Tak for debatten, som jeg sådan overordnet set synes var positiv og konstruktiv.
Det kan jeg også godt forstå, for der er jo tale om en lang række forslag, som grundlæggende er dybt fornuftige.
Det er rigtigt, at det er lovforslag, hvor en række forskellige elementer er bunket sammen, og man kan jo altid diskutere, om man bør gøre det, men vi har vurderet, at de her forslag er så ukontroversielle og så fornuftige, at der ikke vil være noget problem i det her.
Lad mig lige fokusere på den debat, som jo har taget det meste af tiden her, nemlig debatten om momskarrusellerne.
Jeg må altså tilstå, at jeg har meget svært ved at forstå, at der kan være partier her i Folketinget, der kan være imod det forslag, vi har fremsat her.
Jeg har meget svært ved at forstå det, at der er partier i Folketinget, der reelt derved kommer til at sanktionere momssvindel.
Det har jeg svært ved at forstå.
Når hr.
Ole Birk Olesen siger, at der er tale om et begrænset beløb på 121 mio.
kr., er der to ting at sige til det.
Først og fremmest synes regeringen ikke, at det er et begrænset beløb.
Det synes vi bestemt ikke det er.
Vi sidder i øjeblikket og forhandler en finanslov med en meget stram økonomisk politik, og jeg kan garantere for, at det er en beløbsstørrelse, som ville kunne hjælpe til at gøre mange ting ganske, ganske meget lettere.
Derfor er det ikke et lille beløb.
Dertil kommer, at det er, hvad man
foreløbig
har konstateret at tab i statskassen, hvad man indtil nu har konstateret.
Der er jo ikke tale om, at vi siger, hvordan det fulde tab ville være, hvis det her momskarruselsystem udviklede sig yderligere.
Så i betragtning af at der er tale om en svindel med momssystemet, som jo gør, at man principielt må gøre alt, hvad man kan, for at stoppe det, og i betragtning af at der efter regeringens vurdering er tale om et betragteligt beløb, så har jeg slet ikke forståelse for, at der er nogle, der ikke vil være med til at stoppe det.
Så bliver det påstået, at det giver for mange byrder for erhvervslivet.
Det er jo rigtigt nok, at det i de høringssvar, der var, blev påpeget, at det her ville give en meget besværlig administration hos virksomhederne.
Det lyttede vi også til i Skatteministeriet, og det er jo derfor, vi har indskrænket virkeområdet for det her, har undtaget detailhandelen og i det hele taget har sørget for, at det her kan håndteres.
Det er jo også det, Erhvervsstyrelsen konstaterer i en kommentar til det, nemlig at som det er skruet sammen nu, kan virksomhederne godt håndtere den her måde at betale moms på.
Til de andre forslag har der været positiv opbakning.
Det synes jeg er fint.
For mig er det jo indlysende, at der ikke skal være fradrag for bestikkelse.
Jeg synes, det er godt, at vi er blevet klar over, at der er et problem her, for det ser bestemt ikke godt ud, at den mulighed måske har været der, og derfor er det jo fint, at vi får stoppet det hul, som måtte være dér.
Med hensyn til de andre forslag synes jeg også, at man må kreditere os for, at vi tager fat på, at der kan blive et problem med lageropbygning vedrørende tobaksvarer, når nu afgifterne stiger her den 1.
januar, og at vi ligesom håndterer det med rettidig omhu, og at vi gør det gennem det her lovforslag.
Så alt i alt synes jeg, der er tale om nogle fornuftige, positive ting, som gør mere for at sikre provenuet for den danske statskasse, som gør mere for at imødegå momssvindel, og som sikrer, at vi anstændigvis ikke kan have skattefradrag for bestikkelse under nogen omstændigheder.
Tak for ordet.