Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 51 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.L 51
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 0. december 2013
2. udkast(Betænkningsbidrag)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love(Indførelse af en længere og mere varieret skoledag)[af undervisningsministeren (Christine Antorini)]1. ÆndringsforslagUndervisningsministeren har stillet 6 ændringsforslag tillovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 31. oktober 2013 og var til1. behandling den 12. november 2013. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Undervisningsud-valget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 21.august 2013 dette udkast til udvalget, jf. UDU alm. del – bi-lag 282 (2012-13). Den 31. oktober 2013 sendte undervis-ningsministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Det Danske Suzuki Institut,Allan Krone Kristensen, Hadsund SkoleUddannelsesforbundet ogUU-Danmark og Danmarks Lærerforening[Undervisningsministeren har over for udvalget kommen-teret de skriftlige henvendelser til udvalget. ]DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Det Danske Suzuki Institut,Uddannelsesforbundet ogUU-Danmark og Danmarks Lærerforening.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til undervisningsmini-steren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3 af udvalgets spørgsmål og undervisningsministerenssvar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Dansk Folkeparti ønsker at sikre konfirmationsforbered-elsens tilknytning til folkeskolen, så Folkekirken fortsat eren naturlig samarbejdspartner for danske skoler. Dansk Fol-keparti er tilfredse med, at det af lovforslagets bemærknin-ger fremgår, at der ikke er sket nogen ændringer af de gæl-dende regler vedrørende konfirmationsforberedelsen, menDansk Folkeparti er bekymrede for, at den længere skole-dag kan have utilsigtede konsekvenser for konfirmationsfor-beredelsen. Derfor har Dansk Folkeparti foreslået at gøredet muligt at konvertere understøttende undervisningstid tilkonfirmationsforberedelse for de kommuner og skoler, dermåtte ønske det. Regeringen har desværre ikke villet imøde-komme dette ønske, men har dog indvilget i at følge udvik-lingen i skolerne for at se, om den længere skoledag får no-gen indvirkning på konfirmationsforberedelsen og antalkonfirmander. Undervisningsministeren har på den bag-
DokumentIdJournalnummer
2
grund foreslået, at forligskredsen om to år efter reformensindførelse vil tage en drøftelse på baggrund af udviklingen iantallet af konfirmerede. Det hilser Dansk Folkeparti ivelkommen.Dansk Folkeparti er endvidere tilfreds med, at regeringenefter pres fra bl.a. Dansk Folkeparti har indvilget i at giveelever i private musikskoler, der er statsligt støttede, mulig-hed for at konvertere valgfag til musikskoleundervisning ogdermed ligestille dem med kommunale musikskoleelever.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfundervisningsministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§3, stk. 4,æn-dres »lokale fritidshjem og ungdomsklubber« til: »lokale fri-tids- og klubtilbud«.[Lovteknisk korrektion]2)I den undernr. 34foreslåede affattelse af§ 15, stk. 4,ændres »uden yderligere betaling fra forældrene, end den iforvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf. § 50,« til:»uden særskilt betaling fra forældrene«.[Lovteknisk præcisering]3)I den undernr. 36foreslåede affattelse af§ 16 b, stk. 2,ændres »uden yderligere betaling fra forældrene, end den iforvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf. § 50« til:»uden særskilt betaling fra forældrene«.[Lovteknisk præcisering]4)I den undernr. 71foreslåede affattelse af§ 33, stk. 9,ændres »den kommunale« til: »en kommunal eller statsligtstøttet«.[Muligheden for at opfylde undervisningspligten ved musik-undervisning udvides med musikundervisning i en statsligtstøttet musikskole]5)Nr. 109affattes således:»109.I§ 57 a, stk. 2,indsættes efter2. pkt.:»De medlemmer, der skal repræsentere en særlig indsigt iforhold til dagtilbud, udpeges efter høring af social-, børne-og integrationsministeren««[Lovteknisk korrektion]Til § 36)Nr. 1affattes således:
»1.§ 3 baffattes således:»§ 3 b.Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at drive enmusikskole enten som en kommunal institution eller somselvejende institution med kommunalt tilskud.Stk. 2.Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk.1, hvis kommunalbestyrelsen indgår en aftale om et under-visningstilbud for kommunens borgere med en nabokommu-ne. En fravigelse af stk. 1 vil ske efter en konkret vurderingog skal være betinget af kommunens befolkningsmæssigegrundlag.Stk. 3.Kommunale og kommunalt støttede musikskolerskal indgå i samarbejder, herunder partnerskaber, med kom-munens folkeskoler, der kan bidrage til at opfylde såvel mu-sikskolens som folkeskolens formål og folkeskolens mål forfag og obligatoriske emner, herunder faget musik.Stk. 4.Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelseaf kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelsen istk. 1, således at flere kommuner sammen kan drive en mu-sikskole««[Lovteknisk korrektion]BemærkningerTil nr. 1Med den foreslåede ændring bringes benævnelsen af depågældende tilbud i overensstemmelse med benævnelsen aftilbuddene i dagtilbudsloven.Til nr. 2 og 3Efter den ved lovforslagets § 1, nr. 34, foreslåede be-stemmelse i § 15, stk. 4, skal kommunalbestyrelsen udenyderligere betaling fra forældrene, end den i forvejen fast-satte takst for forældrebetaling, jf. folkeskolelovens § 50, til-byde de elever, der ikke deltager i tilbud om lektiehjælp ogfaglig fordybelse, jf. den foreslåede bestemmelse i § 15, stk.3, plads i skolens skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens §3, stk. 5, eller i et andet relevant fritidstilbud i de pågælden-de timer.Efter den ved lovforslagets § 1, nr. 36, foreslåede be-stemmelse i § 16 b, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen vedfravigelse af bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindstevarighed af undervisningstiden, tilbyde eleverne plads i sko-lens skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 5, elleri et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsenvedrører, uden yderligere betaling fra forældrene, end den iforvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf. folkeskolelo-vens § 50.Folkeskolelovens § 50 omhandler de ydelser i folkesko-len, herunder plads i skolens skolefritidsordning, som kom-munalbestyrelsen kan opkræve forældrebetaling for. Deforeslåede bestemmelser i § 15, stk. 4, og § 16 b, stk. 2, ve-drører imidlertid både forældrebetaling for plads i skolensskolefritidsordning og for plads i et andet relevant alderssva-rende fritidstilbud. Henvisningen til folkeskolelovens § 50er således begrænsende for bestemmelsens anvendelsesom-råde, hvorfor det foreslås, at den udgår.Med ændringsforslagene præciseres det endvidere, at be-stemmelserne udelukker opkrævning af særskilt betaling fra
3
forældrene for den ekstra tid, hvori deres barn måtte havebehov for yderligere pasning i det fritidstilbud, de benytter,fordi skoledagen afkortes. Bestemmelserne vedrører aleneelever, der i forvejen deltager i fritidstilbuddet.Bestemmelserne udelukker fortsat ikke, at den generelletakst for forældrebetaling i skolefritidsordningen, jf. folke-skolelovens § 50, bruttodriftsudgiften ved ophold i fritids-hjem eller klub, jf. dagtilbudslovens § 57, stk. 2, og § 71,stk. 2, eller anden forældrebetaling for fritidstilbud i kom-munen generelt påvirkes af den yderligere udgift, der er for-bundet med en udvidelse af fritidstilbuddet.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets§ 1, nr. 34 og 36.Til nr. 4Efter den ved lovforslagets § 1, nr. 71, foreslåede be-stemmelse i § 33, stk. 9, kan skolens leder tillade, at en elevi begrænset omfang opfylder sin undervisningspligt ved atdeltage i undervisning i den kommunale musikskole. Detfremgår af bemærkningerne hertil, at der med betegnelsenkommunal musikskole henvises til kommunale musikskoler,som kommunalbestyrelserne i henhold til musiklovens § 3,stk. 3, er forpligtet til at drive enten som en kommunal insti-tution eller en selvejende institution med kommunalt tilskud.Staten yder refusion af udgifter til kommunale musiksko-ler, hvilke allerede er omfattet af forslaget. Derudover ydesder statsstøtte til én musikskole via Statens Kunstråd (fra 1.januar 2014 Statens Kunstfond); Det Danske Suzuki Institut.Instituttet er anerkendt for sit arbejde og er søgt fra et størreopland.Med forslaget udvides muligheden for at opfylde under-visningspligten ved i begrænset omfang at deltage i musik-undervisning uden for skolen til også at omfatte statsligtstøttede musikskoler. Det betyder, at elever i folkeskolen ibegrænset omfang vil kunne opfylde deres undervisnings-pligt ved deltagelse i musikundervisning ved Det Danske
Suzuki Institut. Bestemmelsen vil dog også i fremtiden kun-ne omfatte andre musikskoler, hvis de måtte opnå statsligttilskud.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets§ 1, nr. 71.Til nr. 5Ændringsforslaget er en teknisk rettelse, som forhindrer,at den gældende bestemmelse i folkeskolelovens § 57 a, stk.2, 3. pkt., ophæves.Til nr. 6Ændringsforslaget er lovteknisk begrundet og medføreringen indholdsmæssige ændringer i forhold til lovforslaget.Med den ved lovforslagets § 3, nr. 1, foreslåede bestemmel-se er der ikke taget højde for de ændringer i musiklovens § 3b, som følger af § 15, nr. 8, i lov nr. 458 af 15. maj 2013,hvorfor der er behov for at korrigere lovforslaget i overens-stemmelse hermed.Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af musik-lovens § 3 b. Bestemmelsen indeholder ingen indholdsmæs-sige ændringer i forhold til den ved lovforslagets § 3, nr. 1,og de ved § 15, nr. 8, i lov nr. 458 af 15. maj 2013 affattedebestemmelser.Den foreslåede bestemmelse i § 3 b, stk. 3, er såledesuændret i forhold til den ved lovforslagets § 3, nr. 1, foreslå-ede bestemmelse i § 3 b, stk. 3, hvorfor der henvises til be-mærkningerne hertil.De foreslåede bestemmelser i § 3 b, stk. 1, 2 og 4, eruændrede videreførelser af de gældende bestemmelser i mu-siklovens § 3 b, stk. 3, 4 og 5. Der henvises til bemærknin-gerne til lovforslag nr. L 51 af 24. februar 2005, jf. Folke-tingstidende, Tillæg A, s. 2576, som vedtaget ved lov nr.561 af 24. juni 2005, hvorved de pågældende bestemmelserblev indført.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Annette Lind (S) Karin Gaardsted (S) Poul Andersen (S) Orla Hav (S)fmd.Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV)nfmd.Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene Borst Hansen (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL)Karen Ellemann (V) Peter Juel Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise Schack Elholm (V) Anni Matthiesen (V)Tina Nedergaard (V) Ulla Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted (DF) Marie Krarup (DF)Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Lene Espersen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)
4745221615
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
81111
4
Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
129
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 51Bilagsnr.123456789TitelHøringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministerenUdkast til tidsplan for udvalgsbehandlingenHenvendelse af 5/11-2013 fra Det Danske Suzuki InstitutTidsplan for udvalgsbehandlingenHenvendelse af 15/11-13 fra Allan Krone Kristensen, Hadsund SkoleHenvendelse af 19-11-13 fra UU-Danmark og Danmarks Lærerfor-eningÆndringsforslag, fra undervisningsministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 4/12-13 fra UddannelsesforbundetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 51Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/11-13 fra Det Danske Su-zuki Institut, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om et barn med betydeligt handicap fortsat kan kombinere skolemed deltidshjemmetræning efter lov om social service, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om et barn med betydeligt handicap, som visiteres til hjemme-træning efter lov om social service, kan få dispensation fra årsnormer-ne for undervisningstid, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om mulighed for at kombinere skole med deltidshjemmetræningefter lov om social service, hvis et barn med betydeligt handicap ikkefår eller ikke kan få dispensation fra heldagsskolen, men forældrenefravælger lektiehjælp, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om mulighed for at kombinere skole med deltidshjemmetræningefter lov om social service, hvis et barn med betydeligt handicap føl-ger undervisningen i heldagsskolen og modtager (obligatorisk) lektie-hjælp, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om mulighed for at kombinere skole med deltidshjemmetræningefter lov om social service, hvis et barn med betydeligt handicap mod-tager specialundervisning i almindelig folkeskole, til undervisningsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om børn, som visiteres til deltidshjemmetræning efter lov omsocial service, og hvis undervisningspligt varetages af folkeskolen,kan få dispensation fra den obligatoriske lektiehjælp, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ændring af timetalsgrænsen i specialundervisningsbekendt-gørelsen, således at grænsen afspejler den længere skoledag, der ind-føres med heldagsskolen, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpå
3
4
5
6
7
8
6
910
1112
1314
151617
18
19
20
Spm. om reglerne for konfirmationsforberedelsen, til undervisnings-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om understøttende undervisning på 7. klassetrin kan konverte-res til konfirmationsforberedelse, til undervisningsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om dispensationsmulighed for Det Danske Suzuki Institut, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 15/11-13 fra Allan Krone Kri-stensen, Hadsund Skole, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om placeringen af tiden til lektietræning og faglig fordybelse, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lokale aftaler om, hvilke medarbejdergrupper der skal dækketimerne til den understøttende undervisning, til undervisningsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om lokalaftaler i kommuner om lærernes arbejdstid, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lokalaftaler om lærernes arbejdstid, til undervisningsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om nedsat timetallet, hvis elevens helbred ikke tillader gennem-førelse af fuld undervisning, til undervisningsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 19/11-13 fra UU-Danmark ogDanmarks Lærerforening, til undervisningsministeren, [og ministerenssvar herpå]Spm. om udviklingen af konfirmationsforberedelsens tilknytning tilfolkeskolen m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om kommentar til henvendelse af 4/12-13 fra Uddannelsesfor-bundet, til undervisningsministeren, [og ministerens svar herpå]
7
Bilag 2Nogle af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V, S, DF, RV, SF ogKF.Spørgsmål 9Ministeren bedes redegøre for reglerne for konfirmationsforberedelsen, og hvor tilknytningskravet tilfolkeskolen er formuleret.Svar:Forholdet mellem folkeskolen og konfirmationsforberedelse er reguleret i folkeskolelovens § 53 om ti-den for konfirmationsforberedelsen.Efter denne bestemmelse fastsættes tiden for konfirmationsforberedelsen ved forhandling mellem kom-munalbestyrelsen og præsterne i kommunen. Kan der ikke opnås enighed mellem parterne, træffes afgø-relsen af kommunalbestyrelsen efter forhandling med de berørte menighedsråd. Endvidere fremgår det, atder skal sikres konfirmationsforberedelsen den nødvendige tid i forbindelse med skolernes planlægning afskoletiden.Konfirmationsforberedelsen er ikke en del af folkeskolens undervisning og indgår ikke i skoletiden ellerskolens tilbud i øvrigt. Bestemmelsen i folkeskolelovens § 53 fastsætter alene, at der skal tages højde fortiden til konfirmationsforberedelsen i skolernes planlægning af skoletiden.Det er kommunalbestyrelsen, der ved uenighed har kompetencen til at beslutte, hvornår konfirmations-forberedelsen skal finde sted. Tidspunktet for konfirmationsforberedelsen fastsættes efter forhandlingmellem kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen. På baggrund heraf skal der foretages en afvej-ning af hensyn mellem præsternes mulighed for øvrig arbejdstilrettelæggelse og skolernes tilrettelæggelseaf undervisningen. Hvis der er uenighed mellem parterne, er det kommunalbestyrelsen, der træffer afgø-relsen. Forinden skal kommunalbestyrelsen have forsøgt at opnå enighed med de berørte menighedsråd.Der skal således være en dialog mellem kommunen og den pågældende præst om placeringen af tidenfor konfirmationsforberedelsen. Men kan der ikke opnås enighed, er det som anført i sidste ende kommu-nalbestyrelsen, som træffer beslutningen.Tiden til konfirmationsforberedelsen skal ligge inden for det tidsrum, hvor undervisning i folkeskolennormalt lægges, det vil sige typisk i et tidsrum svarende til mellem klokken cirka 8 og 16. Det betyder, atkommunalbestyrelsen ikke kan henvise konfirmationsforberedelsen til fx om aftenen eller på andre uge-dage end dem, hvor almindelig undervisning finder sted.De gældende regler om placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen berøres ikke af folkeskole-reformen. Oplysninger om den gældende retstilstand fremgår udtrykkeligt af lovforslag nr. L 51 (de spe-cielle bemærkninger til § 1, nr. 33, ad den forslåede § 14 b).Jeg kan endvidere oplyse, at konfirmationsforberedelse omfatter i størrelsesordenen to lektioner fordeltpå mindst 24 uger og så vidt muligt 28 uger. Det fremgår af § 10, stk. 2, i kongelig anordning nr. 744 af 2.december 1989 om konfirmation (som hører under Ministeriet for Ligestilling og Kirkes ressort), at kon-firmationsforberedelsen skal omfatte mindst 48 lektioner og så vidt muligt 56 lektioner. Det er et krav, atder er to ugentlige lektioner, men der er ikke krav om, at de skal være sammenhængende.Et typisk skoleår for en elev er på i størrelsesordenen ca. 40 uger, og timetallet for den længere skoledager fastsat som en årsnorm. Desuden indeholder lovforslag nr. L 51 et loft over undervisningstidens samle-de varighed på højest 1.400 timer svarende til gennemsnitligt 35 ugentlige timer.
8
Det er på den baggrund min opfattelse, at der er gode muligheder for lokalt at finde en løsning, somtager hensyn til både præster og skoler.Spørgsmål 10:Kan understøttende undervisning på 7. klassetrin konverteres til konfirmationsforberedelse, og kan enskole/kommune på egen hånd beslutte det?Svar:Nej. Tiden til konfirmationsforberedelse er ikke en del af folkeskolens undervisning og indgår ikke iskoletiden eller skolens tilbud i øvrigt, og tiden kan således (heller) ikke indgå i den nye tid til understøt-tende undervisning.Der henvises i øvrigt til mit svar på spørgsmål 9.Spørgsmål 19:Vil ministeren følge udviklingen af konfirmationsforberedelsens tilknytning til folkeskolen og evaluerepå det f.eks. hvert andet år, så forligskredsen kan få et overblik over, om skolereformen utilsigtet kommertil at ændre konfirmationsforberedelsens traditionsbundne tilknytning til folkeskolen, og sekundært, hvil-ken effekt skolereformen får for elevernes valg af konfirmationsforberedelse?Svar:På Ministeriet for Ligestilling og Kirkes hjemmeside findes der en landsdækkende statistik over andelenaf unge, der bliver konfirmerede. Statistikken »Konfirmerede 2012« vedlægges til orientering. Som detfremgår, foreligger der oplysninger herom siden 2004. Statistikken vil give en indikation på, om folkesko-lereformen har en effekt på konfirmationsforberedelsen i folkeskolen.Jeg vil i løbet af efteråret 2016, når folkeskolereformen har virket i to år, tage initiativ til, at vi i folke-skoleforligskredsen tager en drøftelse på baggrund af udviklingen i antallet af konfirmerede.Konfirmerede 2012I 2012 blev der i folkekirken konfirmeret 48.805 unge.Tabellen herunder viser antallet af konfirmerede, dels i landet som helhed, dels i hvert af de 10 stifter.Der er desuden nævnt hvor stor en procentdel af alle unge, der blev konfirmeret. Tallene indgår i denkirkestatistik, som er udarbejdet af Danmarks Statistik for Kirkeministeriet. Mere detaljerede oplysninger,bl.a. tal på sogne- og provstiniveau, kan findes på www.statistikbanken.dk under emnet »Befolkning ogvalg«. På www.sogn.dk og www.provsti.dk kan man også findes tallene for de enkelte sogne under hen-holdsvis »Sogneoplysninger« og »Provstioplysninger«.Aal-Vi-Århus RibeHader-Konfir- Hele lan- Køben- Helsin- Roskil- Lolland- Fyenmerede i dethavn gørdeFalsterborgborgslev201248.805 2.653 8.054 6.607 9214.314 5.331 4.606 7.708 3.936 4.675Pct. af 71,043,961,970,076,972,484,082,077,479,874,8alle un-geKonfirmationsforberedelse og konfirmation kan foregå på 7. eller 8. klassetrin. Derfor er procenten bereg-net ud fra, hvor mange unge der gennemsnitligt var i de to årgange, hvor konfirmation kan finde sted.Tabellen herunder viser procentdelen af unge, der er blevet konfirmeret i årene 2000-2012. Antallet afkonfirmander blev dog ikke opgjort i 2002 og 2003.
9
Konfirmander 2012i procent afalle ungeHele landet71
2011
2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000
73
70
70
71
72
73
72
73
-
-
77
79
Kilde: Ministeriet for Ligestilling og Kirkehttp://miliki.dk/kirke/statistik/konfirmerede/