Skatteudvalget 2013-14
L 47 Bilag 7
Offentligt
1312844_0001.png
Til lovforslag nr.
L 47
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven, momsloven, lov om anvendelse af
Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes indgriben
over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle
ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for
varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskatteloven og forskellige
andre love
(Gennemførelse af EU-direktiv nr. 2013/43/EU, supplerende regler om administration af EU-forordning nr. 608/2013,
præcisering af regler om virksomheders fradrag for udgifter til bestikkelse, justering af den subjektive skattepligt for
erhvervsdrivende foreninger m.v., værnsregel imod unaturlig lageropbygning af tobaksvarer, lovteknisk justering af
udligningsafgiften for varebiler m.v.)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. oktober 2013 og var til
1. behandling den 14. november 2013. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 28. august
2013 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2012-13
SAU alm. del – bilag 291. Den 31. oktober 2013 og den 12.
november 2013 sendte skatteministeren de indkomne hø-
ringssvar og notater herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af skattemi-
nisteren stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget udtaler, at V og KF finder det dybt problematisk, at
Skatteministeriet endnu en gang vælger at pulje en lang ræk-
ke vidt forskellige lovændringer i det samme lovforslag.
Dermed risikerer man, at lovforslaget og dets konsekvenser
bliver uigennemskuelige, og at væsentlige elementer undgår
den nødvendige opmærksomhed fra både Folketinget og fra
de dele af samfundet, der påvirkes af ændringerne.
Lovforslaget rummer en lang række positive elementer,
som V og KF kan tilslutte sig. Dette gælder bl.a. præcisering
af reglerne om virksomheders fradrag for udgifter til bestik-
kelse, således at det fremover står klart og tydeligt, at virk-
somheder, der er skattepligtige her i landet, under ingen om-
stændigheder vil kunne fradrage udgifter til bestikkelse.
Et af de store problemer ved at pulje en række ændringer
i et lovforslag uden skelen til ændringernes karakter er, at
man risikerer at pulje gode forslag med mindre gode. Dette
er også tilfældet i det konkrete lovforslag, hvor regeringen
foreslår en for visse virksomheder byrdefuld ændring af
momsreglerne for at sætte en stopper for såkaldte momskar-
ruseller. V og KF bakker op om en hård og konsekvent linje
AX015527
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1312844_0002.png
2
over for økonomisk kriminalitet og bagmændene. Momskar-
rusellerne, hvor samfundet unddrages et anseligt millionbe-
løb, ved at bestemte varetyper handles mellem en lang ræk-
ke stråmænd, er ingen undtagelse.
V og KF er imidlertid dybt bekymret for de utilsigtede
konsekvenser, regeringens forslag på området risikerer at få
for det store flertal af virksomheder, der fuldt ud agerer i
overensstemmelse med reglerne. I høringssvarene og efter
lovforslagets fremsættelse har en række virksomheder til-
kendegivet, at de foreslåede regler vil medføre omkostnin-
ger i form af nye it-systemer, nye arbejdsgange og øget ad-
ministration, som alt i alt risikerer at svække de berørte virk-
somheders konkurrenceevne.
Skatteministeren skriver i sit svar på spørgsmål 5, at erfa-
ringerne med anvendelsen af det bagvedliggende EU-direk-
tiv er begrænsede, men det er dog effektivt i forhold til at
forhindre momskarruseller med CO
2
-kvotehandel. V og KF
finder det dybt betænkeligt, at dansk erhvervsliv skal under-
lægges et regelsæt, hvor erfaringerne med dets anvendelse
stammer fra et relativt lille marked med et alt andet lige be-
skedent antal aktører.
V og KF er i lighed med høringsbidragsyderne opmærk-
somme på, at de foreslåede regler blot risikerer at flytte pro-
blemet til et andet område eller land, idet momskarruseller-
nes bagmænd blot vælger at gennemføre deres svindel inden
for andre varegrupper eller i andre EU-lande. Denne proble-
matik er skatteministeren selv opmærksom på i svaret på
spørgsmål 6.
V og KF finder det imidlertid påfaldende, at ministeren i
sit svar skriver, at denne problemstilling ikke er et argument
for ikke at indføre omvendt betalingspligt for moms på visse
varer. Hermed ignorerer skatteministeren de byrder, er-
hvervslivet påføres som følge af de ændrede regler, og der-
med de samlede økonomiske konsekvenser for samfundet.
Der skal således ikke herske tvivl om, at såfremt der hav-
de eksisteret reelle alternativer, havde V og KF gerne set, at
man havde afventet yderligere erfaringer med anvendelsen
af det bagvedliggende EU-direktiv eller de mere langsigtede
løsninger, som skatteministeren stiller udvalget i udsigt i
svaret på spørgsmål 6.
V og KF er imidlertid ikke blevet bekendt med bedre og
mere hensigtsmæssige værktøjer til bekæmpelse af
momskarrusellerne, hvorfor man i et valg mellem to onder
vælger at tilslutte sig skatteministerens forslag om omvendt
betalingspligt for moms på visse varer for at bekæmpe
momskarrusellerne. Denne beslutning skal imidlertid også
ses i lyset af den store indrømmelse, som skatteministeren
på baggrund af høringssvarene gav erhvervslivet, idet mini-
steren valgte at undtage virksomheder, hvis salg udelukken-
de eller overvejende sker til private forbrugere, fra lovfor-
slagets bestemmelser.
V og KF er som udgangspunkt kritiske over for at tilslut-
te sig forslag, der giver ministre relativt vidtgående beføjel-
ser. V og KF forholder sig derfor skeptiske over for det
fremsatte ændringsforslag nr. 4. I det konkrete tilfælde er
der imidlertid tale om et ændringsforslag, der har til formål
at forhindre unfair konkurrence fra nye EU-medlemsstater,
hvor tobaksafgifter fortsat er lavere end den af EU fastsatte
minimumssats. Derfor er indførelsen af mængdebegrænsnin-
ger for afgiftsfri indførsel af tobaksvarer fra disse EU-lande
nødvendig for at undgå en udhuling af den i lovforslaget
foreslåede værnsregel. V og KF kan på denne baggrund til-
slutte sig ændringsforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at
lovforslaget indeholder flere positive elementer, som Dansk
Folkeparti kan støtte, men også elementer, som DF ikke kan
støtte. Derfor har DF samlet set valgt at stemme nej til lov-
forslaget.
Noget af det, som DF godt kan støtte, er bl.a. præciserin-
gen af reglerne om fradrag for udgifter til bestikkelse, men
DF kan bl.a. ikke støtte bestemmelserne om ændringerne af
momsreglerne for at bekæmpe momskarruselsvindel. Dansk
Folkeparti er modstandere af momskarruseller og bakker op
om en hård kurs over for økonomisk kriminalitet og mom-
skarruseller, da det medfører, at samfundet snydes for store
økonomiske beløb. DF mener dog, at det konkrete forslag
med en ændring af momsreglerne ikke løser problemet. Ud-
fordringen med momskarruseller vil blot flytte over på andre
varegrupper, og samtidig vil lovforslaget medføre et betrag-
telig øget bureaukrati og administrative byrder for virksom-
hederne.
Dansk Folkeparti ønsker, at der kommer færre admini-
strative byrder for erhvervslivet og ikke flere, og derfor
stemmer DF nej til lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af LA):
Til § 2
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres »og Rådets direktiv
2010/45/EU af 13. juli 2010« til: »Rådets direktiv
2010/45/EU af 13. juli 2010«, og efter »for så vidt angår
faktureringsreglerne, EU-Tidende 2010, nr. L 189, side 1«
indsættes: », og Rådets direktiv 2013/43/EU af 22. juli 2013
om ændring af momssystemdirektivet for så vidt angår en
fakultativ og midlertidig anvendelse af ordningen for om-
vendt betalingspligt ved levering af bestemte varer og tjene-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1312844_0003.png
3
steydelser, som kan være udsat for svig, EU-Tidende 2013,
nr. L 201, side 4-6«.«
[Ændring af sproglig karakter]
2)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 46, stk. 1, nr. 6,
ændres », eller« til: »,«.«
[Ændring af lovteknisk fejl]
3)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 46, stk. 8, nr. 2,
der bliver stk. 9, nr. 2, ændres »stk.
9« til: »stk. 10«.
02.
I
§ 46, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres »stk. 8, 1. og 2.
pkt.« til: »stk. 9, 1. og 2. pkt.«
03.
I
§ 46, stk. 11, 12
og
13,
der bliver stk. 12, 13 og 14,
ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.«
[Ændring af henvisninger som konsekvens af lovforslag]
Ny paragraf
4)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 13. september
2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 1573 af 20. december
2006 og senest ved lov nr. 1558 af 21. december 2010,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 11 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »tiltrædelse af EU«:
»eller i direktiver vedtaget af EU«.«
[Indførelse af en bemyndigelse til skatteministeren til at
fastsætte mængdebegrænsninger for afgiftsfri indførsel af
tobaksvarer fra visse EU-lande]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er med ændringsforslaget tale om en sproglig juste-
ring.
Til nr. 2
Lovforslaget retter op på en lovteknisk fejl i det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede
ændring af § 46 i momsloven. Med forslaget til det nye stk.
2 i § 46 bliver stk. 2-13 herefter til stk. 3-14. Som konse-
kvens heraf rettes der i henvisningerne til de enkelte stykker
i bestemmelsen, således at de bliver i overensstemmelse
med den foreslåede nye stykangivelse i bestemmelsen.
Til nr. 4
Ved Rådets direktiv 2010/12/EU af 16. februar 2010 om
ændring af direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og di-
rektiv 95/59/EF for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og
-satserne for forarbejdet tobak og direktiv 2008/118/EF blev
det besluttet at forhøje minimumssatserne for afgift på ciga-
retter med virkning fra den 1. januar 2014.
En række medlemsstater har i henhold til direktiv
2010/12/EU fået en overgangsordning, der betyder, at disse
ikke skal opfylde minimumssatserne pr. 1. januar 2014. De
pågældende medlemsstater skal gradvis hæve deres satser til
minimumsniveauet senest den 31. december 2017. Det
drejer sig om Bulgarien, Estland, Grækenland, Letland, Li-
tauen, Ungarn, Polen og Rumænien.
Indtil disse medlemsstater når op på minimumsniveauet,
giver direktivet de medlemsstater, som opfylder minimums-
satserne, mulighed for at begrænse den mængde cigaretter,
som kan medbringes afgiftsfrit fra de medlemsstater, som
ikke opfylder minimumssatserne. Den mængde cigaretter,
som kan medbringes afgiftsfrit, skal som minimum udgøre
300 stk.
Kroatien har i forbindelse med forhandlingerne om tiltræ-
delse af EU fået en tilsvarende overgangsordning om grad-
vis at kunne hæve satserne op til minimumsniveauet indtil
den 31. december 2017.
Som følge heraf blev de danske afgiftssatser forhøjet, li-
geledes med virkning fra den 1. januar 2014.
Dette skete ved lov nr. 524 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om
afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lov
om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin
m.m., lov nr. 626 af 11. juni 2010 om ændring af øl- og vin-
afgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og lov
om ændring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer
m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om tobaksafgifter og
lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. og ved lov nr. 1383
af 28. december 2011 om ændring af chokoladeafgiftsloven,
tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige an-
dre love.
Som en opfølgning på disse love foreslås ved § 10 i det
fremsatte lovforslag en værnsregel til imødegåelse af una-
turlig stor lageropbygning af tobaksvarer til de nuværende
satser, indtil afgiftsforhøjelserne får virkning den 1. januar
2014.
Ud over indførelse af denne værnsregel foreslås det som
en yderligere opfølgning på de nævnte love, at der gives
skatteministeren en bemyndigelse til at fastsætte mængdebe-
grænsninger for indførsel af afgiftsfri tobaksvarer, når dette
følger af direktiver vedtaget af EU, herunder af direktiv
2010/12/EU. Bestemmelserne i direktiv 2010/12/EU er ef-
terfølgende delvis ophævet og indarbejdet i Rådets direktiv
2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og
-satserne for forarbejdet tobak (kodifikation).
Formålet hermed er at imødegå, at rejsende til Danmark
medbringer store mængder cigaretter indkøbt i EU-lande,
der har en væsentlig lavere afgiftssats end Danmark.
Skatteministeren vil gøre brug af muligheden for at fast-
sætte mængdebegrænsninger pr. 1. januar 2014.
Provenumæssige konsekvenser
Forslaget har ingen nævneværdige provenumæssige kon-
sekvenser, men hindrer, at provenuet af afgiften på cigaret-
ter fra 1. januar 2014 til og med 2017 udhules af grænsehan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1312844_0004.png
4
del fra de medlemslande, som opkræver afgift med lavere
satser end de minimumssatser, der blev fastsat ved Rådets
direktiv 2010/12/EU.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S)
Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL)
Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
45
22
16
15
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1312844_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 47
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 47
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at redegøre for de konkurrencemæssige konsekvenser for
virksomheder med salg B2B, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren finder, at den af Erhvervsstyrelsens Team Effek-
tiv Regulering (TER) udarbejdede analyse af omfanget af de byrder,
erhvervslivet vil blive pålagt som følge af lovændringen, stemmer
overens med erhvervslivets egen vurdering af disse, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for de administrative konsekvenser, herunder
omkostningerne for offentlige institutioner, som følge af, at de ved
køb af de af lovforslaget omfattede produkter hos virksomheder med
salg B2B skal håndtere én elektronisk faktura, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår SKAT efter eventuel vedtagelse af lovforslaget vil
melde klart og præcist ud om, hvilke varer der er omfattet af de nye
regler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for andre EU-landes erfaringer med det bagved-
liggende direktiv for så vidt angår bekæmpelse af momssvindel, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere DIʼs bekymring for, at de foreslåede regler
for så vidt angår momskarruseller vil få de kriminelle til at fortsætte
deres kriminalitet mod andre lande og/eller med andre produkter, der
ikke foreslås omfattet af nærværende lovforslag, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse omfanget af den ønskede nye bemyndigelse til at
fastsætte mængdebegrænsninger for afgiftsfri indførsel af tobaksvarer
fra visse lande, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om baggrunden for, at ministeren gives en så vidtgående beføjel-
se, som det synes at være tilfældet, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorfor bemyndigelsesforslaget stilles som et ændringsfor-
slag i stedet for at være indarbejdet i det oprindelige lovforslag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9