Kulturudvalget 2013-14
L 20 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 20
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Kulturudvalget den 18. december 2013
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om mediestøtte[af kulturministeren (Marianne Jelved)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2013 og var til1. behandling den 8. oktober 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Ud-valget afgav betænkning den 11. december 2013. Lovforsla-get var til 2. behandling den 17. december 2013, hvorefterdet blev henvist til fornyet behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behand-ling, tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling.Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar-tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker,at partierne stemte for regeringens ændringsforslag ved 2.behandling. Venstre, Dansk Folkeparti og Det KonservativeFolkeparti stemte tillige for de af Dansk Folkeparti stilledeændringsforslag ved 2. behandling.Efter ønske fra mindretallet er kulturministerens svar påudvalgets spørgsmål nr. 5, 6, 7, 11 og 12 optrykt som bilag 2til betænkningen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Jan Johansen (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)Mogens Jensen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Zenia Stampe (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Ole Sohn (SF) Annika Smith (SF) Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Kim Andersen (V) Anni Matthiesen (V)nfmd.Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V)Flemming Damgaard Larsen (V) Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF)Karin Nødgaard (DF) Pia Kjærsgaard (DF) Mette Bock (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)
474522
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)
811
AX015635
2
Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
1615129
Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
111
3
Bilag 1Oversigt over bilag efter afgivelse af betænkning over L 20Bilagsnr. Titel7Betænkning afgivet den 11/12-1381. udkast til tillægsbetænkning
4
Bilag 2Nogle af udvalgets spørgsmål til kulturministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra V, DF, KF og LA.Spørgsmål 5:Ministeren bedes redegøre for, om Kommissionen i statsstøttemeddelelse (C (2013)7870 final, SG-Greffe(2013) D/19098) side 2 (pkt 2(4)) samt side 9 (pkt2 (22)), hvoraf det fremgår, at godkendelsen ude-lukkende gælder for en 6-årig periode med revision efter 3 år indbefatter, at statsstøttegodkendelsen ertidsafgrænset?Svar:Punkt 4 og punkt 22 i Kommissionens afgørelse af 20. november 2013, som der henvises til i spørgsmå-let, indebærer, at Kommissionens godkendelse af den foreslåede mediestøtteordning er begrænset til enperiode på 6 år. Dette er i overensstemmelse med sædvanlig praksis og betyder, at støtteordningen skalanmeldes til og godkendes af Kommissionen på ny senest 6 år efter at ordningen er trådt i kraft, hvis Dan-mark på dette tidspunkt ønsker at forlænge ordningen.Hvis den revision af loven, som skal foretages senest i folketingsåret 2016-2017, jf. lovforslagets § 19,medfører ændringer i den godkendte støtteordning, eller hvis der i øvrigt inden udløbet af 6-års periodenforetages ændringer i ordningen, vil disse ændringer som udgangspunkt også skulle anmeldes til og god-kendes af Kommissionen før de træder i kraft.Spørgsmål 6:Ministeren bedes redegøre for, hvad Kommissionen i statsstøttemeddelelse (C (2013)7870 final, SG-Greffe(2013) D/19098) bygger følgende vurdering på »the cap combined with the budgetary limits of thescheme implies that the individual aid intensities are expected to be significantly lower than 35 %. (…)Following this, the main part of the scheme is rather considered to lead to aid intensities of maximum 25%« set af lyset af, at der ikke fremgår en lignende vurdering I lovforslaget.Svar:Det citat, der er anført i spørgsmålet, indgår i en længere sammenhæng i punkt 38 i Kommissionensafgørelse.I forbindelse med de politiske forhandlinger om en ny mediestøtteaftale indhentede Kulturstyrelsen i ef-teråret 2012 oplysninger om de eksisterende mediers redaktionelle omkostninger for 2011 med henblik påat kunne estimere produktionsstøtten til de eksisterende medier under den nye ordning. Der er tale omfortrolige oplysninger vedrørende de enkelte mediers forretningsforhold.På baggrund af de indhentede oplysninger har Kulturstyrelsen skønnet, at ca. 55-60 eksisterende medierforventes at kunne opnå støtte under hovedordningen, og at ca. 18 medier forventes at kunne opnå støtteunder overgangsordningen.På grundlag af de samme oplysninger har Kulturstyrelsen endvidere foretaget en foreløbig beregning afstøtteintensiteten under hovedordningen. Beregningerne viser, at støtteintensiteten højst forventes at ud-gøre knap 25 % på individuelt niveau, når tallene for 2011 lægges til grund. Beregningerne har væretfremsendt til Kommissionen.Jeg antager derfor, at det er disse oplysninger, der ligger til grund for Kommissionens bemærkningerherom i punkterne 5 og 38 i Kommissionens afgørelse.Endvidere bemærkes, at støtten fordeles proportionalt i forhold til mediernes redaktionelle udgifter, dogsåledes, at støtten til det enkelte medie ikke kan overstige 17,5 mio. kr. pr. år eller 35 % af de redaktionel-
5
le udgifter. I kraft af, at støtten fordeles proportionalt er det naturligt, at procentsatsen er ens for de me-dier, der ikke rammer loftet på 17,5 mio. kr.I forbindelse med notifikation af statsstøtteordninger til Kommissionen er det til brug for Kommissio-nens vurdering af støttens forenelighed med det indre marked, normal praksis både at oplyse om ordnin-gens maksimale støtteintensitet, og om den forventede faktiske støtteintensitet.Spørgsmål 7:Vil ministeren redegøre for, hvad der er baggrunden for, at Kommissionen i statsstøttemeddelelse(C(2013)7870 final, SG-Greffe(2013) D/19098) side 2 (pkt 2 (5)) kan anslå, at der vil være 55-60 medier,der vil få gavn af støtte. Hvad er det for oplysninger, regeringen har givet til Kommissionen, som giveranledning til denne forventning set i lyset af, at der ikke i lovforslaget fremgår forventet antal, udelukken-de antal ansøgere i 2012?Svar:På baggrund af de oplysninger, som blev indhentet i forbindelse med de politiske forhandlinger om enny mediestøtteaftale, jf. min besvarelsen af spørgsmål nr. 6 (L 20), vurderede Kulturstyrelsen, at ca. 55-60medier vil kunne opnå støtte under hovedordningen. Tallet omfatter dels de medier, der får distributions-støtte efter de eksisterende ordninger, og som forventes at opfylde betingelserne for støtte under den nyehovedordning, dels eksisterende internetmedier, som ikke hidtil har været berettiget til støtte.Det er almindelig praksis, at der i forbindelse med notifikation af en støtteordning til Kommissionenoplyses om det forventede antal støttemodtagere. Jeg antager, at det er disse oplysninger, der ligger tilgrund for Kommissionens bemærkninger herom i punkt 5 Kommissionens afgørelse.Spørgsmål 11:Vil ministeren uddybe, hvordan ministerens udtalelse af 18. november 2013: »Dermed tager støtten høj-de for nutidens mediebillede, hvor nyheder formidles gennem både papiravis, internet og mobile platfor-me« og i pressemeddelelsen: »Mediestøtten er godkendt i EU«, stemmer overens med en del høringssvar,der påpeger, at lovudkastet og bemærkninger primært afspejler det trykte omnibusmarked, jf. ministerietskommenterede høringsnotat?Svar:Det er korrekt, at det fremgår af ministeriets sammenfatning af høringssvarene i det kommenterede hø-ringsnotat, at det i en del af høringssvarene bemærkes, at lovudkastet og bemærkningerne primært afspej-ler det trykte omnibusmediemarked. Jeg skal dog henlede opmærksomheden på det foregående afsnit isammenfatningen, hvoraf det fremgår, at lovforslaget om mediestøtte generelt hilses velkommen, og atder i de indkomne høringssvar umiddelbart er en positiv indstilling over for, at støtteordningen omlæggesfra distributionsstøtte til støtte til redaktionelt indhold uanset platform, ligesom der gives mulighed for, atinternetmedier nu også kan komme i betragtning til mediestøtten.Spørgsmål 12:Er ministeren villig til at genoverveje kravet om antal af årsværk, såfremt det viser sig, at kravet mind-sker mediepluralismen og formidlingen af samfundspolitiske nyheder, herunder den demokratiske debat,og at lovens dispensationsmuligheder for dette ikke opvejer denne formindskelse, i de danske lokalmiljø-er inden folketingsåret 2016-2017?Svar:Det fremgår af lovforslaget, at der senest tre år efter ordningens ikrafttræden politisk tages stilling til,om der er behov for at revidere ordningen ud fra erfaringerne med administrationen af lovens tilskudsord-ninger. Til brug for den politiske stillingtagen gennemføres en evaluering af de i denne lov omfattendetilskudsordninger med henblik på en vurdering af, hvorvidt loven fungerer efter hensigten samt om dele
6
af loven eventuelt har medført uhensigtsmæssige virkninger. Det vil være naturligt, at der i forbindelsehermed, tages stilling til, om kravet om antal redaktionelle årsværk har fungeret efter hensigten.