Skatteudvalget 2013-14
L 200 Bilag 8
Offentligt
1396323_0001.png
2. september 2014
J.nr. 13-0250471
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 200 - Forslag til lov om ændring af virksomhedsskatteloven (Indgreb mod
utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen ved indskud af privat gæld m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af virksomhedsskatteloven (Indgreb mod utilsigtet
udnyttelse af virksomhedsordningen ved indskud af privat gæld m.v.) (L 200)
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
”Forslag
til
Lov om ændring af virksomhedsskatteloven og kildeskatteloven
(Indgreb mod utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen ved indskud af privat
gæld m.v.)”.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
2)
Nr. 2
affattes således:
”2. I
§ 10
indsættes som
stk. 6-9:
”Stk. 6.
Stilles aktiver i virksomhedsordningen til sikkerhed for gæld, der ikke
indgår i virksomhedsordningen, anses det laveste beløb af enten gældens kursvær-
di eller sikkerhedsstillelsens størrelse for overført til den skattepligtige, jf. dog stk.
7-9. Opgørelsen af beløbet sker på det tidspunkt, hvor der stilles sikkerhed.
Stk. 7.
Stk. 6 finder ikke anvendelse, hvis sikkerhedsstillelsen er foretaget som led
i en sædvanlig forretningsmæssig disposition.
Stk. 8.
Stk. 6 finder ikke anvendelse for gæld med pant i ejendomme omfattet af §
1, stk. 3, 2. og 3. pkt., i det omfang gælden ikke overstiger ejendomsværdien med
tillæg af udgifter til forbedringer, som er foretaget efter fastsættelsen af ejendoms-
værdien, eller den kontante anskaffelsessum for den del af ejendommen, der tjener
til bolig for den skattepligtige. Vurderingen efter 1. pkt. foretages på det tidspunkt,
hvor der gives pant i ejendommen.
Stk. 9.
Stk. 6 finder ikke anvendelse for sikkerhedsstillelse, der etableres fra og
med den 11. juni 2014 til og med den 31. december 2017, i det omfang sikker-
Side 2 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0003.png
hedsstillelsen afløser en sikkerhedsstillelse, der eksisterede den 10. juni 2014, og
beløbsmæssigt ikke overstiger denne.””
[Lempelse af reglerne om sikkerhedsstillelse]
3)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 11, stk. 4,
ændres ”betingelserne efter stk. 1,
1. pkt., opfyldt,” til: ”betingelserne i stk. 1, 1. pkt., opfyldte,”.
[Sproglig justering af den foreslåede bestemmelse]
4)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ӥ 01
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret
senest ved § 3 i lov nr. 274 af 26. marts 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 26 A, stk. 6,
indsættes efter
1. pkt.:
”Det er endvidere en betingelse for overtagelse efter stk. 5, at overdragerens even-
tuelle negative indskudskonto er udlignet inden overtagelsen.”
[Værnsregel mod delvis overdragelse af en negativ indskudskonto]
2.
I
§ 26 A, stk. 7, 2. pkt.,
ændres ”2. pkt.” til: ”3. pkt.””
[Redaktionel ændring]
Til § 2
5)
Det under
stk. 4
foreslåede
2. pkt.
udgår.
[Reguleringen af fordeling af udgifter udgår og indskrives i et særskilt stykke]
6)
Stk. 5
affattes således:
”Stk. 5.
Står aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld,
der ikke indgår i virksomhedsordningen, den 1. januar 2018, kan der, så længe
Side 3 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0004.png
aktiverne står til sikkerhed, ikke foretages foreløbig beskatning efter virksomheds-
skattelovens § 10, stk. 2, for indkomst erhvervet fra og med den 1. januar 2018.
Hvis et eller flere af aktiverne, jf. 1. pkt., var stillet til sikkerhed den 11. juni 2014,
overføres et beløb svarende til eventuelt virksomhedsoverskud i perioden fra og
med den 11. juni 2014 til og med den 31. december 2017, der er beskattet forelø-
bigt efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2, til den skattepligtige med virkning
fra den 1. januar 2018. Virksomhedsskattelovens § 10, stk. 7 og 8, som indsat ved
denne lovs § 1, nr. 2, finder tilsvarende anvendelse.”
[Begrænsning i muligheden for at spare op, hvis der er stillet sikkerhed]
7)
Stk.
6, 1. pkt.
affattes således:
”Stk. 6.
Stk. 5 og 8 og § 1, nr. 6, finder ikke anvendelse, hvis den numeriske
værdi af en negativ saldo på indskudskontoen såvel primo som ultimo indkomst-
året begge med tillæg af en eventuel sikkerhedsstillelse den 11. juni 2014, ikke
overstiger 500.000 kr.”
[Forhøjelse af bagatelgrænse samt ændring af et anvendt begreb]
8)
I
stk. 6
indsættes som
3. og 4. pkt.:
”Ved
opgørelsen af bagatelgrænsen efter 1. pkt. finder virksomhedsskattelovens §
10, stk. 7 og 8, som indsat ved denne lovs § 1, nr. 2, tilsvarende anvendelse. Sik-
kerhedsstillelse, jf. 1. pkt. opgøres som det laveste beløb af enten gældens kurs-
værdi eller sikkerhedsstillelsens størrelse pr. 11. juni 2014.”
[Opgørelsen af den foreslåede bagatelgrænse justeres]
9)
Efter
stk. 6
indsættes som
stk. 7-9:
”Stk. 7.
Ved en opdeling af indkomstårets indkomst i flere perioder, jf. stk. 4 og 5,
skal udgifter vedrørende indkomståret, der ikke kan henføres til et bestemt tids-
punkt, fordeles forholdsmæssigt på perioderne. Den skattepligtige kan dog vælge
at fordele virksomhedens skattepligtige overskud forholdsmæssigt på perioderne.
Stk. 8.
Skattepligtige, der anvender reglerne i afsnit I i virksomhedsskatteloven,
kan omgøre valg af selvangivne oplysninger for indkomståret 2013 vedrørende
overførsel af finansielle aktiver og passiver og indskud, jf. virksomhedsskattelo-
vens § 2, stk. 5, 2. pkt., samt beløb, der er bogført på mellemregningskontoen, jf.
virksomhedsskattelovens § 4 a, stk. 1. Skattepligtige kan kun omgøre valg, jf. 1.
pkt., hvis de omfattes af denne lovs § 1, nr. 6, eller de har stillet aktiver, der indgår
Side 4 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0005.png
i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i virksomhedsord-
ningen, den 11. juni 2014. 2. pkt. finder ikke anvendelse for skattepligtige, der
omfattes af stk. 6. Omgørelse efter 1. pkt. kan meddeles til og med den 31. decem-
ber 2014.
Stk. 9.
§ 01,
nr. 1, har virkning for selvangivelsesvalg, jf. kildeskattelovens § 26 A,
stk. 6, som ændres ved denne lovs § 01, nr. 1, der meddeles fra og med den 3. sep-
tember 2014.”
[Forslag til yderligere overgangsbestemmelser i forbindelse med indgrebet]
Til § 3
10)
I
stk. 1
ændres ”indkomståret 2014” til: ”indkomstårene 2014 og 2015”.
[Justering af regel om korrektion af udskrivningsgrundlaget]
11)
I
stk. 2
indsættes efter ”2016”: ”, og de oplysninger vedrørende indkomst-
året 2015, der foreligger pr. 1. maj 2017”.
[Justering af regel om korrektion af udskrivningsgrundlaget]
Side 5 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0006.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel ændres som følge af, at der i ændringsforslag nr. 4 foreslås æn-
dringer til kildeskattelovens § 26 A.
Til nr. 2
Der foreslås justeringer af den foreslåede
§ 10, stk. 6,
i virksomhedsskatteloven,
således at der tages udgangspunkt i den laveste værdi af enten gældens kursværdi
eller sikkerhedsstillelsens størrelse. Herudover foreslås det at indsætte tre undta-
gelser, hvor sikkerhedsstillelse ikke vil udløse beskatning.
Det foreslås, at hvis den selvstændige stiller virksomhedens aktiver til sikkerhed
for gæld, der ikke indgår i virksomhedsordningen, så skal den skattepligtige anses
for at have overført et beløb svarende til den laveste værdi af enten gældens kurs-
værdi eller sikkerhedsstillelsens størrelse til privatøkonomien.
Gældens størrelse fastlægges som gældens kursværdi, og sikkerhedsstillelsens
størrelse fastlægges som aktivernes handelsværdi. Fastlæggelsen af gældens eller
sikkerhedsstillelsens størrelse sker på det tidspunkt, hvor aktiver, der indgår i virk-
somhedsordningen, stilles til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i virksomheds-
ordningen.
Eksempelvis indebærer justeringen af den foreslåede bestemmelse, at den skatte-
pligtige kun anses for at have overført 1 mio. kr. til privatøkonomien, hvis der er
stillet sikkerhed for privat gæld på 1 mio. kr., uanset at der er stillet sikkerhed i
virksomhedens aktiver, som har en værdi på 2 mio. kr.
Ændres det oven for beskrevne eksempel således, at sikkerhedsstillelsens størrelse
er mindre end gældens størrelse, anses en del af gælden for at være uden sikker-
hed. I denne situation vil den skattepligtige kun anses for at have overført et beløb
svarende til sikkerhedens størrelse. Dette indebærer, at den skattepligtige anses for
at have overført 0,4 mio. kr. til privatøkonomien, hvis aktiver i virksomhedsord-
ningen er stillet til sikkerhed for privat gæld på 1 mio. kr., men hvor værdien af
sikkerhedsstillelsen kun udgør 0,4 mio. kr.
Sker der efterfølgende udsving i værdien af en sikkerhedsstillelse, f.eks. stigning i
værdien af et aktiv, har det ikke skattemæssige konsekvenser. Det er alene sikker-
hedsstillelsens værdi på det tidspunkt, hvor den stilles, der er afgørende i forhold
til bestemmelsen.
I forhold til sikkerhedsstillelser, der er karakteriseret ved at være ”flydende”, f.eks.
virksomhedspant, vil det dog være forbundet med en skattemæssig konsekvens,
Side 6 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0007.png
hvis den skattepligtiges virksomhed tilføres værdier i form af yderligere aktiver,
og sikkerhedens værdi derved forøges. I en sådan situation anses den skattepligtige
for at have overført et yderligere beløb til privatøkonomien svarende til den værdi,
som sikkerhedsstillelsen er forøget med. Der vil dog kun anses for at være overført
et yderligere beløb til den skattepligtige, hvis sikkerhedsstillelsens størrelse var
lavere end gældens størrelse på det tidspunkt, hvor sikkerheden blev stillet. Det
overførte beløb er således maksimeret til gældens størrelse.
I forhold til kreditter med en trækningsret f.eks. en kassekredit anses gældens stør-
relse for at være det beløb, der faktisk er trukket på kassekreditten. Den skatteplig-
tige bliver derfor ikke beskattet af selve trækningsretten. Eksempelvis medfører
det ikke beskatning, at den skattepligtige får oprettet en kassekredit med en træk-
ningsret på 1 mio. kr. med sikkerhed i virksomhedens aktiver. Beskatningen finder
først sted på det tidspunkt, hvor den skattepligtige faktisk begynder at trække på
kassekreditten, og beskatningen sker på baggrund af det største samlede træk, der
er sket på kassekreditten. Dette indebærer eksempelvis, at den skattepligtige be-
skattes af 0,4 mio. kr., hvis dette er det største samlede træk, der er sket på kasse-
kreditten, uanset at der løbende er indsat penge på kassekreditten, som er hævet
igen.
Udskiftning af en sikkerhedsstillelse med en anden sikkerhedsstillelse anses for at
udgøre en ny sikkerhedsstillelse, der udløser beskatning efter den foreslåede be-
stemmelse. Eksempelvis indebærer det, at der vil ske beskatning i en situation,
hvor den skattepligtige tilbagekalder en sikkerhedsstillelse for gæld, der ikke ind-
går i virksomhedsordningen, for så at stille en tilsvarende sikkerhed for den sam-
me gæld umiddelbart efter.
For så vidt angår sikkerhedsstillelse, der eksisterede den 10. juni 2014, henvises
der til bemærkningerne nedenfor vedrørende den foreslåede § 10, stk. 9, i virk-
somhedsskatteloven.
Det beløb, der anses for overført til den skattepligtige ifølge den foreslåede § 10,
stk. 6, i virksomhedsskatteloven, overføres uden for den almindelige hæverække-
følge. Det sker ved, at beløbet tillægges virksomhedens indkomst og anses for
hævet af den skattepligtige. Der er alene tale om bogholderimæssige posteringer.
Hvis der følger kontante beløb med ved overførslen, vil dette i sig selv blive anset
for en hævning.
Det foreslås at indsætte en undtagelse i
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 7.
Be-
stemmelsen giver mulighed for, at den skattepligtige uden skattemæssige konse-
kvenser kan stille aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, til sikkerhed for
gæld, der ikke indgår i virksomhedsordningen, hvis det sker som led i en sædvan-
lig forretningsmæssig disposition. For at der kan være tale om en sædvanlig for-
retningsmæssig disposition, skal dispositionen (sikkerhedsstillelsen) tjene et for-
Side 7 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0008.png
retningsmæssigt formål for den skattepligtiges virksomhed under virksomhedsord-
ningen.
Ved vurderingen kan der blandt andet lægges vægt på, om det er den løbende
samhandel mellem den skattepligtige virksomhed under virksomhedsordningen og
låntager, som afstedkommer behovet for sikkerhedsstillelse.
Alt efter de konkrete omstændigheder kan det tjene et forretningsmæssigt formål
for den skattepligtiges virksomhed under virksomhedsordningen, at den skatteplig-
tige stiller aktiver i virksomhedsordningen til sikkerhed for tredjemands gæld.
Eksempelvis kan der være tale om, at en leverandør grundet manglende likviditet
ikke kan udføre en ordre for den skattepligtiges virksomhed under virksomheds-
ordningen, medmindre den skattepligtige stiller sikkerhed over for leverandørens
pengeinstitut, så leverandøren får adgang til den nødvendige kapital til at udføre
ordren.
Det vil dog altid være en konkret vurdering, om en sikkerhedsstillelse vil kunne
anses for at være en sædvanlig forretningsmæssig disposition, som tjener et forret-
ningsmæssigt formål for den skattepligtiges virksomhed under virksomhedsord-
ningen.
Det foreslås at indsætte en anden undtagelse i
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 8.
Bestemmelsen giver mulighed for, at den skattepligtige kan stille aktiver, der ind-
går i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld i blandet benyttede ejendomme
omfattet af virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, 2. og 3. pkt. Gælden, som aktiver-
ne i virksomhedsordningen stilles til sikkerhed for, må ikke overstige ejendoms-
værdien eventuelt med tillæg af forbedringer, der er foretaget efter den seneste
vurdering, og som der derfor ikke er taget hensyn til ved fastsættelsen af ejen-
domsværdien. Alternativt kan den kontante anskaffelsessum anvendes for den del
af ejendommen, der tjener til bolig for ejeren.
Denne undtagelse indebærer, at skattepligtige kan stille aktiver i virksomhedsord-
ningen til sikkerhed for privat gæld svarende til værdien af den del af en blandet
benyttet ejendom, der tjener til bolig for den skattepligtige (ejeren). Den private
gæld, der stilles sikkerhed for, må dog ikke overstige værdien af den private bolig,
der tjener til bolig for den skattepligtige.
Undtagelsen finder også anvendelse for visse udlejningsejendomme som nævnt i
ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 6-8, jf. henvisningen til virksomhedsskattelo-
vens § 1, stk. 3, 3. pkt.
Ved vurderingen af, om den skattepligtige har optaget for meget privat gæld med
sikkerhed i aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, jf. den foreslåede undta-
gelse, kan enten den offentlige ejendomsværdi eller den kontante anskaffelsessum
for den del af ejendommen, der tjener til bolig for den skattepligtige, lægges til
Side 8 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0009.png
grund. I forhold til den offentlige ejendomsværdi kan denne opgøres med tillæg af
udgifter til eventuelle forbedringer, der er foretaget efter den offentlige vurdering
af ejendommen. Dette indebærer, at eventuelle forbedringer ikke kan tillægges
ejendomsværdien, fra det tidspunkt, efter forbedringerne er foretaget, hvor der
foreligger en ny offentlig vurdering af ejendomsværdien.
De forbedringer, der kan tillægges, svarer til de forbedringer, der kan indgå i virk-
somhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3.
Eksempelvis kan en skattepligtig, der driver et landbrug, stille hele landbrugsejen-
dommen til sikkerhed for privat gæld, uden at der anses for at være overført et
beløb fra virksomhedsordningen til den skattepligtige. Det er dog en forudsætning,
at gældens størrelse ikke overstiger værdien af stuehuset på landbrugsejendom-
men, som den skattepligtige bruger til privatbolig. Er stuehuset vurderet til 1 mio.
kr., kan virksomhedens aktiver stilles til sikkerhed for privat gæld på 1 mio. kr.
Den private gæld, der er stillet sikkerhed for, må ikke overstige ejendomsværdien.
Er det tilfældet, anses der for at være overført et beløb til den skattepligtige, sva-
rende til den del der overstiger ejendomsværdien. Er stuehuset på landbrugsejen-
dommen eksempelvis vurderet til 1 mio. kr., men stilles hele landbrugsejendom-
men til sikkerhed for en privat gæld på 1,5 mio. kr., anses den skattepligtige for at
have overført et beløb fra virksomhedsordningen til privatøkonomien svarende til
0,5 mio. kr.
Hvorvidt den private gæld overstiger ejendomsvurderingen af stuehuset (den pri-
vate bolig) er kun afgørende på tidspunktet for sikkerhedsstillelsen. Dette indebæ-
rer, at det ikke er forbundet med skattemæssige konsekvenser, at ejendomsvurde-
ringen efterfølgende stiger eller falder eksempelvis som følge af den almindelige
udvikling af boligmarkedet.
Det vil derimod kunne være forbundet med skattemæssige konsekvenser, hvis den
oprindelige sikkerhedsstillelse bortfalder, og f.eks. ejendomsvurderingen af stue-
huset (den private bolig) er faldet, og der efterfølgende ønskes stillet ny sikkerhed.
Er stuehuset (den private bolig) på landbrugsejendommen eksempelvis oprindeligt
vurderet til 1 mio. kr., kunne den skattepligtige stille sikkerhed for privat gæld
svarende til 1 mio. kr. Værdien af stuehuset er efterfølgende faldet til 0,75 mio. kr.
Bortfalder den oprindelige sikkerhedsstillelse, vil den skattepligtige kun kunne
stille sikkerhed i aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, for privat gæld sva-
rende til 0,75 mio. kr. Stilles der alligevel sikkerhed for 1 mio. kr., anses et beløb
svarende til 0,25 mio. kr. for overført fra virksomhedsordningen til privatøkono-
mien.
Det foreslås at indsætte en tredje undtagelse i
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 9.
Bestemmelsen giver mulighed for, at den skattepligtige kan stille aktiver, der ind-
går i virksomhedsordningen, til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i virksomheds-
Side 9 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0010.png
ordningen, fra og med den 11. juni 2014 til og med den 31. december 2017, uden
at der anses for at være overført til beløb til den skattepligtige fra virksomhedsord-
ningen. Det er dog en forudsætning, at sikkerhedsstillelsen fra og med den 11. juni
2014 til og med den 31. december 2017 ikke overstiger værdien af den sikkerheds-
stillelse, der eksisterede den 10. juni 2014.
Den foreslåede overgangsbestemmelse skal medvirke til at smidiggøre afviklingen
af eksisterende sikkerhedsstillelser og give mulighed for, at den skattepligtige
f.eks. kan skifte pengeinstitut med henblik på at opnå forbedrede vilkår.
Den foreslåede overgangsbestemmelse indebærer, at værdien af en sikkerhedsstil-
lelse, der eksisterede den 10. juni 2014, fastfryses, og at den skattepligtige frit kan
stille virksomhedens aktiver til sikkerhed for privat eller anden gæld inden for
denne beløbsmæssige værdi, uden at det er forbundet med skattemæssige konse-
kvenser for den skattepligtige.
Det indebærer eksempelvis, at det ikke er forbundet med skattemæssige konse-
kvenser for den skattepligtige at tilbagekalde en sikkerhedsstillelse, der eksisterede
før den 11. juni 2014, og at stille en tilsvarende sikkerhedsstillelse fra og med den
11. juni 2014 til og med den 31. december 2017, hvis den sidstnævnte sikkerheds-
stillelse ikke overstiger den oprindelige sikkerhedsstillelse beløbsmæssigt.
Bestemmelsen vil eksempelvis indebære, at værdien af en sikkerhed, der er stillet
før den 11. juni 2014, og som har en værdi på 1 mio. kr., den 10. juni 2014 fastfry-
ses til 1 mio. kr. Den skattepligtige vil fra og med den 11. juni 2014 til og med den
31. december 2017 kunne tilbagekalde sikkerhedsstillelsen og efterfølgende i peri-
oden stille en sikkerhed på op til 1 mio. kr. i virksomhedens aktiver, uden at det
har skattemæssige konsekvenser.
Det ovenfor beskrevne eksempel vil uden for undtagelsesbestemmelsernes anven-
delsesområde udløse fornyet beskatning, hvis den oprindelige sikkerhedsstillelse
er sket fra og med den 11. juni 2014, jf. bemærkningerne ovenfor til den foreslåe-
de § 10, stk. 6, i virksomhedsskatteloven.
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig justering af den foreslåede bestemmelse.
Til nr. 4
Det foreslås, at overdragelse af en del af en virksomhed eller overdragelse af en
eller flere virksomheder efter reglerne i kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, om suc-
Side 10 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0011.png
cession bliver betinget af, at en eventuel negativ indskudskonto hos overdrageren
er udlignet før overdragelsen.
Den foreslåede regel er en værnsregel, der skal sikre, at bestemmelsen i kildeskat-
telovens § 26 A om succession til en ægtefælle ikke kan anvendes til at omgå for-
målet med lovforslaget om at hindre en utilsigtet udnyttelse af virksomhedsord-
ningen.
Overdragelse af en del af en virksomhed eller overdragelse af en eller flere virk-
somheder til ægtefællen medfører, jf. kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, at ægtefæl-
len overtager den del af indestående på konto for opsparet overskud, indskudskon-
toen og mellemregningskontoen, der svarer til den pågældende del af virksomhe-
den eller den pågældende virksomhed.
Denne del beregnes som forholdet mellem den del af kapitalafkastgrundlaget ved
udløbet af indkomståret forud for overdragelsen, der kan henføres til den nævnte
virksomhed, og hele kapitalafkastgrundlaget ved udløbet af indkomståret forud for
overdragelsesåret. Den forholdsmæssige del af kapitalafkastgrundlaget ved udløbet
af indkomståret forud for overdragelsen beregnes efter forholdet mellem værdien
af aktiverne ved udløbet af indkomståret forud for overdragelsen i den nævnte
virksomhed og samtlige aktiver indskudt i virksomhedsordningen. Ved beregnin-
gen af den forholdsmæssige del ses bort fra finansielle aktiver.
Systematikken i beregningsmetoden indebærer, at det er aktivernes værdi, der er
afgørende for, hvor stor en andel af indskudskontoen m.v. som overgår til ægtefæl-
len i forbindelse med succession. Det muliggør, at der i en eksisterende virksom-
hedsordning erhverves eksempelvis en ejendom med henblik på udlejning. Hvis
denne ejendom efterfølgende overdrages til ægtefællen med succession, overføres
en del af indskudskontoen m.v. efter forholdet mellem ejendommens værdi og
samtlige aktiver i kapitalafkastgrundlaget. Finansielle aktiver indgår ikke i bereg-
ningen.
Hvis kapitalafkastgrundlaget minus finansielle aktiver i den oprindelige virksom-
hedsordning - før erhvervelsen af ejendommen - udgør en meget lav værdi i for-
hold til kapitalafkastgrundlaget efter erhvervelsen af ejendommen, medfører be-
regningsprincippet, at en stor andel af indskudskontoen m.v. overføres til ægtefæl-
len.
Efter lovforslaget skal det ikke være muligt at spare op i virksomhedsordningen,
hvis indskudskontoen er negativ. Successionsmuligheden indebærer imidlertid, at
en stor andel af en negativ indskudskonto kan overføres til ægtefællen. Overdrage-
rens indskudskonto er således væsentligt mindre negativ end før successionsover-
dragelsen. Det muliggør, at indskudskontoen med få midler kan bringes til nul
eller positiv, hvorved overdrageren kan fortsætte den utilsigtede udnyttelse af virk-
somhedsordningen med den oprindelige erhvervsaktivitet.
Side 11 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0012.png
Ægtefællen vil efter lovforslaget ikke kunne spare op af den overtagne virksom-
heds overskud grundet den store negative indskudskonto, men dette må antages at
være af sekundær betydning, såfremt det løbende overskud fra eksempelvis ejen-
dommen udgør et i sammenhængen mindre beløb.
For at imødegå en omgåelse af lovforslagets intention om at hindre en utilsigtet
udnyttelse af virksomhedsordningen foreslås det derfor, at en negativ indskuds-
konto hos overdrageren skal udlignes til nul eller positiv, forinden successionsreg-
lerne i kildeskattelovens § 26 A, stk. 5, kan anvendes.
Den foreslåede ændring af kildeskattelovens § 26 A, stk. 7, 2. pkt., er en konse-
kvensændring.
Til nr. 5
Det foreslås, at den del af bestemmelsen, som fastslår, at udgifter vedrørende ind-
komståret, der ikke kan henføres til et bestemt tidspunkt, fordeles forholdsmæssigt
på perioden før, henholdsvis fra og med den 11. juni 2014, udskilles til et særskilt
stykke, jf. ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 6
Det foreslåede stk. 5 indebærer, at der indføres en periode på 3 år og 4 måneder til
at afvikle eksisterende sikkerhedsstillelser, uden at den skattepligtiges mulighed
for opsparing i virksomhedsordningens påvirkes.
Med den foreslåede bestemmelse kan den skattepligtige ikke bruge muligheden for
foreløbig beskatning efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2, fra og med den 1.
januar 2018, såfremt aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, står til sikkerhed
for gæld, der ikke indgår i ordningen den 1. januar 2018. Muligheden for foreløbig
beskatning efter § 10, stk. 2, i virksomhedsskatteloven, finder dog kun anvendelse
på indkomst erhvervet fra og med den 1. januar 2018. De foreslåede undtagelser i
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 7 og 8, jf. ændringsforslag nr. 2, finder tilsva-
rende anvendelse.
Den skattepligtige har mulighed for at spare op i virksomhedsordningen med fore-
løbig beskatning efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2, fra det tidspunkt, hvor
ingen aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, længere står til sikkerhed for
gæld, der ikke indgår i virksomhedsordningen.
Sikkerhedsstillelse, der foretages fra og med den 1. januar 2018, omfattes af den
foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 6, i virksomhedsskatteloven, jf. ændringsfor-
slag nr. 2. I denne situation vil sikkerhedsstillelsen derfor kunne blive anset for en
Side 12 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0013.png
overførsel af værdier, medmindre der er tale om en sikkerhedsstillelse, der er om-
fattet af en af undtagelsesbestemmelserne i de foreslåede bestemmelser i virksom-
hedsskattelovens § 10, stk. 7 og 8, jf. ændringsforslag nr. 2. Den fremadrettede
mulighed for at spare op i virksomhedsordningen med foreløbig beskatning påvir-
kes ikke i denne situation.
Skattepligtige, der efter den 11. juni 2014 stiller aktiver, der indgår i virksomheds-
ordningen, til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i ordningen, og sikkerhedsstillel-
sen ikke er omfattet af undtagelserne, vil miste muligheden for at spare op i virk-
somhedsordningen, hvis de ikke har afviklet sikkerhedsstillelsen inden den 1. ja-
nuar 2018. Dette gælder, uanset at de ikke havde stillet aktiver, der indgår i virk-
somhedsordningen, til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i ordningen, før den 11.
juni 2014, og deres disposition omfattes af hovedreglen, jf. den foreslåede § 10,
stk. 6, i virksomhedsskatteloven, jf. ændringsforslag nr. 2.
Det foreslåede 2. pkt. indebærer, at skattepligtige, der anvender virksomhedsord-
ningen, kan spare op i virksomhedsordningen med foreløbig beskatning efter virk-
somhedsskattelovens § 10, stk. 2, fra og med den 11. juni 2014 til og med den 31.
december 2017, selv om de har stillet aktiver, der indgår i ordningen, til sikkerhed
for gæld, der ikke indgår i ordningen.
Muligheden for at kunne spare virksomhedens skattepligtige overskud op i virk-
somhedsordningen i den pågældende periode er dog betinget af, at en sikkerheds-
stillelse, der eksisterede den 11. juni 2014, er afviklet inden den 1. januar 2018.
Står aktiver i virksomhedsordningen fortsat til sikkerhed den 1. januar 2018, over-
føres der et beløb fra ordningen til den skattepligtiges privatøkonomi den 1. januar
2018. Det beløb, der overføres til den skattepligtige fra virksomhedsordningen,
skal beløbsmæssigt svare til den del af virksomhedens skattepligtige overskud i
perioden fra og med den 11. juni 2014 til og med den 31. december 2017, der er
beskattet foreløbigt efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2.
Overførslen af beløbet til den skattepligtige sker i overensstemmelse med virk-
somhedsskattelovens regler for overførsel af opsparet overskud. Overførslen er
derfor udtryk for en almindelig hævning af et opsparet overskud i virksomheds-
ordningen, som beløbsmæssigt svarer til det overskud, der er sparet op i den nævn-
te periode.
Når det skal vurderes, hvorvidt aktiver, der indgår i virksomhedsordningen, er
stillet til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i ordningen, finder de foreslåede be-
stemmelser i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 7 og 8, tilsvarende anvendelse, jf.
ændringsforslag nr. 2. Dette indebærer, at der ses bort fra den del af sikkerhedsstil-
lelsen, som er stillet som led i en sædvanlig forretningsmæssig disposition og sik-
kerhedsstillelse i den private del af blandet benyttede ejendomme.
Side 13 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0014.png
Det er således kun sikkerhedsstillelser, hvor aktiver, der indgår i virksomhedsord-
ningen, er stillet til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i ordningen, og som ikke er
omfattet af undtagelsesbestemmelserne, der indebærer, at virksomhedens skatte-
pligtige overskud i perioden hæves og overføres til den skattepligtige.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring indebærer, at det i lovforslaget anvendte begreb ”nomi-
nel” ændres til det korrekte matematiske begreb ”numerisk”.
Som det fremgår af bemærkninger til den foreslåede bagatelgrænse, jf. lovforsla-
gets § 2, stk. 6, har intentionen været, at summen af en negativ saldo på indskuds-
kontoen og en evt. sikkerhedsstillelse den 11. juni 2014 skulle opgøres. For at den
negative værdi af en saldo på indskudskontoen ikke bliver modregnet i værdien af
en eventuel sikkerhedsstillelse den 11. juni 2014, er det nødvendigt, at den negati-
ve saldo på indskudskontoen indgår i opgørelsen uden fortegn. Der blev derfor
henvist til den nominelle værdi af den negative saldo på indskudskontoen.
Begrebet er imidlertid ikke matematisk korrekt. Derfor ændres begrebet ”nominel”
til det matematisk korrekte begreb ”numerisk”. Det er derfor den numeriske værdi
af den negative saldo på indskudskontoen, som den skattepligtige skal sammen-
lægge med en eventuel sikkerhedsstillelse den 11. juni 2014, for at finde ud af, om
den foreslåede bagatelgrænse, jf. § 2, stk. 6, i lovforslaget finder anvendelse.
Herudover foreslås, at den foreslåede bagatelgrænse i overgangsreglen, jf. lov-
forslagets § 2, stk. 6, forhøjes fra 100.000 kr. til 500.000 kr.
Den foreslåede forhøjelse af bagatelgrænsen indebærer eksempelvis, at en skatte-
pligtig, der har stillet aktiver for 150.000 kr., der indgår i virksomhedsordningen,
til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i virksomhedsordningen, samt hvor den
negative saldo på indskudskontoen er på 300.000 kr., vil være omfattet af den fo-
reslåede overgangsregel om en bagatelgrænse. Ved lovforslagets fremsættelse
udgør summen af den numeriske værdi af den negative saldo på indskudskontoen
og sikkerhedsstillelsen 450.000 kr. Den skattepligtige vil derfor kunne fortsætte
med at foretage opsparing i virksomhedsordningen mod betaling af den foreløbige
virksomhedsskat, uanset at de i lov- og ændringsforslaget foreslåede bestemmelser
i udgangspunktet forhindrer, at den skattepligtige kan spare op i ordningen.
Herudover er der foretaget en konsekvensændring som følge af indsættelsen af nye
stykker i denne lov, jf. ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 8
Side 14 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0015.png
Det foreslås, at der ved opgørelsen af bagatelgrænsen ses bort fra sikkerhedsstillel-
ser, der er omfattet af de foreslåede bestemmelser i virksomhedsskattelovens § 10,
stk. 7 og 8, jf. ændringsforslag nr. 2.
Sikkerhedsstillelser, der er foretaget som led i en sædvanlig forretningsmæssig
disposition, jf. den foreslåede bestemmelse i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 7,
jf. ændringsforslag nr. 2, skal derfor ikke indgå ved opgørelsen af bagatelgrænsen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2 for en nærmere
beskrivelse af denne undtagelse.
Sikkerhedsstillelser, hvor der er givet pant i blandet benyttede ejendomme, jf. den
foreslåede bestemmelse i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 8, jf. ændringsforslag
nr. 2, foreslås heller ikke at indgå ved opgørelsen af bagatelgrænsen. Der henvises
i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2 for en nærmere beskrivelse af
denne undtagelse.
Der foreslås desuden en præcisering af, hvorledes en sikkerhedsstillelse den 11.
juni 2014 skal opgøres i forhold til en vurdering af, om den foreslåede bagatel-
grænse finder anvendelse.
Det foreslås, at værdien af sikkerhedsstillelsen, der skal indgå i vurderingen af,
hvorvidt den foreslåede bagatelgrænse på 500.000 kr. er overskredet, fastlægges til
det laveste beløb af enten gældens kursværdi eller sikkerhedsstillelsens størrelse.
Begge beløb skal opgøres pr. 11. juni 2014.
Til nr. 9
Lovforslaget har som udgangspunkt virkning for indkomst, der er erhvervet fra og
med lovforslagets fremsættelse den 11. juni 2014. I forhold til sikkerhedsstillelse
omfattet af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, stk. 5, har de nye regler
virkning for indkomst, der er erhvervet fra og med den 1. januar 2018. Skatteplig-
tige, der omfattes af disse bestemmelser, vil derfor kunne have behov for at udar-
bejde en delårsopgørelse.
Det foreslås i
stk. 7,
at der ved en opdeling af indkomst i flere perioder skal ske en
fordeling af udgifter vedrørende indkomståret, der ikke kan henføres til et bestemt
tidspunkt. Udgifter, der ikke kan henføres til et bestemt tidspunkt, skal fordeles
forholdsmæssigt på perioderne.
Som et alternativ til en delårsopgørelse foreslås det, at den skattepligtige kan fore-
tage en simpel forholdsmæssig fordeling af virksomhedens skattepligtige over-
skud, der henholdsvis kan og ikke kan spares op i virksomhedsordningen.
I det omfang, den skattepligtige vælger den forholdsmæssige fordeling, indebærer
det eksempelvis, at virksomhedens skattepligtige overskud skal fordeles forholds-
Side 15 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0016.png
mæssigt f.eks. på perioden før og henholdsvis fra og med den 11. juni 2014. Det
vil således kun være muligt at lade den forholdsmæssige del af virksomhedens
skattepligtige overskud, der vedrører perioden før den 11. juni 2014, opspare i
virksomhedsordningen.
Forslaget om muligheden for forholdsmæssig opgørelse skal sikre, at selvstændi-
ge, hvor indtjeningen typisk falder sidst på året, får mulighed for at fordele ind-
komsten mere ligeligt i indkomståret. Forslaget medvirker endvidere til at minime-
re omkostningerne for erhvervslivet i forhold til at foretage en delårsopgørelse.
Det foreslås i
stk. 8,
at der indføres en bestemmelse, som giver skattepligtige, der
anvender virksomhedsordningen, mulighed for at omgøre valg af visse selvangiv-
ne oplysninger for indkomståret 2013.
Ændringsforslaget sidestiller herved skattepligtige, der allerede havde indgivet
selvangivelse den 10. juni 2014, med skattepligtige, der først indgav selvangivelse
fra og med den 11. juni 2014, og som derfor havde mulighed for at disponere i
forhold til lovforslagets indhold.
Det foreslås, at muligheden for at ændre visse selvangivne oplysninger afgrænses,
således at det kun gælder for skattepligtige, der anvender reglerne i afsnit I i virk-
somhedsskatteloven, og som har en negativ saldo på indskudskontoen primo eller
ultimo indkomståret 2014, eller har stillet sikkerhed i virksomhedens aktiver for
gæld uden for virksomhedsordningen den 11. juni 2014. Muligheden omfatter dog
ikke skattepligtige omfattet af den foreslåede bestemmelse om en bagatelgrænse,
jf. lovforslagets § 2, stk. 6.
Afgrænsningen er nødvendig for at sikre, at skattepligtige, der hverken er omfattet
af bagatelgrænsen eller i øvrigt af lovforslaget, fordi der ikke er stillet sikkerhed,
eller der er positiv indskudskonto, ikke kan foretage yderligere indskud af privat
gæld i virksomhedsordningen og derved udnytte den foreslåede bagatelgrænse.
Det foreslås yderligere, at de skattepligtige, der får mulighed for at omgøre valg af
selvangivne oplysninger, kun kan gøre det for en række nærmere fastsatte disposi-
tioner. Der er derfor ikke tale om, at de skattepligtige får adgang til at ændre på
samtlige selvangivne oplysninger, men kun oplysninger vedrørende blandt andet
indskud og hævninger på indskudskontoen.
De selvangivne oplysninger, som de skattepligtige kan ændre, er overførsel af fi-
nansielle aktiver og passiver og indskud, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 5, 2.
pkt. Herudover kan beløb, der er bogført på mellemregningskontoen, jf. virksom-
hedsskattelovens § 4 a, stk. 1, indskydes på indskudskontoen. De skattepligtige får
herved mulighed for at nedbringe den negative saldo på indskudskontoen, således
at de kan bevare muligheden for at spare op i virksomhedsordningen med forelø-
big beskatning efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 2.
Side 16 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0017.png
Det foreslås endvidere, at omgørelse af valg af visse selvangivne oplysninger skal
være foretaget senest den 31. december 2014. De skattepligtige skal derfor have
meddelt de ændrede oplysninger til SKAT senest denne dato.
Det foreslås i
stk. 9,
at den foreslåede bestemmelse i kildeskattelovens § 26 A, stk.
6, 2. pkt., jf. ændringsforslag nr. 4, får virkning for selvangivelsesvalg fra og med
den 3. september 2014, det vil sige fra og med ændringsforslagets oversendelse til
Folketinget. Det skyldes, at skattepligtige efter de gældende regler kan anvende
reglerne i kildeskattelovens § 26 A om succession til en ægtefælle til at omgå for-
målet med lovforslaget, nemlig at hindre en utilsigtet udnyttelse af virksomheds-
ordningen.
Der er en nærliggende risiko for, at de skattepligtige, der i dag anvender virksom-
hedsordningen, og som må forvente at blive omfattet af indgrebet, i perioden fra
ændringsforslagets oversendelse til Folketinget og indtil et senere virkningstids-
punkt lader en ægtefælle succedere i virksomhedsordningen med henblik på at
afbøde virkningerne af indgrebet.
For at undgå den heraf mulige omgåelse af formålet med lovforslaget, og derved
fortabelse af hensigten med indgrebet, er det nødvendigt, at den foreslåede be-
stemmelse tillægges virkning allerede fra og med ændringsforslagets oversendelse
til Folketinget.
Det følger af kildeskattelovens § 26 A, stk. 6, 2. pkt., som efter ændringsforslaget
nr. 4 bliver 3. pkt., at hvis den erhvervende ægtefælle ønsker at indtræde i over-
dragerens stilling med hensyn til beskatning efter virksomhedsordningen, skal
beslutning herom senest meddeles i forbindelse med indgivelse af overdragerens
selvangivelse.
Til nr. 10 og 11
Det foreslås, at bestemmelserne ændres, således at udskrivningsgrundlaget for
både 2014 og 2015 kan korrigeres.
De foreslåede ændringer sikrer, at der kan ske en neutralisering af lovforslagets
økonomiske virkninger for så vidt angår kommuner og folkekirken i kommuner,
som har valgt eller vælger for 2014 og 2015 selv at budgettere deres eget skøn
over udskrivningsgrundlaget.
Provenumæssige konsekvenser
Den foreslåede forhøjelse af bagatelgrænsen for negativ indskudskonto fra
100.000 kr. til 500.000 kr. i ændringsforslagets nr. 7 skønnes at reducere det afled-
Side 17 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0018.png
te engangsprovenu vedrørende udligning af negativ indskudskonto med i alt 125
mio. kr. i årene 2014 – 2016, jf. tabel 1 nedenfor.
Forslagene om mulighed for en forholdsmæssig opgørelse af virksomhedsindkom-
sten i ændringsforslagets nr. 9 og tidsbegrænset mulighed for omvalg af dispositi-
oner vedrørende indkomståret 2013 i ændringsforslagets nr. 9 skønnes ikke at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser, givet den betydelige usikkerhed,
som provenuvurderingen i lovforslaget er behæftet med. De resterende ændrings-
forslag vedrører primært reglerne for sikkerhedsstillelse. Isoleret set trækker disse
ændringsforslag i retning af et reduceret merprovenu fra lovforslaget. Dette gælder
især forslaget om mulighed for – over 3 år – at afvikle en eventuel sikkerhedsstil-
lelse. Der er imidlertid ikke holdepunkter for at skønne over provenuvirkningen af
disse forslag. Dette mindreprovenu har dog ikke betydning for den påregnede pro-
venuvirkning af lovforslaget, da der ikke er indregnet en provenuvirkning af
stramningen af reglerne vedrørende sikkerhedsstillelse i det fremsatte lovforslag.
I tabel 1 nedenfor er vist provenuvirkningen af lov- og ændringsforslagets samlede
virkning.
Tabel 1. Provenuvirkning af ændringsforslag om forhøjelse af bagatelgrænse fra
100.000 kr. til 500.000 kr. i indgrebet mod utilsigtet udnyttelse af virksomheds-
ordningen L 200
Mio. kr. (2014-niveau)
I alt umiddelbart provenu L 200
Ændringsforslag vedr. forhøjet bagatelgræn-
se på 500.000 kr.
I alt umiddelbart provenu L 200 plus
ændringsforslag
heraf kommuneskat
I alt provenuvirkning efter tilbageløb L 200
plus ændringsforslag
I alt provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd
655
Varig
virkning
655
2014
825
-135
690
-50
500
450
525
475
2015
875
-35
840
-45
625
575
2016
800
-5
795
-45
600
550
2017
775
-
775
-45
575
525
-
-
Finans-
år 2014
650
-100
550
Side 18 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0019.png
Bilag 1
Ændringsforslaget sammenholdt med gældende lov og lovforslaget
Gældende formulering
Lovforslaget
Ændringsforslaget
Til titlen
1)
Titlen affattes såle-
des:
”Forslag
til
Lov om ændring af
virksomhedsskattelo-
ven og kildeskatteloven
(Indgreb mod utilsigtet
udnyttelse af virksom-
hedsordningen ved ind-
skud af privat gæld
m.v.)”.
Virksomhedsskattelo-
ven
§1
I virksomhedsskattelo-
ven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1114 af 18.
september 2013, foreta-
ges følgende ændringer:
1.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ
9 a.
En gang årligt
opgøres en rentekorrek-
tionssats. Ved opgørel-
sen af satsen finder § 9,
2.-5. pkt. anvendelse.
Den herved opgjorte
Til § 1
Side 19 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0020.png
sats oprundes derefter til
nærmeste hele procent-
sats. Satsen kan ikke
være mindre end 0 pct.«
§ 10. ---
Stk. 5.
Ved overførsel af
beløb fra virksomhedens
konto for opsparet over-
skud efter reglerne i stk.
3 anses tidligst opsparet
overskud som overført
først.
2.
I
§ 10
indsættes som
stk. 6:
»Stk.
6.
Stilles aktiver,
der indgår i virksom-
hedsordningen, til sik-
kerhed for gæld, der
ikke indgår i virksom-
hedsordningen, anses et
beløb svarende til sik-
kerhedens størrelse for
overført til den skatte-
pligtige.«
2)
Nr. 2
affattes således:
”2. I
§ 10
indsættes som
stk. 6-9:
”Stk. 6.
Stilles aktiver i
virksomhedsordningen
til sikkerhed for gæld,
der ikke indgår i virk-
somhedsordningen, an-
ses det laveste beløb af
enten gældens kursværdi
eller sikkerhedsstillel-
sens størrelse for over-
ført til den skattepligti-
ge, jf. dog stk. 7-9. Op-
gørelsen af beløbet sker
på det tidspunkt, hvor
der stilles sikkerhed.
Stk. 7.
Stk. 6 finder ikke
anvendelse, hvis sikker-
hedsstillelsen er foreta-
get som led i en sædvan-
lig forretningsmæssig
disposition.
Stk. 8.
Stk. 6 finder ikke
anvendelse for gæld
med pant i ejendomme
omfattet af § 1, stk. 3, 2.
Side 20 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0021.png
og 3. pkt., i det omfang
gælden ikke overstiger
ejendomsværdien med
tillæg af udgifter til for-
bedringer, som er fore-
taget efter fastsættelsen
af ejendomsværdien,
eller den kontante an-
skaffelsessum, for den
del af ejendommen, der
tjener til bolig for den
skattepligtige. Vurde-
ringen efter 1. pkt. fore-
tages på det tidspunkt,
hvor der gives pant i
ejendommen.
Stk. 9.
Stk. 6 finder ikke
anvendelse for sikker-
hedsstillelse, der etable-
res fra og med den 11.
juni 2014 til og med den
31. december 2017, i det
omfang sikkerhedsstil-
lelsen afløser en sikker-
hedsstillelse, der eksi-
sterede den 10. juni
2014, og beløbsmæssigt
ikke overstiger denne.””
§ 11.
Er saldoen på ind-
skudskontoen negativ på
det tidspunkt, hvor an-
vendelsen af virksom-
hedsordningen påbegyn-
des, eller for efterfølgen-
de indkomstår ved ind-
komstårets begyndelse,
eller er saldoen på ind-
skudskontoen negativ
ved indkomstårets
3.
I
§ 11, stk. 1, 2.
og
3.
pkt.,
ændres »afkastsat-
sen efter § 9« til: »ren-
tekorrektionssatsen efter
§ 9 a«.
Side 21 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0022.png
udløb, beregnes rente-
korrektion. Rentekorrek-
tionen beregnes med et
beløb, der svarer til af-
kastsatsen efter § 9 gan-
get med den talmæssigt
største negative saldo på
indskudskontoen på tids-
punktet, hvor anvendel-
sen af virksomhedsord-
ningen påbegyndes, el-
ler, for efterfølgende
indkomstår, ved ind-
komstårets begyndelse
henholdsvis ved ind-
komstårets udløb. Belø-
bet kan dog højst udgøre
afkastsatsen efter § 9
ganget med det talmæs-
sigt største negative af-
kastgrundlag på tids-
punktet, hvor anvendel-
sen af virksomhedsord-
ningen påbegyndes, eller
for efterfølgende ind-
komstår ved indkomst-
årets begyndelse hen-
holdsvis ved indkomst-
årets udløb. Beløbet kan
endvidere højst udgøre
virksomhedens nettoren-
teudgifter forhøjet med
kurstab og nedsat med
kursgevinster, der er
skattepligtige efter kurs-
gevinstloven.
Stk. 2.
Overføres værdier
til den skattepligtige
efter § 5, og foretages i
samme indkomstår ind-
4.
I
§ 11, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »kapitalafkast-
satsen efter § 9« til:
»rentekorrektionssatsen
Side 22 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0023.png
skud efter § 3, stk. 1,
beregnes rentekorrekti-
on. Rentekorrektionen
beregnes med et beløb,
der svarer til kapitalaf-
kastsatsen efter § 9 gan-
get med værdier overført
efter § 5, stk. 1, nr. 5, og
stk. 2. Beløbet kan dog
højst udgøre afkastsatsen
ganget med indskuddet
efter § 3, stk. 1.
Stk. 3.
Det samlede ren-
tekorrektionsbeløb efter
stk. 1 og 2 medregnes i
den personlige indkomst
og fradrages i kapital-
indkomsten for det på-
gældende indkomstår.
efter § 9 a«.
5.
I
§ 11, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »afkastsatsen«
til:
»rentekorrektionssat-
sen«.
6.
I
§ 11
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Er betingelserne
efter stk. 1, 1. pkt., op-
fyldt, kan der ikke fore-
tages foreløbig beskat-
ning efter § 10, stk. 2.«
Kildeskatteloven
3)
I den under
nr. 6
fo-
reslåede
§ 11, stk. 4,
ændres ”betingelserne
efter stk. 1, 1. pkt., op-
fyldt,” til: ”betingelser-
ne i stk. 1, 1. pkt., op-
fyldte,”.
4)
Efter § 1 indsættes
som ny paragraf:
Ӥ 01
I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr.
1403 af 7. december
2010, som ændret senest
ved § 3 i lov nr. 274 af
26. marts 2014, foreta-
Side 23 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0024.png
ges følgende ændringer:
§ 26
Stk. 1
---
Stk. 6.
Overtagelse efter
stk. 4 og 5 forudsætter,
at modtageren opfylder
kravene i virksomheds-
skattelovens afsnit I.
Såfremt den erhvervende
ægtefælle ønsker at ind-
træde i overdragerens
stilling med hensyn til
beskatning efter virk-
somhedsordningen, skal
beslutning herom senest
meddeles i forbindelse
med indgivelse af over-
dragerens selvangivelse.
Stk. 7.
Overdrages en
virksomhed, en del af en
virksomhed eller en af
flere virksomheder fra en
ægtefælle til den anden
ægtefælle, og anvender
overdrageren kapitalaf-
kastordningen på ind-
komst fra virksomheden,
kan den erhvervende
ægtefælle indtræde i
kapitalafkastordningen
efter reglerne i § 33 C,
stk. 6. Stk. 6, 2. pkt.,
finder tilsvarende anven-
delse.
Stk. 8
---
1.
I
§ 26 A, stk. 6,
ind-
sættes efter
1. pkt.:
”Det er endvidere en
betingelse for overtagel-
se efter stk. 5, at over-
dragerens eventuelle
negative indskudskonto
er udlignet inden over-
tagelsen.”
2.
I
§ 26 A, stk. 7, 2.
pkt.,
ændres ”2. pkt.” til:
”3. pkt.””
§2
Stk. 1.
Loven træder i
Til § 2
Side 24 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0025.png
kraft den 15. september
2014.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 3-5,
har virkning fra og med
indkomståret 2015. For
skattepligtige, som den
11. juni 2014 har påbe-
gyndt indkomståret
2015, har § 1, nr. 1 og
3-5, dog først virkning
fra og med indkomståret
2016.
Stk. 3.
§ 1, nr. 2, har
virkning for sikkerheds-
stillelse, der foretages
fra og med den 11. juni
2014.
Stk. 4.
§ 1, nr. 6, har
virkning for indkomst
erhvervet fra og med
den 11. juni 2014, jf.
dog stk. 6. Udgifter ved-
rørende indkomståret,
der ikke kan henføres til
et bestemt tidspunkt,
fordeles forholdsmæs-
sigt på perioden før,
henholdsvis fra og med
den 11. juni 2014.
Stk. 5.
Står aktiver, der
indgår i virksomheds-
ordningen, til sikkerhed
for gæld, der ikke indgår
i virksomhedsordnin-
gen, den 11. juni 2014,
kan der ikke foretages
foreløbig beskatning
efter virksomhedsskatte-
lovens § 10, stk. 2, for
indkomst erhvervet fra
5)
Det under
stk. 4
fore-
slåede
2. pkt.
udgår.
6)
Stk. 5
affattes således:
”Stk. 5.
Står aktiver, der
indgår i virksomheds-
ordningen, til sikkerhed
for gæld, der ikke indgår
i virksomhedsordningen,
den 1. januar 2018, kan
der, så længe aktiverne
står til sikkerhed, ikke
foretages foreløbig be-
skatning efter virksom-
Side 25 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0026.png
og med den 11. juni
2014, så længe aktiver-
ne står til sikkerhed, jf.
dog stk. 6. Udgifter ved-
rørende indkomståret,
der ikke kan henføres til
et bestemt tidspunkt,
fordeles forholdsmæs-
sigt på perioden før,
henholdsvis fra og med
den 11. juni 2014.
Stk. 6.
Stk. 5 og § 1, nr.
6, finder ikke anvendel-
se, hvis den nominelle
værdi af en negativ sal-
do på indskudskontoen
såvel primo som ultimo
indkomståret begge med
tillæg af en eventuel
sikkerhedsstillelse den
11. juni 2014, ikke
overstiger 100.000 kr.
Uanset 1. pkt. finder §
1, nr. 6, dog anvendelse
fra og med det ind-
komstår, hvor en saldo
på indskudskontoen
hedsskattelovens § 10,
stk. 2, for indkomst er-
hvervet fra og med den
1. januar 2018. Hvis et
eller flere af aktiverne,
jf. 1. pkt., var stillet til
sikkerhed den 11. juni
2014, overføres et beløb
svarende til eventuelt
virksomhedsoverskud i
perioden fra og med den
11. juni 2014 til og med
den 31. december 2017,
der er beskattet forelø-
bigt efter virksomheds-
skattelovens § 10, stk. 2,
til den skattepligtige
med virkning fra 1. ja-
nuar 2018. Virksom-
hedsskattelovens § 10,
stk. 7 og 8, som indsat
ved denne lovs § 1, nr.
2, finder tilsvarende
anvendelse.”
7)
Stk.
6, 1. pkt.
affattes
således:
”Stk. 6.
Stk. 5 og 8 og §
1, nr. 6, finder ikke an-
vendelse, hvis den nu-
meriske værdi af en ne-
gativ saldo på indskuds-
kontoen såvel primo
som ultimo indkomst-
året begge med tillæg af
en eventuel sikkerheds-
stillelse den 11. juni
2014, ikke overstiger
500.000 kr.”
Side 26 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0027.png
bliver negativ eller en
negativ saldo forøges.
8)
I
stk. 6
indsættes som
3. og 4. pkt.:
”Ved
opgørelsen af ba-
gatelgrænsen efter 1.
pkt. finder virksomheds-
skattelovens § 10, stk. 7
og 8, som indsat ved
denne lovs § 1, nr. 2,
tilsvarende anvendelse.
Sikkerhedsstillelse, jf. 1.
pkt. opgøres som det
laveste beløb af enten
gældens kursværdi eller
sikkerhedsstillelsens
størrelse pr. 11. juni
2014.”
9)
Efter
stk. 6,
indsættes
som
stk. 7-9:
”Stk. 7.
Ved en opdeling
af indkomstårets ind-
komst i flere perioder,
jf. stk. 4 og 5, skal ud-
gifter vedrørende ind-
komståret, der ikke kan
henføres til et bestemt
tidspunkt, fordeles for-
holdsmæssigt på perio-
derne. Den skattepligti-
ge kan dog vælge at
fordele virksomhedens
skattepligtige overskud
forholdsmæssigt på pe-
rioderne.
Stk. 8.
Skattepligtige,
der anvender reglerne i
afsnit I i virksomheds-
skatteloven, kan omgøre
Side 27 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0028.png
valg af selvangivne op-
lysninger for indkomst-
året 2013 vedrørende
overførsel af finansielle
aktiver og passiver og
indskud, jf. virksom-
hedsskattelovens § 2,
stk. 5, 2. pkt., samt be-
løb, der er bogført på
mellemregningskontoen,
jf. virksomhedsskattelo-
vens § 4 a, stk. 1. Skat-
tepligtige kan kun om-
gøre valg, jf. 1. pkt.,
hvis de omfattes af den-
ne lovs § 1, nr. 6, eller
de har stillet aktiver, der
indgår i virksomheds-
ordningen, til sikkerhed
for gæld, der ikke indgår
i virksomhedsordningen,
den 11. juni 2014. 2.
pkt. finder ikke anven-
delse for skattepligtige,
der omfattes af stk. 6.
Omgørelse efter 1. pkt.
kan meddeles til og med
den 31. december 2014.
Stk. 9.
§ 01,
nr. 1, har
virkning for selvangi-
velsesvalg, jf. kildeskat-
telovens § 26 A, stk. 6,
som ændres ved denne
lovs § 01, nr. 1, der
meddeles fra og med
den 3. september 2014.”
§3
Stk. 1.
Ved opgørelsen
Til § 3
10)
I
stk. 1
ændres ”ind-
Side 28 af 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396323_0029.png
af en kommunes slutskat
og kirkeskat for ind-
komståret 2014 efter §
16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres
den opgjorte slutskat for
den beregnede virkning
af de ændringer i ud-
skrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirke-
skat for 2014 og 2015,
der følger af denne lovs
§ 1.
Stk. 2.
Den beregnede
korrektion af kommu-
nens slutskat og kirke-
skat efter stk. 1 fastsæt-
tes af økonomi- og in-
denrigsministeren på
grundlag af de oplys-
ninger vedrørende ind-
komståret 2014, der
foreligger pr. 1. maj
2016.
komståret 2014” til:
”indkomstårene 2014 og
2015”.
11)
I
stk. 2
indsættes
efter ”2016”: ”, og de
oplysninger vedrørende
indkomståret 2015, der
foreligger pr. 1. maj
2017”.
Side 29 af 29