Skatteudvalget 2013-14
L 47 Bilag 4
Offentligt
J.nr. 13-0161737Den 28. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 47 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, momsloven,lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning omdighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visselektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffesover for varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskatteloven ogskellige andre love. (Gennemførelse af EU-direktiv nr. 2013/43/EU,rende regler om administration af EU-forordning nr. 608/2013, præcisering afregler om virksomheders fradrag for udgifter til bestikkelse, justering af densubjektive skattepligt for erhvervsdrivende foreninger m.v., værnsregel imodunaturlig lageropbygning af tobaksvarer, lovteknisk justering afgiften for varebiler, m.v.).Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen afovennævnte lovforslag.
Holger K. Nielsen/Jeanette Rose Hansen
1/5
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, momsloven, lov om
delse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes
indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse
le ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over
for varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskatteloven og
skellige andre love. (Gennemførelse af EU-direktiv nr. 2013/43/EU,
plerende regler om administration af EU-forordning nr. 608/2013,
cisering af regler om virksomheders fradrag for udgifter til bestikkelse,
justering af den subjektive skattepligt for erhvervsdrivende foreninger
m.v., værnsregel imod unaturlig lageropbygning af tobaksvarer,
nisk justering af udligningsafgiften for varebiler, m.v.) (L 47)
J.nr. 13-0161737Dato: 28. november 2013
Til § 2
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01. Ifodnotenændres ”og Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010”til: ”Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010”.”[Ændring af sproglig karakter]
2)
Nr. 3affattessåledes:”3.I§ 46, stk. 1, nr. 6,ændres ”, eller” til: ”,”[Ændring af lovteknisk fejl]
3)Efter
nr. 6 indsættes som nye numre:”02. I§ 46, stk. 8, nr. 2,der bliver stk. 9, nr. 2, ændres ”stk. 9” til: ”stk. 10”.03.
I§ 46, stk. 9,der bliver stk. 10, ændres ”stk. 8, 1. og 2. pkt.” til: ”stk. 9, 1.og 2. pkt.”04.
I§ 46, stk. 11, 12og13,der bliver stk. 12, 13 og 14,ændres ”stk. 10”til: ”stk. 11”.”[Ændring af henvisninger som konsekvens af lovforslag]
2/5
Ny paragraf
4)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 13. september 2005, som ændret ved lov nr.1573 af 20. december 2006 og senest ved lov nr. 1558 af 21. december 2010 foretages følgendeændring:1.
I§ 11 a, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter ”tiltrædelse af EU”: ”eller i direktiver vedtaget af EU”[Indførelse af en bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte mængdebegrænsninger forafgiftsfri indførsel af tobaksvarer fra visse EU lande]
Side 3
Bemærkninger
Til nr. 1Der er med ændringsforslaget tale om en sproglig justering.
Til nr. 2Forslaget retter op på en lovteknisk fejl i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 3Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 46 i momsloven. Med for-slaget til det nye stk. 2 i § 46 bliver stk. 2-13 herefter til stk. 3-14. Som konsekvens heraf rettesder i henvisningerne til de enkelte stykker i bestemmelsen, således at de bliver i overensstem-melse med den foreslåede nye stykangivelse i bestemmelsen.
Til nr. 4Ved Rådets direktiv 2010/12/EUaf 16. februar 2010 om ændring af direktiv 92/79/EØF, direk-tiv 92/80/EØF og direktiv 95/59/EF for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og –satserne forforarbejdet tobak samt direktiv 2008/118/EF blev det besluttet at forhøje minimumssatserne forafgift på cigaretter med virkning fra 1. januar 2014.En række medlemsstater har i henhold til direktiv 2010/12/EU fået en overgangsordning, derbetyder, at disse ikke skal opfylde minimumssatserne pr. 1. januar 2014. De pågældende med-lemsstater skal gradvist hæve deres satser til minimumsniveauet senest 31. december 2017.Det drejer sig om Bulgarien, Estland, Grækenland, Letland, Litauen, Ungarn, Polen og Rumæ-nien.Indtil disse medlemsstater når op på minimumsniveauet, giver direktivet de medlemsstater, somopfylder minimumssatserne, mulighed for at begrænse den mængde cigaretter, som kan med-bringes afgiftsfrit fra de medlemsstater, som ikke opfylder minimumssatserne. Den mængdecigaretter, som kan medbringes afgiftsfrit, skal som minimum udgøre 300 stk.Kroatien har i forbindelse med forhandlingerne om tiltrædelse af EU fået en tilsvarende over-gangsordning om gradvist at kunne hæve satserne op til minimumsniveauet indtil 31. december2017.Som følge heraf blev de danske afgiftssatser forhøjet ligeledes med virkning fra 1. januar 2014.Dette skete ved lov nr. 524 af 12. juni 2009 om ændring af lov om afgift af chokolade- og suk-kervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lov om tobaksaf-gifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., lov nr. 626 af 11. juni 2010 om ændring aføl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og lov om ændring af lov omafgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om tobaksafgifter og
Side 4
lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., og ved lov nr. 1383 af 28. december 2011 om ændringaf chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love.Som en opfølgning på disse love foreslås ved § 10 i det fremsatte lovforslag en værnsregel tilimødegåelse af unaturlig stor lageropbygning af tobaksvarer til de nuværende satser,indtil af-giftsforhøjelserne får virkning den 1. januar 2014.Udover indførelse af denne værnsregel foreslåsdet som en yderligere opfølgning på de nævntelove, at der gives skatteministeren en bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsninger forindførsel af afgiftsfri tobaksvarer, når dette følger af direktiver vedtaget af EU, herunder afdirektiv 2010/12/EU. Bestemmelserne i direktiv 2010/12/EU er efterfølgende delvist ophævetog indarbejdet i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og –satserne for forarbejdet tobak (kodifikation).Formålet hermed er at imødegå, at rejsende til Danmark medbringer store mængder cigaretterindkøbt i EU-lande, der har en væsentlig lavere afgiftssats end Danmark.Skatteministeren vil gøre brug af muligheden for at fastsætte mængdebegrænsninger pr. 1. ja-nuar 2014.Provenumæssige konsekvenserForslaget har ingen nævneværdige provenumæssige konsekvenser men hindrer, at provenuet afafgiften på cigaretter fra 1. januar 2014 til og med 2017 udhules af grænsehandel fra de med-lemslande, som opkræver afgift med lavere satser end de minimumssatser, der blev fastsat vedRådets direktiv 2010/12/EU.
Side 5