Tak.
Som jeg også har været inde på tidligere, gik vi jo fra konservativ side ind i det her arbejde med Vækstplan Fødevarer, herunder ændringerne af randzonerne, netop fordi vi mener, at det er rigtig vigtigt, når vi taler miljø, at vi får nogle klare miljømål, og at det er let definerbart, hvad vi går efter, og hvordan vi gør det.
Det er nødvendigt, at den miljøindsats, vi gør, er målrettet, at den er virkningsfuld, at den er til at gennemskue, at den er til at gennemføre, og at der rent faktisk kommer resultater.
Derfor har det været vigtigt for os at være med i den her aftale om at lave randzoner der, hvor det var relevant.
Det blev godt nok temmelig forhastet, og det var nok en lidt – det viser sig jo også med det forløb, der har været her i Folketingssalen – overilet måde at forhandle på, hvor vi blev kastet ud i noget, hvor der måske godt kunne have været en lidt bedre forberedelse.
Vi forventede to ting i forbindelse med aftalen, og det var muligvis naivt.
Når regeringen opstillede nogle klare kriterier for, hvor vi skulle have randzoner, og hvordan vi nemt kunne definere randzoner, forventede vi, at når regeringen sagde, at det betød 25.000 ha, var det, fordi man allerede vidste, at de let definerbare mål, man havde opsat, svarede til de 25.000 ha.
Ud af det afledte vi også, at så måtte man jo forvente, at det var nogenlunde til at skrive ned og ikke mindst vise på et kort.
Derfor bad vi om at få nogle kort, så vi alle sammen og naturligvis de landmænd, som skal føre det her ud i livet, ud i virkeligheden, ved, hvad de har at forholde sig til.
Det er derfor glædeligt, at ministeren nu, netop mens vi har siddet hernede i salen, også er kommet med en skriftlig tilkendegivelse af, at administrationskortene forventes omkring den 1.
august, og også at ministeren selvfølgelig tilkendegiver, at man ønsker at stille de her kort til rådighed så hurtigt som muligt.
Jeg må ærligt indrømme, at vi havde håbet, at det var en garanti for, at de kort forelå, helst inden vi var færdige med behandlingen her i Folketingssalen, men i det mindste da en garanti for, at de kommer den 1.
august.
Vi vurderer, at vi med det skriftlige svar, der ligger fra ministeren nu, godt vil støtte forslaget, fordi ministeren har tilkendegivet, at de her kort kommer.
Nu så ministeren ud, som om han rykkede lidt på sig, så det kan være, at ministeren går på talerstolen her lige om lidt, og jeg håber derfor, at ministeren også vil glæde os med en tilkendegivelse af, at det her med »forventes omkring den 1.
august« ikke er et spørgsmål om, at der pludselig kan gå 2-3 måneder ekstra, men at det er et spørgsmål om, at vi ikke er helt sikre på, om det bliver i slutningen af juli eller i løbet af den 4.-5.
august.
Det ville være rigtig rart at få en tilkendegivelse af, at det her med »forventes omkring den 1.
august« er meget tæt på den 1.
august og så tæt, som det overhovedet kan lade sig gøre.
Vi forventer, at det med det svar, der ligger nu, har den betydning.
Jeg håber, ministeren vil gå herop og bekræfte det.
Da vi jo ønsker en bedre definerbarhed, lettere definerbarhed, klarere miljømål i den miljøindsats, vi laver, så mener vi, at der vil være tale om en forbedring af den miljøindsats, vi laver – en miljøindsats, der laves der, hvor det virker, og det må være det, vi arbejder ud fra.
Som flere andre også har været inde på, er det rigtig vigtigt, at vi i fremtiden når dertil, at vi måler meget konkret og sætter ind lige præcis der, hvor tingene har en effekt.
Vi glæder os til, at den del af aftalen på et tidspunkt bliver udmøntet.
Vi ærgrer os lidt over, at den ikke allerede er i gang, men i hvert fald mener vi, at vi med det her tiltag får en bedre, mere præcis indsats omkring vores randzoner, og på den baggrund støtter vi forslaget.