Skatteudvalget 2013-14
L 47
Offentligt
1306352_0001.png
1306352_0002.png
J.nr. 13-0161737Den 29. november 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 47 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, momsloven,lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyn-dighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intel-lektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffesover for varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskatteloven og for-skellige andre love. (Gennemførelse af EU-direktiv nr. 2013/43/EU, supple-rende regler om administration af EU-forordning nr. 608/2013, præcisering afregler om virksomheders fradrag for udgifter til bestikkelse, justering af densubjektive skattepligt for erhvervsdrivende foreninger m.v., værnsregel imodunaturlig lageropbygning af tobaksvarer, lovteknisk justering af udligningsaf-giften for varebiler, m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 22. november 2013. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Holger K. Nielsen/Jeanette Rose Hansen
1/2
Spørgsmål 5
Vil ministeren redegøre for andre EU-landes erfaringer med det bagvedliggen-de direktiv f.s.v.a. bekæmpelse af momssvindel?
Svar
Det bagvedliggende direktiv blev vedtaget af Rådet den 22. juli 2013 og trådtei kraft den 15. august 2013. Direktivet er rettet imod specifikke kategorier afvarer og tjenesteydelser, som – ud fra de seneste erfaringer i EU – er særligtudsatte for organiseret momskarruselsvig (MTIC-svig). Udover de varekatego-rier, som omfattes af lovforslaget, drejer det sig om gas og elektricitet, gas- ogelektricitetscertifikater, teleydelser, korn og industriafgrøder samt råmetal oghalvfabrikata af metal.Erfaringerne med den nye direktivhjemmel er endnu begrænsede. Det fremgårimidlertid direkte af direktivet, at de medlemsstater, der vælger at indføre reg-ler om omvendt betalingspligt på de nævnte kategorier af varer og tjeneste-ydelser, skal indgive en evalueringsrapport til Kommissionen senest den 30.juni 2017. Evalueringsrapporten skal indeholde en udførlig vurdering af densamlede virkning og effektivitet af ordningen, idet der navnlig skal redegøresfor omfanget af svig i den enkelte medlemsstat før og efter indførelsen af denye regler samt for eventuelle ændringer i tendenserne for svigagtig adfærd.Med henblik på offentliggørelse i videst muligt omfang skal evalueringsrappor-ten samtidig angive, hvilke oplysninger der af hensyn til det svigsbekæmpendearbejde skal behandles fortroligt, og hvilke oplysninger der kan offentliggøres.Omvendt betalingspligt for moms er det til dato mest effektive værktøj, somkendes i EU-systemet, til at bekæmpe organiseret momskarruselsvig. Jeg kan-således oplyse, at erfaringerne med direktivhjemlet omvendt betalingspligt pået andet område, nemlig handel med CO2-kvoter, jf. Rådets direktiv af 16.marts 2010, har været gode både i Danmark og på EU-plan. Det er blandtandet på grund af de gode erfaringer fra CO2-kvoteområdet, at medlemssta-terne nu har valgt at indføre mulighed for direktivhjemlet omvendt betalings-pligt på de varekategorier, som er omfattet af Rådets direktiv af 22. juli 2013.
2/2