Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 51 Bilag 3
Offentligt
Kvalificeret musikundervisning iskoletiden- DET DANSKE SUZUKI INSTITUT -
Vi ønsker en vigtig tilføjelse til skolereformen
Ændringen vedrører lovforslagets paragraf 69:Efter anmodning fra forældrene, jf. § 54, kan skolensleder tillade, at en elev i begrænset omfang opfyldersin undervisningspligt ved at deltage i undervisning iden kommunale musikskole,i en anerkendt privateller selvejende musikskole,eller vedeliteidrætsudøvelse i en idrætsforening.
Det Danske Suzuki Institut - 5. november 2013
Hvorfor?Det Danske Suzuki Instituts resultaterDet Danske Suzuki Institut spiller en afgørende rolle i
talentudviklingen og som fødekæde for det professionellemusikmiljø i Danmark, og særligt for uddannelsen afklassiske musikere i Danmark.Det Danske Suzuki Institut er en professionel musikskolemed grundigt uddannede og eksaminerede lærere.DDSIs betydning og resultater anerkendes af staten4-årig rammeaftale med Statens Kunstråd indgået 2013.Det Danske Suzuki Institut bygger som den eneste størremusikskole i Danmark på Suzuki-principperne – eninternationalt udbredt og succesrig musikpædagogik medfokus på tidlig udvikling af børnenes musikalitet.Det Danske Suzuki Institut - 5. november 2013
Hvorfor er de tidlige eftermiddagstimer vigtige?
Musik kræver fordybelse og koncentration – seriøs
musikundervisning kan ikke klares udelukkende iulvetimen.Professionelle musiklærere skal have ordentligearbejdsvilkår: Den enkelte musiklærers arbejdsdagkan ikke hænge sammen uden at timerne fra 13 til15.30 inddrages til undervisning af børn iskolealderen.
Det Danske Suzuki Institut - 5. november 2013
Hvad vil vi miste?
Lovforslaget i sin nuværende form er udtryk for
forskelsbehandling af kommunale ogprivate/selvejende musikskoler – enforskelsbehandling som vil forringe danske børnsmuligheder for musikuddannelse.En vigtig fødekæde til konservatorier og andremusikuddannelser brydesdet professionellemusikliv vil lide betydelig skade.
Det Danske Suzuki Institut - 5. november 2013