineret ungdomsuddannelse kan kun ske, når Ungdommens Uddannelsesvejledning i denunges bopælskommune har vurderet, at den unge er omfattet af målgruppen, jf. § 2, stk. 2, og denne kan rummesinden for det antal uddannelsespladser, der er fastsat for det lokale dækningsområde efter § 5.

Stk. 3.

Optagelse til kombineret ungdomsuddannelse skal endvidere så vidt muligt ske på grundlag af et afklarendeforløb på en produktionsskole

Stk. 4.

For unge, der optages til kombineret ungdomsuddannelse, udarbejder Ungdommens Ud-dannelsesvejledning isamråd med eleven en uddannelsesplan. Uddannelsesplanen udarbejdes på grundlag af en vurdering af elevenskompetencer. I uddannelsesplanen angives målet med elevens uddannelsesforløb, varigheden heraf, jf. § 9, samteventuelle forhold, der kræver særlig hensyntagen ved tilrettelæggelsen af forløbet.

Stk. 5.

Undervisningsministeren kan fastsætte regler om adgang optagelse til uddannelsen, herunder om fasteoptagelsesterminer.